Bijna 4 maanden verder: 4 bewogen maanden! De auto heeft ondertussen heel wat meegemaakt.
Ze heeft helaas meer bij de garage gestaan dan thuis. Conclusie: de vorige eigenaar heeft haar net op tijd verkocht en ik heb net even pech gehad.
Het begon met de grote beurt. Een week voor de afspraak besloot een bobine de geest te geven. Opzich wel een goede timing, gezien de kans reeël was dat ze alsnog de geest gingen geven, nadat onder andere de bougies waren vervangen. Afijn, de auto een week eerder neergezet en zo is er een grote beurt uitgevoerd, nieuwe schijven + blokken achter + 6 nieuwe bobines.
Dag later is de automaatbak gespoeld en zijn er vier nieuwe Vredestein Guigiaro banden opgekomen.
Zo reed ze letterlijk weer als nieuw en heb ik met mijn broertje weer plaatjes geschoten:
Ook heb ik de eerste flinke rit met de 607 gemaakt. Van Friesland naar Breda en weer terug:
totdat het volgende zich aandiende.
Na een kleine week vertelde de auto mij dat het remvloeistofniveau te laag was. Bijgevuld en in de gaten gehouden. Na vijf dagen weer hetzelfde verhaal. Opnieuw afspraak gemaakt omdat ik natuurlijk niet wist waar dit gevaarlijke goedje naartoe verdween. Na een complete inspectie bleek er alleen vocht gevonden te zijn bij de hoofdremcilinder. De uitdaging van een 607 op de weg houden? Onderdelen die niet meer leverbaar zijn, of stervensduur. Uiteindelijk is er een remcilinder van een demontagevoertuig besteld, met garantie. Bij het vervangen van de hoofdremcilinder bleek waar de remvloeistof naartoe verdwenen was. Precies wat ik steeds heb bijgevuld (enkele liters...) lag allemaal in de rembekrachtiger, die nu ook de geest had gegeven.
Afijn, de auto stond nu dus nog langer stil, omdat er eerst weer een vervangende rembekrachtiger gehaald moest worden. Uiteraard net in de periode waarin alle garages het smoordruk hebben.
Ik was het ondertussen zat om steeds weer afhankelijk te zijn van anderen, omdat ik geen vervoer had. Daartoe besloten om er een 106'je bij te kopen voor tijdelijk vervoer. Hier heb ik uiteindelijk nog een kleine twee maanden mee gereden en uiteraard opgefrist:
Dit gebakje staat nu weer te koop, omdat ik een paar weken geleden mijn eerste bedrijfsbusje heb gekocht:
Door er een andere auto bij te hebben werd de 607 een bijzaak, omdat je anders al gauw je kop erover breekt.
Zo maakte het niet meer uit of een onderdeel een dag later werd geleverd. Zo is uiteindelijk de rembekrachtiger vervangen, samen met de remcilinder en sindsdien houdt ze alle remvloeistof weer keurig binnen.
Next!
Die eer werd gegeven aan de nieuwe banden die erop zaten, want na ongeveer elke tien dagen kreeg ik een melding dat band(en) te lage spanning hadden. En inderdaad, elke tien dagen verloren twee banden 0,5 bar lucht. Na een belletje met de garage kon ik het ze meteen laten nakijken. Uiteraard kon niet meteen gevonden worden waar de lucht ontsnapte, dus moest Inès opnieuw een plekje vullen in de agenda van de garage. Conclusie: de ventielen waren lek. Deze waren niet vervangen bij de bandenwissel omdat dit weer 'speciale' ventielen zijn met spanningscontrole etc..
Meteen gevraagd of er een nieuwe APK op kon gezet worden, want deze zou precies vandaag (13-08) verlopen.
De afspraak stond, maar wederom kon ik Inès een kleine week eerder neerzetten. Deze keer omdat de grootste nachtmerrie van een 607-eigenaar voor de deur leek te staan: elektronicaproblemen. Het dashboard veranderde in een kerstboom en het ene na het andere systeem schakelde zichzelf uit. Van de airbags tot de radio en van de xenon verlichting tot het dakraam. Niks werkte.
Eerste gedachte: dynamo.
Getest, goed bevonden...
Verder zoeken, de hulpaccu in de kofferbak werd leeggetrokken en gaf in tijden van storing slechts 3,5V aan, terwijl de hoofdaccu netjes 12V gaf. De garage verdacht de dashcaminstallatie, hoewel ik daar al wekenlang zonder problemen mee rond had gereden. Toch om het uit te sluiten afgekoppeld en volgens de garage was het nu klaar. APK erop, ventielen gefixt en alles leek weer perfect. Ik haal haar op, laat haar even stationair draaien en het storingverhaal begint weer helemaal opnieuw.
Auto weer achter moeten laten...
Ik vreesde het ergste, een complexe storing in een complexe auto leek desastreus te worden. Toch had ik al zoveel kosten gemaakt en móest het iets kleins zijn, omdat de auto verder perfect functioneert. Een paar dagen later werd ik gebeld: toch de dynamo!
De dynamo werkte op het moment van testen wel, maar werkte dus niet de hele tijd.
Andere dynamo erop en klaar! Zo opgelucht... Precies een dag voor mijn vakantie.
Hierdoor was de keuze snel gemaakt. Het busje blijft thuis en Inès mag meteen mee op vakantie. Bij het ophalen van de auto bij de garage werkt de elektrische kofferklep niet meer. Waarschijnlijk omdat ze in die hoek de hele tijd aan het speuren zijn geweest naar elektrische defecten. Voor nu geen probleem, maar over een poosje moet dat uiteraard wel weer werkend gemaakt worden.
Ondertussen zit ik nu nog een paar dagen op de camping en heeft Inès al bijna duizend kilometer voor perfecte ritten gezorgd door de Veluwe.
Na de vakantie krijgt ze als eerst weer een goede opfrisbeurt, aangezien het dus ook al bijna drie maanden geleden is dat ze voor het laatst goed bijgehouden is. Daarna krijgt ze een vast plekje in de schuur en is ze uiteindelijk toch nog gepromoveerd tot de 'weekendauto', omdat het busje voor de goedkope kilometers gaat zorgen.
Voor degenen die het hele levensverhaal tot hier hebben gelezen, daar doe ik het voor! Als bedankje nog een paar foto's van Inès op de Veluwe, weer helemaal gezond en wel.