• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe was jij je doeken?

Ik ben geen scheikundige, dus heel veel verstand hen ik er ook weer niet van. Ik heb vaak gelezen dat schoonmaak azijn slechter is dan gewone en vind het een kleine moeite om gewone azijn te gebruiken.

Maar om eerlijk te zijn, sinds ik mf wasmiddel heb ontdekt gebruik ik helemaal niks anders meer.
 
Ik heb geleerd uberhaupt geen azijn te gebruiken in apparatuur. Azijn zorgt er niet voor dat kalk oplost, maar dat het los komt. In koffiezetapparaten zie je dan bijvoorbeeld dat al die kalkdeeltjes gaan ophopen in de inwendige slangen van de apparatuur, waardoor het uiteindelijk alsnog kapot gaat door kalk. En als het dan ook nog is slecht voor de rubbers is wat @Zluytr zegt....

Van te voren weken met een beetje dreft, uitspoelen en uitknijpen. Ik was volgens mij op 40 graden met een lange was 1000-1200 toeren en extra water, alleen wasmiddel. Begin er echter wel wat tegenaan te lopen dat ik dan eerst een half uur aan het handwassen ben, misschien ben ik wat te autistisch. In een korte was geloof ik niet, dan zijn je doeken echt nog niet ontdaan van de middelen die je ermee gebruikt hebt. (ALs dit al zo is bij een lange was) In 30/40 min gebeurt het hele proces. Van water in de machine pompen, naar opwarmen, afpompen, spoelen, centrifugeren. Je doeken draaien dan per saldo misschien 5/10min in het warme (30/40 graden) water.
 
kweetniet, maar azijn heeft volgens mij maar twee functies met wassen...
1) kleur beter vasthouden bij eerste gebruik; en
2) als vervanger van wasverzachter.
Het schijnt beter te werken bij donkere kleuren en vooral niet te vaak gebruiken.

Met schoonmaakazijn en soda krijg je periodiek de wasmachine weer lekker fris.

Nu dateert die info van vroeger van mijn moeder, toen ik zelf nog mocht wassen... nu doet mijn vrouw dat. Ik volg dus even, kan ik de slimmerik uithalen :yum
 
Azijn ben ik gaan gebruiken om de was zachter te krijgen, nadat onze droger was overleden. We hingen de was vanuit de wasmachine aan de waslijn, maar droogde hard op. Scheut azijn in de wasverzachter-lade deed wonderen omdat er minder kalk in de doeken zit. :)
 
Haha! :) Nee, dat valt reuze mee. De handdoeken blijven wat langer zacht, ook nadat ze gewoon zijn gewassen. Bij mijn MF-doeken vind ik het niet boeiend dat je wat azijn ruikt. Ze werken weer goed en de Typhoon ruik je ook gewoon. ;)
 
Hoe was jij je doeken?

Met onze nieuwe aanwinsten om de kleding, beddengoed, etc. en natuurlijk de carclean-was schoon en droog te krijgen:
wasmachine-droger.jpg


Zojuist een wasje van de vandaag gebruikte doeken (o.a. Gyeon Silk dryer, Monello Peluche Verde's & Piccolo Nero's) gewassen met Nanolex Microfiber Wash (op programma "fijn / zijde" waarbij het automatische doseersysteem voor wasmiddel en wasverzachter is uitgeschakeld en de Nanolex in apart bakje is gegoten) in de droger op stand "fijn". Doeken zijn keurig schoon (kan nog 2x wassen met restje Nanolex, fles PBW Typhoon staat reeds te wachten) en droog: voelen nog een beetje klam aan; kenmerk van warmtepomp-droger.
 
Heb nu de werkwijze van Tonny even gevolgd. Dus de schoonmaakazijn maar achterwege gelaten.
- Laten voorweken in sopje van Dreft in warm water
- doeken uitknijpen en in de wasmachine
- ipv 30°, ingesteld op 40° en gewoon programma (dus de korte was ook geschrapt)
- laten uitzwieren op 800toeren
- doeken laten luchtdrogen en komen er ook zacht uit.

flesje Typhoon staat ondertussen wel op het verlanglijstje.
 
  • Leuk
Reactions: Tonny
@Guest007
Nice! Mijn doeken zijn ook altijd prima zacht. Zodra ze uit de wasmachine komen dan wapper ik elke doek ook uit zodat de vezels al mooi omhoog komen. Flesje Typhoon komt nu ook bij mij op de verlanglijst.
 
  • Leuk
Reactions: Guest007
Binnenkort wil ik graag de Typhoon Microfiber Cleaner gaan bestellen. Maar nu vraag ik me af hoeveel doeken je bij elkaar mag doen.
Ik heb ergens gelezen, dat je het beste je doeken van wax en polijsten apart kunt wassen. Klopt dat?
Maar mogen alle andere doeken wel samen in de wasmachine? Bedoel doeken gebruikt voor, detail spray, apc, interieur reiniger etc etc.

kan iemand me hier bij helpen? Bedankt alvast:)
 
Binnenkort wil ik graag de Typhoon Microfiber Cleaner gaan bestellen. Maar nu vraag ik me af hoeveel doeken je bij elkaar mag doen.
Ik heb ergens gelezen, dat je het beste je doeken van wax en polijsten apart kunt wassen. Klopt dat?
Maar mogen alle andere doeken wel samen in de wasmachine? Bedoel doeken gebruikt voor, detail spray, apc, interieur reiniger etc etc.

kan iemand me hier bij helpen? Bedankt alvast:)
Ik gooi gewoon al mijn doeken bij elkaar in. Glasdoeken was ik wel apart. Net zoals de gyeon silk dryer droogdoek. Omdat deze nogal blauw afgeeft.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Bedankt voor jullie reactie Roy & Marcel! Dan kan ik verder met een gerust hart me Peluche Verde bij elkaar doen.
Raam doek idd appart en droogdoek ook apart. zelfde geld voor wax doek.

Deed eerst iedere doek apart, maar leek me een beetje onzin met de doeken voor apc, detail spray etc.
 
B3F140EB-1410-4F85-8951-DCC6834E2B18.jpeg

De gekleurde doeken van monello geven (iig de eerste keer) aardig af. Heb dus even kleur bij kleur gedaan.
Ook doeken met wax wil ik apart wassen. Al denk ik ergens: als t uit de eene doek komt, waarom zou t dan in een andere doek gaan zitten? Als je ze wast worden ze schoon. En gaat al t vuil Inc wax eruit. Maar better safe than sorry.....
 
Misschien heb ik er over heen gelezen. Nu heb ik van die kekke MFdoeken van Monello gekocht (Senza Acqua, Peluche Verde, Vetro Bianco) en 2 washmitts (Monello Thick Mitt, MF madness Incredimitt). Kunnen de washmitts ook in de wasmachine bij de andere doeken? En is het verstandig om de doeken preventief een keer te wassen voor gebruik?
 
Doeken was je inderdaad best een keertje voor je ze de eerste maal gebruikt. (anders laten ze wellicht pluisjes achter).
Verder doe ik steeds de washmitt's bij de andere doeken, nog nooit een probleem mee gehad.
 
Let er wel op dat je de groene doeken apart wast, want als je dat niet doet, zijn je andere "witte" doeken ook groen :p Die Peluche Verdes geven enorm af (de eerste keren sowieso, ik was altijd kleuren apart...)