• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kalk/wax op ruiten

bartK

Detailing rookie
3 jan 2019
6
15
Limburg
Hallo forumleden,

Ik ben al langere tijd klant bij carclean maar tot nu toe mij altijd kunnen redden met de bestaande forumberichten wanneer ik vragen heb. Echter heb ik dit keer een probleem wat specifieker is.

Ik merk sinds het kouder is dat mijn ruiten erg vies zijn en ik dit bij het wassen niet eraf gaat. Vooral op de voorruit is, wanneer de ruitenwisser aanstaat, na het passeren van het blad een waas achter blijft in de vorm van opgedroogde druppels en druppelstrepen (van boven naar onder).

Ik ben er dan ook vanuit gegaan dat het om kalk ging. De ruiten zijn intussen al gepoetst met:
- Autoshampoo
- Afwasmiddel
- Water met schoonmaakazijn
- Motip Glass Cleaner

Geen van allen werkte...

Later realiseerde ik mij dat ik afgelopen zomer de ruiten in de wax heb gezet met PB blue nattys paste wax en afgewerkt heb met PB EX sealant. Dit verklaart de waas mogelijk, maar niet de druppelvorming van de waas.

Nu heb ik op de achterruit van de auto, met de hand, Monello Finale geprobeerd om de waas/vlekken weg te krijgen. Deels (lees: met veel moeite) is dit gelukt, echter heb ik wel idee dat ik lichte krassen in de ruit achtergelaten heb. Is dit mogelijk?

Heeft iemand nog advies om de vlekken/waas weg te krijgen? En is de Monello Finale grof genoeg om krassen in de ruit achter te laten?
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook wel eens gehad. Een rondje polijsten met poorboys prof polish heeft dat opgelost. Meestal (hardnekkige) vervuiling die dit veroorzaakt. Met je wax heb je deze mogelijk verzegeld.

Glas is zo hard, daar krijg je met polijsten niet snel krassen in.
 
Helaas met een zandkorrel wel.
De hardheidsschaal van Mohs bevestigd inderdaad dat zand (Kwarts) glas kan bekrassen...

Ik heb gebruik gemaakt van een microvezel pad, vooraf de ruit gewassen met schoonmaakazijn geconcentreerd in water. Mogelijkheid op een zandkorrel is dan ook aanwezig, bijna onvermijdbaar. Zo perfect schoon krijg je het nooit.

Heb de ruit ook proberen te kleien maar dit haalde weinig uit. Bovendien kan er ook zand aan de klei hechten en dan de ruit bekrassen...
 
Eventueel met een glaspolish of gewone polish de voorruit eens polijsten. Krassen zul je er niet mee verwijderen maar wel een goede dieptereiniging geven. Dit zou de waas in principe moeten verwijderen.

Hoe is de staat van je ruitenwissers eigenlijk? We focussen altijd wel op de voorruit maar als je ruitenwissers op zijn (of extreem vuil), zal het probleem niet opgelost geraken.
 
Ik heb zelf nog nooit een echte glass polish geprobeerd, maar behandelde mijn glas gewoon met mijn GOodOldTrusty DAP900 + Foampad + polijstmiddel. ;) In hardnekkige gevallen hield dat in dat het glas goed schoongemaakt werd, kleien en dan polijsten.

Glas is simpelweg te hard om middels simpel polijsten echt te ''slijpen'', maar de korrel draagt zeker bij aan het reinigen. Komt hier een zandkorrel of iets tussen, dan heb je inderdaad kans op problemen. Maar ja, dat heb je bij het polijsten van de lak natuurlijk ook! Tot op heden is het mij nog nooit overkomen...

Bij polijsten is het simpelweg zaak om alles schoon te hebben. Een schilder wil ook geen bende in zijn kwast, een chirurg wil ook schone mesjes, etc etc. :p
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Eventueel met een glaspolish of gewone polish de voorruit eens polijsten. Krassen zul je er niet mee verwijderen maar wel een goede dieptereiniging geven. Dit zou de waas in principe moeten verwijderen.

Hoe is de staat van je ruitenwissers eigenlijk? We focussen altijd wel op de voorruit maar als je ruitenwissers op zijn (of extreem vuil), zal het probleem niet opgelost geraken.

Ruitenwissers zijn een maand oud, auto wordt altijd goed onderhouden en gepoetst. Echter door drukte met werk de auto de laatste tijd wat vaak nodig gehad en weinig tijd gehad om te poetsen. Mogelijk heb ik de ruit schoongemaakt omdat deze vies was maar daarna vergeten te drogen, wie zal het zeggen... Haast en drukte is altijd een probleem.

Ik heb nog een oude polish liggen van Turtle wax, ooit eens bewaard voor dit soort test situaties. Zal deze Zaterdag eens proberen. Mocht dat niet werken bestel ik een grover polijstmiddel dan Monello Finale.
 
De glaspolish van Turtle (voorheen Blauwe fles) is prima
De groene fles bevat een polijstmiddel met wax er in, zou ik niet op de ramen gebruiken

Provision is er nog een in super aanbieding, dus als je toch moet bestellen
 
De glaspolish van Turtle (voorheen Blauwe fles) is prima
De groene fles bevat een polijstmiddel met wax er in, zou ik niet op de ramen gebruiken

Provision is er nog een in super aanbieding, dus als je toch moet bestellen

Die is helaas niet meer op voorraad, anders had ik hem zeker voor die prijs besteld.

Niemand in de buurt die even een rondje met de DAP of RUPES kan doen?

Ik kan een DAP lenen van een collega, maar probeer het het liefste eerst met de hand op te lossen. Tot nu toe altijd al met de hand de ruiten goed schoon gekregen, dit is voor mij voor het eerst dat het zo hardnekkig is.
 
Ik heb en gebruik de glas polish van autoglym vind ik goed werken.
Maar Poorboys pro polish zou op kalk moeten werken als je dat hebt?

Verder dat beetje met de hand met een mogelijk verdwaalde zandkorrel al zichtbare krassen? Kan ook dat omdat het nu schoner is je meer ziet ;)
 
Om aan te sluiten op bovenstaande, ik kreeg laatst een voorruit niet lekker schoon, kwam daar ook pas achter bij het aanbrengen van de Clearvue. Met de hand polijsten met de blauwe schildpad Clearvue glass polish hielp in dat geval niet. Heb toen met een MF glass pad op de Rupes Mini en de Autoglym Glass Polish wel voldoende resultaat gehaald. Erg fijne combi! Uiteindelijk de Schildpad Clearvue aangebracht als bescherming, geen klachten meer gehoord.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik heb de glaspolish van Sonax, deze werkte ook goed op mijn achterruit die een waas achterliet na het wissen.

Ik heb ‘m wel machinaal aangebracht
 
Afgelopen Zaterdag de auto flink onder handen genomen. Hij glimt in ieder geval weer geweldig, echter is het probleem met de voorruit (en eigenlijk alle ruiten) niet opgelost met gewoon wassen. Ik heb hieronder drie foto's toegevoegd hoe het er uit ziet. Het gaat hierbij om net gewassen ruiten.

Ik zal binnenkort de glas polish van autoglym eens bestellen en uitproberen.

DEZE1.jpg

Zo ziet het er in het donker uit, nadat de ruitenwisser gepasseerd zijn.

DEZE2.jpg


DEZE3.jpg

Na het drogen van de ruit is het zeer goed te zien.
 
Heb vanmiddag Gyeon view aangebracht op mijn voorruit.

Zag er zo uit voordat ik hem ging polijsten(was wel volledig schoon):

8B16F3D9-1531-4D44-AE6F-88DB7253B999.jpeg


Dit komt door kalk in regen etc.
Heb vervolgens met Gyeon cleanser(zit in setje van gyeon view) op een mf cutting disk van flexipad de ruit schoon gemaakt met een dap900.

Dit is het resultaat:

7FB714DC-65A9-4131-808F-D63DCD69B921.jpeg


Je kunt dit ook doen met Sonax glass polish op een mf cutting pad, dat zou nog beter moeten werken.
Met de hand ga je vermoedelijk niet hetzelfde bereiken. Is behoorlijk hardnekkig vuil!

Succes!
 
Heb vanmiddag Gyeon view aangebracht op mijn voorruit.

Zag er zo uit voordat ik hem ging polijsten(was wel volledig schoon):

[foto]

Dit komt door kalk in regen etc.
Heb vervolgens met Gyeon cleanser(zit in setje van gyeon view) op een mf cutting disk van flexipad de ruit schoon gemaakt met een dap900.

Dit is het resultaat:

[foto]

Je kunt dit ook doen met Sonax glass polish op een mf cutting pad, dat zou nog beter moeten werken.
Met de hand ga je vermoedelijk niet hetzelfde bereiken. Is behoorlijk hardnekkig vuil!

Succes!

Ook een fiesta zie ik! :party:
Mogelijk ga ik het dit weekend uitproberen (eerst bestellen natuurlijk).
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992