• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Ibiza 2005] Motorkap + bumperkrassen wegwerken

PoetsenPoetsen

Detailing addict
16 mrt 2009
947
62
Een vriend van mij heeft een Seat Ibiza uit 2005 (ikzelf heb er een uit 2004). Nu heeft hij afgelopen winter een ongelukje gehad, hij is op de parkeerplaats van zijn nieuwe werkgever doorgegleden onder een soort van vangrail waardoor hij krassen heeft op zijn motorkap en bumper.

Nu krijg je lang niet alles weg, maar omdat hij zijn auto wil gaan verkopen heeft hij mij gevraagt wat ik voor hem kan beteken. Ik heb geen ervaring met zulke krassen, maar zie het als een interessant project om eens te proberen aan te pakken. Natuurlijk is niet alles eruit te krijgen, maar een verbetering is al een mooi iets!

Foto's:
IMAGE_114.jpg


IMAGE_113.jpg


IMAGE_112.jpg


IMAGE_111.jpg


Wat heb ik staan:

- Dap500 met Monello-kit (inizio, mezzo en finale)
- gele pad, oranje pad, zwarte pad, gouden pad, witte pad

Wat kunnen jullie mij adviseren qua werkwijze?
Natuurlijk zal ik met foto's de status bijhouden in de show off. Het is de bedoeling dat ik er zaterdag aan ga beginnen. Zo kan mijn kameraad ook kennismaken met het detailen.
 
Ik wens je veel succes. Mogelijk dat je er iets uit krijgt, maar sommige krassen lijken me te diep om met polijsten te verwijderen, met name op de 'stootstrip' op de bumper. Ik ben benieuwd! ;)
 
Eigenlijk standaard werkwijze. Ik denk dat je moet beginnen met Mezzo op oranje als testspot. Het hangt er uiteraard vanaf hoe hard de lak is en hoe diep de krassen zijn. Misschien krijg je een deel wel weg, maar ik vermoed dat er nog veel zullen blijven zitten. Ze lijken me erg diep. Een rotary lijkt me geen overbodige luxe.
 
Een rotary heb ik helaas niet in het bezit en daar ben ik ook nog niet aan toe. Wil eerst de DAP500 goed kunnen hanteren. De lak is erg hard. De lak van mijn Ibiza is ook erg hard, daar kreeg ik krasjes er met inizio op geel pas uit en daarna na bewerken.
 
Van licht naar zwaar: Mezzo op wit, Mezzo op oranje, Inizio op oranje, Inizio op geel.

Onze Ibiza is ook moeilijk te corrigeren, lijkt me ook redelijk hard.
Let wel op kunststof delen, hardheid aldaar kan maar zo anders zijn.

Je zult de meeste wel een stuk minder zichtbaar krijgen, maar die stootstrip is einde verhaal zo te zien.

Ik ben benieuwd hoeveel je kunt verbeteren. Good luck!
 
Vandaag aan het werk geweest met de krassen.
De auto helemaal gewassen en de bumper en motorkap gekleid. Daarna testspot met finale op wit. Dit hielp niet echt, toen mezzo op oranje, deze combinatie werkte goed. Eerst heb ik gewoon de motorkap gedaan en daarna gericht op de krassen.

Voor:
SDC10539.jpg


SDC10540.jpg


SDC10533.jpg


SDC10534.jpg


De bumper (helaas niks aan kunnen doen):
SDC10535.jpg


De schade op de motorkap (zie de na foto hier onder)
SDC10532.jpg


Na:
SDC10543.jpg


SDC10544.jpg


SDC10545.jpg


Dit is een na-foto van de krassen vlak boven het Seat embleem:
SDC10546.jpg


Ik was echt verbaasd dat ik het het daar voor 95% weggekregen heb. Nu zag je geen krasjes meer alleen nog maar 2 kleine deukjes.
Al met al weer een leerzame ervaring geweest. Mijn kameraad is erg blij met het resultaat. Overigens had hij achter de deurgrepen allerlei krasjes, ik kreeg deze met een oranjepad en mezzo helemaal weg. Dacht dat het veel moeite zou kosten. De pad achter de greep wringen was het meeste werk maar daarna op en neer bewegen en de krassen verdwenen als sneeuw voor de zon.
 
Ik had het zelf ook niet zo goed verwacht. De bumper is weer helemaal mooi. Helaas de krassen op de stootlijst niet maar dat mocht de pret niet drukken. Ik overweeg nog wel om een keer wat kleinere pads te kopen voor de bumper (heb nu 5,5 inch)
 
Goed gedaan Binnetie!
Mijn ervaring is ook dat je hardnekkige plekken ook wat hardnekkiger te lijf moet gaan. En wanneer 1 hit niet voldoende is, maar al wel verbetering brengt, dan gewoon nog een tweede of derde hit er achteraan.
Gefeliciteerd met het resultaat en je doorzettingsvermogen. Ik denk dat vooral het tweede dit resultaat heeft gebracht.
Aficior
 
Dankje Afficior :cool:
Ik zag na de eerste hit al verbetering. Dus direct nog een tweede hit gedaan, omdat er wat minusculeblaasjes van de lak op de voorkant van de auto zaten durfde ik niet verder te gaan, want de lak moet niet beschadigen waardoor je plekjes krijgt.
Zelf heb ik ook een Seat Ibiza maar dan een jaar ouder en het viel me op dat met mijn auto de swirls lastiger aan te pakken zijn. Ik had namelijk nog een gele pad en Inizio liggen, deze heb ik nog niet hoeven gebruiken. Maar had hem besteld omdat ik een krasje op mijn auto er niet goed uitkrijg met inizio en oranje.