• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

iichels zwarte Polo - full detail - pre-flight check

iichel

Detailing chief
7 okt 2017
75
75
Deze week gaat mijn polo'tje een goede behandeling van z'n interieur en exterieur krijgen.
Voordat het gaat beginnen, wou ik graag nog even m'n stappenplan doorspreken om enige beginnersfouten eruit te krijgen.

Mijn collectie is hier te vinden:
https://forum.carclean.com/threads/...esjes-en-machtige-machines.19971/#post-352771

Momenteel is de auto erg vies (2000km door regenachtige snelwegen gereden). De lak zit vol met swirls maar heeft verder geen grote defecten. Er zitten stalen velgen met winterbanden onder, hier ga ik geen grote aandacht aan besteden. Deels omdat ik me wil focussen op de lak, deels omdat ik ze niet erg belangrijk vind en deels omdat dit mijns inziens altijd 'apart' nog gaat.

Exterior.

Stap 1:
Foamen met m'n Kärcher K2, Kärcher schuimlans en Gyeon Foam. In laten trekken en met hoge druk eraf wassen.

Stap 2:
Wassen met 2-emmer methode met gritguard.
Ik heb een microfiber washmitt en een Monello Microvezel spons. Daarnaast kan ik kiezen uit Gyeon Bathe (en de + versie maar die lijkt me op dit moment niet wenselijk), Dodo Juice Born to be Mild en Sour Power. Ik neig zelf naar Born to be Mild met een mitt.
Daarna weer afspuiten.

Stap 3:
Niet drogen en meteen kleien met een zachte klei en Dodo Juice Born Slippy.

Stap 4:
Ontvetten met Gyeon Prep

Stap 5:
Trim afplakken, kentekenplaten eraf halen. Polijsten met de DAP900 V3. Beginnen met een testspot, zo licht mogelijk en daarna verzwaren indien nodig. Eerst per (half) paneel een dambord maken met de juiste pad en compound en zo de hele auto afgaan.

Stap 6:
Ontvetten met Gyeon Prep

Stap 7:
Een glaze aanbrengen voor de wax. Handmatig of machinaal? Dodo Juice Lime Prime Plus of Poorboys Black Hole?

Stap 8:
Een harde wax aanbrengen, bijvoorbeeld de Dodo Juice Supernatural Hybrid

Stap 9:
Een zachte wax aanbrengen, bijvoorbeeld de Dodo Juice Blue Velvet Pro

Stap 10:
De trim van de ramen, spiegels etc doen met Poorboys Natural Look of Autoglym Trim en Vinyl.

Stap 10b:
De bescherming nog boosten met bv Gyeon Wetcoat?

Stap 11:
De motorruimte inspuiten met Autoglym Engine and Machine Cleaner, afspuiten, inspuiten met Autoglym Trim en Vinyl en uitwrijven.

Stap 12:
Uitlaat sierstuk te lijf gaan met de dremel en een woolpad, afwerken met metal polish

Stap 13:
Ruiten en spiegels te lijf met of RainX of Nanolex Glass Sealant

Binnenkant:
Goed schoonmaken met APC, de stofzuiger erdoor.
Het leer schoonmaken met Gyeon Leather Cleaner en afwerken met Dodo Juice SN Leather Sealant. Het stuur en de pook krijgen een behandeling met de wonderspons.
Al het harde kunststof gaat liefde in de vorm van Poorboys Natural look ontvangen.
Er komen rubber matten in, is er nog iets te doen om die mooi te laten lijken?

Suggesties, aanvullingen of 'sla dit over' zijn meer dan welkom. Ik wou het graag doen met het assortiment dat ik in huis heb. Suggesties voor andere producten mogen natuurlijk altijd. Hartelijk dank voor het lezen en eventueel het meedenken.
 
Ok daar gaan we:

Stap 4:
Voor het polijsten ontvetten in onzinnig en zonde van het product. Wel maakt de Born slippy alles wat vettig maar even af spoelen en drogen zou meer op zn plek zijn.

Stap 7:
Altijd een discussie punt.. maar als je het polijsten goed heb gedaan zou ik de glaze lekker weg laten.

Stap 8&9
Lijkt me wat over de de top... maar ik ken de waxen niet. 1 wax zou mijn voorkeur hebben.

Stap 10
Ik zou natural look alleen aan de binnenkant gebruiken. Deze wil nog wel eens raar reageren op water. (Vlekken)

Stap 10 b
Zou ik weg laten... je heb net een mooie (denk ik) wax aangebracht. Die ga je niet meteen boosten. Over een paar weken of maanden lekker de wetcoat gebruiken na een wasbeurt.

Stap 11.. dit zou ik na het wassen doen.
Of weg laten en een weekje later doen en je focussen op de rest.
 
Nog even iets toevoegen aan het lijstje van @Zluytr:

Stap 11 doe je best in het begin. Al de vuiligheid van de motorruimte ga je (met beleid natuurlijk) afspuiten en kan mogelijks op je lak terecht komen. Motorruimte dus als eerste aanpakken net zoals de velgen (in dit geval niet belangrijk), dan pas de rest van de wagen wassen!
 
Hartelijk dank voor alle feedback! Ik heb erg veel gelezen maar soms raak je door de figuurlijke bomen het bos kwijt.

De trim buiten zou wel kunnen met Autoglym Trim en Vinyl?
 
Stap 1:
Foamen
Check

Stap 2:
Wassen
Check (Born to be Mild of Bathe; Toevoegingen hebben geen zin)

Stap 3:
Niet drogen en meteen kleien
Check

Stap 4:
Ontvetten
Huh? Niet nodig. Mocht het gaan om de Born Slippy, gewoon goed afspoelen + drogen.

Stap 5:
Trim afplakken, kentekenplaten eraf halen. Polijsten
Check (Zou inderdaad de platen vóór het wassen al weghalen)

Stap 6:
Ontvetten
Stap 7:
Een glaze aanbrengen
Persoonlijk vind ik dit niet nodig na polijstwerk.
Ontvetten doe je al per paneel en dus is er nadien niet veel meer om te ontvetten. Als je een glaze gebruikt zoals de twee die je aangeeft, hoeft het ook niet omdat er in beide producten een paint cleaner zit.

Stap 8:
Een harde wax aanbrengen
Stap 9:
Een zachte wax aanbrengen
Eén wax is voldoende, maar als je het leuk vind kan je layeren. De meerwaarde zie ik niet direct en de waxen moeten ook geschikt zijn om te kunnen layeren.

Stap 10:
De trim van de ramen, spiegels etc doen met Poorboys Natural Look of Autoglym Trim en Vinyl.
Ongelakt kunststof aan het exerieur zou ik met beide niet doen. Inderdaad snel kan op vlekken door water.
Een beter alternatief is Revive of een coating zoals Trim. (Trim niet op rubbers!)

Stap 10b:
De bescherming nog boosten met bv Gyeon Wetcoat?
Dit zou ik uitstellen tot eerste of tweede wasbeurt. Boosten is goed, maar niet meteen na het waxen.

Stap 11:
De motorruimte inspuiten met Autoglym Engine and Machine Cleaner, afspuiten, inspuiten met Autoglym Trim en Vinyl en uitwrijven.
Zoals gezegd, zou ik dit ook als eerste doen. Vette bende die je schoonmaakt maar ook product wat je per ongeluk op de lak nevelt is weer meerwerk om te verwijderen. AutoGlym V&RC spuit ik door de hele motorruimte en sluit dan de motorkap. Dit kun je lang laten intrekken en uren later nog het residu weg/opwrijven.

Stap 12:
Uitlaat sierstuk te lijf gaan met de dremel en een woolpad, afwerken met metal polish
Als je de glans er weer in krijgt zou ik de tip even waxen. (Geen idee of de metal polish beschermende eigenschappen heeft)

Stap 13:
Ruiten en spiegels te lijf met of RainX of Nanolex Glass Sealant
Polijst je glaswerk ook tijdens je polijstwerk bij stap 5.

Binnenkant:
Goed schoonmaken met APC, de stofzuiger erdoor.
Het leer schoonmaken met Gyeon Leather Cleaner en afwerken met Dodo Juice SN Leather Sealant. Het stuur en de pook krijgen een behandeling met de wonderspons.
Al het harde kunststof gaat liefde in de vorm van Poorboys Natural look ontvangen.
Er komen rubber matten in, is er nog iets te doen om die mooi te laten lijken?

Een wonderspons heeft een schurende werking, dus werk met beleid.
Rubberen matten kun je behandelen met eveneens Revive.
 
Had ik al verteld dat ik een beginnetje gemaakt had? Nee nog niet.

Ik heb een beginnetje gemaakt!

Auto staat nog in de kelder, maar gedaan is:
- Interieur stofzuigen, rubber matten erin. De rubber matten zijn behandeld met Autoglym V&RC en dat ziet er strak uit.
- Ruiten aan de binnenkant schoongemaakt met Gyeon Glass Cleaner. Er is nog enige twijfel om er RainX anti Fog op te doen, de vorige keer had ik behoorlijk wat residu wat onwenselijk is met lage zon.
- Motorruimte met Autoglym Engine/Machine cleaner gereinigd en afgewerkt met V&RC
- Achterste diffuser en kentekenplaten eraf geschroefd, diffuser gereinigd met APC en afgewerkt met Natural look (ik ben eigenwijs, even proberen, het ruikt zo lekker).
- Alle (5) deuropeningen gereinigd met een kwast en APC
- Auto ingespoten met Gyeon Foam 1:10 maar dat droop er zo weer af. De volgende keer iets minder sterk mixen.
- Foam afgespoten, gewassen met Dodo Juice Born to be Mild (hardop Born to be Wild zingend) en twee emmers + 1 gritguard
- Gekleid, zonder Born slippy maar gewoon met de shampoo emmer

Nu staat de auto er een beetje van te herstellen.
Ook mijn armen zijn er redelijk door mishandeld. Het wassen ging voornamelijk met rechts maar ik heb het kleien overgelaten aan de linkerzijde. Los van vermoeidheid ken ik mijn vrienden en de komende grappen over asymmetrische spierontwikkeling in de schouder en arm.

Vanavond wordt het afgeplakt en gaat de DAP erop. Ik vind het wel spannend, maar ik ga het gewoon doen :)
Fingers crossed.

Ik heb weinig fotos gemaakt, voornamelijk om mijn beginnersfouten zo veel mogelijk te verbergen maar ook omdat ik er gewoon niet aan gedacht heb. Als ik het ooit echt onder de knie krijg, dan komt er wel een show-off. Ooit.

Allemaal tot zover hartelijk bedankt voor het lezen en meeleven. Ik hoop dat er wat moois staat in het weekend!
 
Zo dan! Al lekker bezig geweest. :)

- Auto ingespoten met Gyeon Foam 1:10 maar dat droop er zo weer af. De volgende keer iets minder sterk mixen.
Juist sterker maken, aangezien het sop te dun was. ;) Maar, kan ook aan je HD/foamlans/waterhardheid liggen.

Gekleid, zonder Born slippy maar gewoon met de shampoo emmer
Oooh, is dat om prodict en tijd te besparen? :p Ik heb ook één keer "lekker makkelijk" op die manier gekleid op een harde lak. Ik moest toch nog polijsten, dus... boeie! ... Helaas maakte ik flink diepe krassen en marring en dat was minder aangenaam dan ik had ingeschat. :)
 
  • Leuk
Reactions: iichel
Stap 4 : overslaan.

Stap 7: Als je hem hebt staan zou ik Lime prime als glaze gebruiken. In tegenstelling tot sommigen vind ik dat deze soms net nog wat meer glans/diepte geeft. Daarnaast is het gewoon leuk spul om te verwerken en voelt de lak heerlijk glad erna. Reden zat om hem te gebruiken.

Stap 8 + 9: ik zou het bij de Supernatural hybrid houden.
 
  • Leuk
Reactions: iichel
Vooruit, eentje dan!

ef22b721-580d-4ba9-9be6-340a45dc21b4.jpg


En nog eentje.
2017-11-22 14.49.23.jpg


Wederom bedankt voor het meedenken.

@Quantoxx Ik was de Born Slippy eigenlijk eerst vergeten en daarna dacht ik 'zo gaat het ook wel'. Ik zal het eens goed bekijken voordat de DAP van stal gaat.
Mbt het mixen denk ik dat we hetzelfde bedoelen. Meer Foam, minder water :cool:
 
Nog wat dingetjes gedaan gisteravond...

Uitlaat sierstuk gepoetst met Mothers Mag and Alu Polish
Mistlampkappen vooraan uitgetrokken want dat afplakken was een drama, die gaan in de Poorboys Natural Look als ze droog zijn.
Wielen en banden schoongemaakt met APC
Bandjes ingewreven met Gyeon Tire
Gyeon Wetcoat op de velgen en wielbouten en afgespoeld
Alles geïnspecteerd of het echt schoon is, dat was het geval :)

Potjes en flessen lekken nog steeds niet

En dan, beter te laat dan nooit, een eerbetoon gemaakt aan Pink Ribbon :)

Vanavond DAP'pen

2017-11-24 12.58.04.jpg
 
ER IS GEPOLIJST! JAZEKER!
Het was wel spannend, maar het is een kwestie van 'gewoon doen'.
Tsja, jullie hebben 't allemaal ook wel eens gedaan... what's the fuzz about... ;)

Het is tot zover goed gegaan, voorbereiding is het halve werk. De motorkap, het dak en de achterklep zijn behandeld.
- Polijsten met een oranje pad en Mezzo
- Polijsten met een witte pad en Finale
- 'Polijsten' met een groene pad en Lime Prime Plus
- Waxen met Dodo Juice Supernatural Hybrid

Je krijg wel moee schouders, maar je moet gewoon de DAP het werk laten doen. Niet drukken, niet scheef houden, de DAP loopt wel.

Tussen het curen van de wax door (buff off when hazed... geen idee, gewoon een swipetest gedaan...) nog wat kleine dingen gedaan:
- de 'Sunniboys' even schoongemaakt met APC
- De binnenkant van de kofferklep (plastic) met Natural Look
- De binnenkant van de kofferklep (metaal) met een zachte Dodo Juice wax, immers is hardheid/levensduur daar niet zo spannend. Het detailen zit 'm in de details.

De oplettende kijker heeft gezien dat mijn opbergrek een wijnrek is, en dat kwam goed van pas :)

2017-11-24 20.26.56.jpg


Tot nu toe een dubbel gevoel

Positief want de lak was erg slecht, dof veel krassen en steenslag. Dat is een hele stap beter geworden en alle moeite heeft zeker effect.

Negatief want ondanks de verbetering blijven er wel wat krassen in zitten.

2017-11-24 20.27.01.jpg


2017-11-24 20.27.42.jpg


Morgen weer verder.