• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Is kleien echt nodig?

Piet-Jan

Detailing rookie
1 aug 2022
3
2
Goede dag allemaal,

Ik wou mijn auto aankomende zondag weer lekker schoon maken, echter heb ik nog nooit gebruik gemaakt van klei of een kleidoek. Wanneer ik hier informatie over opzoek lees ik vooral dat deze krassen maken die je vooral met een zaklamp goed ziet en dan polijsten een must is als je gaat kleien.

Zijn er mensen die ervaring hebben met klei of een kleidoek die dit kunnen bevestigen voordat ik straks mijn auto klei en dan een dure beurt polijsten moet betalen?
 
Ik heb laatst deze gebruikt:
met de born slippy lube, en heb niet hoeven polijsten. geen krassen/marring/hologrammen oid veroorzaakt, begonnen met een natte auto, lube erop, en voorzichtig wrijven zonder echt druk te zetten. Niet doen als je lak warm is, of in de zon, dan droogt je lube zeer snel op en kun je eenvoudig krassen veroorzaken.
Dankjewel, ik heb de klei opgezocht en ziet er veel belovend uit! Ga zeker deze proberen.
 
Of kleien nodig is, kan je (na een wasbeurt) beoordelen met een boterhamzakje om je hand heen
Licht over de lak halen en dan voel je of het zakje een beetje blijft haken
Dat duidt op vuil boven het oppervlak en daar weet klei raad mee.

Ingebrand vuil dat zich onder het oppervlak heeft vastgezet (in de poriën of schade) vraagt meestal om polijsten
 
Er zijn veel verschillende soorten klei, de ene versie is agressiever/effectiever dan de andere.
Zoals hierboven al werd vermeld, eerst controleren als kleien effectief nodig is.
Als je gaat kleien dien je sowieso veel glijmiddel te gebruiken tijdens het kleien, dit zal enkel zorgen op een minimum van krasjes bij het kleien. Als je gaat kleien, is het in de meeste gevallen wel de bedoeling/noodzaak om naderhand te gaan polijsten.
 
Naar mijn mening staat kleien geheel los van polijsten.

Als ik merk dat er vervuiling op de lak zit wat met wassen lastig / niet weg gaat, pak ik ook een stukje klei. Dan hoef je niet meteen te polijsten.

Zoals aan gegeven, zal ik wel voor een zachte klei kijken met een knappe lube. Als je niet wilt polijsten zou ik wel met een grote boog om klei doeken en mits heen lopen.