• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is de polijstmachine geschikt voor beginners?

Giltix

Detailing chief
9 okt 2017
311
75
25
Limburg
Hoi,

Omdat ik pas nieuw ben in het detailwerk wil ik mijn eigen polijstmachine aanschaffen zonder dat de kosten direct hoog oplopen. Ik wil ongeveer rond de €100 uitgeven.

Ik ben gaan zoeken en kwam bij het volgende uit.

Powerplus POWX0474Powerplus POWX0474.
Vermogen 1200 W
Max. toerental 3300 omw/min
Onbelast toerental 3300 p/min

Is dit een machine voor beginners? Kunnen jullie me hierover advies geven? Ik heb zitten googlen maar er zijn nogal veel uitspraken die elkaar weer tegenspreken. Ik begrijp dat het persoonlijke voorkeur is maar er zijn hier vast enkele veteranen in het vak die me erbij kunnen helpen, toch? :)

Alvast bedankt,
Giltix
 
Laatst bewerkt:
Om eerlijk te zijn....

Dat is bepaald geen geschikte machine voor een beginner. Dit is een zogenaamde rotary of roterende machine. Voor dit soort machines dien je over enige (machinale) kennis te beschikken.
Bij foutief gebruik kun je (kostbare) schade veroorzaken.

De machine draait slechts 1 kant op waardoor je constant aan het tegen sturen bent om de machine onder controle te houden.

1ac1c107.jpg


Schade veroorzaakt door even niet op te letten:
5c9e7532.jpg


Persoonlijk zou ik je budget wat opschroeven en gaan voor een dual action machine, al dan niet een compleet starterspakket zoals een DAP:

https://www.carclean.com/nl/categor...acturer=Polishing+Power&product_list_dir=desc

Deze machines zijn nagenoeg hufter en dummy proof. Misschien is het een ideetje om eens langs te rijden bij Carclean. Zij staan je graag te woord en geven je een persoonlijk er eerlijk advies op maat.
Er is zelfs een mogelijkheid ter plaatse om wat machines te proberen.
 
  • Leuk
Reactions: Tim
Machine is 1, en dan komt het ...
Je kan niet zonder pads, polijstmiddel, doeken, ontvetter, een lamp, wax, een wasset ...

Bezuinig nooit op machines, een goede overleeft jou.
 
  • Leuk
Reactions: Nitros
+1 voor de eerdere reacties! :)

Rotary machines vergen de nodige skills en dragen de nodige risico's met zich mee. Excentrische machines, zoals de voorgestelde DAP, zijn behoorlijk hufterproof en dragen een heel stuk minder risico's met zich mee.

Naast het feit dat er dus verschillende type machines zijn, geldt ook hiervoor dat je voor een paar knaken niet op de eerste rij zit. Wil je een mooie, betrouwbare en snelle auto kopen? Dan weet je dat er dieper in de buidel moest tasten dan voor een oude occasion van Marktplaats. ;)

De aanschaf van een DAP is nooit een miskoop wat betreft detailen. Stel dat je later alsnog een rotary koopt of een andere excentrische machine uit een hoger segmentje, dan blijft de DAP nog bruikbaar. Is het niet voor de mogelijkheid om een kleinere backingplate + pad erop te zetten danwel voor het feit dat je na het werken met een rotary met een DAP kan/moet finishen. ;)

 
Even een aanvullende vraag. Ik heb een VW Polo, Metallic lak dus waarschijnlijk best hard, zoals we van de Duitsers wel gewend zijn. Kan ik dan beter voor het Scholl concepts starterkit gaan, of het Raffini Powerpack? Waarom? Op het forum wordt zich nogal veel tegengesproken.
 
Er wordt niks tegen gesproken. Er worden meningen of persoonlijke ervaringen gegeven over een product.
Monello, Scholl, Rupes. Ze doen allemaal hetzelfde. Uiteindelijk zal de ene meer stoffig werken, de ander iets sneller werken maar het is persoonlijke ervaring. Ik heb met Monello mijn Passat erg netjes gekregen en dat lukt me ook met Scholl. Dus het is jouw persoonlijke keus gewoon omdat de keuze reuze is....
 
Ik doelde eigenlijk op meningen die zich tegenspraken, juist omdat iedereen een voorkeur heeft en ik niet te lichte spullen wil kopen, want anders kan ik er niet heel veel mee. Merkte je verschil in het aantal hits/de tijd dat je aan het polijsten was tussen Scholl en Monello?
 
Moeilijk te zeggen omdat ik niet kijk naar een uurtje meer of minder maar juist zo mooi mogelijk wil maken. Als je echt sneller wilt werken moet je aan een rotary.
Polijstmiddel is maar een deel van het totale plaatje. Machine, Pad, Polijstmiddel, Lak en Resultaat maken het plaatje. Nogmaals de een is niet veel sterker dan de ander.
 
Daarnaast vinden de medewerkers van Carclean zelf vaak dat Monello het juist erg goed doet op harde lakken, als ik me niet vergis.
 
Aangezien het je eerste setje polijstmiddel is, zou ik voor de monello serie gaan.
Eigenlijk vind ik dat Carclean prima alleen deze set zou kunnen aanbieden, simpelweg omdat je 3 stappen polijstmiddel krijgt ipv 2.

In het geval van een auto met harde lak zul je eerst vooral met veloce aan de gang moeten. Soms kost het echt vele hits om door de krassen van vorige eigenaren heen te komen. Op dat moment denk je misschien: Had ik maar scholl genomen... Maar veloce is ook heus een sterk polijstmiddel.

Na een paar maanden krijg/zie je vanzelf nieuwe waskrasjes. Dan doet finale/s30 misschien net te weinig. Dus daar heb je mezzo voor. Scholl s3 zou een beetje overkill zijn.

In het geval van een zachte lak is s3 ook wat overkill en s30 net te weinig. Dus dan zou ik ook de monello serie aanraden als eerste set.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb zelf ook een paar middelen van scholl, waarvan de s3 heel goed bevalt. Maar als eerste polijstset beter de monello serie.
 
Als de Polo ooit (gedeeltelijk) is overgespoten zal de lak waarschijnlijk middelhard of zacht zijn. Ik zou niet zonder meer met de Veloce beginnen, maar eerst eens een testspot maken met Mezzo (als je voor de Monello serie gaat), is dat onvoldoende dan heb je zo een andere pad op de machine gedrukt en de fles met Veloce gepakt.
 
+1 voor de eerdere reacties. :D

Maar vergeet niet dat harde lak een harde lak is en je keuze in de grofheid van je polijstmiddel niet afhangt van de mate van defecten. Al heb je een harde lak en bijna geen defecten, je zal nog steeds aardig moeten slijpen om de harde lak te verwijderen. ;)

Een goede basis aan polijstmiddelen is ook niet perse merkgebonden. Zo heeft Monello een lijn met 3 gradaties bij de DAP zitten en als je een DAP-set koopt, dan zou ik zelf inderdaad ook zeggen; ''Ga voor Monello omdat je dan 3 gradaties hebt.'' Maar... Andere merken hebben ook meerdere gradaties. :p Dat het ene merk beter is als de ander, dat is persoonlijke voorkeur en zelfs dan kan het per lak of zelfs factoren tijdens het polijsten nog verschillen.

Testspot zegt alles - Begin met een aantal gradaties polijstmiddel - Leer er mee omgaan - Probeer eens wat anders. :p