• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rodders | Full Detail | Seat Ibiza Ecomotive

rodders

Detailing chief
24 jul 2008
1.747
98
37
Seat Ibiza Ecomotive By Rodders:
ibiza5.jpg

Op de kleinere foto's kan geklikt worden om het groot formaat tevoorschijn te toveren


Hallo allen,
Vandaag voor jullie allen een verhaaltje over een vuile Seat Ibiza 1,4 Tdi – Ecomotive uit 2008 met een eigenaar die niet zo heel veel om de lak van zijn wagen gaf. Deze eigenaar dacht dat het verstandig was om iedere week door de carwash te rijden. Echter bleek na enkele jaren dat deze krasstraat toch niet zijn ding is. Daarop ging hij naar de wasbox om met de vieze gore borstels aldaar zijn auto eens goed zuiver te borstelen, ook dit voor meerdere keren achter elkaar. Natuurlijk eerst de vuile velgen en daarna de lak. Met als gevolg een hoop waskrassen ook swirls genoemd. Ook had deze wagen last van verschillende winkelkar krassen en andere ondingen in de lak. Zo op het eerste zicht zag de wagen er echt slecht uit, vuil, goor en bekrast. Ook het interieur had een goede beurt nodig, er lag een verzameling gedroogde bladeren in waar je meerdere herbariums mee kan vullen. Ook lag er verschillende soorten etensresten door de wagen verspreid met als gevolg ook genoeg plekken in de matten en zetels (of waren dat nu pret vlekken)?
Ach geen nood, klotesmurf heeft voor al deze problemen wel een oplossing. Van het interieur heb ik geen foto's gemaakt, ook al had ik twee dagen de tijd om deze full detail te doen heb ik toch nog serieus moeten doorwerken en als ik dan eenmaal in the mood ben dan wordt foto's maken nogal eens vergeten. Mijn excuses.

ibiza4.jpg


ibiza6.jpg




Wielen, banden en wielkasten:
  • Deze doe ik als eerste, zodat een spetterende velgenborstel zeker niet je vers gewassen lak terug vuil maakt. Ieder wiel en wielkast worden eerst goed zuiver gespoten met de tuinslang op standje broes afgewisseld met de volle straal, dit om los zand en vuil te verwijderen. Als al het vuil en zand verdwenen is even naspoelen en tevens de velg snel zuiver spuiten met de tuinslang.
  • De velgen worden daarop één voor één ingespoten met Poorboy's Spray and Rinse (1:4), dit laat ik even inwerken alvorens het nog wat te agiteren met een velgenborstel, dit zijnde een Daytona, een Meguiars wheel face brush of een Autoglym Hi-Tech Wheel Brush.
  • Na die behandeling zijn de velgen zo goed als proper en worden ze een keer goed gespoeld om de resten van de velgenreiniger te verwijderen. Hierop worden de banden ingespoten met Meguiars Super degreaser(1:4) en ook dit werk ik weer in met een borstel, de Autoglym Hi-Tech Wheel Brush.
  • Door de behandeling van de banden zie je er echt bruine troep vanaf komen, goed naspoelen dus!
  • Terwijl de Super degreaser zijn werk doet op de velgen spuit ik deze nogmaals in met Carpro Iron.X, ook dit laat ik een tijd zijn werk doen op de velg waarna ik het nogmaals agiteer met een borstel alvorens het af te spoelen. De Iron.X gebruik ik om vastzittend remslijpsel te verwijderen, het product veranderd naar een paarse kleur indien het werkt.
  • Vervolgens de wielkasten, deze worden ingespoten met Meguiar's Super degreaser en Meguiars APC , ook dit werk je weer wat in met een borstel. In dit geval met een Mothers Fender Well Brush
  • Als laatste was ik de velgen nog eens snel met een sopje van Meguiar's Shampoo Plus(1:100) en een Dodo Juice Basics Of Bling wash pad. Zo ben ik er zeker van dat er geen chemicaliën meer achterblijven op de velgen en dat ze zeker en vast mooi zuiver zijn.

Exterieur wasbeurt:
  • De volledige wagen is eerst grondig afgespoeld met een tuinslang op broesstraal en daarna ingespoten met een mengeling van Super Snow Foam, Meguiar's APC , Meguiar's Super degreaser, Meguiar's Shampoo Plus en warm water dit door middel van een plantenspuit. Dit laat ik een hele tijd trekken zodat al het vuil kan weken. (normaal gezien zou ik dit via de foamlans doen en de hogedrukspuit, spijtig genoeg ging dat deze keer niet aangezien de hogedrukspuit stuk is.)
    [*]Tijdens dat dit alles stond te weken heb ik alle logo’s, rubbers, trims en grills ingespoten met Meguiar's APC (1:4) en borstel ik dit in met een Meguiars Detail Brush. Dit om alle hoekjes en kantjes mooi proper te krijgen.
    [*]Hierna de wagen nogmaals gespoeld en gewassen met de twee emmer methode, dit betekend gebruik maken van twee Grit Guard emmers met gritguards en een Meguiar's Ultimate Wash Mitt en een ph-neutrale shampoo, in dit gevalDodo Juice Basics Of Bling Wax-safe Wash.
    [*]Na het wassen de wagen nogmaals afgespoeld en gedroogd met een Delirium droogdoek.

ibiza1_small.jpg
ibiza2_small.jpg

De spullen voor het wassen van Auto en Velgen staan klaar



Claying:
  • Alvorens het kleien heb ik wel al het teer verwijderd met Dodo Juice Tarmalade en vliegroest met Carpro Iron.X.
  • Gekleid is er met de Sonus SFX Ultra-Fine Detailing Clay in combinatie met Chemical Guy's Luber, deze stond al langer op mijn test lijstje. Hij is er nu vanaf en zal ook nooit meer terug komen, dit omdat ik het prijs/kwaliteit niet goed vind. Dan gebruik ik voor het kleien liever mijn vertrouwde Poorboy's Spray And Wipe Op plekken waar er veel vervuiling zat is er ook gebruik gemaakt van de Meguiar's blauwe klei.
  • Ook de velgen en het glas zijn gekleid met deze methode.
  • Het voordeel van de luber of spray and wipe is dat je na het gebruik ervan de wagen niet nog eens moet wassen in tegenstelling tot de Dodo Juice Born Slippy.
  • Als laatste stap bij het kleien wordt de trims, rubbers en andere plastieke onderdelen afgetaped met afplaktape, dit om polijstmiddel op de trims te vermijden.

ibiza7_small.jpg
ibiza8_small.jpg

Clayen was zoals je kan zien nodig,



Compounding, polishing, jeweling:
  • Al het polijstwerk is gedaan met mijn AEG pe150 rotary in combinatie met verschillende pads en backingplates.
    ibiza9_small.jpg

    Polijsten was zoals je kan zien nodig.
  • Om de diepere krassen en zwaardere lakdefecten te verwijderen is er een compounding stap gebeurt. Deze heb ik gedaan met of Meguiars M105 of Monello Inizio Forza in combinatie met een Meguiars wolpad of een Lake Country Foamed Wool pad, op de pad deed ik steeds een klein druppeltje Gloss-it Pad Prime, dit zorgt ervoor dat je de polish langer kan doorwerken en het iets minder gaat stoffen.
  • Na het compounden is het tijd om de staat van de lak te gaan verfijnen, compounding laat namelijk veel polijstkrassen achter, deze verwijder je door een polishing stage. Het polishen heb ik gedaan met 3M gele dop, Monello Mezzo dit in combinatie met of een Meguiar's Soft Buff 2.0 Polishing pad of de gele 3M pad, deze keer niet met kompressor pads omdat ik daar steeds hologrammen en polijstkrassen mee bijmaakte.
  • Afnemen van polish doe ik steeds met een microfiber doek en wat Quick detailer, in dit geval met Poorboy’s Spray and Wipe en een Poorboy's Deluxe Mega Towel. Dit zijn gewoon super goede doeken voor het afnemen van polish met de kant met korte vezels, de kant met lange vezels is goed om een quick detailer na te vegen of bij het inspecteren van de lak met IPA.
  • Als laatste polijststap komt het jewellen van de lak. Dit wil zeggen dat je een zo strak mogelijk resultaat probeert te halen. Dit is gedaan door gebruik te maken van 3M Ultrafina en Monello Finale in combinatie met Meguiar's Soft Buff finishing pad of de 3M blauwe pad. Ook hierna is de lak weer geïnspecteerd met IPA en de Brinkmann. Indien er toch nog imperfecties in de lak zaten werden deze opnieuw behandeld met de voorgaande stappen.

    ibiza14_small.jpg
    ibiza15_small.jpg

    50/50 en daarna volledig gepolijst



Pre-wax, glaze, lsp
  • Deze keer geen pre-wax cleanser of een glaze, dit omdat ik na een IPA(3:1) wipedown een perfecte bodem had voor een wax om op te hechten. De wax naar keuze deze keer was deze keer de Wolfgang Fuzion Carnauba Polymer Concours Estate Wax, korter Fizion. De wax is aangebracht in een heel dun laagje met een Lake Country Ultrasoft Finishing hand Pad. Na het curen van de wax wordt deze afgenomen met een [/zeer zachte microfiber doek, in mijn geval een Eurow Towel.


Interieur:
  • Tijdens het polijsten, als de rug even een andere positie nodig had, heb ik het interieur aangepakt.
  • Eerst en vooral heb ik de tapijten verwijderd en deze goed zuiver gemaakt met een stofzuiger.
  • Vervolgens is het volledige interieur grondig met de stofzuiger bewerkt om al het losse vuil te verwijderen, en dat was er best veel.
  • Daarna zijn de vloerbekleding, de matten en de zetels behandeld met de extractor om het vuil in het stof te verwijderen. In de extractor zat gewoon lauw water, op de vuile plekken heb ik wat Meguiar's APC+ (1:4) gespoten om het vuil beter los te weken.
  • Nadat het interieur weer volledig fris en proper was zijn de stoffen onderdelen ingespoten met Chemical Guy’s Fabric Guard, dit om het stof wat bescherming te geven.
  • Alle plastieke delen zijn zuiver gemaakt met Meguiars APC , , borstels , doeken en snot uit een pot.
  • De plastieke delen heb ik deze keer geen voedend product gegeven omdat ze erna hun opfris beurt allemaal bijzonder goed uitzagen en een dressing weinig tot geen effect had.
  • Deurslagen zijn proper gemaakt met Meguiars APC , , een borstel en verschillende doeken.
  • De matten zijn buiten de wagen zuiver gemaakt, dit door ze eerst met de extractor nat te spuiten, daarna met Meguiar's APC+ (1:4) ingespoten en dit ingewerkt met een Interieur borstel, éénmaal de matten droog waren zijn ook deze beschermd met Chemical Guy's Fabric Guard.
  • In de kofferruimte van deze wagen zat nogal wat hondenhaar vast, dit heb ik verwijderd met de Meguiar's Gold Class Hair and Lint remover en deDodo Juice Supernatural Sticky Roller



Glas:
  • Het glas van de wagen is aan de binnen en buitenkant zuiver gemaakt met Meguair's Pro Glass Cleaner(1:10), een Dodo Juice Blue Roo Polishing Pouch en afgenomenmet een Dodo Juice Supernatural Window Waffle.



Velgen, banden en wielkasten:
  • Wielkasten heb ik voorzien van een laagje Meguiars All Season Dressing , dit gaf een mooie donkere wielkast.
  • Velgen zijn deze keer niet voorzien van een laag wax, dit omdat ze na de detail toch werden voorzien van een nieuw laagje lak..
  • Banden zijn gevoed met Migliore Bella Lustra Tire glaze, dit heb ik rechtstreeks op de band gespoten en daarna uitgewreven met een El Cheapo Applicator en na even curen afgenomen met een Cobra Blue All Purpose Towel.



Trims
  • Deze heb ik na het verwijderen van de tape zuiver gemaakt met Meguiar's Super degreaser.
  • Daarna heb ik deze voorzien van een laagje Poorboy's Trim Restorer.



Zo dat was het verhaal, tijd voor nog wat extra foto's:
ibiza10.jpg

Voor testspot op de motorkap

ibiza11.jpg

Na een testspot op de motorkap

ibiza12.jpg

All taped up and ready to go.

ibiza13.jpg

Nog eentje van het spatbord voor polijsten, maar dan onder halogeen licht.

ibiza16.jpg

Resultaat op de motorkap na volledig polijsten en ipa wipedown, dit keer onder tl-licht.

ibiza17.jpg

Resultaat op de motorkap na volledig polijsten en ipa wipedown, dit keer onder halogeen licht.

ibiza17.jpg

Enkele na-foto's, deze zijn niet van de beste, dit komt omdat ik er niet al te veel zin meer in had en op was.

ibiza18.jpg

Enkele na-foto's, deze zijn niet van de beste, dit komt omdat ik er niet al te veel zin meer in had en op was.

ibiza19.jpg

Enkele na-foto's, deze zijn niet van de beste, dit komt omdat ik er niet al te veel zin meer in had en op was.

ibiza20.jpg

Enkele na-foto's, deze zijn niet van de beste, dit komt omdat ik er niet al te veel zin meer in had en op was.

ibiza21.jpg

Enkele na-foto's, deze zijn niet van de beste, dit komt omdat ik er niet al te veel zin meer in had en op was.

ibiza22.jpg

Enkele na-foto's, deze zijn niet van de beste, dit komt omdat ik er niet al te veel zin meer in had en op was.



Zo dat was het weer voor deze keer, bedankt voor het lezen en tot de volgende keer. Tevens zijn zoals altijd op/aanmerkingen altijd welkom.

Greetings,
Rodders

Ps: I wish you all some happy polishing!
ibiza23.jpg

 
Respect..!!

Ik heb thuis ook een Ibiza staan, maar dan met lichte swirls. Denk je dat ik deze weg krijg met Mezzo en een witte of oranje pad? Of is de lak zo hard dat ik sterker moet beginnen? Jij hebt inmiddels ervaring met een Ibiza zie ik..

Robert
 
Lichte swirls zal je wel wegkrijgen met mezzo, let wel op dat ik alles gepolijst heb met een rotary, deze heeft toch wat meer kracht dan een DAP. Dus het kan zijn dat je enkele hits zal moeten maken met mezzo maar daarmee zal je het meeste wel wegkrijgen. Ik zou zeggen gewoon een keer proberen, lukt het niet kan je alsnog Inizio Forza en zwaardere pads erbij bestellen.
 
He er staat nog een bekende op de foto:p
Was een mooi stukje vakwerk wat je afgeleverd had Jan,jammer van de grotere beschadigingen,maar je kan niet alles hebben.

En dan die laatste foto,een smiley-pad:D
 
Mooie detail Jan. Je introduceert een (voor mij) nieuwe term "jewellen". De detailer snapt gelijk wat er bedoeld wordt.
Hopelijk gaat de eigenaar nu wat nauwkeuriger met zijn Seat om.
 
Genoten van deze show off, mooie en duidelijke write up, strakke en duidelijke foto's! Erg mooi geworden, van een swirl-halla naar een spiegel. Leuk die laatste foto.
 
Mooi man! Laatst mijn Cordoba onder handen gehad, ook zwart, maar valt af en toe niet mee met de DAP. Ik zie dat er toch nog net iets meer uit te halen is.
 
Ik zou willen dat mijn Ibiza er zo uit zag! De mijne ziet eruit als de "voor" foto's.. Maar deze heeft een mooie opknapbeurt gehad. De eigenaar mag er vanaf heden ook wel netjes mee omgaan.
 
Mooi verslag en auto ziet er weer top uit. Ik wil m'n Ibiza binnenkort ook aan gaan pakken, dus kan uit dit soort verslagjes heel veel info halen. Hoop dat het mij ook gaat lukken. Bedankt!
 
Nice job Rodders :)^ maar eerlijk gezegd : had ook niets anders van u verwacht :cool:
greetz johan
 
bartr123 zei:
He er staat nog een bekende op de foto:p
Was een mooi stukje vakwerk wat je afgeleverd had Jan,jammer van de grotere beschadigingen,maar je kan niet alles hebben.

En dan die laatste foto,een smiley-pad:D

Ja, die bekende kwam plots aanwaaien.
Bedankt nog voor je hulp bij de laatste dingen aan de auto af te werken.

BlackPassat zei:
Mooie detail Jan. Je introduceert een (voor mij) nieuwe term "jewellen". De detailer snapt gelijk wat er bedoeld wordt.
Het jewellen is inderdaad het rustig aan polijsten om zo de maximale glans naar boven te halen. Het kan dat je bijvoorbeeld met mezzo en een witte pad al een mooi resultaat hebt. Echter ga je daar nog een stap aan toevoegen kan je de glansgraad nog net iets verhogen. (vaak, niet altijd.)

zuidwest10 zei:
Mooie write-up/verslag jan!!gloss-it pad prime????olieen dr in of zoiets zekers
Thanks, Gloss-it EVP Pad Prime is inderdaad een soort van glijdende olie die ervoor zorgt dat je je polish veel langer kan verwerken, waardoor u de korrel in de polish makkelijker kan afbreken. Het helpt ook de temperatuur beter te verdelen waardoor deze beperkt blijft tijdens het polieren.


@ de rest: bedankt voor de leuke commentaar. Kruipt veel tijd in zo'n write-up, fijn om te weten dat het dan ook wordt geapprecieerd.