• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Isopropanol gebruik

JvG

Detailing addict
28 jun 2009
74
52
Goes
Hoi,
Ik dacht hier op mijn werk makkelijk aan isopropanol (IPA) te komen. Toen de chemisten vroegen waar ik het voor nodig had en ik antwoorde dat het voor het auto reinigen was, werd ik natuurlijk raar aangekeken. Zelfs na uitleg.
Volgens de in mijn ogen specilialisten op het gebied van chemicalieen, is het zelfs beter voor lak om Dreft te gebruiken om te ontvetten dan IPA.

Hierdoor was ik natuurlijk een beetje uit het veld geslagen, omdat er volgens mij niet veel dingen slechter zijn dan Dreft.

Kan iemand me uitleggen waar het gebruik van IPA eigenlijk vandaan komt?
 
In de detailingwereld wordt dat 1:1 verdunt met water voor het ontvetten van de lak en te zorgen dat alle polijstolien verwijdert worden zodat je een perfect schone lak hebt voor je de glaze/wax aan gaat brengen.
Je moet het natuurlijk niet elke dag doen maar 1:1 verdunt na een grote polijstbeurt kan echt geen kwaad. In Engeland gebruiken ze het al een flinke poos, ook de grote jongens en heb nog nooit iets gelezen dat het niet goed ging.

Zou het niet gebruiken bij single stage lakken die erg open staan, gewoon puur uit gevoel overigens.
 
Hoi .......... Vandaag een volledige IPA Wipe Down gedaan.
Vernevelen op de lak. Heel voorzichtig verspreiden met een micro-vezel pad. Vervolgens heel voorzichtig met een zachte MF doek 'afnemen'. Je moet totaal geen druk uitoefenen bij het vegen en afnemen. Product droogt enorm snel en zeker als je er overheen wrijft. Gewoon echt heel zachtjes aaien. Op en gegeven moment zie je dat alle sporen verdwijen. Het doek beweegt nu heel gemakkelijk over de lak. Klaar.

Ideaal om de laatste vetrestjes te verwijderen. ( polish - olie uit paint cleaner ).

Ik heb de IPA wipe down gedaan omdat ik een sealant gebruik. Een sealant moet contact maken met de 'kale' lak. Dan hecht die het beste

Inderdaad ook ideaal als je wilt afwerken met een glaze en daarna een wax.
Zeg maar de porieen openen en 'afvullen' met glaze.
 
Leonneke zei:
Een sealant moet contact maken met de 'kale' lak. Dan hecht die het beste
Inderdaad ook ideaal als je wilt afwerken met een glaze en daarna een wax.
Zeg maar de porieen openen en 'afvullen' met glaze.
Dan heb ik nog wel even een vraagje:
meerdere malen gezien dat men eerst Black Hole aanbrengt en dan pas de EXP ( en dan waxje ).
Zoals ik nu lees zou je dan eerst EXP,en dan daarna Black Hole.

Lees ik het nu verkeerd of...?! hellup
 
Gekopieerd uit de beschrijving van EX-P: "EX-P is amino functioneel en dat houdt in dat het in meerdere lagen gebruikt kan worden (ook bovenop andere producten)! "

Eerst Black Hole en daarna EX-P, geen probleem dus.
 
Vanquish was mij net voor, wilde hetzelfde zeggen :grinning:
Black Hole is een Glaze, heeft geen beschermende eigenschappen, als je het na de EXP zou aanbrengen, dan is het na een regenbui wel verdwenen, geen nut dus, al zou je het voor een show/meeting wel kunnen doen voor net dat beetje extra glans, maar dan is het puur voor de looks op dat moment.

Dus zoals mijn voorganger al zegt: de EXP na de black hole aanbrengen.
 
Ik denk dat de vraag van mk-us te maken heeft (am I right?) met het erbovenstaande bericht van Leonneke.
Hierin staat dat een sealant beter contact maakt met een 'kale' lak (zonder glaze). Een laag glaze hieronder zou de hechting van de sealant niet bevorderen. Ik snap de verwarring en ik kan me voorstellen dat een glaze onder een sealant wat minder hecht, maar gaat dit echt veel verschil opleveren? Dit is overigens ook al in andere topics naar voren gekomen en ik ben nog benieuwd naar het stukje dat tinus hierover zou schrijven.
 
En Red Mist? Onder de sealant of erboven? Of geldt hiervoor niet hetzelfde verhaal als de BalckHole qua wegspoelen?

Verder was ik ook nog benieuwd of het zinvol is om EXP en NXT Generation Tech Wax 2.0 op elkaar aan te brengen, of ben je dan min of meer dezelfde producten samen aan het voegen?
 
Red Mist is voor na een sealant/wax om de boel bij te houden net zoals QW+ of QD+. Sommige sealant zullen misschien wat langer blijven zitten zonder een glaze dan met. Maar niemand die dat ooit getest heeft en ik denk dat het wel meevalt eerlijk gezegd. Sommige sealant (zoals EX-P) zijn juist i.c.m. met een glaze ontworpen (Black Hole, White Diamond) dus die hechten echt perfect.
Als je een glaze gebruikt dan geen NXT Tech Wax want die bevat een cleanertje. Als je per sé die combi wilt gebruiken eerst NXT dan pas EXP of een andere wax.
 
Ik heb ook het vermoeden dat de wax misschien wat minder zal hechten op een glaze, maar de extra bling bling van een Lime Prime Lite of een Chemical Guys EZ-Creme Glaze wil je toch ook niet missen?
 
Soepergrover zei:
Ik denk dat de vraag van mk-us te maken heeft (am I right?) met het erbovenstaande bericht van Leonneke.
Hierin staat dat een sealant beter contact maakt met een 'kale' lak (zonder glaze). Een laag glaze hieronder zou de hechting van de sealant niet bevorderen. Ik snap de verwarring en ik kan me voorstellen dat een glaze onder een sealant wat minder hecht, maar gaat dit echt veel verschil opleveren? Dit is overigens ook al in andere topics naar voren gekomen en ik ben nog benieuwd naar het stukje dat tinus hierover zou schrijven.
Helemaal gelijk, ging idd betreffende "kale lak"
 
mk-us zei:
Helemaal gelijk, ging idd betreffende "kale lak"

Hoi, gezien de verwarring zal ik de zaak een beetje nuanceren. De sealant die Zaino maakt, is een sealant die zodanig is ontworpen dat deze het beste hecht op een kale en vetvrije lak. Deze sealant bestaat namelijk uit bestanddelen die op moleculair niveau een verbinding aangaan met de lak. Elke 'tussenlaag' / vetvlek / waterspetter zal deze hechtende eigenschappen verminderen.

EXP was mijn allereerste sealant. TOPSPUL. Dat vind ik nog steeds, gewoon TOPSPUL.
Ik heb er mijn vorige auto meerdere malen mee behandeld. Deze ( zwarte ) auto gaf ik altijd eerst een volle laag Black Hole. Dan de EXP en daarna een leuke wax .....
EXP bleef minstens 5 maanden plakken. Zelfs op de velgen van mijn Land Rover.

De FK 1000 heb ik ook meerdere malen gebruikt. Met een glaze eronder en zonder glaze eronder. De FK 1000 blijft beter zitten als je er niets onder smeert.

Sealants zijn er in verschillende vormen. FK 1000 is op basis van petroleum. Ziet eruit als WAX. Zaino is zo dun als yoghurt. EXP is stroperig. Zal dus wel verschil in zitten.

In het geval van Zaino denk ik dat je het advies moet volgen. Vooral omdat die sealant als zodanig ontworpen is. Niks geen toverij, geen een 'chemische' 'moleculaire' reactie.
Volgens mij gaat de sealant van Protech ook zo op de 'kale' lak. Puur vanwege de betere hechting dus langere levensduur van de laag ..........
 
Mss domme vraag aangezien ik merk dat zowat iedereen dit al gebruikt.. maar waar vind je isopropanol (IPA)? :-"

Nu weet ik ineens via deze topic ook wat het is en wat het doet ,^^ Als ik dit zo hoor precies wel het proberen waard.. :ja
 
Bewoners in de Duitse grensstreek kunnen terecht bij de Duitse apotheek. €6.- voor 1 liter van de hoogste zuiverheidsgraad.
 
DAF-44 zei:
Bewoners in de Duitse grensstreek kunnen terecht bij de Duitse apotheek. €6.- voor 1 liter van de hoogste zuiverheidsgraad.

Welke streek bedoel je dan ??? Mijn zusje woont tegen de Duitse grens. ( Well - Bergen - Aijen - Kevelaer ).
Neem aan dat jij 'hoger' bedoelt ?
 
Ik woon zelf in het zuiden maar wat ik wil aangeven is dat het in Duitsland gewoon vrij verkrijgbaar is in de apotheek.
 
nicknameless zei:
www.labstuff.nl

:ja
Net willen bestellen..

Ik kan kiezen, ofwel bijna 20euro verzendkosten betalen ofwel er zelf omgaan :s Voor een busje van 8euro.. ik dacht het niet :no
Heb via ebay ook al geprobeerd maar daar zwijgen ze stil als ik vraag hoeveel het kost om te verzenden naar Belgie.

Nog iemand die een website heeft waar ik dit kan bestellen zonder extreme verzendkosten?

Vince
 
Xcorpion zei:
Net willen bestellen..Nog iemand die een website heeft waar ik dit kan bestellen zonder extreme verzendkosten? Vince

Hoi Vince: Wat je eens zou kunnen proberen:

1) Naar de plaatselijke apotheek gaan. Daar vragen of ze het voor je op voorraad hebben ofwel willen bestellen. Wel duidelijk erbij vermelden dat je de meest pure oplossing wilt, dus 99 % .....
2) Proberen bij de drogisterij
3) Enkele forumleden lief vragen. D'r zijn er wel een aantal die het thuis hebben staan.

Succes Leonneke