• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleien en Waxen - graag jullie mening!

Nieuwe doeken plakken altijd. Zeker de hogere kwaliteitsdoeken kunnen in het begin plakken, deppen is dan de oplossing.
De vezels zijn dan vaker gespleten waardoor ze zachter en beter op kunnen nemen, al die kleine vezeltjes pakken dan de lak.

Dit verdwijnt na 2-3 wasbeurtjes wanneer de toppen van die vezeltjes minder vers zijn.
 
fantaflesdopke;308409 zei:
....Ik gebruik nooit detailer bij het drogen en ben tevreden over het resultaat....

Ik geef je gelijk.

Het gebruiken van een drooghulp heeft alleen echt zin wanneer er geen waxlaag op de wagen zit. Ik gebruik daarvoor Meguiar's Last Touch en dat werkt inderdaad wel fijn.

Maar staat je wagen in de wax, dan kun je hem net zo goed gewoon drogen, en dan eventueel daarna afnemen met een detailer ala Spray & Wipe/Gloss.
 
Over die droogdoek zal ik het nog 1 laatste keer hebben : persoonlijk vind (ook) ik deze te groot , ook al vouw ik deze in 4 .

Drooghulp : het water bij ons zal misschien niet zo zacht zijn en daarom gebruik ik bij elke droogbeurt standaard een detailerspray als hulp om die doek makkelijker over de lak te laten glijden . Die detailerspray zorgt ervoor dat het water ook sneller verdampt (niet ? )
 
@gsm: hoeft echt niet iets met hoofdletters erbij te zetten en al zeker niet vragen of ik het als reden genoeg vind, ben geen moderator / beheerder oid.
Ik geef je juist de achterliggende gedachtegang en tip mee om iets te verduidelijken nav het 1-2tje met Dibbuz
zodat je in de toekomst er wat mee kan .... nu komt het toch wel erg kinderachtig over en is ook zeker niet gepast.

Als je wat wilt verkopen dan verwijs ik je door naar het 'Te Koop Gedeelte' ( lijkt me handiger als je iets kwijt wilt ipv ergens in een draadje weg te laten vallen )
 
Een paar weken terug heb ik eens PBW Spray&Wipe gebruikt als drooghulp. Wat mij betreft voegt het niets toe aan het droogproces van de lak. Het wekt niet de indruk dat het water sneller verdampt, je voegt immers een vloeistof toe. Hier moet ik wel bij vermelden dat mijn Ibiza netjes in de wax staat. Grandscenicman heeft al meerder malen, in meerdere topics aangegeven de Peluche Bianco van Monello als droogdoek te gebruiken. De reden hiervoor is/was dat hij de reguliere droogdoeken (CSF Delirium, Monello Senza Acqua) te groot vind. In navolging hiervan heb ik getracht mijn Ibiza te drogen met een Peluche Bianco. Dit is mij niet bevallen omdat:
- De doek binnen no-time vol zit met water en weer water begint te druppen op de lak,
- Het water uitgesmeerd werd over de lak in plaatst van opgenomen word zoals bij de Delirium,
- De doek eigenlijk te klein is om een hele auto mee te drogen, mijn Ibiza is niet eens echt groot.
Je kunt natuurlijk met elke doek wel een auto drogen maar die zijn er gewoonweg niet voor ontworpen en geproduceerd. De droogdoeken zijn aan de ruime kant, wat mij betreft groot genoeg om een hele auto te drogen. Zoals Dibbuz aangaf; 4x vouwen en er ontstaat een zeer handzame doek.

Edit; daarbij ben ik het geheel met mk-us eens; als iemand ergens iets van vind, schrijf uit waarom. Anders wordt het zo'n geschreeuw zonder enige waarde.
 
Off topic: ik vind dat @gsm wel erg door de 'mangel' wordt genomen nu.
Hij vertelt toch zijn mening/ervaring?
Volgens mij is een forum daar voor bedoeld....

Ik krijg nu soms het gevoel (en niet alleen bij de posten van gsm) dat er 'censuur' word
toegepast, als het niet in het 'straatje van cc' past....

Zoveel mensen, zoveel meningen.
Niet alles wat cc verkoopt is top, iedereen heeft wel dingen die hem/haar slecht bevallen, zoals
de eerder genoemde fog kit (die ik zelf ook heb gebruikt, en er niet geheel tevreden over ben, of
de oranje Monello pads..), en andere artikelen die je dan wél weer goed bevallen.

Maar om nu iemand zo 'aan te vallen' vind ik wel een beetje ver gaan
 
Ik gebruik tijdens het drogen meestal wel een quick detailer. Door de glij-eigenschappen van de QD heb ik het idee dat er nóg minder kans is om swirls te veroorzaken als je de droogdoek dan over de lak laat glijden. Nu is dit wellicht psychologisch, maar goed, het is alleen maar ongunstig voor mijn portemonnee.

Tijdens warme zomerdagen, als ik de auto voor de deur was met kraanwater, gebruik ik het ook. Op die manier heb ik minder last van opgedroogde waterdruppels (kalkvlekjes), omdat ik deze tijdens het drogen 'weghaal' met de quick detailer. Hier in Capelle is het water vrij hard, vandaar dat ik een QD dan wel echt nuttig vindt.

In de winter gebruik ik tijdens het drogen vaak een spray wax die je ook op een natte lak kan gebruiken, om de bestaande bescherming te boosten. Voorheen Mother's FX Spray wax, maar die is nu op en deze winter ga ik een ander middel uitproberen.
 
Dat ben ik niet met je eens, Tiemen.

Censuur zou zijn toegepast wanneer de negatieve ervaringen van GSM gewoon werden weggehaald, ik vind het juist voor CC spreken dat ze openlijk de discussie aangaan.

Zelfs negatieve ervaringen in de webshop worden gewoon geplaatst, ik ken maar weinig webshops die dat doen.

GSM is trouwens een zeer gewaardeerd forumlid, maar dit brengt in mijn ogen ook iets meer verantwoordelijkheid mee op het forum, juist wanneer "newbee's" om raad komen vragen.
 
Vouw de Senza Aqua eigelijk nooit,hou één kant omhoog met een hand.
En met de onderzijde van de doek, doe ik de lage gedeeltes van de auto.
Zo is de kans dat je de doek laat vallen ook erg klein.
Maar ook altijd een beetje spray and wipe.
 
Waarschijnlijk gebruikt GSM een detailerspray als drooghulp. Door dit erop te spuiten vergroot je de oppervlaktespanning waardoor de sheeting/beading eigenschappen vergroot worden en dus het water sneller weg zal vloeien/druipen/lopen...

Tenminste, dat is mijn theorie, of het echt zo is, geen idee :weetniet

Ik kan me niet voorstellen dat het detailerspraytje denkt: "hey water, laat ik dat voor de gein maar meenemen zodat de lak eerder droog is...."
 
Tiemen;308525 zei:
Off topic: ik vind dat @gsm wel erg door de 'mangel' wordt genomen nu.
Hij verteld toch zijn mening/ervaring?
Volgens mij is een forum daar voor bedoeld....

Ik krijg nu soms het gevoel (en niet alleen bij de posten van gsm) dat er 'censuur' word
toegepast, als het niet in het 'straatje van Carclean.com ' past....

Zoveel mensen, zoveel meningen.
Niet alles wat Carclean.com verkoopt is top, iedereen heeft wel dingen die hem/haar slecht bevallen, zoals
de eerder genoemde fog kit (die ik zelf ook heb gebruikt, en er niet geheel tevreden over ben, of
de oranje Monello pads..), en andere artikelen die je dan wél weer goed bevallen.

Maar om nu iemand zo 'aan te vallen' vind ik wel een beetje ver gaan
Het gedeelte wat weg gehaald is heeft niets met de discussie te maken van de doek maar meer met beweringen die nergens op slaan en onnodig op de man spelen.
Als iemand niet tevreden ergens over is mag hij/zij dat zeker bekend maken als deze maar goed onderbouwd is.
Simpelweg melden dat je een product niet werkt help je niemand mee.

Even wat extra informatie wat betreft de doek en grandscenicman (gsm) want dit wordt kennelijk verkeerd opgevat.

Gsm heeft moeite met de grootte van de doek. Dat kan, dat mag maar hij is wel enorm in de minderheid.
Als 1 op de 1000 klanten de doek te groot vindt dan is dat veel maar hij heeft (zoals gemeld door mk-us) een bepaalde reputatie op het forum.
Dat betekent dat lezers (er zijn veel meer mensen die alleen lezen en niet daadwerkelijk posten) zijn mening als waarheid aannemen en daar gaat het in dit geval dus fout.
En dat heeft hij vaker gepost en daardoor gaan mensen twijfelen over een grote droogdoek terwijl de kans dat hij/zij hetzelfde probleem ervaart nihil is.

Hij gebruikt namelijk kleinere doeken, laatst iemand dat ook geadviseerd en dat werkt niet voor iemand die net begint want die drie doeken nemen een stuk minder op dan een Senza Acqua.
Gevolg is dat de klant niet blij was en dus alsnog een grote droogdoek kan bestellen.
Overigens is een 3-pack Bianco duurder dan een Senza dus je zou denken dat wij daar blij mee zijn want: meer omzet maar we willen juist tevreden klanten.

Hij helpt mensen dus niet met dat advies om 3 doekjes te nemen i.p.v. een gróte droogdoek. Of dit nu een Senza is of een andere is niet van belang.
Dat gsm dat vervolgens opvat als een persoonlijk aanval kan ik weinig aan doen, naar mijn mening was ik behoorlijk duidelijk.
Als iemand anders hetzelfde advies gegeven had dan had ik hetzelfde gepost.

Nogmaals, als je ergens niet tevreden over bent mag je dat gerust zeggen/posten.
Graag zelfs want dan kunnen we uitzoeken waarom je niet tevreden bent en mogelijk oplossen.
Maar in dit specifieke droogdoek/meerdere kleinere doeken verhaal help je niemand met dat advies.
Vandaar de vraag of hij dat advies achterwege wil laten.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
 
@Tiemen: zo is het ( vanaf mijn zijde in elk geval ) niet bedoeld.

Ik denk dat je wellicht onderschat wat voor een effect het heeft als je wat/veel neerzet:
ik heb ( laatste tijd wat minder ) vrij veel draadjes voorzien van tekst, op gegeven moment kreeg ik best veel PM's met vragen over hoe iets aangepakt diende te worden.
Daarbij ging men er vanuit dat wat ik typte altijd maar correct was en als überleidraad moest gelden .... niet dus !
Sterker nog, zelfs PM's gehad waarin stond dat men dacht ik CarClean als werkgever had .... niet dus !

Waar ik naar toe wilt gaan is dat je voorzichtig moet zijn met hetgeen je wegzet op een forum:
- kan als puur en alleen als waarheid worden beschouwd
- advies gebaseerd op persoonlijke of gelezen ervaring = 'moeten' / anders denken en doen is uit den boze of niet de gewenste methode
- iets roepen zonder goede uitleg waarom wel of niet heeft gewoonweg geen meerwaarde, zowel niet voor het specifieke benoemde en ook zeker niet voor de vraagsteller ( gaat zelf denken uitschakelen )

Hopelijk beetje kunnen verduidelijken, ik denk niet dat je als aanval moet zien maar als hulpmiddel om iemand te attenderen op hetgeen hij / zij doet en teweeg kan brengen
 
Wat je typt kan ik mij in vinden mk-us. Zoals je wellicht (beroepsmatig) weet, komt communicatie van twee kanten. Als er gesteld wordt dat je (goed) moet bedenken hoe je wat op het forum zet ben ik het daarmee eens. Daarbij wil ik wel de kant tekening maken dat ook de ontvanger van de informatie een 'verantwoordelijkheid' heeft. De ontvanger interpreteert wat er staat en handeld misschien als zodanig, daarmee kun je het handelen niet toeschrijven aan degene die het geschreven heeft. Ieder zijn/haar eigen verantwoordelijkheid voor eigen handelen.
 
Met mijn lijstje producten dat ik ga bestellen om te kleien en te waxen zit het wel goed volgens mij. Een droogdoek heb ik al, de Monello peluche bianco's op mijn lijstje zijn om wax e.d. af te nemen,^^ . Misschien dat ik in de toekomst een senza aqua of dergelijke aanschaf als mijn huidige droogdoek (wafeldoek) na het kleien en waxen nog zo stroef over de lak gaat.

Bij het detailen gaat het niet zozeer om het beste product of de beste manier van werken, maar om het product of de manier dat voor jou het beste werkt. Misschien is een senza aqua voor 99% van de personen op dit forum ideaal, als grandscenicman met bianco's een goed resultaat behaalt en het fijn werken vindt is dit ongetwijfeld voor HEM de beste manier.
 
McShine: helemaal met je eens!

Ik had een heel verhaal geschreven, maar door het wegvallen van het internet is dat hele verhaal verloren gegaan :eek:
Echt zin om het helemaal nog eens te schrijven heb ik niet, maar de strekking is ongeveer gelijk aan wat jij nu zegt...

Ook ik heb me ingelezen voordat ik de eerste bestelling heb geplaatst.
Veel vragen gesteld, veel (verschillende) antwoorden gehad.
Je filtert hieruit wat je nodig denkt te hebben, en dat bestel je.

Als bijna iedereen (Dennis noemt tenslotte dat er 1 op de 1000 niet tevreden is over de doeken....) tevreden is, zou
ik eerder gaan nadenken waarom dan die ene, in dit geval @GSM, die doek niet bevalt en dit aannemen ter informatie.
Vervolgens zou ik de doek toch bestellen, omdat verreweg de meerderheid wél tevreden is.

Dat deze persoon vervolgens niet tevreden is over de 3 doekjes, is niet de schuld van @GSM, maar zijn eigen!!!
Dit ventileren, zoals Dennis doet, vind ik niet gepast en juist, omdat die persoon zijn eigen verantwoordelijkheid heeft!
Mij is geleerd, en ik neem aan dat dit voor meer mensen geld, dat je je mening nooit moet baseren op de mening van
één enkel persoon!
Als je hier wél op afgaat (omdat je denkt dat deze persoon een 'detail goeroe' is) is dat geheel je eigen verantwoordelijkheid...
 
Hierna kunnen we weer on-topic... ;)

Het kan altijd zijn dat iemand niet tevreden is over een bepaald product of dat deze persoon er andere verwachtingen van had. Altijd mogelijk, geen probleem. Dit kun je ventileren op een forum zoals dit, ook helemaal prima. Maar... onderbouw altijd je mening, iets roepen dat het niet goed zou zijn voegt 0,0 toe aan de discussie. Met behulp van een onderbouwing kan iemand anders zijn eigen beeld vormen. Tevens iets roepen omdat je het van horen zeggen hebt zonder er zelf ervaring mee te hebben voegt ook niets toe, je helpt daar in principe niemand mee.

Zo en nu kunnen we weer on-topic! :-"