Goedemorgen allen,
Mijn naam is Nick, 27 jaar en heb sinds enkele dagen geleden besloten om me vol te storten op het "car cleanen".
Reeds 9 jaar houd ik me bezig (zo nu en dan) met het "detailen" van mijn auto's. Dit heb ik gedaan met o.a. turtle was, oke wax, bumper Black van de action en wat andere spulletjes van de lokale automaterialen zaak. Zoals je al kunt zien, huis tuin en keuken detailing.
Ondanks bovenstaande altijd met veel plezier gedaan en kan zomaar zonder het in de gaten te hebben 5 uur non stop bezig zijn.
Enfin, een maandje geleden mijn autootje van binnen compleet laten cleanen, inclusief sponningen etc & onder de motorkap. Van buiten laten polijsten. Erg mooi resultaat trouwens maar moest €150,- aftikken zonder factuur.
Toen mijn vader een andere werkbus aangeschaft had heeft hij deze zelf gepolijst met een geleende machine van een concullega. Resultaat niet om naar huis over te schrijven maar dit deed me wel nadenken over het eventueel zelf te gaan leren om te cleanen/polijsten op een redelijk leuk niveau.
Zodoende ben ik nu een aantal dagen meerdere uren per dag YouTube af aan het struinen voor tips en tricks, forums af aan het struinen en websites met spullen/accessoires zoals carclean. Inmiddels al erg veel geleerd in korte tijd.
Mijn uiteindelijke doel is om vanaf aanstaande lente ook auto's van andere mensen compleet te gaan cleanen van binnen en buiten in het weekend tegen een leuke prijs. Met een Dap schijnt dit vrij eenvoudig en vergevingsgezind te zijn. Met een rotary schijnt het een stuk moeilijker te zijn voor een rookie dus dit is waar ik me na wat ervaring opgedaan te hebben met een dap op wil gaan richten deze winter. (Motorkappen van de sloop)
Inmiddels een kärcher se 5100 besteld voor het interieur.
Wat betreft polijstmachines twijfel ik momenteel nog tussen de Dap900 en de dap900 PLUS. Waarom? De dap900 PLUS heeft een grotere uitslag, dit heeft voor zover ik weet voor en nadelen. Het nadeel is schijnbaar dat dit moeilijker is voor de kleinere stukken op een paneel. Het voordeel is dat naar het schijnt dat de plus veel rustiger is in de hand.
Wat betreft rotary, nog geen idee. Heb meerdere malen gelezen dat een budget rotary zonde is van je geld. Zodoende hoop ik nog ergens een rotary tweede hands voor een goede prijs op de kop te kunnen tikken. Stiekem toch nog een investering om alles van 0 aan te schaffen.
Wat betreft waren, na wat rondgekeken te hebben wil ik me gaan beperken tot colinnite en PB. Colinnite 845 als was ivm de lange standtijd en mooie prijs en leuke shine. PB nattys paste vanwege de goede reviews en makkelijke verwerking. Alleen nog even zoeken of er cleaners in de 845 zitten omdat ik dit wil aanbrengen op een sealant.
Sealant, PB Ex-p. Nadeel is wel dat het zo lang duurt voordat deze uitgehard is en klaar om getopt te worden. (Mocht iemand betere alternatieven hebben wat betreft sealant in dezelfde prijsklasse houd ik me aanbevolen)
Polijstmiddelen... weet ik niet. Moet ik me nog wat meer in verdiepen. Ik lees dat meguiars 105/205 combi goed is maar heb ook gelezen over een One step solution alias compound en polijst in 1.
Daarbij is er nog zoveel te leren over welk middel gecombineerd met pad nou goed is dat ik door het bos de bomen even niet meer zie.
Een beetje info over mij en wat mij drijft. Ik zal dit forum blijven lezen en wellicht hier en daar nog een vraagje stellen of topic starten.
Groeten
Mijn naam is Nick, 27 jaar en heb sinds enkele dagen geleden besloten om me vol te storten op het "car cleanen".
Reeds 9 jaar houd ik me bezig (zo nu en dan) met het "detailen" van mijn auto's. Dit heb ik gedaan met o.a. turtle was, oke wax, bumper Black van de action en wat andere spulletjes van de lokale automaterialen zaak. Zoals je al kunt zien, huis tuin en keuken detailing.
Ondanks bovenstaande altijd met veel plezier gedaan en kan zomaar zonder het in de gaten te hebben 5 uur non stop bezig zijn.
Enfin, een maandje geleden mijn autootje van binnen compleet laten cleanen, inclusief sponningen etc & onder de motorkap. Van buiten laten polijsten. Erg mooi resultaat trouwens maar moest €150,- aftikken zonder factuur.
Toen mijn vader een andere werkbus aangeschaft had heeft hij deze zelf gepolijst met een geleende machine van een concullega. Resultaat niet om naar huis over te schrijven maar dit deed me wel nadenken over het eventueel zelf te gaan leren om te cleanen/polijsten op een redelijk leuk niveau.
Zodoende ben ik nu een aantal dagen meerdere uren per dag YouTube af aan het struinen voor tips en tricks, forums af aan het struinen en websites met spullen/accessoires zoals carclean. Inmiddels al erg veel geleerd in korte tijd.
Mijn uiteindelijke doel is om vanaf aanstaande lente ook auto's van andere mensen compleet te gaan cleanen van binnen en buiten in het weekend tegen een leuke prijs. Met een Dap schijnt dit vrij eenvoudig en vergevingsgezind te zijn. Met een rotary schijnt het een stuk moeilijker te zijn voor een rookie dus dit is waar ik me na wat ervaring opgedaan te hebben met een dap op wil gaan richten deze winter. (Motorkappen van de sloop)
Inmiddels een kärcher se 5100 besteld voor het interieur.
Wat betreft polijstmachines twijfel ik momenteel nog tussen de Dap900 en de dap900 PLUS. Waarom? De dap900 PLUS heeft een grotere uitslag, dit heeft voor zover ik weet voor en nadelen. Het nadeel is schijnbaar dat dit moeilijker is voor de kleinere stukken op een paneel. Het voordeel is dat naar het schijnt dat de plus veel rustiger is in de hand.
Wat betreft rotary, nog geen idee. Heb meerdere malen gelezen dat een budget rotary zonde is van je geld. Zodoende hoop ik nog ergens een rotary tweede hands voor een goede prijs op de kop te kunnen tikken. Stiekem toch nog een investering om alles van 0 aan te schaffen.
Wat betreft waren, na wat rondgekeken te hebben wil ik me gaan beperken tot colinnite en PB. Colinnite 845 als was ivm de lange standtijd en mooie prijs en leuke shine. PB nattys paste vanwege de goede reviews en makkelijke verwerking. Alleen nog even zoeken of er cleaners in de 845 zitten omdat ik dit wil aanbrengen op een sealant.
Sealant, PB Ex-p. Nadeel is wel dat het zo lang duurt voordat deze uitgehard is en klaar om getopt te worden. (Mocht iemand betere alternatieven hebben wat betreft sealant in dezelfde prijsklasse houd ik me aanbevolen)
Polijstmiddelen... weet ik niet. Moet ik me nog wat meer in verdiepen. Ik lees dat meguiars 105/205 combi goed is maar heb ook gelezen over een One step solution alias compound en polijst in 1.
Daarbij is er nog zoveel te leren over welk middel gecombineerd met pad nou goed is dat ik door het bos de bomen even niet meer zie.
Een beetje info over mij en wat mij drijft. Ik zal dit forum blijven lezen en wellicht hier en daar nog een vraagje stellen of topic starten.
Groeten