• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe lang wachten tot waxen.

Karlok

Detailing addict
23 sep 2008
144
62
Heb spotrepair laten uitvoeren op de bumper, dus is dat deel voor gedeelte opnieuw gespoten. Is het nou zo dat je moet wachten tot je mag waxen? Dacht dat door de wax de verf niet goed kan drogen.

Of is dat alleen voor het kleien? Of geldt het alleen als het plaatwerk volledig gestript en gespoten word?
 
Ik dacht dat het iets te maken had met het "ademen".
Ik bedoel dan dat het volledig kan uitharden ,door contact met de lucht.
Ben hier niet zeker van ,dus ik wil graag verbeterd worden als ik mis ben..:)^
Ik zou er toch minstens een week of 2-3 niet aankomen met een wax.
 
Die plek 6-8 weken niks aan doen om zeker te zijn dat het goed uitgehardt is.
 
Zat ik dan toch goed (buiten de tijd) met de reden waarom Dibbuz..?
Ik wist het niet zeker..
 
Een pure natuurlijke wax zou moeten kunnen omdat die wel laat ademen, echter een synthetische laat de lak niet ademen dus die mag juist niet. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen doe je er gewoon 6 weken niks aan, voor een spotrepair lijkt me dat ook niet zo'n nadeel denk ik.
 
Mijn spuiter wist mij te vertellen dat het na een week al flink uitgehard is, van wie heb je die zes weken? Ik wil namelijk liever niet 6 weken wachten met het polijsten en waxen van de auto.. :-"
 
Slechte spuiter dan...

Mijn spuiter vertelde me dat ik minimaal 6 tot 8 weken moest wachten ivm, het uitharden aan de buitenlucht van de lak.

Dit heb ik netjes gedaan, en tijd is al zo voor bij hoor dan!
 
Klopt inderdaad die tijd is mij toen ook verteld.. zelf bij het wassen eigenlijk alleen maar schoon water gebruiken geloof ik..
 
Ik heb keer gehoord bij schade herstel bedrijf dat als hij in de droogkamer is geweest dat hij dan gelijk was uitgehard.
 
Hierbij kan worden opgemerkt dat als de wagen in de cabine werd gedroogd, er inderdaad 'een aantal weken buitenlucht overheen moet'. Bij een spotrepair wordt dikwijls gebruik gemaakt van geforceerde droging m.b.v. een infraroodlamp, waardoor de reparatieplek van binnenuit wordt opgewarmd en veel beter en sneller droogt dan in de spuitcabine.

Daarbij is dan weer de kanttekening te plaatsen dat bij spotrepairs op bumpers ook wel gebruik gemaakt wordt van infrarooddroging, echter omdat het kunststof is, zal de bumper niet de volle lading aan warmte krijgen zoals dit bij een metalen onderdeel wel gebeurd.

Conclusie: ik zou het zekere voor het onzekere nemen en gewoon even een paar weken geduld hebben. Glimmen doet het deel toch wel. ;)
 
Tim zei:
Een pure carnauba wax ademt, daarmee kan je de plek beschermen. Bijvoorbeeld de Natty's of de Mothers Step 3 Pure Carnauba!

:idee

Ik zou er toch mee uitkijken hoor. Bij een spotrepair heb je namelijk een zogenaamde 'uitspuitzone' waar de lak heel dun is en ook erg gevoelig is voor aftekenen. Kom je hier met een wax aan, waar toch iets van oplosmiddel in zal zitten, dan durf ik niet met zekerheid te zeggen dat je geen randaftekening van je blanke lak krijgt. Als je een deel hebt dat volledig is afgesloten met blanke lak, dan zal het niet uitmaken.
 
Hmmm.. vandaag de auto weer gewassen en gewaxed. Was zo enthousiast bezig met de wax (DC Step 3 Carnauba Wax) dat ik ook het paneeltje heb gedaan.. naja.. tis toch al gebeurd.