Zaterdag 6 februari:
Ik had het hele weekend vrijgehouden van mijn bijbaantje. Zaterdag zou ik een Land Rover aanpakken van binnen en buiten. Dit ging niet door omdat de eigenaar graag zijn auto thuis wilde houden vanwege de sneeuw. Zondag zouden we mijn 106 wegbrengen naar een specialist die het één en ander moest aansluiten. Je ziet 'm al aankomen, dat is niet doorgegaan vanwege code rood. Dat betekende dat ik een heel weekend door kon pakken.
Ik ben zaterdagochtend om 9.00u begonnen met het afplakken van de koplampen. Echt verweerd waren ze niet, enkel de bovenste laag was wat geeltjes, rechts iets geler dan links:
Beide koplampen heeeeel ruim afgeplakt en de spullen erbij gepakt.
Ik wilde eerst proberen met de Rupes DA Course Cut en een Lake Country Microfiber Pad zoveel mogelijk verwering te verwijderen zonder te moeten schuren:
Het gele was weg, maar je zag nog een duidelijke scheiding tussen het deel van de koplamp waarvan de bescherming weg is en het andere deel:
Ik had geen zin om de hele koplamp op te moeten schuren zodat de hele beschermlaag weg zou zijn, dus ik heb geprobeerd het bovenste deel te schuren met korrel 3000 en dan over te laten open op het onderste deel:
Daarna flink compounden en polijsten en het resultaat viel me niet tegen:
Links dezelfde procedure en toen was ik tevreden.
De afgelopen dagen heb ik een elektrisch kacheltje in de auto gezet en het schuifdak op een minimaal kiertje om het tapijt te laten drogen. Bovendien heb ik mijn eigen geurhangers dus had besloten om er alvast ééntje op te hangen tegen de restjes geur van sigaretten. Nu schoot mij ineens tebinnen dat ik natuurlijk ook de hele doos met ruim 900 geurhangers in de auto kon zetten

. Normaal staat de doos op de logeerkamer die na één dag en sindsdien een 'new car scent' heeft. Zo gezegd zo gedaan:
Spoiler: het lijkt te werken
Toen was het tijd voor de lakinspectie. Ik was eigenlijk positief verrast. De wagen had uiteraard de nodige krasjes van de wasstraat, maar verder heb ik het al veel erger meegemaakt. Het was trouwens heel moeilijk om de lakdefecten op de foto te krijgen met deze kleur:
Ik ben begonnen met de motorkap. Eerst een oranje foampad van Lake Country en de gele dop van Rupes. De meeste krasjes waren weg, maar de diepere bleven. Opgeschaald naar de compound van Rupes maar ook dit kwam tekort. Met de microvezelpad van Lake Country en de compound van Rupes leek ik een mooi resultaat te krijgen, maar bij nadere inspectie bleven er nog een hoop diepere krassen over die toch echt wel weg te polijsten zijn. Niet zichtbaar op de foto maar bij elk stukje tape zat nog een kras(je):
Blijkbaar toch geen zachte lak op deze Fransoos dacht ik bij mezelf. Ik heb toen de Compound+ van
Gyeon erbij gepakt op dezelfde microvezelpad. Door iets langer door te werken (minimaal 7 hits) kreeg ik eindelijk dat gehoopte resultaat:
Ik heb de hele motorkap nog een keer behandeld met de Compound+. Halverwege zag ik de bus van PostNL de straat inrijden, yes!
Ik kon nu mooi testen hoe ik de boel wilde finishen. Ik heb de gele en witte pad en pasta gebruikt, de oranje pad van Lake Country. Ook had ik nog de Polish van
Gyeon staan en dat is 'm geworden op de oranje LC pad.
Ik heb daarna de voorbumper aangepakt met vooral de 'grote elektrische tandenbortel polijstmachine' en de groene en gele pads van rupes met de pasta's van
Gyeon. Daarna ben ik aan de bestuurderskant begonnen met het voorscherm en wilde ik vanaf daar naar achteren toewerken. Op het voorscherm heb ik nog een iets diepere kras kunnen wegwerken:
Ik moet zeggen dat op de meeste panelen de LHR75E meer aan het werk is geweest dan de LHR15 Mark 3:
Het voorscherm was tegen 10 uur 's avonds het laatste wat ik had gedaan.
Zondag 7 februari:
Ontwaakt in een winterse storm was ik heeeeel blij dat ik verder kon met de Franse limousine. Alle accu's inclusief de hoofdtelefoon waren weer opgeladen en ook ik zat weer vol energie. Tijd om een grote (Franse

) slag te slaan.
Steeds meer naar de achterkant werkend stuitte ik op de pianozwarte raamstijlen, of eigenlijk de pianogrijze raamstijlen, zo bekrast waren deze (zoals altijd). Dezelfde combi van de LC microvezelpad en de Compound+ en daarna de Polish op de oranje pad op de LHR75E zorgde voor een grote verbetering:
Ik werkte dus van voor naar achter, zodat ik niet steeds langs de gepolijste panelen hoefde te wandelen. Om diezelfde reden werkte ik van boven naar beneden.
Rond de deurgreep zaten logischerwijs vrijwel de meeste krasjes. Ik ben zo gelukkig dat ik dit resultaat heb kunnen halen:
Ook de kleinste details van de 607 verdienen aandacht:
Alles onder de stootstrips leek nét nog even wat meer onder de krasjes te zitten. Gek genoeg leken ze vooral verticaal te zijn:
Bij het achterportier zit ook nog een smal strookje pianozwarte lak. Met de kleinste machine is deze ook weer een paar tinten donkerder gemaakt:
Na de compound:
Na de polish:
En tot slot nog een 50/50 onderin het achterportier:
That's it voor de foto's tot nu toe. Ik heb nu de gehele linkerkant twee (waar nodig 3 en soms 4) stappen gepolijst. Ook de linkerhelft van het dak is gedaan en een deel van het linker achterlicht is weer netjes. Tot slot heb ik rond 21.30u het bovenste deel van de kofferklep grotendeels gecompound.
De pads slijten hard en ook de Compound+ vliegt erdoorheen. Ook moest ik natuurlijk zo snel mogelijk alvast voor de eerste keer een coating gaan bestellen. In al mijn enthousiasme de pads vergeten te bestellen, dus in tien minuten twee bestellingen geplaatst.
Morgenochtend ga ik verder. School van 10.45u tot 13.45u en de rest van de dag lekker doorpakken.