Waardes en termen die ik hier en in het vorige bericht gebruik, hebben betrekking op het merk met het rood-witte logo.
Ik denk niet dat dit bij andere merken heel veel anders zal zijn.
@Timm. Waterlade zegt niets over type, hebben zowel de condens- als de warmtepompdroger.
Als het goed is spreekt je gebruiksaanwijzing over “condensdroger” dan wel “warmtepompdroger”.
Als dit niet het geval is, kijk dan even op je typeplaatje bij aansluitwaarde. Is dit (ruim) lager dan 1 kilowatt (1kW of 1000W) dan heb je een warmtepomp. Is het ruim hoger dan 1 kilowatt (vaak rond de 2500W) dan hebbie een condensdroger.
@Jansen. Dat bedoel ik. 20 min is ook goed. Gesmolten doek is gevolg van te lang, te hoge temp. drogen.
Voor al julie kleding en de microvezeldoeken in het bijzonder geldt: niet langer drogen dan noodzakelijk!
Kleding die droog is NIET doordrogen. De vezel van het kledingstuk wordt hierdoor onnodig zwaar belast.
Ik droog (met warmtepompdroger op sythetisch) tot “licht droog”. Daarna hang ik ze nog even op.
Ik vind de doeken te duur om ze te verwaarlozen, dus ga er net zo zorgvuldig mee om als met mijn auto.
Aanvulling op het wassen:
Als je een huishoudelijk wasmiddel voor je doeken gebruikt (uit de supermarkt) en je hebt een goed resultaat: lekker blijven gebruiken.
Valt het resultaat tegen, er blijft residu achter, denk dan hieraan:
Wasmiddel voor huishoudelijke was is een beetje voor alles. Beetje zweet, beetje huidvet, beetje gras, beetje make-up enz.
Wat wij in onze doeken hebben is 95% vet/olie/wax en 5% andere vervuiling. Je hebt dus een wasmiddel nodig dat bedoeld is om deze vetten en olieen aan te pakken. Dit is ook behoorlijk taai vuil (bedenk dat wij waxen gebruiken die een standtijd hebben die oploopt tot 6 maanden). Dit moet uit je doek die het door de microvezels diep heeft opgenomen..... voel ie um aankomen?
Gebruik een wasmiddel dat specifiek voor deze vervuiling gemaakt is. Veel merken bij Carclean hebben een product dat specifiek hiervoor gemaakt is. Overweeg dit dan eens te gaan gebruiken.