• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe lang doen jullie over het polijsten?

@Zoranurai wat ik ideaal vind zeker met de wat nieuwere coatings is dat ze makkelijk verwerken.
1/2 dagen voorbereiding en dan op dag 3 in de ochtend smeren waarna het zonnetje em afbakt.

Laatst een keer Mitchel&King lunar aangebracht en dat verwerkte zo ontzettend makkelijk echt fijn. Nanolex APX lijkt mij ook zo’n voorbeeld waarbij ik em nog wel moet proberen maar wel denk dat die coating voor veel gebruikers een uitkomst kan zijn.
 
  • Leuk
Reacties: Altos en Zoranurai
Ja zo heb ik het de vorige keer ook gedaan, toch hield mohs evo het maar 7mnd vol :confused:
Allicht cancoat evo te snel erop gesmeerd. Maar goed idd zeker 1-2 dagen totaal aan voorbereiding.
 
@AndyVR kan ik me inderdaad wel in vinden. Vooral met daily drivers.
Ik heb een beetje hetzelfde nu met coatings, gezien ik ze enkel buiten kan aanbrengen moeten alle vinkjes op groen staan, niet te zonnig, geen regen voor 2+ dagen, niet teveel wind etc. Haalt de lol er een beetje van af.
Met kinderen al helemaal. Hooguit een finishing polish om de glans erop te houden keertje per jaar.
Je hebt al coatings die in minder dan 4u curen en aan alle weersomstandigheden blootgesteld kunnen worden vanaf dan.
Je mag die tevens in openlucht aanbrengen, alleen niet in direct zonlicht (kan met ons klimaat in België en Nederland geen probleem zijn).
De tijd die je wint achteraf omdat je de auto zoveel sneller schoonmaakt en veel minder snel vies wordt is vele malen groter dan wat je er moet aan besteden om het aan te brengen.
 
@Matsu oh ja dat zeker, huidige auto, octavia ook in de coating gezet. Het is me alleen de uitdaging om zo dicht mogelijk bij de levensduur op papier te komen. Mohs evo had geloof ik 36mnd. Dus ik dacht met 3 goede dagen, polijstsessie, goed ontvet, extra gewassen dat ie 1 jaar wel moest halen met juiste techniek.

Ik denk dat ik te snel cancoat heb aangebracht. Maar dat is een verhaal voor een andere keer :p
 
De “oude” Cancoat hield het wel een jaar vol op de Prius (rijd niet zo heel veel).
De “oude” pure is nu met zijn 2e jaar bezig.
De evo varianten heb ik nog niet geprobeerd maar ik kan me voorstellen dat wanneer er in de winter gestrooid word dat dat elke coating sloopt.
 
  • Leuk
Reacties: Zoranurai
Jeetje wat een tijden bij jullie allemaal. Had laatst mijn Insignia in een ochtend gedaan 3 staps. Moet wel zeggen snel gedaan en nog lang niet optimaal.
 
Als ik alleen maar met een poets tol over de lak ga met een pad in verschillende stappen dan is een uurtje of 4 wel voldoende ja.
Als detailer wil ik toch ieder paneel wat ik aanpak helemaal zo goed mogelijk afhandelen voor ik verder ga en zo de hele auto in de gewenste stappen, als je dat in een paar uur lukt dan poets je 1:18 model auto's denk ik.
 
Interessant, meestal moet ik een deur al in 3 delen opdelen, tussendoor checken of ik gelijkmatig aan de gang ben geweest. Dat met veelal een langzame beweging.

Kleine hoekige stukjes met een kleine 1” machine en die pad zit dan na een paar passes al aardig vol.

Finishen kan wel een stuk sneller, dan is het 2 snelle passes op een hele deur.

afwerken op grote vlakke panelen is vaak goed te doen in een snelle tijd merk ik.
 
  • Leuk
Reacties: Altos
Door de jaren heen heb ik heel wat berichten gezien van mensen die een hele auto in een dagdeel konden polijsten. In een paar stappen.
Heb altijd gedacht dat ik dan wel een of ander slakkentempo aanhoud ofzo (mij lukt dat namelijk in de verste verte niet). Dit topic geeft me weer wat zelfvertrouwen.. :sun:
 
  • Grappig
Reacties: Altos
Ik heb een tijd terug een Z4 gedaan uit 2003, dat was 3 uur aan wassen kleien en ontijzeren en 6 uur voor 1 staps polijsten en daarna nog 2 uur voor een 2e stap polijsten van de motorkap en achterklep.

Als je het voor jezelf doet mag het zo lang duren als je wilt, voor een ander of een klant zou ik toch wel gaan voor max 80% resultaat. Het wow effect heb je dan al bereikt.
 
Door de jaren heen heb ik heel wat berichten gezien van mensen die een hele auto in een dagdeel konden polijsten. In een paar stappen.
Heb altijd gedacht dat ik dan wel een of ander slakkentempo aanhoud ofzo (mij lukt dat namelijk in de verste verte niet). Dit topic geeft me weer wat zelfvertrouwen.. :sun:
200.gif
 
Uiteraard moet iedereen voor zichzelf bepalen wat ze willen bereiken, ik hoop niet dat je iets anders uit mij bericht hebt gehaald dan dat.
Op dit forum zitten nu eenmaal veel mensen die perfectie, of dicht daarbij, willen bereiken qua glans, minder orangepeel, meeste flakepop, beste reflectie en ga zo maar door. Natuurlijk is de lak opfrissen zonder de hunt naar perfectie even zinvol en dan idd eerder klaar.
 
Ongetwijfeld.
Nu toevallig net bezig geweest met de achterbak,
IMG_1976.webp

IMG_1979.webp

Resultaat is verre van perfect, maar voor de hele achterbak toch wel ff bezig geweest. Helpt ook niet dat ik me verkeken heb op de hoeveelheid pads die ik nodig had.
Ik heb een hele stapel 5.5” maar die kan ik op de arteon amper inzetten omdat er overal kleine groeven zitten.
Die moet ik doen met 1, 2 of 3” pads… en guess what, allen heb ik er 1. Gelukkig doe ik het over meerdere dagen dus kan telkens tussendoor de pads wassen maar neemt onnodig veel tijd in. Nog geen moment gehad nieuwe te bestellen.
Leermomentje..
 
  • Leuk
Reacties: AndyVR
Oke. Nu komt mijn boeren verstand.

De motorkap van mijn fiesta is ongeveer 1,7 bij 1,2meter.
dat is dus een oppervlakte van 2,04m2
als ik een polijstpad heb van 12,5cm (125mm) met 60% overlap heb ik een effectieve breedte van 6,25cm (125/2)
als ik de breedte deel door de effectieve breedte kom ik uit op 27,2 polijstbanen (170/6,25 = 27,2)
als ik dit vermedigvuldig met de lengte van de motorkap (120cm) kom ik uit uit op 27,2*120 = 3264cm (dit is dus 32meter?!)
Ik kan me herinneren dat de "correcte snelheid" 1cm per seconde is.
als ik de afstand deel door de snelheid (in secondes) heb ik het aantal secondes. 3264/1=3264seconde
dus voor een motorkap ben je minimaal 3264 seconde of (3264/60=)54,4 minuten nodig.

Shoot me if i'm wrong.

Oke, even voor de idioten onder ons :)
  • Motorkap: 2 m²
  • Dak: ongeveer 2 m²
  • Kofferbak: ongeveer 1,5 m²
  • Twee zijpanelen (deuren en zijpanelen aan beide kanten): elk ongeveer 3 m² (totaal 6 m²)
  • Voorbumper: ongeveer 0,5 m²
  • Achterbumper: ongeveer 0,5 m²
2+2+1,5+6+0,5+0,5=12,5m2
Aantal stroken=12,5m2/0,0625m=200stroken (elke strook is dan een meter)
Totale tijd=200stroken×100seconden/strook=20000seconden
Tijd in minuten=20000/60=333,33minuten (ongeveer 5.56 uur)