[@carcleaners, Excuus voor het ontbreken van veel vakjargon, deze show-off is ook bedoeld om te lezen voor vrienden en familie van de eigenaar van de auto]
Om mij niet te vervelen tijdens de “koude” December maanden, kreeg ik een Mazda 323 welke een volledige detail krijgt. Het doel was de auto klaar te maken voor verkoop, en hem daarna ook te koop aan te bieden. Tijdens het ontvangst van de auto bleek al snel dat deze 4-deurs sedan automaat, wel wat aandacht kon gebruiken, getuigen de mos en wat uitwerpselen waarvan de eigenaar nog ergens rond vliegt in nederland. De 323 heeft wat schade rondom de wagen getuigen de krassen. Na de polijstsessie was dit nauwelijks zichtbaar.
De auto bij ontvangst:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Nadat ik dit de auto heb geïnspecteerd en op de gevoelige plaat heb gezet, was het tijd de auto in een voorweek oplossing van 50% APC (all puporse cleaner concentraat van “poorboys World”) en 50% Honeydew snowfoam (van het merk “chemical guys”) dit was voldoende de ergste aanslag te verminderen. Vervolgens de auto afgespoten en begonnen met een kwast en een spuitfles met 1:10 APC verdunt, de ergste groen geslagen onderdelen te behandelen.
Hierna was het tijd de plastic, rubber delen en overige kiertjes te ontvetten en schoon te maken. Dit werd ook gedaan met de combinatie borsteltje en spuitfles APC 1:10 verdunt.
Hierna de wagen nogmaals afgespoten en afgespoeld, daarna de tuinslang overgedragen naar de wasemmers. Ik heb hier weer gewerkt met 2 emmers. Een met een shampoo oplossing en de 2e met schoon-water. De 2e emmer dient als spoelemmer, nadat je een stukje van de auto gewassen hebt met shampoo en een microvezel handschoen, spoel ik de handschoen uit in de spoelemmer, heb alvorens in weer in te dopen in de shampoo emmer. Nu worden dus de kans op microkrasjes drastisch verkleint. Na het wassen was het nut van de spoel ook nadrukkelijk bewezen na het bekijken van de inhoud van de 2 emmers. Als shampoo heb ik dit keer gekozen voor de Autobath van Wolfgang. Dit is een heerlijke shampoo, ruikend naar een goed gevulde fruitschaal en is zeer hoog van concentraat(circa 30ml nodig voor 15liter shampoo water.)
De linker emmer is de spoel emmer en de rechter is de shampoo emmer. Hier heb ik dan ook pas de halve auto gewassen, dit bewijst dan ook maar weer hoe vuil de wagen is.
Nadat de auto gewassen is, heb ik de wagen geparkeerd in de garage. Hier heb ik hem gedroogd met de waffle weave van Poorboys en de senza aqua van monello.
De volgende dag begonnen met inspecteren van de was krassen op de sedan. Deze waren helaas duidelijk aanwezig.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Nu werd het tijd de lak te behandelen met een Detailing klei. Ik heb hier gekozen voor de Supernatural klei van “dodo juice” . dit is een prima medium klei. Klei haalt de laatste oppervlakte vervuiling van de lak, welke met wassen niet van de lak af komt. Na het klei’n is de lak zo glad als een aal. Ook komt dit de glans ten goede.
Begonnen met de lak in te spuiten met een glei middel (speciaal voor klei’n). dit verminderd de kans op krasjes en helpt het losweken van de vervuiling nogmaals.
Vervolgens begonnen met klei’n met een stukje klei ter grote van plakje van 6cm +-.
Dit doe je met een draaiende beweging met 2 vingers en met een milde druk.
Na het klei’n van een halve motorkap was al snel te zien dat er veel vervuiling op de lak aanwezig was, te herkennen aan de bruine waas op de klei.
De originele kleur van de klei is duidelijk te zien op foto 2, dit bewijst dus nogmaals hoeveel vervuiling er aanwezig was.
Na het klei’n volgt het polijsten. Dit kan in meerdere gradaties, te beginnen met een grove polijstkorrel in combinatie met een harde pad. De grofte van beide word bepaald aan de hand van de hoeveelheid “schade” in de vorm van micro-krasjes en of serieuze krassen. Vervolgens word er “afgebouwd” in grofte naar een fijne en zachte combinatie. Hoe fijner je eindigt hoe hoger de glans. Om de glans nog meer te verhogen en om de missende oliën terug in de lak te krijgen, is gebruik gemaakt van een glaze. Deze heeft geen polijstende werking en bereid alleen het oppervlak voor op de waslaag.
Om de grofheid van de combinatie’s te bepalen heb ik gebruik gemaakt van de “test spot”. Hierbij plaats je een stuk tape over het paneel en proef je af welke combinatie het best werkt. Vervolgens zie je bij het verwijderen van het tap een mooie 50/50 van het resultaat dat je gaat krijgen in vergelijking met hoe het was.
In het geval van de Mazda kon ik uit ervaring afproeven dat het ging om een medium harde lak, en dat ik dus niet heel zwaar hoefde te zoeken naar de combinatie.
Eerst begonnen met een tape’je te plaatsen, dit is speciaal automotive tape welke de lak niet beschadigt en misschien nog wel belangrijker, geen lijmresten achterlaat. Plus puntje is dan nog dat het waterbestendig is.
Toen begonnen met en medium polijst pasta, de “mezzo” van het merk “monello”. Dit gebruikte ik in combinatie met de medium harde pad, de “Heavy green” op de Dap-500. Dit bleek een gouden combi, want de krasjes verdwenen als sneeuw voor de zon. Na het polijsten blijft een waas achter van opgedroogt polijstmiddel en verwijderde lak, deze word afgenomen met een zachte microvezel doek. De hoeveelheid lak die verwijderd is, bedraagt ongeveer 5micron van de 150micron dikke laklaag die aanwezig was.
Rechts is hier behandeld, en links is nog helemaal onbehandeld (op klei’n na)
De volgende stap is het afbouwen van het polijsten. Dit heb ik gedaan doormiddel van “Finale” van monello op een medium Zachte pad, de “Light Green”. De lak en diepte ervan kwamen nu nog meer terug
Hierna de lak voorbehandeld op de waxlaag, door middel van een “glaze”(spreek uit als: kghkleees) hierdoor word de lak nog gladder, en gaat nog meer glimmen, en zorgt er tevens voor dat de wax een verbeterde hechting heeft, dit komt de duurzaamheid ten goede. Ik heb gekozen voor de EZ-chreme glaze van “Chemical guys”, deze aangebracht op een zachte zwarte pad
Daarna kon het tape verwijderd worden. hierdoor word het effect van het polijsten extra zichtbaar. Duidelijk zichtbaar is waar de tape zat, links is dus compleet ombehandeld(op klei’n na) en rechts is behandeld door mij. Te zien is dat er extreem veel diepte in de lak is gekomen en da de sparkle van de metallic weer mooi terug is gekomen. Om dit te beschermen word een wax laag gebruikt, doe je dit niet dans zou de lak weer open en bloot staan voor weers invloeden en alles dat moeder natuur los kan laten op de lak. Dat is natuurlijk zonde van de lak, daarom word er dus een duurzame was laag gebruikt, later meer daarover.
Na het bekijken van de Test spot, was duidelijk dat ik de combinatie gevonden had voor de rest van de wagen. Hier ben ik dan ook meteen mee begonnen. Hier volgen wat foto’s tijdens het proces van het behandelen van de rest van de wagen.
Hierna was het tijd voor de beschermende wax-laag. Deze verschilt niet veel van de gemiddelde Turtle wax en valma. Alleen is deze wax, duurzamer (circa 5maanden, tegenover 3 weken van de turtle wax) hogere glans, meer diepte, zuiniger in gebruik, en prettiger in gebruik. Ik heb gekozen voor een vaste wax, deze brengen zuiniger aan. Ik heb gekozen voor de Fuzion wax van Wolfgang. Deze word met een fijne schuim hand pad aangebracht, dit doe je in een cirkel achtig patroon. Het liefst een zo’n dun mogelijke laag, dit betekend dat je met 2x indeppen, je de halve tot hele motorkap kunt doen. Deze laag is dan circa 5maanden goed. Een dikkere laag heeft geen invloed op de duurzaamheid en zal alleen maar lastiger uitpoetsen zijn. Nadat de wax is aangebracht, laat je hem heel even zitten en “buf” je hem uit met een kort harige micro-vezel doek, deze neemt minder weg van de waxlaag dan een langharige en laat dus zoveel mogelijk van de waxlaag op de lak zitten. Vervolgens word er met een lang harige microvezel doek nog even na gewreven voor extra glans, het residu is hier dan al weg.
Hier volgen dan de foto’s van het eindresultaat:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[imghttp://img513.imageshack.us/img513/2891/p1150223.jpg][/URL]
Bedankt voor het lezen! tot de volgende show-off!
Om mij niet te vervelen tijdens de “koude” December maanden, kreeg ik een Mazda 323 welke een volledige detail krijgt. Het doel was de auto klaar te maken voor verkoop, en hem daarna ook te koop aan te bieden. Tijdens het ontvangst van de auto bleek al snel dat deze 4-deurs sedan automaat, wel wat aandacht kon gebruiken, getuigen de mos en wat uitwerpselen waarvan de eigenaar nog ergens rond vliegt in nederland. De 323 heeft wat schade rondom de wagen getuigen de krassen. Na de polijstsessie was dit nauwelijks zichtbaar.
De auto bij ontvangst:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Nadat ik dit de auto heb geïnspecteerd en op de gevoelige plaat heb gezet, was het tijd de auto in een voorweek oplossing van 50% APC (all puporse cleaner concentraat van “poorboys World”) en 50% Honeydew snowfoam (van het merk “chemical guys”) dit was voldoende de ergste aanslag te verminderen. Vervolgens de auto afgespoten en begonnen met een kwast en een spuitfles met 1:10 APC verdunt, de ergste groen geslagen onderdelen te behandelen.
Hierna was het tijd de plastic, rubber delen en overige kiertjes te ontvetten en schoon te maken. Dit werd ook gedaan met de combinatie borsteltje en spuitfles APC 1:10 verdunt.
Hierna de wagen nogmaals afgespoten en afgespoeld, daarna de tuinslang overgedragen naar de wasemmers. Ik heb hier weer gewerkt met 2 emmers. Een met een shampoo oplossing en de 2e met schoon-water. De 2e emmer dient als spoelemmer, nadat je een stukje van de auto gewassen hebt met shampoo en een microvezel handschoen, spoel ik de handschoen uit in de spoelemmer, heb alvorens in weer in te dopen in de shampoo emmer. Nu worden dus de kans op microkrasjes drastisch verkleint. Na het wassen was het nut van de spoel ook nadrukkelijk bewezen na het bekijken van de inhoud van de 2 emmers. Als shampoo heb ik dit keer gekozen voor de Autobath van Wolfgang. Dit is een heerlijke shampoo, ruikend naar een goed gevulde fruitschaal en is zeer hoog van concentraat(circa 30ml nodig voor 15liter shampoo water.)
De linker emmer is de spoel emmer en de rechter is de shampoo emmer. Hier heb ik dan ook pas de halve auto gewassen, dit bewijst dan ook maar weer hoe vuil de wagen is.
Nadat de auto gewassen is, heb ik de wagen geparkeerd in de garage. Hier heb ik hem gedroogd met de waffle weave van Poorboys en de senza aqua van monello.
De volgende dag begonnen met inspecteren van de was krassen op de sedan. Deze waren helaas duidelijk aanwezig.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Nu werd het tijd de lak te behandelen met een Detailing klei. Ik heb hier gekozen voor de Supernatural klei van “dodo juice” . dit is een prima medium klei. Klei haalt de laatste oppervlakte vervuiling van de lak, welke met wassen niet van de lak af komt. Na het klei’n is de lak zo glad als een aal. Ook komt dit de glans ten goede.
Begonnen met de lak in te spuiten met een glei middel (speciaal voor klei’n). dit verminderd de kans op krasjes en helpt het losweken van de vervuiling nogmaals.
Vervolgens begonnen met klei’n met een stukje klei ter grote van plakje van 6cm +-.
Dit doe je met een draaiende beweging met 2 vingers en met een milde druk.
Na het klei’n van een halve motorkap was al snel te zien dat er veel vervuiling op de lak aanwezig was, te herkennen aan de bruine waas op de klei.
De originele kleur van de klei is duidelijk te zien op foto 2, dit bewijst dus nogmaals hoeveel vervuiling er aanwezig was.
Na het klei’n volgt het polijsten. Dit kan in meerdere gradaties, te beginnen met een grove polijstkorrel in combinatie met een harde pad. De grofte van beide word bepaald aan de hand van de hoeveelheid “schade” in de vorm van micro-krasjes en of serieuze krassen. Vervolgens word er “afgebouwd” in grofte naar een fijne en zachte combinatie. Hoe fijner je eindigt hoe hoger de glans. Om de glans nog meer te verhogen en om de missende oliën terug in de lak te krijgen, is gebruik gemaakt van een glaze. Deze heeft geen polijstende werking en bereid alleen het oppervlak voor op de waslaag.
Om de grofheid van de combinatie’s te bepalen heb ik gebruik gemaakt van de “test spot”. Hierbij plaats je een stuk tape over het paneel en proef je af welke combinatie het best werkt. Vervolgens zie je bij het verwijderen van het tap een mooie 50/50 van het resultaat dat je gaat krijgen in vergelijking met hoe het was.
In het geval van de Mazda kon ik uit ervaring afproeven dat het ging om een medium harde lak, en dat ik dus niet heel zwaar hoefde te zoeken naar de combinatie.
Eerst begonnen met een tape’je te plaatsen, dit is speciaal automotive tape welke de lak niet beschadigt en misschien nog wel belangrijker, geen lijmresten achterlaat. Plus puntje is dan nog dat het waterbestendig is.
Toen begonnen met en medium polijst pasta, de “mezzo” van het merk “monello”. Dit gebruikte ik in combinatie met de medium harde pad, de “Heavy green” op de Dap-500. Dit bleek een gouden combi, want de krasjes verdwenen als sneeuw voor de zon. Na het polijsten blijft een waas achter van opgedroogt polijstmiddel en verwijderde lak, deze word afgenomen met een zachte microvezel doek. De hoeveelheid lak die verwijderd is, bedraagt ongeveer 5micron van de 150micron dikke laklaag die aanwezig was.
Rechts is hier behandeld, en links is nog helemaal onbehandeld (op klei’n na)
De volgende stap is het afbouwen van het polijsten. Dit heb ik gedaan doormiddel van “Finale” van monello op een medium Zachte pad, de “Light Green”. De lak en diepte ervan kwamen nu nog meer terug
Hierna de lak voorbehandeld op de waxlaag, door middel van een “glaze”(spreek uit als: kghkleees) hierdoor word de lak nog gladder, en gaat nog meer glimmen, en zorgt er tevens voor dat de wax een verbeterde hechting heeft, dit komt de duurzaamheid ten goede. Ik heb gekozen voor de EZ-chreme glaze van “Chemical guys”, deze aangebracht op een zachte zwarte pad
Daarna kon het tape verwijderd worden. hierdoor word het effect van het polijsten extra zichtbaar. Duidelijk zichtbaar is waar de tape zat, links is dus compleet ombehandeld(op klei’n na) en rechts is behandeld door mij. Te zien is dat er extreem veel diepte in de lak is gekomen en da de sparkle van de metallic weer mooi terug is gekomen. Om dit te beschermen word een wax laag gebruikt, doe je dit niet dans zou de lak weer open en bloot staan voor weers invloeden en alles dat moeder natuur los kan laten op de lak. Dat is natuurlijk zonde van de lak, daarom word er dus een duurzame was laag gebruikt, later meer daarover.
Na het bekijken van de Test spot, was duidelijk dat ik de combinatie gevonden had voor de rest van de wagen. Hier ben ik dan ook meteen mee begonnen. Hier volgen wat foto’s tijdens het proces van het behandelen van de rest van de wagen.
Hierna was het tijd voor de beschermende wax-laag. Deze verschilt niet veel van de gemiddelde Turtle wax en valma. Alleen is deze wax, duurzamer (circa 5maanden, tegenover 3 weken van de turtle wax) hogere glans, meer diepte, zuiniger in gebruik, en prettiger in gebruik. Ik heb gekozen voor een vaste wax, deze brengen zuiniger aan. Ik heb gekozen voor de Fuzion wax van Wolfgang. Deze word met een fijne schuim hand pad aangebracht, dit doe je in een cirkel achtig patroon. Het liefst een zo’n dun mogelijke laag, dit betekend dat je met 2x indeppen, je de halve tot hele motorkap kunt doen. Deze laag is dan circa 5maanden goed. Een dikkere laag heeft geen invloed op de duurzaamheid en zal alleen maar lastiger uitpoetsen zijn. Nadat de wax is aangebracht, laat je hem heel even zitten en “buf” je hem uit met een kort harige micro-vezel doek, deze neemt minder weg van de waxlaag dan een langharige en laat dus zoveel mogelijk van de waxlaag op de lak zitten. Vervolgens word er met een lang harige microvezel doek nog even na gewreven voor extra glans, het residu is hier dan al weg.
Hier volgen dan de foto’s van het eindresultaat:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[imghttp://img513.imageshack.us/img513/2891/p1150223.jpg][/URL]
Bedankt voor het lezen! tot de volgende show-off!