Hallo allemaal,
In het 'wat-heb-jij-gekocht' topic heb ik Inès al aan jullie voorgesteld. Mijn nieuwe daily, een Peugeot 607 met de heerlijke 3 liter V6 in combinatie met een automaatbak en uitgerust met alle opties die destijds in 2004 besteld konden worden. Denk hierbij aan het elektrische schuif- kanteldak, volledig verwamd leren interieur, xenon verlichting, elektrische kofferklep en bedenk het maar.
Een buitenkansje noemde ik het al. Ik zocht namelijk al een tijdje voor een 607. Als francofiel vind ik het natuurlijk een wonderschone wagen en daarom checkte ik vrijwel dagelijks het nieuwe aanbod in binnen- en buitenland.
Afgelopen zondag viel mijn mond wagenwijd open. Eéntje met alle opties en een perfect verhaal erachter. Goed onderhouden, verkoop wegens upgrade (407 coupé 3.0 V6), en een onvoorstelbaar lage vraagprijs. Een gevalletje 'te mooi om waar te zijn' zegmaar.
De reden voor die prijs? Een 'aerodynamische aanpassing' in de rechter dorpel/deur vanwege een over het hoofd geziend paaltje. Ook was er gerookt in de auto en was er koffie gemorst over het tapijt. Die laatste twee waren voor mij geen probleem. Op de foto's zag hij er wat verwaarloosd uit, maar ik moest en zou deze wagen gaan bekijken. Ik heb meteen de eigenaar opgebeld en gevraagd of ik zo snel mogelijk langs kon komen. Een vriend van mij die mee zou gaan (een Volvo S80 D5 rijder) moest maandag werken, dus werd het dinsdag.
De interesse in de 607 was natuurlijk gigantisch vanwege de lage prijs. Ik was bang dat de wagen weggekaapt zou worden door iemand die een dag eerder langs kon komen. Daarop besloten de eigenaar een appje te sturen of ik 'm zelf kon bekijken, aanbetalen en dinsdag op kon halen. Even later belde hij mij om te zeggen dat hij de 607 sowieso voor mij vast wilde houden totdat ik langs was geweest. Gerustgesteld kon ik die avond toch nog redelijk snel in slaap vallen
Die dinsdag (eergisteren) moest ik eerst nog de vloerbekleding van een Lexus reinigen met de extractor. Meteen daarna in de Volvo gesprongen en de compagnon opgehaald. In zijn S80 zijn we naar de plaats van bestemming gereden, een kwartiertje van zijn huis. Op een landweggetje met allerlei boerderijtjes zagen we ineens door de bosjes een 607 staan. Eerste reactie? "Jeetje, die ziet er beter uit dan op de foto's!".
Daar kwam de eigenaar al aangelopen, die ik 5 minuten daarvoor belde dat we er een halfuurtje eerder konden zijn als dat akkoord was. Voorgesteld en meteen de sleutels overhandigd gekregen. Korte inspectie, de schade, onder de kap en daarna de V6 aanslingeren. Al bij de start waren we onder de indruk van deze Franse limousine. Na het erf af te rijden was ik al verkocht. Zo stil, enorm comfortabel en geen gekke storingen. Tijdens de proefrit werd al gegooid met kreten als "Als jij 'm niet koopt koop ik m!". Na de proefrit was mijn eerste woord "Verkocht!". Na digitaal alles geregeld te hebben zijn we naar huis gereden. Voor de 607, Inès, hadden mijn compagnon en ik drie woorden met elkaar afgesproken: "Wat een machine.".
Eenmaal thuisgekomen heb ik de 607 meteen lekker in de schuur gezet. Ik had met opzet de volgende dag al vrijgehouden, voor het begin van een grondige poetsbeurt.
Woensdag 3 februari:
Vroeg uit de veren gegaan om zoveel mogelijk uurtjes in de wagen te kunnen stoppen. Begonnen zoals altijd met een korte fotoronde:
En het interieur:
Al met al een goed gebruikte auto. Van buiten op details na bijgehouden, van binnen gok ik 2,5 jaar niks aan gedaan. Zin in om alles weer tot leven te brengen!
Vanwege het behoorlijk gebruikte interieur heb ik besloten om daarmee te beginnen.
Aan het begin van de dag heb ik eerst de vloermatten inclusief de grote kofferbakmat uit de wagen gehaald en gestofzuigd. Daarna heb ik een waterdicht zeil op het erf gelegd, water aangesloten op de hogedrukreiniger en ben ik begonnen met het reinigen van de kofferbakmat. Eerst helemaal zoveel mogelijk uitspoelen. Daarna rijk ingespoten met een redelijk sterke verhouding Valet Pro Classic Carpet Cleaner. Tijdens het inwerken heb ik de boormachine met borstelopzetstuk gepakt en ben ik de hele mat behandeld met 10 hits in totaal:
Daarna weer grondig uitgespoeld, zo droog mogelijk gemaakt met de extractor en aan de kant gelegd om te drogen.
Toen waren de vloermatten aan de beurt. Zie hieronder de bestuurdersmat, waarvan ik rechts enkel ben begonnen met het uitspoelen met de hogedrukreiniger:
Daarna hetzelfde principe als de kofferbakmat; reinigen, uitspoelen en drogen. De matten heb ik opgehangen aan het wasrek met tiewraps, werkt ideaal.
Toen waren de sponningen aan de beurt. De sponningen van de deuren hadden minimale aandacht nodig, op het onderste randje na dat verstopt zit achter een rubber.
De meeste tijd zat in de sponning van de achterklep. De ruimte was hier zo beperkt dat ik even goed moest nadenken hoe ik die laag vuil daar weg kon krijgen. Ingespoten met APC en toen schoot het me ineens te binnen. Ik liep naar de kwastencollectie en pakte de zachtste borstel van de Monello Quatro Pennelli:
Perfect!
Na dat al het vuil losgemaakt was heb ik het gootje gespoeld met de hogedrukreiniger uitgeschakeld. Afnemen met een microvezeldoek et voilà!
Vanwege het druilerige weer en het feit dat ik geen water meer nodig had heb ik daarna de 607 de schuur weer ingereden.
De Scangrip hoofdlamp opgezet en de stofzuiger erbij met een zachte detailbrush in de aanval voor het stof en losse vuil in het interieur. Ook heb ik de compressor erbij gepakt om alles goed door te kunnen blazen. Een hoop as, stof en vuil is gestofzuigd en daarna kon ik beginnen met de grootste uitdaging: het tapijt weer fris maken.
Begonnen bij de bestuurderskant voorin. Weer Classic Carpet Cleaner in de handpomp sprayer en alles royaal ingespoten. Dezelfde werkwijze als de matten, alleen nu uiteraard zonder hogedrukreiniger .
Na één behandeling trof ik het volgende aan in de 'dirty water tank':
Yuck.
Uiteindelijk heb ik elk deel twee keer behandeld, om zeker te zijn dat elk stukje tapijt écht schoon was.
60/40 vanaf de achterbank
Daar links, ongeveer wat je linker hak zou zijn als je links op de achterbank zit, zat met toch iets raars. Waarschuwing, niet heel smakelijk:
Maar gelukkig is het nu weg:
Ook kwam ik nog een behoorlijk vastgekleeft snoepje tegen onder de bijrijdersstoel:
Ook de bekleding van de kofferruimte moest eraan geloven:
Na heel wat uren rook de 607 al een stuk frisser en oogde hij alweer veel fijner:
Donderdag 4 februari:
Vandaag wederom vroeg begonnen om nog voor een online college wat werk te kunnen verzetten. Voor nu had ik het leer op het programma staan. Ik ben al een hele poos fan van Mothers VLR, vanwege de sterke reinigende en beschermende eigenschappen. Bij een autogarage waar ik nu een paar keer wat poetswerk mocht doen werd wel 10 keer tegen mij gezegd dat hij het leer altijd behandelt met warm water en groene zeep. De bestuurdersstoel van de 607 mocht deze test ondergaan. Ik was al gauw overtuigd. Met de Monello Pennello Doppio zag ik al het vuil als sneeuw voor de zon verdwijnen tijdens het schrobben. Zie hier, de rugleuning onbehandeld en de zitting behandeld:
En het eindresultaat (ohja, ik volgde het online college in de 607, kon ik nog even doorschrobben):
Ik had nog net wat tijd over om ook het leer in het deurpaneel aan te pakken.
Dat is al het verzette werk tot nu toe.
Morgen rijd ik de 607 waarschijnlijk eerst weer naar buiten om het exterieur voor te bereiden op het polijsten in verband met de verwachte strenge winterweek. Dan hoef ik tijdens de negatieve temperaturen in ieder geval niet naar buiten om water te gebruiken en kan ik doorpakken, want er zit nog het nodige werk in.
Update volgt spoedig!
In het 'wat-heb-jij-gekocht' topic heb ik Inès al aan jullie voorgesteld. Mijn nieuwe daily, een Peugeot 607 met de heerlijke 3 liter V6 in combinatie met een automaatbak en uitgerust met alle opties die destijds in 2004 besteld konden worden. Denk hierbij aan het elektrische schuif- kanteldak, volledig verwamd leren interieur, xenon verlichting, elektrische kofferklep en bedenk het maar.
Een buitenkansje noemde ik het al. Ik zocht namelijk al een tijdje voor een 607. Als francofiel vind ik het natuurlijk een wonderschone wagen en daarom checkte ik vrijwel dagelijks het nieuwe aanbod in binnen- en buitenland.
Afgelopen zondag viel mijn mond wagenwijd open. Eéntje met alle opties en een perfect verhaal erachter. Goed onderhouden, verkoop wegens upgrade (407 coupé 3.0 V6), en een onvoorstelbaar lage vraagprijs. Een gevalletje 'te mooi om waar te zijn' zegmaar.
De reden voor die prijs? Een 'aerodynamische aanpassing' in de rechter dorpel/deur vanwege een over het hoofd geziend paaltje. Ook was er gerookt in de auto en was er koffie gemorst over het tapijt. Die laatste twee waren voor mij geen probleem. Op de foto's zag hij er wat verwaarloosd uit, maar ik moest en zou deze wagen gaan bekijken. Ik heb meteen de eigenaar opgebeld en gevraagd of ik zo snel mogelijk langs kon komen. Een vriend van mij die mee zou gaan (een Volvo S80 D5 rijder) moest maandag werken, dus werd het dinsdag.
De interesse in de 607 was natuurlijk gigantisch vanwege de lage prijs. Ik was bang dat de wagen weggekaapt zou worden door iemand die een dag eerder langs kon komen. Daarop besloten de eigenaar een appje te sturen of ik 'm zelf kon bekijken, aanbetalen en dinsdag op kon halen. Even later belde hij mij om te zeggen dat hij de 607 sowieso voor mij vast wilde houden totdat ik langs was geweest. Gerustgesteld kon ik die avond toch nog redelijk snel in slaap vallen
Die dinsdag (eergisteren) moest ik eerst nog de vloerbekleding van een Lexus reinigen met de extractor. Meteen daarna in de Volvo gesprongen en de compagnon opgehaald. In zijn S80 zijn we naar de plaats van bestemming gereden, een kwartiertje van zijn huis. Op een landweggetje met allerlei boerderijtjes zagen we ineens door de bosjes een 607 staan. Eerste reactie? "Jeetje, die ziet er beter uit dan op de foto's!".
Daar kwam de eigenaar al aangelopen, die ik 5 minuten daarvoor belde dat we er een halfuurtje eerder konden zijn als dat akkoord was. Voorgesteld en meteen de sleutels overhandigd gekregen. Korte inspectie, de schade, onder de kap en daarna de V6 aanslingeren. Al bij de start waren we onder de indruk van deze Franse limousine. Na het erf af te rijden was ik al verkocht. Zo stil, enorm comfortabel en geen gekke storingen. Tijdens de proefrit werd al gegooid met kreten als "Als jij 'm niet koopt koop ik m!". Na de proefrit was mijn eerste woord "Verkocht!". Na digitaal alles geregeld te hebben zijn we naar huis gereden. Voor de 607, Inès, hadden mijn compagnon en ik drie woorden met elkaar afgesproken: "Wat een machine.".
Eenmaal thuisgekomen heb ik de 607 meteen lekker in de schuur gezet. Ik had met opzet de volgende dag al vrijgehouden, voor het begin van een grondige poetsbeurt.
Woensdag 3 februari:
Vroeg uit de veren gegaan om zoveel mogelijk uurtjes in de wagen te kunnen stoppen. Begonnen zoals altijd met een korte fotoronde:
En het interieur:
Al met al een goed gebruikte auto. Van buiten op details na bijgehouden, van binnen gok ik 2,5 jaar niks aan gedaan. Zin in om alles weer tot leven te brengen!
Vanwege het behoorlijk gebruikte interieur heb ik besloten om daarmee te beginnen.
Aan het begin van de dag heb ik eerst de vloermatten inclusief de grote kofferbakmat uit de wagen gehaald en gestofzuigd. Daarna heb ik een waterdicht zeil op het erf gelegd, water aangesloten op de hogedrukreiniger en ben ik begonnen met het reinigen van de kofferbakmat. Eerst helemaal zoveel mogelijk uitspoelen. Daarna rijk ingespoten met een redelijk sterke verhouding Valet Pro Classic Carpet Cleaner. Tijdens het inwerken heb ik de boormachine met borstelopzetstuk gepakt en ben ik de hele mat behandeld met 10 hits in totaal:
Daarna weer grondig uitgespoeld, zo droog mogelijk gemaakt met de extractor en aan de kant gelegd om te drogen.
Toen waren de vloermatten aan de beurt. Zie hieronder de bestuurdersmat, waarvan ik rechts enkel ben begonnen met het uitspoelen met de hogedrukreiniger:
Daarna hetzelfde principe als de kofferbakmat; reinigen, uitspoelen en drogen. De matten heb ik opgehangen aan het wasrek met tiewraps, werkt ideaal.
Toen waren de sponningen aan de beurt. De sponningen van de deuren hadden minimale aandacht nodig, op het onderste randje na dat verstopt zit achter een rubber.
De meeste tijd zat in de sponning van de achterklep. De ruimte was hier zo beperkt dat ik even goed moest nadenken hoe ik die laag vuil daar weg kon krijgen. Ingespoten met APC en toen schoot het me ineens te binnen. Ik liep naar de kwastencollectie en pakte de zachtste borstel van de Monello Quatro Pennelli:
Perfect!
Na dat al het vuil losgemaakt was heb ik het gootje gespoeld met de hogedrukreiniger uitgeschakeld. Afnemen met een microvezeldoek et voilà!
Vanwege het druilerige weer en het feit dat ik geen water meer nodig had heb ik daarna de 607 de schuur weer ingereden.
De Scangrip hoofdlamp opgezet en de stofzuiger erbij met een zachte detailbrush in de aanval voor het stof en losse vuil in het interieur. Ook heb ik de compressor erbij gepakt om alles goed door te kunnen blazen. Een hoop as, stof en vuil is gestofzuigd en daarna kon ik beginnen met de grootste uitdaging: het tapijt weer fris maken.
Begonnen bij de bestuurderskant voorin. Weer Classic Carpet Cleaner in de handpomp sprayer en alles royaal ingespoten. Dezelfde werkwijze als de matten, alleen nu uiteraard zonder hogedrukreiniger .
Na één behandeling trof ik het volgende aan in de 'dirty water tank':
Yuck.
Uiteindelijk heb ik elk deel twee keer behandeld, om zeker te zijn dat elk stukje tapijt écht schoon was.
60/40 vanaf de achterbank
Daar links, ongeveer wat je linker hak zou zijn als je links op de achterbank zit, zat met toch iets raars. Waarschuwing, niet heel smakelijk:
Maar gelukkig is het nu weg:
Ook kwam ik nog een behoorlijk vastgekleeft snoepje tegen onder de bijrijdersstoel:
Ook de bekleding van de kofferruimte moest eraan geloven:
Na heel wat uren rook de 607 al een stuk frisser en oogde hij alweer veel fijner:
Donderdag 4 februari:
Vandaag wederom vroeg begonnen om nog voor een online college wat werk te kunnen verzetten. Voor nu had ik het leer op het programma staan. Ik ben al een hele poos fan van Mothers VLR, vanwege de sterke reinigende en beschermende eigenschappen. Bij een autogarage waar ik nu een paar keer wat poetswerk mocht doen werd wel 10 keer tegen mij gezegd dat hij het leer altijd behandelt met warm water en groene zeep. De bestuurdersstoel van de 607 mocht deze test ondergaan. Ik was al gauw overtuigd. Met de Monello Pennello Doppio zag ik al het vuil als sneeuw voor de zon verdwijnen tijdens het schrobben. Zie hier, de rugleuning onbehandeld en de zitting behandeld:
En het eindresultaat (ohja, ik volgde het online college in de 607, kon ik nog even doorschrobben):
Ik had nog net wat tijd over om ook het leer in het deurpaneel aan te pakken.
Dat is al het verzette werk tot nu toe.
Morgen rijd ik de 607 waarschijnlijk eerst weer naar buiten om het exterieur voor te bereiden op het polijsten in verband met de verwachte strenge winterweek. Dan hoef ik tijdens de negatieve temperaturen in ieder geval niet naar buiten om water te gebruiken en kan ik doorpakken, want er zit nog het nodige werk in.
Update volgt spoedig!