• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe was jij je doeken?

Dat heb ik als eerste was gedaan, of als ze niet echt vuil zijn. Scheelt denk ik toch extra slijtage aan je doeken, ik doe ze ook liefst niet in de droger (tenzij het rek vol hangt....) Werkt prima, ik laat ze meestal een nachtje weken, tevens met Typhoon.
 
Lijkt me niet verstandig @ThijsD. Zo worden je doeken nooit goed schoon. Zeker niet als je doeken hebt met polijst middel of wax!
Goed doeken soorteren en in het wasmachine met pb typhoon. Meestal doe ik mini was van 30 min op 40 graden en centrifuge op 1000. Een keer in de zoveel tijd zet ik hem op lang programma. Succes
 
Welke stand van de droger gebruiken jullie dan? Ik gebruik “synthetisch” en dan extra kastdroog. Met kastdroog zijn ze nog vochtig.
 
Over drogers kan ik jullie het volgende mededelen:

Ik ben werkaam als service technicus bij dat grote Duitse familiebedrijf in witgoed.
We kennen 3 soorten drogers;
1. Luchtafvoerdrogers, die met een slang naar buiten. Procesluchttemp. Ca. 65 graden
2. Condensdrogers, alles intern en met een metalen (uitspoelbare) warmtewisselaar. Procesluchttemp. Ca. 80 graden
3. Warmtepompdrogers, laatste nieuwe techniek, zeer zuinig. Procesluchttemp. Ca. 50 graden.

Bij deze laatste is het drogen van microvezel geen enkel probleem, zeker niet als je daarbij ook nog het sythetische programma gebruikt. Bij condensdrogers zou ik terughoudend zijn en eerst een test doen met een oud doekje. Zeker de knop “temp. Laag” gebruiken als deze erop zit.

Ik was mijn microvezel op 30 of 40 graden, lang programma met PB typhoon. Er is tijd nodig voor het wasmiddel om vuil af te breken. Zeker vetten en olieen uit de producten die wij voor onze auto gebruiken zijn erg hardnekkig en moeilijk af te breken.
Als je een inweekfunctie op de machine hebt, kan je die zeker gebruiken, of doe de vuilste doeken even voorweken in een emmer.
Doeken gescheiden. Wax doeken niet glas doeken en zowiezo alles wat voor de wielen gebruikt word niet bij je andere doeken.
 
Daar hebben we wat aan. Ik heb een condensdroger, en ik zet hem op een kort programma. Dan zijn de doeken nog heel licht vochtig als ik ze eruit haal, maar dan zijn de vezels wel losgeslagen en fluffy. Dan hang ik ze nog even op het wasrek.

Ik heb voor de huishouddoeken ook wel eens een langer en warmer programma gedaan, en toen zijn de vezels van 1 doek gesmolten.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Ik heb een droger met een waterbak die nu en dan geleegd moet worden. Die valt onder punt 3?

Hoe dan ook draai ik in de droger geen vol programma. Na 20minuten haal ik de doeken eruit, rol ze nog even na met een plakroller en dan gaan ze op het wasrek. Ze zijn dan ultra zacht.
 
Waardes en termen die ik hier en in het vorige bericht gebruik, hebben betrekking op het merk met het rood-witte logo.
Ik denk niet dat dit bij andere merken heel veel anders zal zijn.

@Timm. Waterlade zegt niets over type, hebben zowel de condens- als de warmtepompdroger.
Als het goed is spreekt je gebruiksaanwijzing over “condensdroger” dan wel “warmtepompdroger”.
Als dit niet het geval is, kijk dan even op je typeplaatje bij aansluitwaarde. Is dit (ruim) lager dan 1 kilowatt (1kW of 1000W) dan heb je een warmtepomp. Is het ruim hoger dan 1 kilowatt (vaak rond de 2500W) dan hebbie een condensdroger.

@Jansen. Dat bedoel ik. 20 min is ook goed. Gesmolten doek is gevolg van te lang, te hoge temp. drogen.

Voor al julie kleding en de microvezeldoeken in het bijzonder geldt: niet langer drogen dan noodzakelijk!
Kleding die droog is NIET doordrogen. De vezel van het kledingstuk wordt hierdoor onnodig zwaar belast.

Ik droog (met warmtepompdroger op sythetisch) tot “licht droog”. Daarna hang ik ze nog even op.
Ik vind de doeken te duur om ze te verwaarlozen, dus ga er net zo zorgvuldig mee om als met mijn auto.

Aanvulling op het wassen:

Als je een huishoudelijk wasmiddel voor je doeken gebruikt (uit de supermarkt) en je hebt een goed resultaat: lekker blijven gebruiken.
Valt het resultaat tegen, er blijft residu achter, denk dan hieraan:
Wasmiddel voor huishoudelijke was is een beetje voor alles. Beetje zweet, beetje huidvet, beetje gras, beetje make-up enz.
Wat wij in onze doeken hebben is 95% vet/olie/wax en 5% andere vervuiling. Je hebt dus een wasmiddel nodig dat bedoeld is om deze vetten en olieen aan te pakken. Dit is ook behoorlijk taai vuil (bedenk dat wij waxen gebruiken die een standtijd hebben die oploopt tot 6 maanden). Dit moet uit je doek die het door de microvezels diep heeft opgenomen..... voel ie um aankomen?

Gebruik een wasmiddel dat specifiek voor deze vervuiling gemaakt is. Veel merken bij Carclean hebben een product dat specifiek hiervoor gemaakt is. Overweeg dit dan eens te gaan gebruiken.
 
@ThijsD. Let goed op je waslabel, “wat kan wel” en “wat kan niet” volgens de fabrikant van je doeken.

2F2C593F-A1D6-4E26-AD27-438A5ED87065.jpeg

Als het niet duidelijk is, doe een proef-doek. Bij condensdrogers adviseer ik zeker “temperatuur laag” te gebruiken in combinatie met “fijne was”, “synthetisch” of iets van die strekking. Of mischien heb je een microvezelstand zoals @Istnogferarie.
Wat in ieder geval veilig is is om ze aan het rek te laten drogen en ze daarna even “op te schudden” op “20 minuten koude lucht” als dat op de droger zit.
 
  • Leuk
Reactions: ThijsD
Het symbool 'alleen droge op lage temperatuur' is van toepassing op de doeken en de mitt. Nu heb ik de washmitt momenteel in de lingerie stand in de droger zitten. Op hoop van zege... Geen idee wat precies onder lage temperatuur valt namelijk
 
Is verschillende MF doeken samen wassen eigenlijk een probleem?
Vb. droogdoeken, onvetter doeken, doeken met Gyeon Preserve, doeken waar je wax mee hebt afgenomen, ...

Doeken waar polijstresidu opzit kan je waarschijnlijk wel best apart wassen?

Kan je doeken waar je polijstresidu mee afgenomen hebt achteraf nog terug voor iets anders gebruiken of enkel nog om weer polijstresidu mee af te nemen?