• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Iemand ervaring met of alternatieve voor Obsessed garage waterontharder

Toch nog even een update, geheel toevallig kwam ik deze tegen tijdens het zoeken naar iets anders. Lijkt sterk op de cr spotless.


De vervangende cartridges of navulling is ook verkrijgbaar op de website. Ik zie alleen zo snel niet staan hoeveel liter water het kan leveren
 
Systeem is vergelijkbaar maar dan dubbel uitgevoerd en voorzien van een meter. Werking is exact hetzelfde (hars) en ik gok dat de doorstroom dan ook redelijk hoog is (staat ook in de tekst). Of die echter de 10+ liter per minuut kan halen?

Voor die prijs kun je tevens vaak navullen met hetgeen al voorgesteld is.
 
  • Leuk
Reactions: Vissa
Voor die 5 tientjes heb ik er eentje bij waterfilterexpert besteld.. eens kijken of ´gewoon ff tussendoor afspuiten´ met de HD en dit filter beter gaat bevallen dan het vlekvrij naspoelen van de was box.
 
  • Leuk
Reactions: Vissa
Goede catch, heb het even aangepast! Ik kan de opbrengst in de praktijk wel eens meten hoor @Jansen zal het de volgende keer doen. Zit namelijk zelf ook op de wip om een zwaardere HD te pakken maar dat filter is wel echt fijn en wordt dus een beperkende factor als ik voor mijn droom machine zou gaan :innocent:

Ik heb inderdaad geen vlekken bij opdrogen, hardheidsstrip kwam ook uit op 0. Gebruik het alleen met de HD en kom dan met mijn gebruik prima uit met een jaarlijkse verversing.

Het is niet een geval van afspuiten en prima overigens. Je krijgt enkel geen vlekken als je auto schoon is. Even je auto afspuiten levert dus alsnog vlekken op maar dan door vuil. 'Waterspots' zijn in ieder geval niet meer een acuut gevaar.
2 stuks in paralel? Een beetje installateur kan ze netjes en vlot voor je aansluiten met een eigen kraan voor het filter.

5 tientjes per stuk is lastig te verslaan.
 
Mijn filter heb ik afgelopen week ontvangen en heeft 1" aansluitingen en een harsfilter was meegeleverd.
Voor Gardena koppelingen heb ik enkel dubbele 1" koppelingen nodig.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Hier ook het filter ontvangen. Aansluiting is hier ook 1', heb 2 verloopjes besteld van 1' naar 3/4 voor mijn Gardena koppelingen. Ben benieuwd. :)
 
Ik moet even terugkomen op mijn genoemde 1" aansluitingen van mijn filter. Het blijkt dus gewoon 3/4" te zijn. :confused:
Met 2 nippels 3/4 x 3/4 buitendraad is hier nu alles klaar voor montage.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Leuk topic. Was hier zelf al even achter aan het zoeken en ik heb 2 UK based producten gevonden. Sinds Brexit ook niet ideaal, maar toch wat makkelijker dan iets uit de US laten overkomen.
Uiteindelijk werken deze dingen uiteindelijk allemaal hetzelfde neem ik aan? Of waar zit het dan verschil (afgezien van de capaciteit) dan juist in? Om het oneerbieding uit te drukken zijn het allemaal gewoon vaten met wat grind (resin) in, of zie ik dat verkeerd?

Ik denk dat ik sowieso eens de tip van @RoCo aanschaf (dit + dit) gezien de lovende reacties hier. Heb ik voor de rest nog iets van koppelstukken nodig? Heb momenteel dit soort van "quick disconnect", wat 3/4 is neem ik aan:

shot_N0050BBMM02_X_X_4321023_750x750_1559633189797.jpg


Misschien ook wel een idee om dit soort van splitter op te monteren zodat de filter niet "onnodig" wordt gebruikt?

GA110-0108b_1800x1800.png
 
Zo'n splitter zou kunnen maar je kunt dan net zo goed de aanvoer van het filterhuis halen en rechtstreeks aansluiten op het te gebruiken ding.

De 3/4" is maatgevend voor het schroefdraad van je kraan zelf. Dit kan bijvoorbeeld ook 1/2" zijn; meten is weten.

Het principe is inderdaad vaak hetzelfde: water door een hars laten stromen die vervolgens de ongewenste delen uit het water filtert. Dit is op een gegeven moment verzadigd en dan vervang je het hars opnieuw.

Ik ben er nog steeds tevreden van en het is een kosteneffectieve DIY oplossing.
 
Ondertussen alles binnen. Hieronder een foto voor wie dit ding graag eens "in het echt" ziet.
Is veel groter dan wat ik had verwacht ahdv de productfoto's. Banana USB receiver for scale:

AMAkmWG.jpg


Dank voor de tip @RoCo
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en RoCo
Standaardwaterontharder voor een huisinstallatie haalt niet alles er uit, omdat het water dan niet meer drinkbaar is, aan de andere kant is de vraag of wat er nog inzit na een standaardwaterontharder nog een probleem is voor een detailer.
 
Enjoy! Laat vooral ook je ervaring weten want dat is altijd goed.
Heb hem nu daarnet eens aangesloten en in de filter zelf drijft er bovenaan een wit schijfje. Lijkt mij niet normaal? Iets losgekomen binnenin de filter?

47ji1UJl.jpg


Had er ook meteen een TDS meter bij besteld en die geeft momenteel nog steeds 200 PPM.
 

Bijlagen

  • 47ji1UJ.jpg
    47ji1UJ.jpg
    73,7 KB · Weergaven: 18
Ik neem aan dat je PPM eerst hoger was? Dit hars pakt niet alles aan wat in het water zit maar is gericht op de hardheid en maakt het water zacht. Mijn hardheid ging naar 0 met dit filter. Info leverancier:
Screenshot_20230729_152833_Chrome.jpg
 
PPM was origineel iets hoger (~ 270), dus doet zeker iets maar ik had het inderdaad dichter bij 0 verwacht. Heb ter referentie de meter eens getest in wat gedemineraliseerd water en daar kreeg ik 12 PPM.

Op mijn HD reiniger (Kranzle K 1050 P) met 7.5L / min merk ik precies toch ook wat verminderde druk dan zonder filter. Ook het geluid is wat anders (maar dat zal wel ergens logisch zijn). Ik test het nog eens wat uitgebreider als ik een volledige wagen onder handen neem, heb nu vlug eens de wielen afgespoten dus maar kort kunnen testen.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo