• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is deze HD geschikt om te foamen?

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
15.213
193
35
Leersum (Utrecht)
Heya Peeps,

Ik zit mij nu al een behoorlijk tijdje te verdiepen in HD en Foamers, maar vind eigenlijk een heleboel info, maar geen concrete antwoorden op mijn vraag.

Ik kan een HD lenen en wil dan een Monello Lancia aanschaffen om te gaan foamen. Echter weet ik dus nog steeds niet zeker wat een Foam Lance nodig heeft om goed te kunnen foamen.
Hierbij praat ik over werkdruk / liter per uur / etc.

Ik heb mijzelf al wat verdiept in HD's en als ik dan kijk naar de machine die ik kan lenen, dan lijkt mij dit eigenlijk geen slecht ding voor zijn merk en prijs.
(Niet te vinden op internet, wél de C120.3-6. Die zes staat blijkbaar voor de lengte van de slang. Dus technisch hetzelfde, maar nieuwer?)


Het betreft een oudere Nilfisk C120.3

- Werkdruk = 120 bar.
- Wateropbrengst = 350 minimaal tot 520 liter/uur (zo'n 5,8L tot 8,6L/minuut) (Dit zal met je kraan l/uur te maken hebben?)
- Max. Watertemp. = 40
°C
- Aansluitwaarde = 1,7kW

- Bajonet-aansluiting

- Aluminium pomp

Prijs ligt rond de €140,- als je geen toebehoren wilt. (tegelvrees/borstel enzo)



Nu is mijn vraag;

Wat is er minimaal nodig om een goede foam te krijgen i. c. m. een Monello Lancia?

-
Komt er genoeg water uit..?
- Is de druk genoeg voor een goede hevelwerking..?
- Geen idee eigenlijk...


Greetz
 
100bar is al voldoende, ik werk al jaren met C110.3-5 met extra verleng slang eraan.
nooit wat te klagen gehad, echter heb ik de AutoBrite HD Foamlance (VER voor de tijd van de Lancia foamlance)
 
Hey Ivo's,

Bedankt voor je reactie.


De werkdruk is dus belangrijk voor een goede werking van de schuimlans, begrijp ik zo.

Is de hoeveelheid water die je eruit krijgt ook niet van belang, of is dit alleen zo bij het afspoelen?


Greetz
 
Hey Quantoxx,

werkdruk is wel "key factor" merk ik,

Waarom?

Ik heb een tijdje geleden de auto bij een maat samen met zijn auto gewassen, en daar is een hogedruk aanwezig dus ik nam alleen de spullen mee.

Deze hogedruk had veel lagere waardes dan de hogedruk die hier thuis staat.

Het werkte wel, maar was lange na niet wat ik hier thuis heb. ( hier thuis is het echt scheer schuim dik )

Kan de afstelling zijn van de lancia, omdat je dit aangeeft bij de bestelling voor welk type hd de lancé gebruikt wordt

Hoop dat je er wat aan heb:)

m.v.g
 
Goed schuim is een combinatie factor, van HD reiniger ( de druk ) en goed afgestelde foamgun ( op de HD reiniger ) en verhouding van het middel wat je gebruikt.

Is de combi niet goed, heb je waterig schuim.
 
Het is inderdaad een combinatie factor.

Een foamgun werkt aan de hand van het venturi effect.
Daarbij wordt een vloeistofstroom door een smaller kanaal geleid, waardoor er een verschil in vloeistofstroomsnelheid ontstaat en door het ontstane verschil in druk, de vloeistof uit de onderbeker wordt meegezogen.
In de foamgum bevindt zich na de waterinlaat, een nozzle (het smallere kanaal, oftewel de vernauwing).
Om de vloeistof goed uit de onderbeker te laten opzuigen, behoort er een vooraf bepaalde stroomsnelheid gecreëerd te worden binnen die vernauwing.
Indien die stroomsnelheid te laag is binnen de berekende constructie, dan zal er te weinig op worden gezogen uit de onderbeker, als hij te hoog is dan wordt er teveel opgezogen.
Aan de hand van de combinatie nozzle diameter en waterdruk; bepaal je dan uiteindelijk de stroomsnelheid in de foamgun
In het geval van een HD reiniger met een lage wateropbrengst, zal er dus een kleinere nozzle gebruikt moeten worden in vergelijking met een HD reiniger met een hogere wateropbrengst (er vanuit gaand dat het aanwezige waternet dit kan leveren) om de juiste stroomsnelheid te verkrijgen.
Bij de uitlaat bevind zich dan een gedeelte met rondom luchtgaten waarmee de benodigde lucht voor het creëren van schuim wordt meegezogen.
Met de (verstelbare) plaatjes aan het einde kan je de breedte van de schuimopdracht bepalen, ik heb die zelf altijd tegen elkaar staan (= breed) omdat mijn ervaring is dat door de ontstane extra .
tegendruk er meer lucht wordt toegevoegd aan het schuim.
Met de knop bovenop kan je vermenging bepalen van water en vloeistof uit de onderbeker, ik heb die zelf altijd helemaal dicht staan (bij mijn AB foamgun) om zoveel mogelijk vloeistof uit de onderbeker te laten mee mengen.

De dikte van de schuimlaag is verder afhankelijk van het gebruikte foammiddel en de waterkwaliteit (hard water beïnvloed ook schuimvorming).

Affijn heel verhaal, maar ik denk dat het wel handig is om de werking van een foamgun te snappen m.b.t. eventuele probleemoplossingen.
 
Hey Peeps,

Hartelijk dank voor de reacties.


Ik begrijp dus dat een werkdruk van 100 bar voldoende is en de foamgun aan te passen is aan de wateropbrengst.

Dus als ik deze HD gebruik met een Monello - Lancia Foam Kit en daarbij de Monello - Artico Magico Snow Foam,
dit doorgeef aan CarClean en zij de nozzle aanpassen,
dan moet het goedkomen?

Dan begrijp ik dus ook als ik dit tijdens de SDD bestel, ik Lancia schuimlans NIET aangepast mee krijg en er thuis misschien niet lekker mee aan het werk kan?


Frans : Is het begin van jouw verhaal te vergelijken met hevelwerking? Klinkt namelijk hetzelfde als waar ik tijdens mijn 'loodgieter-dagen' last van had. Het leegtrekken van sifons en stankafsluiters bij verstoppingen of fouten in het rioleringssysteem.
 
Quantoxx ; Dat is net even wat anders, maar heeft wel ook met een verschil in druk te maken.
Bij een venturi werking heb je met een onderdruk te maken waardoor de vloeistof wordt opgezogen.
Bij heveldruk, is de luchtdruk die duwt op de vloeistof in het hoogste vat, groter als de druk in de slang (of buis), waardoor de vloeistof de slang of buis in gedrukt wordt (en dus niet opgezogen).
Dat kan je ook zien, want als je bijvoorbeeld brandstof uit de tank van een auto haalt middels dit principe dan is er niets onderaan die slang wat een zuigende werking heeft.
Het enige wat jij doet met het aanzuigen, is ervoor zorgen; dat er vloeistof in de slang komt.
 
Ah, ik snap je voorbeeld met de auto. Hierbij is de slang vol en de bewegende uitgaande vloeistof zorgt voor de hevelwerking.

Frans, wat vind je van mijn vorige post m.b.t. de combi HD/Foam Lance/Product? Moet prima zijn, toch, wanneer hij is aangepast door CC? Of zou ik hem ook gewoon zó uit de doos kunnen gebruiken als ik met de regeling op de Foam Lance wat speel en probeer..?
 
Quantoxx;n429562 zei:
Ah, ik snap je voorbeeld met de auto. Hierbij is de slang vol en de bewegende uitgaande vloeistof zorgt voor de hevelwerking.

Nee, het gaat erom dat de slang vol met vloeistof moet zijn, deze hoeft niet te bewegen.
Wanneer je na het aanzuigen, de slang dichtdrukt en daarna weer opent, dan stroomt de vloeistof gewoon weer door de druk op het hoogste vat.

Zoals aangegeven staat bij de foam lancen;
Let op: geef bij het bestellen in het ordercommentaar aan hoeveel bar de hogedrukreiniger heeft of het type nummer!
Dan komt alles verder prima voor elkaar.

Zo; nu richting BBC1 voor de Formule 1 van Belgïe.
 
Naja, ik ga gewoon de Foam Lance Kit + Artico Magico bestellen op de SDD. Ik neem alles aan wat jullie zeggen, haha!


Nu heb ik een vraag omdat ik bezig ben met een onkostenlijst; Kan iemand mij vertellen hoeveel product je verbruikt per auto?

Zo kan ik uitrekenen wat het in totaal kost per foambeurt, etc.


Thanx!
 
Ik gebruik ongeveer een derde van een een liter onderfles op een auto, met meestal een 1:10 verhouding.
 
Ah, goed bezig, Frans.


Dus als ik het goed hebt is de onderfles uit de Foam Kit een liter. Stel dat jij deze helemaal vult dan;

- 1 liter onderfles met 1:10 verhouding = 91ml product

Je gebruikt hier echter maar ongeveer een derde van, dus makkelijk gerekend (333ml);

- 300ml onderfles met 1:10 verhouding = 30ml product.


1:10 verhouding = 30ml per auto
1:4 verhouding = 60ml per auto.

(Berekend via CC-shop programma)


Thanx, nu kan ik het berekenen en mijn lijstje aanvullen.
 
Hey Janvis,

Ik wil ''foamen'' gebruiken wanneer een auto behoorlijk vies is en zo vuil los te weken en af te voeren. Op deze manier hoef ik een auto verder NIET aan te raken als deze beschermd is met een wax of iets dergelijks en wanneer dit niet is en de auto vervolgens nog met de hand ga wassen, loop ik minder risico op krassen/swirls omdat er al veel vuil weg is.

Dus ja, ik wil het zeker gaan gebruiken op auto's die al in een bescherming staan. (+ pH neutrale schampoo/foam)
 
Janvis;n429595 zei:
Gebruiken jullie zo'n foam lans ook bij gewaxte auto's?


Ja, maar dan alleen wanneer het daadwerkelijk nodig is (bij behoorlijke vervuiling, of veel zand op de wagen).
 
A oké, dan is het voor mij dus niet noodzakelijk om een HD reiniger te kopen. De bedoeling is om mijn auto altijd netjes in de wax te hebben en 1keer in de week te wassen dus heel erg smerig zal ie niet worden (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).
 
Ja, die gedachte had ik ook. Maar elke dag is mijn auto wel vies van het zand.

Wanneer ik een hele dag bezig ben geweest met polijsten en alle bijkomende stappen, vind ik het nogal kut dat ondanks de 2 lagen Collinite 845, ik met afspuiten en wassen alsnog veel swirls trek.

Foamen zal dit hopelijk een stuk verminderen.
 
Ik had je vorige reactie gemist quantoxx, ik ben benieuwd wat je bevindingen gaan zijn t.a.v. het foamen. Mijn idee was namelijk dat door de wax het vuil al niet meer zo goed hecht aan de auto waardoor een eenvoudige tuinslang het meeste er zo al af laat lopen. En dat is een paar 100 euro voor dat kleine beetje extra wel een beetje veel.