• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Inès: Peugeot 607 3.0 V6 AUT Full Option - Full Detail

RobinT

Detailing guru
22 jan 2020
107
138
24
Tzummarum (Friesland)
Hallo allemaal,

In het 'wat-heb-jij-gekocht' topic heb ik Inès al aan jullie voorgesteld. Mijn nieuwe daily, een Peugeot 607 met de heerlijke 3 liter V6 in combinatie met een automaatbak en uitgerust met alle opties die destijds in 2004 besteld konden worden. Denk hierbij aan het elektrische schuif- kanteldak, volledig verwamd leren interieur, xenon verlichting, elektrische kofferklep en bedenk het maar.
Een buitenkansje noemde ik het al. Ik zocht namelijk al een tijdje voor een 607. Als francofiel vind ik het natuurlijk een wonderschone wagen en daarom checkte ik vrijwel dagelijks het nieuwe aanbod in binnen- en buitenland.

Afgelopen zondag viel mijn mond wagenwijd open. Eéntje met alle opties en een perfect verhaal erachter. Goed onderhouden, verkoop wegens upgrade (407 coupé 3.0 V6), en een onvoorstelbaar lage vraagprijs. Een gevalletje 'te mooi om waar te zijn' zegmaar.
De reden voor die prijs? Een 'aerodynamische aanpassing' in de rechter dorpel/deur vanwege een over het hoofd geziend paaltje. Ook was er gerookt in de auto en was er koffie gemorst over het tapijt. Die laatste twee waren voor mij geen probleem. Op de foto's zag hij er wat verwaarloosd uit, maar ik moest en zou deze wagen gaan bekijken. Ik heb meteen de eigenaar opgebeld en gevraagd of ik zo snel mogelijk langs kon komen. Een vriend van mij die mee zou gaan (een Volvo S80 D5 rijder) moest maandag werken, dus werd het dinsdag.

De interesse in de 607 was natuurlijk gigantisch vanwege de lage prijs. Ik was bang dat de wagen weggekaapt zou worden door iemand die een dag eerder langs kon komen. Daarop besloten de eigenaar een appje te sturen of ik 'm zelf kon bekijken, aanbetalen en dinsdag op kon halen. Even later belde hij mij om te zeggen dat hij de 607 sowieso voor mij vast wilde houden totdat ik langs was geweest. Gerustgesteld kon ik die avond toch nog redelijk snel in slaap vallen ;)

Die dinsdag (eergisteren) moest ik eerst nog de vloerbekleding van een Lexus reinigen met de extractor. Meteen daarna in de Volvo gesprongen en de compagnon opgehaald. In zijn S80 zijn we naar de plaats van bestemming gereden, een kwartiertje van zijn huis. Op een landweggetje met allerlei boerderijtjes zagen we ineens door de bosjes een 607 staan. Eerste reactie? "Jeetje, die ziet er beter uit dan op de foto's!".

Daar kwam de eigenaar al aangelopen, die ik 5 minuten daarvoor belde dat we er een halfuurtje eerder konden zijn als dat akkoord was. Voorgesteld en meteen de sleutels overhandigd gekregen. Korte inspectie, de schade, onder de kap en daarna de V6 aanslingeren. Al bij de start waren we onder de indruk van deze Franse limousine. Na het erf af te rijden was ik al verkocht. Zo stil, enorm comfortabel en geen gekke storingen. Tijdens de proefrit werd al gegooid met kreten als "Als jij 'm niet koopt koop ik m!". Na de proefrit was mijn eerste woord "Verkocht!". Na digitaal alles geregeld te hebben zijn we naar huis gereden. Voor de 607, Inès, hadden mijn compagnon en ik drie woorden met elkaar afgesproken: "Wat een machine.".

Eenmaal thuisgekomen heb ik de 607 meteen lekker in de schuur gezet. Ik had met opzet de volgende dag al vrijgehouden, voor het begin van een grondige poetsbeurt.

Woensdag 3 februari:
Vroeg uit de veren gegaan om zoveel mogelijk uurtjes in de wagen te kunnen stoppen. Begonnen zoals altijd met een korte fotoronde:
20210203_091210.webp


20210203_091217.webp

20210203_091228.webp

20210203_091239.webp
20210203_091249.webp
20210203_091257.webp
20210203_091303.webp
20210203_091313.webp
20210203_091331.webp
20210203_091354.webp
20210203_091401.webp
20210203_091408.webp


En het interieur:
20210203_091453.webp
20210203_091503.webp
20210203_091508.webp
20210203_091523.webp
20210203_091551.webp
20210203_091617.webp
20210203_091658.webp
20210203_091715.webp
20210203_091809.webp
20210203_091813.webp
20210203_091819.webp
20210203_091828.webp
20210203_091844.webp
20210203_091854.webp
20210203_091925.webp
20210203_091930.webp
20210203_091940.webp
20210203_092007.webp
20210203_092020.webp
20210203_092043.webp
20210203_092049.webp
20210203_092135.webp


Al met al een goed gebruikte auto. Van buiten op details na bijgehouden, van binnen gok ik 2,5 jaar niks aan gedaan. Zin in om alles weer tot leven te brengen!
Vanwege het behoorlijk gebruikte interieur heb ik besloten om daarmee te beginnen.
Aan het begin van de dag heb ik eerst de vloermatten inclusief de grote kofferbakmat uit de wagen gehaald en gestofzuigd. Daarna heb ik een waterdicht zeil op het erf gelegd, water aangesloten op de hogedrukreiniger en ben ik begonnen met het reinigen van de kofferbakmat. Eerst helemaal zoveel mogelijk uitspoelen. Daarna rijk ingespoten met een redelijk sterke verhouding Valet Pro Classic Carpet Cleaner. Tijdens het inwerken heb ik de boormachine met borstelopzetstuk gepakt en ben ik de hele mat behandeld met 10 hits in totaal:
20210203_101227.webp

Daarna weer grondig uitgespoeld, zo droog mogelijk gemaakt met de extractor en aan de kant gelegd om te drogen.
IMG-20210203-WA0037.webp


Toen waren de vloermatten aan de beurt. Zie hieronder de bestuurdersmat, waarvan ik rechts enkel ben begonnen met het uitspoelen met de hogedrukreiniger:
20210203_110358.webp

Daarna hetzelfde principe als de kofferbakmat; reinigen, uitspoelen en drogen. De matten heb ik opgehangen aan het wasrek met tiewraps, werkt ideaal.

Toen waren de sponningen aan de beurt. De sponningen van de deuren hadden minimale aandacht nodig, op het onderste randje na dat verstopt zit achter een rubber.
De meeste tijd zat in de sponning van de achterklep. De ruimte was hier zo beperkt dat ik even goed moest nadenken hoe ik die laag vuil daar weg kon krijgen. Ingespoten met APC en toen schoot het me ineens te binnen. Ik liep naar de kwastencollectie en pakte de zachtste borstel van de Monello Quatro Pennelli:
20210203_122141.webp
20210203_122146.webp

Perfect!
Na dat al het vuil losgemaakt was heb ik het gootje gespoeld met de hogedrukreiniger uitgeschakeld. Afnemen met een microvezeldoek et voilà!

Vanwege het druilerige weer en het feit dat ik geen water meer nodig had heb ik daarna de 607 de schuur weer ingereden.
De Scangrip hoofdlamp opgezet en de stofzuiger erbij met een zachte detailbrush in de aanval voor het stof en losse vuil in het interieur. Ook heb ik de compressor erbij gepakt om alles goed door te kunnen blazen. Een hoop as, stof en vuil is gestofzuigd en daarna kon ik beginnen met de grootste uitdaging: het tapijt weer fris maken.
Begonnen bij de bestuurderskant voorin. Weer Classic Carpet Cleaner in de handpomp sprayer en alles royaal ingespoten. Dezelfde werkwijze als de matten, alleen nu uiteraard zonder hogedrukreiniger ;).
Na één behandeling trof ik het volgende aan in de 'dirty water tank':
20210203_163849.webp

Yuck.

Uiteindelijk heb ik elk deel twee keer behandeld, om zeker te zijn dat elk stukje tapijt écht schoon was.

60/40 vanaf de achterbank ;)
20210203_180909.webp


Daar links, ongeveer wat je linker hak zou zijn als je links op de achterbank zit, zat met toch iets raars. Waarschuwing, niet heel smakelijk:
20210203_145328.webp


Maar gelukkig is het nu weg:
IMG-20210203-WA0031.webp


Ook kwam ik nog een behoorlijk vastgekleeft snoepje tegen onder de bijrijdersstoel:
20210203_153737.webp


Ook de bekleding van de kofferruimte moest eraan geloven:
IMG-20210203-WA0035.webp


Na heel wat uren rook de 607 al een stuk frisser en oogde hij alweer veel fijner:
IMG-20210204-WA0001.webp


Donderdag 4 februari:
Vandaag wederom vroeg begonnen om nog voor een online college wat werk te kunnen verzetten. Voor nu had ik het leer op het programma staan. Ik ben al een hele poos fan van Mothers VLR, vanwege de sterke reinigende en beschermende eigenschappen. Bij een autogarage waar ik nu een paar keer wat poetswerk mocht doen werd wel 10 keer tegen mij gezegd dat hij het leer altijd behandelt met warm water en groene zeep. De bestuurdersstoel van de 607 mocht deze test ondergaan. Ik was al gauw overtuigd. Met de Monello Pennello Doppio zag ik al het vuil als sneeuw voor de zon verdwijnen tijdens het schrobben. Zie hier, de rugleuning onbehandeld en de zitting behandeld:
IMG-20210204-WA0012.webp


En het eindresultaat (ohja, ik volgde het online college in de 607, kon ik nog even doorschrobben):
IMG-20210204-WA0024.webp


Ik had nog net wat tijd over om ook het leer in het deurpaneel aan te pakken.

Dat is al het verzette werk tot nu toe.
Morgen rijd ik de 607 waarschijnlijk eerst weer naar buiten om het exterieur voor te bereiden op het polijsten in verband met de verwachte strenge winterweek. Dan hoef ik tijdens de negatieve temperaturen in ieder geval niet naar buiten om water te gebruiken en kan ik doorpakken, want er zit nog het nodige werk in.

Update volgt spoedig!
 

Bijlagen

  • 20210203_091948.webp
    20210203_091948.webp
    101,2 KB · Weergaven: 226
Mooie vondst en leuk verhaal. Meteen al lekker aan de gang en dat was wel nodig ook. Zal uiteindelijk een stralende fransoos worden. Doe je het technisch onderhoud zelf en ga je nog wat aan de schade doen?
 
  • Leuk
Reacties: RobinT
@IceT Dank! Was zeker nodig, kon daarom ook niet wachten en elk halfuur dat ik over heb sta ik meteen weer bij de wagen. Het technisch onderhoud doe ik niet zelf, daar ben ik niet handig genoeg voor. De motor lekt olie bij de kleppendekselpakking en ik wil graag de automaatbakolie laten verversen. Zodra de Volvo verkocht is laat ik dat doen in de buurt of bij de garage waar ze de afgelopen 2,5 jaar in onderhoud is geweest. Is dan drie kwartier rijden, maar zij kennen de wagen wel al 80.000 km.

Ik ken gelukkig een goede schadehersteller die een hoop tegen een vriendenprijsje kan repareren. Als de 607 dagelijks gebruikt gaat worden en ze houdt zich net zo probleemloos voor als ze het bij de vorige eigenaar 2,5 jaar heeft gedaan laat ik de schade nog fixen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag en mooi resultaat behaald op het interieur. Schade aan dorpel is erg zonde om niet te laten repareren.
 
  • Leuk
Reacties: RobinT
Ik ben helemaal geen Peugeot fan, zeker dat spul van na 2000 niet maar dit is zeker wel een uitzondering hoor! Mooie vondst en lekker blok idd, geniet er maar van, ook het detailen!
 
  • Leuk
Reacties: RobinT
Ik ben ook geen fan van franse auto's, maar dit model kan ik toch wel waarderen! Waarmee heb je het leder nu gereinigd, met VLR of toch met groene zeep?
 
  • Leuk
Reacties: RobinT
Hey Detailers,

Nou dat is een mooi verslag van de binnenkant, kan mn :cool: wel ophouden. En dan de buitenkant maar dat zit wel oke.
 
  • Leuk
Reacties: RobinT
Bedankt voor de super leuke reacties allemaal, werkt heel erg motiverend moet ik zeggen.

@dennisdennis-12 Groene zeep is het geworden. Ik heb echter gisteravond nog een bestelling geplaatst met onder andere de Gliptone Liquid Leather Cleaner & Conditioner Kit. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken, ik heb immers nog een armsteun, 3 deurpanelen, een achterbank en nog een passagierstoel te gaan. @Kees-sw ik ben van plan het leer daarmee te conditioneren. Anders heb ik nog van Meguiars en Surf City Garage staan, dus dat zit wel snor.
 
  • Leuk
Reacties: Kees-sw
Gliptone is inderdaad een erg goede conditioneer, daar ga je zeker geen spijt van krijgen. Voor het reinigen vind ik zelf dr Leather erg fijn, een/twee sprays op een vochtige microfiber pad maakt het leer erg goed en makkelijk schoon.
 
  • Leuk
Reacties: RobinT
Vandaag had ik helaas weinig tijd voor de 607, omdat ik drie online colleges moest volgen van elk 1,5 uur. Aan de andere kant moest ik de Peugeot vandaag wel 'preppen', vanwege het dreigende winterweer. Daarom had ik vandaag de volgende werkwijze:
College bijwonen op de telefoon, audio via de bluetooth hoofdtelefoon, telefoon op de armsteun van de achterbank in de 607 en gaan met die banaan.

Ik ben begonnen met de kentekenplaten te verwijderen. Enerzijds om de boel schoon te kunnen maken achter de platen en anderzijds om na de detail mijn eigen kentekenplaathouders te kunnen plaatsen:
20210205_101555.webp

20210205_101542.webp


Daarna heb ik de 607 naar buiten gereden en kon de wasbeurt beginnen.
De auto is eerst gefoamd met afwasmiddel om de waslaag te strippen. De 607 is toen grondig afgespoeld. Er kwam een hoop vuil uit alle kieren, zoals onder de dakstrips, tussen het voorruit en het dak en de stootstrips. De Peugeot stond immers 2,5 jaar in een bossige omgeving.
20210205_124403.webp


Na het afspoelen heb ik de wielen voor de eerste keer grondig ingespoten met Dodo Juice Ferrous Dueller. Ik heb uiteindelijk drie rondes gedaan met de Iron Remover totdat ik er wel even klaar mee was.

De eerste ronde:
20210205_111154.webp

20210205_111201.webp

20210205_111807.webp


En de tweede ronde:
20210205_120925.webp


En zo ging het dus nog even door...:sweat:

Later pak ik ze nog wel eens extra aan, het ergste is er nu in ieder geval van af.

In de tussentijd dat de iron remover kon inwerken heb ik ook de bodem van de 607 afgespoeld met zo'n sproeier op wieletjes en 4 sproeikoppen, aangesloten op de hogedrukreiniger.

Toen kon eindelijk de lak schoongemaakt worden. Ik heb de hele auto ingespoten met de Ferrous Dueller. Tijdens het inwerken heb ik twee emmers met lekker warm water gevuld, waarvan één weer met een scheut afwasmiddel.
De wagen zat niet vol met vliegroest, gelukkig. De hele wagen zag er ongeveer zo uit:
20210205_122402.webp


Om de iron remover te 'heractiveren' heb ik de 607 gewassen terwijl de auto er nog in bedekt zat. Nadat alles goed schoongemaakt was, inclusief onder de dorpels en in de wielkasten heb ik haar weer afgespoeld.
Ik kwam al heel snel tot de conclusie dat de auto vol met teerspetters zat. Vooral de achterkant was verschrikkelijk. Gelukkig was ik voorbereid en had ik Gtechniq W7 Tar and Glue remover besteld een poosje geleden. Daarmee heb ik zo'n 85% van al het teer heel snel kunnen verwijderen. Daarna heb ik de hele auto gekleid met de klei van Monello en de Dodo Juice Born Slippy. Dit kwam van de helft van de achterklep.
20210205_141111.webp


Voor ik het wist was het bijna alweer tijd om naar het werk te gaan om 17.00u, dus dit zijn helaas alle foto's die ik heb tot nu toe. De 607 is helemaal gekleid, afgespoeld en gedroogd. Ik heb ruimte gemaakt in de aangebouwde garage zodat ik niet in de koude schuur bezig hoef morgen. Daar staat ze nu lekker droog en dus helemaal schoon van buiten.

Ik twijfel waarmee ik morgen ga beginnen, omdat de ruimte in de garage een stuk kleiner is dan in de schuur. Ik denk dat morgen de koplampen als eerste aan de beurt zijn. Licht opschuren en polijsten. Als de bestelling gauw binnen is kan ik het leer verder proberen te behandelen met de Gliptone kit. Anders ga ik de boel afplakken en beginnen met de lakinspectie en de testspot. In ieder geval nog genoeg te doen:D
 
Laatst bewerkt: