• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Inès: Peugeot 607 3.0 V6 AUT Full Option - Full Detail

Mooi project. Flink werk verzet. Dat met colleges ernaast. Voordeel met die schade is wel dat je weet wat er is, niks verdoezeld.

Toch even nieuwsgierig. Wat is de kilometerstand (Als ik er niet over heen heb gelezen)? Valt het brandstofverbruik nog wat mee met zo'n 3.0, hoop dat je hem op euro 95 kan rijden.
 
  • Leuk
Reactions: RobinT
Bedankt allemaal, de reacties zijn echt overweldigend!
@Tijntje De kilometerstand is 272.000 km op dit moment. Voornamelijk snelwegkilometers, gezien naar het gemiddelde aantal km per uur op de boordcomputer (71). Ik rij voornamelijk provinciale wegen en binnendoor (41 gemiddeld). De vorige eigenaar heeft 2,5 jaar ruim 35.000 km per jaar gereden met de 607. Ik rij (maar) een kleine 12.000 per jaar, verdeeld onder 3 auto's haha. Dat betekent dat de 607 het nu wat rustiger aan mag doen.

Ik gooi er voor de zekerheid geen E10 in, ook omdat ik besloten heb om de 607 alleen te gebruiken met mooi weer en om haar een vast plekje in de schuur te geven. Dat betekent dat ik na de verkoop van de Volvo de 106 als daily ga gebruiken. Zo'n kleine auto is bovendien wat makkelijker schoon te houden en blijft de 607 lekker stralen in de schuur, naast de Oldsmobile.

Als ik tot niet te laat doorga vandaag schrijf ik vanavond nog even een uitgebreide update. Een tipje van de sluier: harde Franse lak! De bijgevoegde foto geeft jullie alvast een beetje een beeld van de staat van de lak ;)

Ik denk dat de 607 de eerste auto gaat worden die ik wil gaan coaten. Tips en aanbevelingen van een passende coating zijn zeer welkom!
20210207_115446.jpg
 
@DutchS40 , @Altos Was er onbewust van uitgegaan als dailey. Met wat kilometers is prijzig op euro 98. Uiteraard wel de beste keuze met euro 98. Helemaal bij weinig gebruik. Bij mij ging er €85 per week in de mondeo. Die 95 prut heeft na 3 tankbeurten mij vorig de motor verkloot. Ging van storing naar storing. Ondanks dat alles aangaf e10 kan. En de motor loopt er het mooiste op. Tank sindsdien enkel bij de gele pomp.

Maar nu terug naar je project, je kunt lekker binnen bezig
 
  • Leuk
Reactions: RobinT
Op een wagen die binnen slaapt en maar sporadisch gebruikt zal worden zou ik eerder voor Gyeon pure + Cancoat gaan. Geeft een zeer mooie glans en genoeg standtijd.

Syncro gaf bij mij na ongeveer 6 maanden problemen met beading en sheeting. En ik ken nog mensen met een gelijkaardig verhaal. Steeds met Syncro.
 
  • Leuk
Reactions: RobinT en Cordoba
Op een wagen die binnen slaapt en maar sporadisch gebruikt zal worden zou ik eerder voor Gyeon pure + Cancoat gaan. Geeft een zeer mooie glans en genoeg standtijd.

Syncro gaf bij mij na ongeveer 6 maanden problemen met beading en sheeting. En ik ken nog mensen met een gelijkaardig verhaal. Steeds met Syncro.

Hmmm, ik heb eind van de middag de Syncro besteld. Misschien morgen een belletje naar Carclean voor wat advies van hun kant. Afijn, ik maak de pads nog even schoon en spring ik achter de laptop voor een update hahaha!
 
Zaterdag 6 februari:
Ik had het hele weekend vrijgehouden van mijn bijbaantje. Zaterdag zou ik een Land Rover aanpakken van binnen en buiten. Dit ging niet door omdat de eigenaar graag zijn auto thuis wilde houden vanwege de sneeuw. Zondag zouden we mijn 106 wegbrengen naar een specialist die het één en ander moest aansluiten. Je ziet 'm al aankomen, dat is niet doorgegaan vanwege code rood. Dat betekende dat ik een heel weekend door kon pakken.

Ik ben zaterdagochtend om 9.00u begonnen met het afplakken van de koplampen. Echt verweerd waren ze niet, enkel de bovenste laag was wat geeltjes, rechts iets geler dan links:
20210206_090553.jpg

Beide koplampen heeeeel ruim afgeplakt en de spullen erbij gepakt.
20210206_100924.jpg


Ik wilde eerst proberen met de Rupes DA Course Cut en een Lake Country Microfiber Pad zoveel mogelijk verwering te verwijderen zonder te moeten schuren:
20210206_093330.jpg


Het gele was weg, maar je zag nog een duidelijke scheiding tussen het deel van de koplamp waarvan de bescherming weg is en het andere deel:
20210206_093430.jpg


Ik had geen zin om de hele koplamp op te moeten schuren zodat de hele beschermlaag weg zou zijn, dus ik heb geprobeerd het bovenste deel te schuren met korrel 3000 en dan over te laten open op het onderste deel:
20210206_094009.jpg


Daarna flink compounden en polijsten en het resultaat viel me niet tegen:
20210206_094745.jpg

20210206_100045.jpg


Links dezelfde procedure en toen was ik tevreden.

De afgelopen dagen heb ik een elektrisch kacheltje in de auto gezet en het schuifdak op een minimaal kiertje om het tapijt te laten drogen. Bovendien heb ik mijn eigen geurhangers dus had besloten om er alvast ééntje op te hangen tegen de restjes geur van sigaretten. Nu schoot mij ineens tebinnen dat ik natuurlijk ook de hele doos met ruim 900 geurhangers in de auto kon zetten:rolleyes:. Normaal staat de doos op de logeerkamer die na één dag en sindsdien een 'new car scent' heeft. Zo gezegd zo gedaan:
20210206_105733.jpg


Spoiler: het lijkt te werken:laughing:

Toen was het tijd voor de lakinspectie. Ik was eigenlijk positief verrast. De wagen had uiteraard de nodige krasjes van de wasstraat, maar verder heb ik het al veel erger meegemaakt. Het was trouwens heel moeilijk om de lakdefecten op de foto te krijgen met deze kleur:
20210206_150507.jpg

20210206_151210.jpg

20210206_150447.jpg


Ik ben begonnen met de motorkap. Eerst een oranje foampad van Lake Country en de gele dop van Rupes. De meeste krasjes waren weg, maar de diepere bleven. Opgeschaald naar de compound van Rupes maar ook dit kwam tekort. Met de microvezelpad van Lake Country en de compound van Rupes leek ik een mooi resultaat te krijgen, maar bij nadere inspectie bleven er nog een hoop diepere krassen over die toch echt wel weg te polijsten zijn. Niet zichtbaar op de foto maar bij elk stukje tape zat nog een kras(je):
20210206_173514.jpg


Blijkbaar toch geen zachte lak op deze Fransoos dacht ik bij mezelf. Ik heb toen de Compound+ van Gyeon erbij gepakt op dezelfde microvezelpad. Door iets langer door te werken (minimaal 7 hits) kreeg ik eindelijk dat gehoopte resultaat:
20210206_151603.jpg
20210206_155804.jpg


Ik heb de hele motorkap nog een keer behandeld met de Compound+. Halverwege zag ik de bus van PostNL de straat inrijden, yes!
20210206_154306.jpg


Ik kon nu mooi testen hoe ik de boel wilde finishen. Ik heb de gele en witte pad en pasta gebruikt, de oranje pad van Lake Country. Ook had ik nog de Polish van Gyeon staan en dat is 'm geworden op de oranje LC pad.
Ik heb daarna de voorbumper aangepakt met vooral de 'grote elektrische tandenbortel polijstmachine' en de groene en gele pads van rupes met de pasta's van Gyeon. Daarna ben ik aan de bestuurderskant begonnen met het voorscherm en wilde ik vanaf daar naar achteren toewerken. Op het voorscherm heb ik nog een iets diepere kras kunnen wegwerken:
20210206_212241.jpg

20210206_214328.jpg


Ik moet zeggen dat op de meeste panelen de LHR75E meer aan het werk is geweest dan de LHR15 Mark 3:
20210206_214511.jpg

20210206_214515.jpg


Het voorscherm was tegen 10 uur 's avonds het laatste wat ik had gedaan.

Zondag 7 februari:
Ontwaakt in een winterse storm was ik heeeeel blij dat ik verder kon met de Franse limousine. Alle accu's inclusief de hoofdtelefoon waren weer opgeladen en ook ik zat weer vol energie. Tijd om een grote (Franse:p) slag te slaan.
Steeds meer naar de achterkant werkend stuitte ik op de pianozwarte raamstijlen, of eigenlijk de pianogrijze raamstijlen, zo bekrast waren deze (zoals altijd). Dezelfde combi van de LC microvezelpad en de Compound+ en daarna de Polish op de oranje pad op de LHR75E zorgde voor een grote verbetering:
20210207_103814.jpg
20210207_103818.jpg
20210207_110100.jpg
20210207_110105.jpg


Ik werkte dus van voor naar achter, zodat ik niet steeds langs de gepolijste panelen hoefde te wandelen. Om diezelfde reden werkte ik van boven naar beneden.
Rond de deurgreep zaten logischerwijs vrijwel de meeste krasjes. Ik ben zo gelukkig dat ik dit resultaat heb kunnen halen:
20210207_115446.jpg
20210207_120539.jpg



Ook de kleinste details van de 607 verdienen aandacht:
20210207_125741.jpg



Alles onder de stootstrips leek nét nog even wat meer onder de krasjes te zitten. Gek genoeg leken ze vooral verticaal te zijn:
20210207_133210.jpg

20210207_133221.jpg


Bij het achterportier zit ook nog een smal strookje pianozwarte lak. Met de kleinste machine is deze ook weer een paar tinten donkerder gemaakt:
20210207_144108.jpg

Na de compound:
20210207_144439.jpg

Na de polish:
20210207_145408.jpg


En tot slot nog een 50/50 onderin het achterportier:
20210207_161607.jpg


That's it voor de foto's tot nu toe. Ik heb nu de gehele linkerkant twee (waar nodig 3 en soms 4) stappen gepolijst. Ook de linkerhelft van het dak is gedaan en een deel van het linker achterlicht is weer netjes. Tot slot heb ik rond 21.30u het bovenste deel van de kofferklep grotendeels gecompound.
De pads slijten hard en ook de Compound+ vliegt erdoorheen. Ook moest ik natuurlijk zo snel mogelijk alvast voor de eerste keer een coating gaan bestellen. In al mijn enthousiasme de pads vergeten te bestellen, dus in tien minuten twee bestellingen geplaatst.
200.gif


Morgenochtend ga ik verder. School van 10.45u tot 13.45u en de rest van de dag lekker doorpakken.
 
Laatst bewerkt:
Zo kan je door het slechte weer toch lekker aan je eigen bolide doorpakken.
Ik betwijfel eigenlijk of de geurhangers (zelfs een hele doos) de rooklucht echt blijvend uit de auto zullen verdrijven... :neutral:
Verder weer een heel mooi volledig verslag van een productieve dag en een prachtig resultaat. :cool:
 
  • Leuk
Reactions: RobinT
Prachtige voiture! Dat moet vast en zeker heer-lijk cruisen zijn en zo te horen ook nog voor een superprijs!

Die verticale krassen aan de onderzijde zijn eigenlijk best normaal hoor, veel wasstraten hebben harde vieze borstels voor de velgen die in die richting ronddraaien, maar die laten ze ook gewoon lekker over dat stuk carrosserie lopen.

Goed te zien bij de onderstaande marteling.
Wasstraat.jpg
 
@The Joy Of Detailing het zal vast geen permanente oplossing zijn, het ruikt nu in ieder geval wel aangenaam in de Peugeot :laughing:
@Heijneker Dank! Die marteling op de foto verklaart inderdaad een hoop. Nooit geweten, al ben ik nooit in de wasstraat geweest met mijn eigen auto's:yum

Ik heb vanochtend meteen gebeld naar Carclean voor advies over de coating. Na een leuk gesprek heb ik het advies opgevolgd om te gaan voor Gyeon Pure. De kofferklep is bijna klaar, daarna de achterbumper en dan de 607 omdraaien om de andere zijkant te doen.
 
Ik zou om die rooklucht te verwijderen gewoon de ramen open laten staan voor een paar dagen (of langer, wel binnen uiteraard). Zeker omdat je de matten e.d. al gereinigd hebt, zal de meeste geur dan wel weg gaan. Anders zou je nog enzyme odour eater (valet pro) of odex (nasolex) kunnen proberen.
 
  • Leuk
Reactions: RobinT
Is het niet zo dat rookgeur ook vaak in de hemelbekleding gaat zitten? En in de hele mat over je bodem natuurlijk..

Bij mijn vriendin hebben we uiteindelijk het hele interieur vervangen (al was dat vooral omdat de stoelen niet goed meer waren, hendels afgebroken etc)
 
  • Leuk
Reactions: RobinT
@dennisdennis-12 Vanwege een hoop polijststof heb ik alleen het dakraam op een kiertje staan. De geur is voor mijn gevoel al helemaal weg hoor, en dan moet ik nog de rest van het leer, het dashboard en de ramen schoonmaken.

@Moto360 dat meende ik ook, ik heb nog een stoommachine die ik er misschien even voorzichtig op loslaat.

Ik heb toevallig afgelopen dinsdagochtend aan de koffie bij het autobedrijf gesproken met een poetser met bijna vijftig jaar ervaring. Ik vertelde hem dat ik diezelfde middag de 607 zou bekijken. Hij vertelde daarna een verhaal over een auto die een lijkengeur had waarvan zelfs het complete interieur al vervangen was en nog bleef de geur. Hij heeft de auto een paar dagen in een vriescel gezet met alle ramen open en daarna was de geur weg. Misschien de 607 maar even buitenzetten deze week :p :joy:
 
Dat is wel een idee natuurlijk, 1 grote vriescel nu, alleen met je ramen open? Dat zou ik dan weer niet zo snel doen... Of je moet gek zijn op blijven poetsen :p
 
  • Leuk
Reactions: RobinT