• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveel MF doeken heeft men nodig om je car te cleanen

schrobber

Detailing rookie
18 dec 2009
46
0
Stel,

Je wil je auto een volledige beurt geven.

# beginnen met shampoo.
Voor het drogen komt de eerste multifiberdoek.

# claybeurt met een detaillerspray.
Dan gebruiken we de tweede multifiberdoek om restjes van de detaillerspray op te nemen.

# een polijstmiddel gebruiken.
Hiervoor gebruikt men doek nummer drie om na het polijsten het residu op te nemen.

# wax aanbrengen met pad.
Hier komt doek nummer vier om de wax op te nemen nadat ie is ingetrokken.

Ik kom dus op een totaal van vier doeken.

Dan zit je daar..
Vier MF doeken die je moet wassen voor de volgende beurt.

en als je geen wasmachine kan gebruiken,
één emmer met alle doeken in warm water een nachtje laten staan :)_[] ?
 
Welkom, misschien leuk om je voor te stellen in het desbtreffende topic?

Inderdaad heb je een droogdoek nodig, een grotere doek voor de detailspray en kleinere voor wax en polijstmiddel.
Zorg altijd voor een extra doekje (een doek is zo op de grond gevallen en die wil je niet meer gebruiken!) en houdt de doek voor polijstmiddel en wax altijd gescheiden.

Bij voorkeur wassen in de wasmachine anders met de hand in een teiltje/emmer en goed naspoelen.
 
Ach, voor het wassen heb je als het goed is ook een MF mitt/spons.
Voor de diverse stappen (zeker kleien) gebruik ik wel meer dan een doek. Meestal heb ik na afloop wel een klein emmertje doeken die de machine in kunnen.
Laatst had ik maar een paar doeken gebruikt en toen inderdaad gewoon met het handje in een emmer gewassen.
 
Voorzie ongeveer 2 microvezeldoeken per stap.

Voor het afdrogen na het wassen gebruik ik 1 grote droogdoek.
Voor het kleien gebruik ik minstens 3 doeken, omdat een doek snel verzadigd geraakt met detailerspray.
Voor polish, glaze, sealant en wax kom ik toe met 2 doeken per stap. Reservedoeken zijn zeker geen overbodige luxe voor als je eens een doek op de grond laat vallen :ja

Doe maar een scheutje azijn in het warme water in de emmer :cool:
 
doeken heb je nooit genoeg,
net wat tim hierboven al schreef, je laat er ooit 1 vallen, en dan grijp je mis, en dat is zonde..

denk dat een hoop mensen het hier wel kennen, mooie zomerdag, je bent lekker aan het waxen, doek bij de voorruit, net onder het stukje motorkap, en ineens steekt er een windje op:-" doek op de grond.. maar dat terzijde

het lijstje in de startpost is nog niet helemaal compleet, ik mis:

1 doek voor de ramen (glasdoek)
1 doek voor de wielen / sponingen
1 of 2 doeken voor het interieur (1 voor eventueel bekleding en 1 voor kunststof dressing)

voor polijsten heb ik er meestal 2 tot 3, en dan heb ik vrij grote, omdat je meestal polijst in 2 stappen (een lichtere, en een zwaarder middel)
 
Hoezo kan je geen wasmachine gebruiken? heb je er geen? mag je hem niet gebruiken?

Bij een volledige detailbeurt, gebruik ik:

* washmit + droogdoek
* +/- 12 microvezeldoeken + de nodige handpads (machinepads gaan niet mee in de wasmachine) voor het lakwerk, ramen, interieur, trims ed.
* +/- 6 doeken + washmit voor vuilere werk (velgen, uitlaatsierstuk polijsten, ed. deze gaan apart in de wasmachine)

Uiteraard heb ik van alle nog een reserve liggen, voor het geval er iets mis mocht gaan.

De wasmachine draait 2 keer.
1* halfvol
1* kwartvol
 
Hmmm De DMMT heeft 2 verschillende kanten, en kun je dus 2 x gebruiken, 1x voor de cleaner/glaze , de 2e keer voor de was. Het ene product blijft van het andere gescheiden. Maar goed, ik heb zo'n 10 doeken, er zijn er altijd wel een paar in de was.
 
@ schrobber, die vier doeken is denk ik 4x te weinig.

Je hebt een washmitt bij het wassen, een droogdoek voor je lak en misschien nog je wat oudere droogdoek om de deurlijsten/portieren te doen.


Een doek voor de velgen
Een iets grotere mf doek voor het kleien.
Een doek bij de 1e keer polijsten.
Een doek bij de 2e keer polijsten. (nabewerken)
Een doek voor de glaze.
Een doek voor de sealant.
Een doek om de wax uit te poetsen.
Een doek voor het glas.
Een doek voor de trims.
Een doek voor het interieur. (stoffen/leer)
Een doek voor het interieur. (kunststof)
Een doek voor de motorruimte.

En ik zal nog wel iets vergeten zijn. Dit allemaal keer twee. Je hoeft natuurlijk niet allemaal dure doeken te kopen.
 
McShine zei:
Hmmm De DMMT heeft 2 verschillende kanten, en kun je dus 2 x gebruiken, 1x voor de cleaner/glaze , de 2e keer voor de was. Het ene product blijft van het andere gescheiden.

Was dit maar zo..........ben bang van niet...

doeken heb je in principe nooit genoeg

koop voor je velgen en het vieze werk van die goedkope MF doekjes.. (je weet wel 10 in een pak aanbieding)
en neem voor de rest van je auto minimaal 4 doeken per stap......en nog wat reserve is een 20 doeken............
voor het drogen pak daar ook nog een goede doek voor ....
 
Dan ligt het waarschijnlijk eraan dat ik de producten heel dun aanbreng? De LPL komt bij mij nooit door de doek heen... Daarnaast is de DMMT zo groot dat ik maar de helft gebruik van 1 kant om een prodct uit te poetsen.
 
het gaat er niet om dat het niet door de doek heen komt, als het goed is is het allemaal stof wat je ermee verwijdert....echter je vouwt die doek toch op, en dan raak je met de ene zijde toch de andere en wat krijg je dan......kruisbesmetting...

iedereen moet het zelf weten maar ik vind dit een echte NO GO

ik koopt voor tig euro's aan compounds, dan vind ik niet dat ik kan besparen op een paar doekjes van pakweg een 8 euro :no
 
Lexusfreak zei:
en neem voor de rest van je auto minimaal 4 doeken per stap......en nog wat reserve is een 20 doeken............

8-o 8-o 8-o

Je kunt het natuurlijk ook overdrijven hé. Als je rekent op 1 doek per stap en nog 2 doeken achter de hand hebt als reserve voor het geval dat er bij één van eerder genoemde stappen een doek op de grond zou vallen of iets dergelijks is dit meer als genoeg, zeker voor iemand die alleen zijn eigen auto onderhoudt. Ik denk dat ik toch wel wat meer auto's poets dan de gemiddelde gebruiker hier op het forum en als ik aan een klus begin heb ik echt geen 4 doeken per stap bij me.
Een forum is leuk om elkaar adviezen te geven maar laat een beginner nou geen 4 doeken per stap aanschaffen want dat is onnodig.

Om nog even in te haken op de 'kruisbesmetting'.... Het is inderdaad zo dat je bijvoorbeeld niet met een doek met resten polijstmiddel een wax moet gaan uitwrijven, maar wat is het probleem als er een stofje van een glaze in aanraking komt met een stofje wax? Ik bedoel, nadat de glaze op de auto is aangebracht smeer je de wax er ook overheen, dát is pas kruisbesmetting! :p
 
Lexusfreak zei:
en wat krijg je dan......kruisbesmetting...

Ik heb het dan inderdaad niet over een gebruikte SSR3-doek om het 5 laagje Purple mee uit te wrijven. Trouwens, weet je hoe mooi een kruisbesmetting tussen LPL en Blue Velvet kan zijn? ;)
 
MF-doeken heb je inderdaad nooit genoeg.
Als ik een auto een superbeurt geef kom ik gemakkelijk op een 15tal doeken.
Ik gebruik wel voor bepaalde stappen speciaal geselecteerde doeken.
Bij het "afzemen" gebruik ik de Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel
Bij het kleien neem ik verscheidene MF-doeken die ik ooit bij Overtoom heb besteld.
Deze zijn redelijk van prijs en toch van goede kwaliteit.
Bij het "bewerken" van de lak gebruik ik de poorboy's doeken.
Bij mijn eindlaag gebruik ik de Meguiars Gold Class Supreme Shine Microfiber Towel
Mijn regel is liever een doek te snel vervangen dan met een vuile doek doorgaan.......
Na mijn detailbeurt gaan alle doeken en pads in de wasmachine.
Daar gebruik ik een goed vloeibaar wasmiddel en voeg ik nog een goeie dosis azijn aan toe om de doeken zacht te houden.
Er word gezegd dat MF-doeken in de droogkast taboe is maar naar mijn ervaring is hier niets mis mee zolang je de temperatuur maar niet te hoog zet
greetz:ja
 
ben zelf ook nog maar begonnen met detailen en vind 4 doeken per stap toch ook wat aan de hoge kant. Ik gebruik er 1 per stap en heb er van elk 1 in reserve (wordt 2+2 naarmate ik bestellingen bijplaats) Maar als je van niks start wil je naast doeken ook een basis aan produkten en met 4 doeken per stap gaat dat aardig beginnen oplopen.

/edit : ik onderhou dus wel enkel mijn eigen wagen
 
1 doek per stap? Ik heb het nog nooit geteld, maar ik gebruik véél doeken. Ok, ik gebruik er meer dan strikt noodzakelijk, maar heb toch echt wel meer dan 1 doek nodig per stap. Toen ik het nut inzag van degelijke microvezeldoeken heb ik me er dadelijk een stuk of 10 besteld (is ondertussen wel al meer dan verdubbeld). Prijs vind ik geen argument, toch niet als je er een gemiddelde collectie detailproducten op nahoudt. Ik vind een voorraad microvezeldoeken vele malen belangrijker dan het zoveelste potje wax dat in de kast stof staat te verzamelen.
 
Ik gebruik ook veel doeken bij een detailing, je moet ze toch achteraf wassen dus een doekje meer of minder maakt niks uit...
Aan beginnende detailers kan ik enkel zeggen, zorg eerst dat je al je basisspullen hebt en begin dan pas je eindeloze collectie producten aan te schaffen.
Dus eerst jezelf van veeeel doeken voorzien, het kost misschien wel wat maar je hebt ze gewoon nodig.
En vergeet ook geen microfiber rejuvenator/restorer te kopen, zodat je langer kan genieten van de doeken :ja
 
Persoonlijk kom ik wel op zo'n 2 á 3 MF doeken per stap. Maar desondanks ben ik van mening dat je nooit te veel doeken kan hebben.
Ik heb liever 10 doeken te veel dan 1 te weinig.:cool: