• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

"Van een opa geweest, ==> van Groen naar Fuzion!"

Bartezzz

Detailing chief
8 mei 2010
1.844
82
[@carcleaners, Excuus voor het ontbreken van veel vakjargon, deze show-off is ook bedoeld om te lezen voor vrienden en familie van de eigenaar van de auto]

Om mij niet te vervelen tijdens de “koude” December maanden, kreeg ik een Mazda 323 welke een volledige detail krijgt. Het doel was de auto klaar te maken voor verkoop, en hem daarna ook te koop aan te bieden. Tijdens het ontvangst van de auto bleek al snel dat deze 4-deurs sedan automaat, wel wat aandacht kon gebruiken, getuigen de mos en wat uitwerpselen waarvan de eigenaar nog ergens rond vliegt in nederland. De 323 heeft wat schade rondom de wagen getuigen de krassen. Na de polijstsessie was dit nauwelijks zichtbaar.

De auto bij ontvangst:
p1140922kenteken.jpg

p1140924v.jpg

p1140925r.jpg

p1140928.jpg

p1140929z.jpg

p1140930kenteken.jpg

p1140932h.jpg

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
p1140938i.jpg

p1140941m.jpg

p1140944y.jpg



Nadat ik dit de auto heb geïnspecteerd en op de gevoelige plaat heb gezet, was het tijd de auto in een voorweek oplossing van 50% APC (all puporse cleaner concentraat van “poorboys World”) en 50% Honeydew snowfoam (van het merk “chemical guys”) dit was voldoende de ergste aanslag te verminderen. Vervolgens de auto afgespoten en begonnen met een kwast en een spuitfles met 1:10 APC verdunt, de ergste groen geslagen onderdelen te behandelen.

Hierna was het tijd de plastic, rubber delen en overige kiertjes te ontvetten en schoon te maken. Dit werd ook gedaan met de combinatie borsteltje en spuitfles APC 1:10 verdunt.

p1140947kenteken.jpg

p1140951.jpg

p1140952.jpg

p1140953.jpg

p1140956v.jpg


Hierna de wagen nogmaals afgespoten en afgespoeld, daarna de tuinslang overgedragen naar de wasemmers. Ik heb hier weer gewerkt met 2 emmers. Een met een shampoo oplossing en de 2e met schoon-water. De 2e emmer dient als spoelemmer, nadat je een stukje van de auto gewassen hebt met shampoo en een microvezel handschoen, spoel ik de handschoen uit in de spoelemmer, heb alvorens in weer in te dopen in de shampoo emmer. Nu worden dus de kans op microkrasjes drastisch verkleint. Na het wassen was het nut van de spoel ook nadrukkelijk bewezen na het bekijken van de inhoud van de 2 emmers. Als shampoo heb ik dit keer gekozen voor de Autobath van Wolfgang. Dit is een heerlijke shampoo, ruikend naar een goed gevulde fruitschaal en is zeer hoog van concentraat(circa 30ml nodig voor 15liter shampoo water.)
De linker emmer is de spoel emmer en de rechter is de shampoo emmer. Hier heb ik dan ook pas de halve auto gewassen, dit bewijst dan ook maar weer hoe vuil de wagen is.

p1140957.jpg

p1140958.jpg


Nadat de auto gewassen is, heb ik de wagen geparkeerd in de garage. Hier heb ik hem gedroogd met de waffle weave van Poorboys en de senza aqua van monello.
De volgende dag begonnen met inspecteren van de was krassen op de sedan. Deze waren helaas duidelijk aanwezig.

p1140974.jpg

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
p1140983.jpg

p1140994.jpg

p1150028.jpg


Nu werd het tijd de lak te behandelen met een Detailing klei. Ik heb hier gekozen voor de Supernatural klei van “dodo juice” . dit is een prima medium klei. Klei haalt de laatste oppervlakte vervuiling van de lak, welke met wassen niet van de lak af komt. Na het klei’n is de lak zo glad als een aal. Ook komt dit de glans ten goede.
Begonnen met de lak in te spuiten met een glei middel (speciaal voor klei’n). dit verminderd de kans op krasjes en helpt het losweken van de vervuiling nogmaals.

p1140998a.jpg


Vervolgens begonnen met klei’n met een stukje klei ter grote van plakje van 6cm +-.
Dit doe je met een draaiende beweging met 2 vingers en met een milde druk.

p1150002g.jpg



Na het klei’n van een halve motorkap was al snel te zien dat er veel vervuiling op de lak aanwezig was, te herkennen aan de bruine waas op de klei.
De originele kleur van de klei is duidelijk te zien op foto 2, dit bewijst dus nogmaals hoeveel vervuiling er aanwezig was.

p1150006k.jpg

p1150014n.jpg


Na het klei’n volgt het polijsten. Dit kan in meerdere gradaties, te beginnen met een grove polijstkorrel in combinatie met een harde pad. De grofte van beide word bepaald aan de hand van de hoeveelheid “schade” in de vorm van micro-krasjes en of serieuze krassen. Vervolgens word er “afgebouwd” in grofte naar een fijne en zachte combinatie. Hoe fijner je eindigt hoe hoger de glans. Om de glans nog meer te verhogen en om de missende oliën terug in de lak te krijgen, is gebruik gemaakt van een glaze. Deze heeft geen polijstende werking en bereid alleen het oppervlak voor op de waslaag.
Om de grofheid van de combinatie’s te bepalen heb ik gebruik gemaakt van de “test spot”. Hierbij plaats je een stuk tape over het paneel en proef je af welke combinatie het best werkt. Vervolgens zie je bij het verwijderen van het tap een mooie 50/50 van het resultaat dat je gaat krijgen in vergelijking met hoe het was.
In het geval van de Mazda kon ik uit ervaring afproeven dat het ging om een medium harde lak, en dat ik dus niet heel zwaar hoefde te zoeken naar de combinatie.
Eerst begonnen met een tape’je te plaatsen, dit is speciaal automotive tape welke de lak niet beschadigt en misschien nog wel belangrijker, geen lijmresten achterlaat. Plus puntje is dan nog dat het waterbestendig is.

p1150037u.jpg



Toen begonnen met en medium polijst pasta, de “mezzo” van het merk “monello”. Dit gebruikte ik in combinatie met de medium harde pad, de “Heavy green” op de Dap-500. Dit bleek een gouden combi, want de krasjes verdwenen als sneeuw voor de zon. Na het polijsten blijft een waas achter van opgedroogt polijstmiddel en verwijderde lak, deze word afgenomen met een zachte microvezel doek. De hoeveelheid lak die verwijderd is, bedraagt ongeveer 5micron van de 150micron dikke laklaag die aanwezig was.

p1150035.jpg


Rechts is hier behandeld, en links is nog helemaal onbehandeld (op klei’n na)
p1150044y.jpg

p1150046a.jpg


De volgende stap is het afbouwen van het polijsten. Dit heb ik gedaan doormiddel van “Finale” van monello op een medium Zachte pad, de “Light Green”. De lak en diepte ervan kwamen nu nog meer terug

p1150050.jpg

p1150053o.jpg


Hierna de lak voorbehandeld op de waxlaag, door middel van een “glaze”(spreek uit als: kghkleees) hierdoor word de lak nog gladder, en gaat nog meer glimmen, en zorgt er tevens voor dat de wax een verbeterde hechting heeft, dit komt de duurzaamheid ten goede. Ik heb gekozen voor de EZ-chreme glaze van “Chemical guys”, deze aangebracht op een zachte zwarte pad

p1150059z.jpg

p1150062.jpg


Daarna kon het tape verwijderd worden. hierdoor word het effect van het polijsten extra zichtbaar. Duidelijk zichtbaar is waar de tape zat, links is dus compleet ombehandeld(op klei’n na) en rechts is behandeld door mij. Te zien is dat er extreem veel diepte in de lak is gekomen en da de sparkle van de metallic weer mooi terug is gekomen. Om dit te beschermen word een wax laag gebruikt, doe je dit niet dans zou de lak weer open en bloot staan voor weers invloeden en alles dat moeder natuur los kan laten op de lak. Dat is natuurlijk zonde van de lak, daarom word er dus een duurzame was laag gebruikt, later meer daarover.

p1150067.jpg


Na het bekijken van de Test spot, was duidelijk dat ik de combinatie gevonden had voor de rest van de wagen. Hier ben ik dan ook meteen mee begonnen. Hier volgen wat foto’s tijdens het proces van het behandelen van de rest van de wagen.

p1150115.jpg

p1150118kenteken.jpg

p1150099.jpg

p1150110b.jpg

p1150073y.jpg


Hierna was het tijd voor de beschermende wax-laag. Deze verschilt niet veel van de gemiddelde Turtle wax en valma. Alleen is deze wax, duurzamer (circa 5maanden, tegenover 3 weken van de turtle wax) hogere glans, meer diepte, zuiniger in gebruik, en prettiger in gebruik. Ik heb gekozen voor een vaste wax, deze brengen zuiniger aan. Ik heb gekozen voor de Fuzion wax van Wolfgang. Deze word met een fijne schuim hand pad aangebracht, dit doe je in een cirkel achtig patroon. Het liefst een zo’n dun mogelijke laag, dit betekend dat je met 2x indeppen, je de halve tot hele motorkap kunt doen. Deze laag is dan circa 5maanden goed. Een dikkere laag heeft geen invloed op de duurzaamheid en zal alleen maar lastiger uitpoetsen zijn. Nadat de wax is aangebracht, laat je hem heel even zitten en “buf” je hem uit met een kort harige micro-vezel doek, deze neemt minder weg van de waxlaag dan een langharige en laat dus zoveel mogelijk van de waxlaag op de lak zitten. Vervolgens word er met een lang harige microvezel doek nog even na gewreven voor extra glans, het residu is hier dan al weg.

naamlooshdr2.jpg


Hier volgen dan de foto’s van het eindresultaat:

p1150121.jpg

p1150122a.jpg

p1150124.jpg

p1150127.jpg

p1150173kenteken.jpg

p1150176kenteken.jpg

p1150179kenteken.jpg

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
p1150199.jpg

[imghttp://img513.imageshack.us/img513/2891/p1150223.jpg][/URL]
p1150289p.jpg

p1150296.jpg

p1150298.jpg


Bedankt voor het lezen! tot de volgende show-off!
 
Was ff wat "zwaar" om te lezen, maar is gelukt :ja

De auto ziet er idd netjes uit :cool:

En de banden ??

kleine moeite om het ff af te maken , niet ?

Ik lees liever show-offs met meer "echte" inhoud , maar begrijp heel goed dat je deze show-off nu laat lezen door anderen die er veel minder kaas van hebben gegeten en die nu waarschijnlijk inzien dat bvb een wasstraat = krasstraat .

Mooi resultaat dus en toch maar ff die bandjes aanpakken, verkoopt oh zoveel beter !
 
grandscenicman zei:
Was ff wat "zwaar" om te lezen, maar is gelukt :ja

De auto ziet er idd netjes uit :cool:

En de banden ??

kleine moeite om het ff af te maken , niet ?

Ik lees liever show-offs met meer "echte" inhoud , maar begrijp heel goed dat je deze show-off nu laat lezen door anderen die er veel minder kaas van hebben gegeten en die nu waarschijnlijk inzien dat bvb een wasstraat = krasstraat .

Mooi resultaat dus en toch maar ff die bandjes aanpakken, verkoopt oh zoveel beter!

Bedankt voor de complimenten.

banden zijn gereinigd met SD en daarna hebben ze 2 laagjes PERL 1:4 gehad ;)
die staan vollop in de dressing dus. hoezo? zie je dat niet af op de foto's?

Nogmaals excuus voor het lange verslag :D :schaam
 
ongeloofelijk hoe sommige mensen alle kleuren en soorten mos kunnen laten groeien op een auto.

Ziet er mooi ui ook mooi om te zien hoe de krassachades aanzienlijk zijn verbeterd
 
Ik zag het waarschijnlijk niet goed , het valt iig niet zo op , mijn excuses daarvoor.

Bij mij is zwart een beetje zwarter :D :

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Maar nogmaals , goed gedaan hoor , die staat er weer bij zoals al lang had gemoeten.
 
Wat een vegetatie tussen die raamrubbers zeg. Maar hij is goed opgeknapt Bartezz.
"Fuzion net zoiets al Turtle-wax"? :D :D
 
D20VT zei:
ongeloofelijk hoe sommige mensen alle kleuren en soorten mos kunnen laten groeien op een auto.
de beste man(lees, eigenaar) was 92 :roll

D20VT zei:
Ziet er mooi ui ook mooi om te zien hoe de krassachades aanzienlijk zijn verbeterd
Ja klopt, dankje!! ik dacht dat ze door en door waren, maar zoals je ziet zijn ze bijna allemaal weg!

BlackPassat zei:
Wat een vegetatie tussen die raamrubbers zeg. Maar hij is goed opgeknapt Bartezz.
"Fuzion net zoiets al Turtle-wax"? :D :D

Bedankt!
ja, het heeft hetzelfde doel(A) alleen is de fuzion 20 duizend maal beter :ja :heart_eyes:
 
Heel mooi resultaat behaald :cool:
De achterramen zijn zo lang niet meer geopend dat er onkruid groeit haha


Mvg Aroutin
 
Erg netjes :cool:
Dit soort dingen zijn ook leuk voor beginners en mensen die geintresseerd zijn.
Zo snappen zij het ook allemaal wat eerder. Top!
 
Je kan misschien nog een potje "turtle-fuzion" van RogierV12 overkopen , die heeft toch al een andere favoriet en gooit dat anders toch weg rofl
 
Bart, ik heb er zeer van genoten :)^ Prachtig resultaat, wat een algen en mos zeg, en niet vergeten swirls e.d. :eyes: Ook een mooie lakcorrectie behaald! Glans is weer goed terug. Parafaanplaat was ook goed verstopt zeg met die vreselijk propellertjes van de Canadese esdoorn, die krengen komen echt overal tussen.

Fuzion :heart_eyes:
 
Mooi resultaat Bart, maar houd je het aantal foto's in de gaten? Ik zie nogal wat foto's die eigenlijk hetzelfde laten zien als de voorgaande.

Nog een paar kleine dingen:

-Ik heb van Cees (goku3) geleerd om zoveel mogelijk in rechte banen te kleien. Ik zou de klei trouwens ook niet zo vuil laten worden.
Echt eerder kneden. Dit is leuk voor de foto, maar je bent zo eigenlijk vuil over de lak aan het trekken.

-5 Micron eraf met Mezzo op een Heavy Green pad? Dat vind ik nogal veel. Heb je dit met een lakdiktemeter bepaald?

-Kijk uit met 50/50's met tape. Dennis waarschuwt hier op DAP clinics altijd voor. Het kan een lijn opleveren die met de volgende passes
lastig weg te werken is.
 
Als er vijf micron vanaf is met enkel mezzo heb je of je lakdikte meter niet goed gekalibreerd, of niet op dezelfde plek een meting gedaan of deze lak is extreem zacht.
Ik heb met wetsanding in vier stappen maar net evenveel verwijderd.