• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe kan ik het best mijn velgrand tot hoogglans polijsten?

turbohenkie

Detailing rookie
13 jan 2010
48
0
ik heb een setje oldschool borbet a velgen gekocht voor mijn nissan primera.
nu zijn ze wel mooi recht maar ik wil ze wel even spuiten ze zijn nu silver gespoten en de rand is blank.
daar zit nu mijn vraag.
ik wil de blanke rand wel mooi hooglans polijsten en later in de lak spuiten.

hebben jullie mischien tips voor mij om de rand mooi te krijgen??
met poets alleen gaat het nu in ieder geval niet:-d
 
met poets alleen niet, maar pak je bv meg&alu middel en de juiste pad dan kom je ineens een heel stuk verder
 
Aangezien de term "poets" wel erg algemeen is... kun je even vertellen wat je daarmee bedoelt? ;)
 
turboke gewoon verschillende cone's kopen en gaan met die banaaan,tevens een goeie metal polish
bijvoorbeeld Mothers wax mag en aluminium polish of de billet metal polish(
 
nee met poets [wist dat hier comentaar op zou worden gegeven]:-b krijg ik het niet goed.
de rand zal eerst moeten worden geschuurt deze is afgedraait en de groefjes zitten er nog in die moeten eerst weg.
daarna moet het met de machine kan denk ik niet anders.
daar moet ik de spullen nog voor hebben.
wel handig bedacht met een aandrijfing;-)
 
Waarom dan niet meteen goed omschrijven en vertellen wat er wel / niet gedaan moest worden ? !
Nu lees ik dat ie eerst nog geschuurd dient te worden en dat er groeven in zitten :(

Maar goed, je kan met de voorgesteld cone of anders met een DAP en dit i.s.m. juiste polijstmiddel, welk geschikt is voor jouw soort metaal, een heel eind komen
 
Ik weet het niet meer zeker maar volgens mij zitten op de Borbet A velgen een laag blanke lak op.
Effe checken door een beetje metal polisch op een doekje of op een pad te doen en over de randen te gaan. Als het doekje (of pad) zwart wordt dan zit er geen blanke lak op.

Anders eerst de blanke lak afbijten, egaal schuren en dan lekker met een cone en veel geduld polijsten.
Op youtube staan veel voorbeelden.
Succes
 
ik ben er vandaag ook pas achter gekomen dat er draaisporen in zitten vandaar dat ik het nu pas heb vermeld.

het klopt dat er een soort lak op de rand zit dat heb ik er grotendeels al afgehaalt met afbijt.
er zitten een aantal plekken op de rand dat is aangetast door zout ed.
vandaar dat de rand ook eerst geschuurt moet worden de plekken weg halen maar ook de draaisporen..

ben alleen bang dat je er niet ver genoeg in kunt komen met bv een dap
 
Zou er idd niet met een Dap op los gaan, lijkt me niet handig in een brede velgrand.
Zou eerder iets van een (accu)boormachine nemen met een lappenschijf of een uniball, powerbal of cone.
 
Blijft toch allemaal speculaas gezien een plaatje wonderen kan verrichten, hoe / wat / waar de velgrand er nu uit ziet .... ;)
 
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Hier is een how to beschreven hoe je het beste velgen randen of complete velgen kan polijsten.


Benodigheden
- verfafbijt (ik gebruik gamma merk) GEEN ALBASTINE, DEZE VERDRAAGT GEEN ALUMINIUM!!
- verfborstel
- plakband
- emmertje met warm water
- schuurspons (voor afwas mee te doen)
- geduld

Om velgen te polijsten moet je ze meestal eerst ontdoen van de vernis. Dit doe je door ze af te bijten.
Hier voor gebruik ik verfafbijt.

Stap 1.

Ik ga als volgt te werk:

1. Eerst neem je de velg, en plak je de delen vd velg af, die je niet wenst te polijsten. In dit geval het hart van de velg dus.

2. Als dit gebeurt is, open je de bus verfafbijt. Je neemt de verfborstel en smeert de af te bijten delen in,
smeer hier maar echt een dikke laag op.

3. Als de complete velg is ingesmeerd met het afbijtproduct, dan hoor je dat het ah werken is,
je hoort knarsgeluiden, nu moet je afwachten. Het product gaat opblotten, je gaat 'n
witte laag op het ingesmeerde gedeelte zien. Dit kan veel verschillen van velg tot velg,
bij de Smoor velgen duurde het ca. 20 - 30min. Bij RSL wielen komt de vernis los na
ca. 15min. Dat is dus gewoon proberen. Dit is de vernis die los komt vd velg.
Ook niet te lang wachten, want dan word je product terug hard en moet je herstarten.


4. Als je ziet dat het duidelijk wit (net heel fijne sneeuw) word. Dan neem je 'n emmer met warm (niet kokend)
water. Ook neem je dan een schuursponsje (eentje wat ze bij de afwas gebruiken) en schuur je met water,
het product van de velg af. Hierbij komt ook de vernis mee. (zie foto, die witte troep, dat is de vernis)

5. Bovenstaande handelingen herhaal je tot alle vernis is verwijderd van de velg.
Voor een nog beter resultaat kun je met een plantenspuit water spuiten op de afbijt. Hierdoor versterk je het afbijt proces

6. Nu veeg je even de velg schoon met 'n schone doek en dan is de velg afgebeten.

Stap 2.

Het schuren van de velgen :

Benodigdheden:
- waterschuurpapier (korrel 800, 1000, 1200, 1500, 2000)
- emmertje met water
- zuivere doek

Hoe ga je te werk ?

1. Na je velgen afgebeten te hebben dien je je wielen te schuren.
Dit doe je met waterschuurpapier.
Als een keer alle (of bijna alle) vernis afgebeten is, kan je beginnen met schuren.
Je neemt een emmertje met lauw water en je schuurpapier,
beginnen met korrel 800.

2. Nu begin je te schuren. Hoe langer je schuurt, hoe gladder 't oppervlak gaat
worden. Belangrijk is dat je alle putjes en krasjes eruit schuurt.
Schuur ook goed in de hoekjes. Neem wel genoeg water als je schuurt,
om evt. diepe schuurkrasjes te vermijden.

3. Als je grondig met 800 geschuurd hebt, neem je 'n fijnere korrel om de krasjes van de vorige korrel
eruit te schuren. Worden de krasjes minder, dan ga je de goeie weg op.
Deze stappen herhaal je tot je wielen compleet geschuurd zijn.
Veeg en spoel je wielen ook tussendoor even af.

4. Als final touch kan je je velg opschuren met korrel 2000, hiermee komt al 'n beetje 'n blinkend effect op je velgen.

5. Als je klaar bent met schuren, veeg je de velgen proper met 'n zuivere doek.

Stap 3.

Het Polieren van de velgen :

Benodigdheden:

- boormachine
- dremel
- polierpasta
- polierborstels
- veiligheidsbril (vliegt héééél veel rotzooi omhoog)
- stofmasker
- stalen borsteltje

`

1. Nadat de velgen geschuurd zijn, kan je ze polieren. Afhankelijk hoe beter de velgen geschuurd zijn,
zal 't polieren eenvoudiger gaan.


2. Om te beginnen neem je je boormachine en zet je de 1ste polierborstel erop (die met de touwtjes).
Als deze vast zit, laat je 'm draaien, en hou je 'm even in de pasta op voor te polieren (bruine blok op foto)

Eenmaal dit gebeurt kan je gaan polieren.

TIP
Een handige tip : plak de kop van je boormachine af met plakband, zo voorkom je min of meer dat als je uitschampt
dat je 'n beschadiging krijgt aan je velg.

3. Je gaat met de draaiende polierborstel op je velg, de eerste borstel (met touwtjes)
is bedoelt om diepere krasjes en vuil dat id velg zit weg te nemen. Dit in combinatie met de eerste pasta.
Gebruik ook genoeg pasta.
Er kunnen bruine plekjes komen afhankelijk hoe snel je boormachine draait,
dit is echter geen probleem. Deze plekjes zijn gewoon verbrande polierpasta die
met de eerste borstel kunnen ontstaan..

4. Als je je ganse velg voorgepolierd hebt met de eerste borstel,
blaas je even de velg zuiver met 'n compresseur of dergelijke, je kan 't ook even met 'n zachte
doek afvegen. Geen water gebruiken hier.

5. Nu zet je de lappenborstel op je boormachine. Deze laat je even in de 2e polierpasta draaien.
Deze polierborstel is bedoelt om de krasjes en nog wat vuil weg te nemen, maar vooral om
een hoge glans aan je velg te geven.

6. Hier doe je ook je volledige velg mee. Gebruik ook genoeg pasta.



7. De moeilijk bereikbare plekjes kan je 't beste polieren met 'n Dremel,
daar heb je van die klein polijststukjes voor. Identieke werkwijze van polieren
als hierboven beschreven.

8. Nadat je velgen compleet gepolierd zijn kan je ze zuiver maken, met 'n product dat je
bij de betere polijst/chromeer winkel kan vinden. Dit is 'n soort
wit poeder dat je toelaat ze te kuisen (resterende pasta vh polieren) zonder krassen te maken.



Nog 'n paar tips:

- Maak je polierborstels regelmatig zuiver door 'n stalen borsteltje er op te houden als ze draaien.
- Voor de mensen die hun velgen geschuurd met korrels : 1000, 1200, 1500, 2000
deze hoeven de eerste polierborstel & pasta niet te gebruiken. Omdat na 't schuren met 2000 de velgen al
vrij goed blinken. En dan is 't enkel nodig om deze op te blinken met de lappenborstel.
Voor diegenen die maar geschuurd hebben tot korrel 800 - 1000 is het wel noodzakelijk om deze te gebruiken.
- Gebruik 'n stofmasker & veiligheidsbril, er vliegt veel rotzooi (pasta, vuil) omhoog tijdens 't polieren. Het is niet
aangenaam als je dit in je gezicht krijgt. Verschiet ook niet dat je tijdens 't polijsten zo zwart.
- tip: ik heb een boormachine op de werkbank vastgezet. Hier de velg op gelegd en zachtjes laten draaien, op deze manier kun je goed "schuren". (net als een draaibank!)

Veel succes

en.. heb het zelf geprobeerd en werkt super!!

maar eehh... hou er wel rekening mee dat je echt wel ff aan het werk bent!
 
Zo te zien idd met een blanke laklaag welk los is gaan laten en er onder is corrosie ontstaan ( die zwartige vlekken )
Zou überhaupt geen afbijt nemen maar meteen met waterproof schuurpapier aan de gang gaan ( avond ervoor in water leggen ).
Dremel al helemaal niet, draait véél te snel over een te klein oppervlak: voor je weet ga je te ver en breng je weer extra schade aan
Schuren tot korrel 2000, daarna polijstmiddel bedoelt voor deze velgen.
Lake County cone + Mothers polish en gaan

2-componenten blanke lak en de boel weer afsluiten ( anders sta je elke maand je suf te boenen )

Neem vooral je tijd, hoe meer liefde je er in steekt des te mooier het resultaat
 
Ik had er denk ik geen blanke lak op gedaan, goed gepolijst is belachelijk glad en je hebt zomaar zakkers, en de hechting (ook al gebruik je 2-componenten) is niet bijzonder.

Paar pitjes steenslag, beetje vocht er onder en de witte sterren staan er weer in.
Dan liever 2x per week even bijhouden met een sopje en af en toe een doekje belgom ofzo er over.
 
sjuust...
blanke lak hecht gewoon NIET op een hoogglans gepolijste rand...
Als je bling bling wilt rijden, moet je poetsen (of hoogglans laten verdichten....)
 
mk-us zei:
Zo te zien idd met een blanke laklaag welk los is gaan laten en er onder is corrosie ontstaan ( die zwartige vlekken )
Zou überhaupt geen afbijt nemen maar meteen met waterproof schuurpapier aan de gang gaan ( avond ervoor in water leggen ).
Dremel al helemaal niet, draait véél te snel over een te klein oppervlak: voor je weet ga je te ver en breng je weer extra schade aan
Schuren tot korrel 2000, daarna polijstmiddel bedoelt voor deze velgen.
Lake County cone + Mothers polish en gaan

2-componenten blanke lak en de boel weer afsluiten ( anders sta je elke maand je suf te boenen )

Neem vooral je tijd, hoe meer liefde je er in steekt des te mooier het resultaat


waarom geen afbijt?! werkt perfect hoor..

dremel is niet om te schuren, maar om te polijsten(dus rustig aan werken met gezond boeren verstand)

geeeeeeeeen blanke lak! die hecht totaal niet op gepolijst materiaal. Kun je volgend jaar weer aan de slag!

succes!