• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp en tips gevraagd voor stappenplan

Jarno_h

Detailing rookie
7 mei 2018
3
5
56
Hengelo
Na heel wat uurtjes hier te hebben gelezen, wil ik binnenkort ook maar eens overgaan tot de aanschaf van een aantal spullen voor mijn stappenplan en wil ik het machinaal polijsten gaan proberen.
Zelf heb ik sinds enkele weken een donkerblauwe Mazda cx5. Als eerste proefauto zal moeders 20 jaar oude zilvergrijze Daihatsu Sirion functioneren J
Ik heb de volgende vragen bij het stappenplan:
  • Ik heb het idee om de Mazda nog niet te polijsten, maar wel de PB Black hole glaze gebruiken op mijn nieuwe lak (donkerblauw). Of is het toch beter om direct fijn te polijsten?
  • Welke onderstaande set van de DAP900 heeft jullie voorkeur?
  • Is het nodig om gelijk een aantal extra pad’s aan te schaffen (en welke?)
  • Welke van de voorgestelde wax heeft jullie voorkeur?
  • Nog andere suggesties of tips?
Stappenplan:
  • Foamen; afspuiten met HD, foamen met Monello Artico Magico
  • Wassen 2 emmer principe / gritguard
  • Shampoo: Meguiars NXT (omdat ik deze nog heb)
  • Velgen en auto behandelen met Monello non Ferro
  • Washandschoenen: Monello Washmit en 2 oude Meguiars handschoenen voor onderzijde en velgen.
  • Drogen met Monello Senza (behalve als ik ga kleien, dan sla ik deze stap over)

  • Kleien; Monello Dolce verde klei set + 100 gr extra / Monetto Perfetto Detailer Spray

  • Polijsten; ik twijfel tussen de DAP900 V3 2 step Scholl (233,--) of de DAP900 V3 Raffini starterskit (237,--). Graag jullie advies
  • Ontvetten met Gyeon Prep

  • Glaze; Poorboys Black hole (voor de donkerblauwe mazda)
  • Wax; Collinite 845 (of toch de 476?)

Alle tips en suggesties natuurlijk van harte welkom.
 
Hey Jarno :)

Als de Mazda letterlijk een nieuwe lak is, dan zal een glaze weinig tot niets voor je doen. ;) Veelal is de staat van de lak van een nieuwe auto wel "nieuw", maar heeft een poetsbedrijf al de nodige dingen gedaan waar je niet blij van word en smeren ze de boel al glimmend met glaze-achtige producten. :p

Weet je of er iets van bescherming op je Mazda zit? (WaxOyl/Waxguard/Diamondbrite/etc)

Aangezien je een DAP wilt gaan aanschaffen, zou ik glaze achterwege laten en middels polijsten een beter en langduriger resultaat gaan behalen. ;)
* Mijn advies zou zijn om de DAP900 Powerpack met Monello producten te kiezen. Zo heb je 3 gradaties polijstmiddel + pad om voor elke lak de juiste keuze te kunnen maken. (Hardheid lak / grofheid)
* Meteen meerdere pads aanschaffen hoeft niet als je de kosten wilt drukken. Maar, dat betekent wel dat je de pad die je gebruikt vaak zal moeten schoonmaken. Zo blijft hij zijn werking behouden en slijt niet overdadig. ;) Daarbij moet je niet vergeten dat een DAP ook een kleinere backingplate heeft waar een kleinere pad op kan. Ideaal voor lastigere delen! 2
* Beide waxen zijn prima! De 845 is vloeibaar en kan je dus ook aanbrengen met de DAP. Verder zijn waxen heel persoonlijk, maar met de Collinites zit je nooit verkeerd. :p

Wat betreft je stappenplan;
* Niet eerst afspoelen, meteen foamen.
* Wielen
* De NXT opmaken en daarna bijv. Born to be Mild nemen.
* Monello - Wash mitt vervangen voor een dikkere Incredimitt.
* Klei-set vervangen voor dezelfde losse klei + Dodo Juice - Born Slippy
* Handpad voor wax; 1-2 Disco Nero / Disco Rosso (waar je DAP niet lekker bij kan of als je gewoon handmatig wilt smeren)
* DOEKEN - De drie doeken in de DAP-set is niet genoeg. Ik zou hier zeker nog 2-3 Trio's van bijbestellen.


Uiteraard zijn er nog meer stappen/producten, zoals APC/glasreiniger/vele dressings/etc, maar ik ga even uit van jouw stappenplan. ;)
 
Mijn visie:
-je hoeft niet direct te polijsten maar kan ook prima wel. In veel gevallen zou ik zelf er denk ik voor kiezen te polijsten met een finishing polijstmiddel/lakinspectie en een wax erop.
-glaze niet aanschaffen en budget anders besteden.
-Collinite is altijd goed.

Hou je plastic exterieur delen vanaf het begin gelijk goed bij bv met Autofinesse Revive