• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp met wat vragen over oa het stappenplan.

RaoulMichon

Detailing addict
27 mrt 2013
9
60
Hallo,
na heel veel lezen hier op het forum denk ik eruit te zijn wat nu te doen met mijn auto en wat daarvoor nog extra aan te schaffen, maar ik zoek toch nog wat bevestiging of ik het nu goed begrijp en zit nog met een paar kleine vragen hierover.
Ik heb bedacht om ook te gaan beginnen met machinaal polijsten en heb de "DAP900 V2 Raffini Kompressor Starterskit - Lite Edition" aangeschaft, maar kom nu na veel lezen tot de conclusie dat ik er hiermee nog niet ben.
1. ik heb nog nooit een auto gekleid (en geen klei) en vroeg mij af of dit een must is na het wassen?
2. ik heb naast de starterkit dus nog een glaze en sealent/wax nodig om het karwei af te maken, kan dit ook machinaal, zo ja met welke pad(s)? (neem aan dat ik dan 2 extra finishing pads nodig heb, 1 voor de glaze en 1 voor de sealent/wax)
3. Hoe maak ik de polishing en finishing pads weer schoon voor een volgend gebruik?
4. moet ik voor het polijsten de pads even een klein beetje vochtig maken?

volgens mij was dat het wel ff, tis misschien een heel verhaal, maar ik denk dan maar zo: als je iets doet... doe het dan goed!
alvast bedankt

Mooie kit aangeschaft, maar daarmee ben je er inderdaad nog niet. :o)

1. Als jij je auto nog nooit gekleid hebt is het wel aan te raden dit te doen alvorens te polijsten. Door te kleien haal je het vuil van de lak dat is achtergebleven na het wassen. Kleien is wel essentieel voor het eindresultaat. Er zijn verschillende klei-kits te koop in de webshop, je kunt ook kiezen voor een losse klei en detailspray.

2. Na het polijsten kun je een glaze aanbrengen, bijvoorbeeld Poorboys World Black Hole voor donkere lakken of White Diamond voor lichte kleuren. Je zou ook kunnen kiezen voor Dodo Juice - Lime Prime Lite, dat is een cleaner en glaze in een.
Je kunt kiezen voor een vaste wax of een vloeibare wax. Een vaste wax kun je misschien beter en gemakkelijker met de hand aanbrengen. Een vloeibare wax kan ook machinaal met een Monello Red Finishing pad.

3. Een polijstpad kun je schoonmaken onder de kraan met een drupje Dreft. Goed uitspoelen en laten drogen aan de lucht. Je kunt ze ook af en toe eens laten weken in Micro Restore.

4. Voor gebruik kun je pads ietsje vochtig maken met een pufje detailspray.

Hopelijk heb je iets aan mijn antwoorden, succes!

dank voor het advies, heb gister inmiddels de auto met klei behandeld, en ik wou vandaag gaan polijsten,
maar dan komt mijn vraag:
Kan ik wel polijsten met deze temperatuur buiten? er ligt nu zelfs een heel klein laagje sneeuw op de auto, en ik verwacht dat het vandaag niet warmer als + 4 graden gaat worden...

misschien beter als ik het polijsten even uitstel en er nu na het kleien maar een laagje wax overheen doe?

Denk dat het voor jezelf vooral prettiger werken is als het wat warmer is. Straks lekker een wax smeren en volgende week het betere weer afwachten.

ok lijkt mij ook beter ja, denk dat we allemaal op beter weer hopen als dat ooit nog gaat gebeuren...
maar zou het slecht zijn voor het polijstmiddel dit soort temperaturen? ik meen op de flesjes van monello wat icoontjes gezien te hebben over geen direct zonlicht en iets met temp. tussen 15 en 25 graden, maar misschien zouden dat dan de ideale omstandigheden moeten zijn?

Kleien is een must, overweeg na het wassen ook eerst een Iron.X behandeling!

Afplakken zou ik alleen doen op lastige plekken met rubbers en/of ongespoten kunststof.

Succes!

Voordat je met een machine aan de slag gaat absoluut clayen !
Overigens heeft je auto geen bescherming meer na het clayen, wel iets om even rekening mee te houden.
Mocht je een auto niet in 1 dag kunnen of willen doen dan zou ik de auto opdelen en de auto per deel aanpakken.

Een glaze is niet noodzakelijk maar wel aan te bevelen. Dit kan je machinaal doen met bijvoorbeeld een gouden pad.
De wax (of sealant) is ook machinaal aan te brengen met bijvoorbeeld een rode pad.

Mocht je hulp of praktijk uitleg nodig hebben dan mag je altijd een pb sturen.