• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe lijm van plaklood van velg verwijderen?

Sailor

Detailing rookie
18 apr 2009
13
0
Vandaag vier nieuwe bandjes onder de auto gekregen. Oude plaklood is van de lm velg verwijderd en nieuwe is op andere plaatsen erop geplakt. Nu zitten er vieze zwarte plak resten op de velg waar het oude lood heeft gezeten. Heeft iemand een goede tip om dit er weer af te krijgen. De bandenboer had zelf geen idee. Wasbenzine misschien of thinner?
 
inderdaad eerst proberen met wasbenzine en als dat niet werkt thinner gebruiken Daarna even goed naspoelen met water!
 
Thinner zou ik niet gebruiken tenzij je de lak van je LM velgen verwijderd wilt hebben. Met je duim als het ware over de lijm wrijven, zo rol je de lijm langzaam maar zeker op. Opletten dat je je vingers niet verbrand. Eventuele restjes kun je verwijderen met stickerverwijderaar of wasbenzine.
 
Ik denk dat thinner niet zo veel kwaad kan als je de sticker er mee verwijderd en daarna meteen afspoelt met voldoende water... je kunt evt. ook altijd verdunnen...
 
Ik weet zeker dat thinner kwaad kan voor lakken. Als ik bij mijn andere hobby autolak wil verwijderen van iets leg ik het onderdeel in een potje thinner.

Dus wasbenzine gebruiken. Desnoods even goed doorweken en dan maar rollen met de vingers. Warm maken met een fohn kan ook. Alles liever als thinner :ja
 
Snap ik: als je je auto in een thinnerbad legt, zie je na een halve dag ook kaal plaatwerk :confused:

Ik bedoel: als je een klein beetje thinner (evt. verdund) op een doek doet en voorzichtig de sticker eraf haalt en vervolgens goed afspoelt met water dan gebeurt er echt niks...
Sterker nog: ik ken iemand die op deze methode teerpuntjes van zijn lak afhaalt. Ik heb 'm al twee keer gewezen op klei maar hij is eigenwijs :|
 
  • Leuk
Reactions: Globetrotter
Zou het anders ook niet gaan met (onverdunde) velgenreiniger, lijkt me wat veiliger dan thinner, thinner is bedoeld om verf te verwijderen en je hoeft maar even niet op te letten en de lak van je velg is aangetast.
 
Denk niet dat velgenreiniger bedoeld is voor plakband.

Het beste werkt inderdaad met de vingers, heb op me wintervelgen (die zien er niet zo mooi meer uit) vanalles geprobeerd, maar niks kon tegen de vingers op.
Alleen de laatste restjes kunnen erg lastig zijn!!
 
Tijdens de verbouwing hier heb ik lijm opgelost met jawel Coca Cola :D
Lijm werd snel vloeibaar en daarna kun je het zo wegvegen.
 
Remmen reiniger gaat heel goed en tast de verf niet aan.
Dit wordt ook door div. bandenboeren gebruikt.
Wel slordig dat die banden monteur dat heeft laten zitten.
 
als het hardnekkig is even met een caramel schijfje er over heen werkt perfect en tast de lak niet aan
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
  • Leuk
Reactions: Mrjuvw
Ik heb het er laatst eraf gekregen met Megs All Wheel cleaner.

Is APC ook geen optie? Daar kreeg ik pas ook sticker resten mee weg ergens onder de motorkap op een stuk lakwerk ;)

Lijken mij iig beide veilige producten :)
 
even over de thinner doorzagen hoor:grinning:

thinner > dunner , oftewel verdunner.

deze verdunner werkt alleen in/op een synthetische vloeistof / materialen die geen weekmakers bevatten.

een uitgeharde synthetische lak (bijna 99% van alle autolakken) is ongevoellig voor deze verdunner cq oplosmiddel omdat de weekmakers uitgewerkt zijn , daarom is je autolak ook zo mooi hard zodat we hem lekker kunnen polijsten en poetsen.

neem bijvoorbeeldeen band, die zit vol weekmakers om hem te laten doen wat we ervan verwachten , aan de weg "plakken" en daarom is ons dashboard wat zachter en zijn stootstrips flexibel.

wanneer je niet weet met watvoor lak je te maken hebt kun je idd beter voorzichtig zijn. maar alkydharslakken en varianten die er gevoelig voor zijn worden eigenlijk niet meer gebruitk op de auto waar we vandaag de dag tegenaan kijken, en de meeste waterbasislakken worden afdekt met een blankelak op synhetische basis dus ongevoelig.

er worden nog wellis weekmakers gebruikt in polyester en te flexibele bumpers zoals de bekende monsterbumpers , dit om de kans tegen het krimpen en rekken van de lak met scheuren tot gevolg tegen te gaan , deze lakken zijn ook veel moeilijker op glans te kijgen als er gepoetst wordt en vertonen eerder vegen een vaalheid.


hoop dat jullie hier wat aan hebben;)