• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleien nodig na de-ironizer?

MaxF20

Detailing addict
25 aug 2015
13
60
Beste forumleden,

Even een vraag (na een lange tijd offline te zijn geweest).

Ik wil binnenkort mijn witte auto na het winterse weer even een grotere wasbeurt geven. Ik gebruik o.a. voor de velgen meestal Iron. Omdat ik vermoed dat er hier en daar ook wat vliegroest en teer op de auto zal zitten wil ik dit ook op de lak gebruiken en vervolgens in de wax zetten.

Mijn vraag is of het kleien na de iron perse nodig is? Ik denk in mijn geval dat Iron voldoende is. Maar kan dat?
 
Uiteraard is het aan jou of je dit wilt doen, je geeft aan dat de iron remover waarschijnlijk voldoende is.
Natuurlijk kun je dan daarna een wax aanbrengen, maar ik zou toch eerst kleien.

Ik heb geen idee wat de staat van je lak is. Aan de hand van klei kun je bepalen of het nodig was of niet.
Doe een stukje en zie je strepen op je klei en voel je dat de lak gladder wordt? Dan is het nodig ;)

Als je een milde klei neemt en voldoende glijmiddel gebruikt, hoef je je ook geen zorgen te maken over marring.
Hierna lekker de wax smeren.
 
Er moet natuurlijk niets. Maar je geeft zelf al aan dat je vermoed dat er ook teer op de auto zal zitten. Een ijzerverwijderaar zal niet echt teer verwijderen. Met klei maak je daar een veel betere kans op.
Waarop baseer je dat kleien wel niet nodig zal zijn? Hoe oud is de auto en hoe lang is het geleden dat de auto gekleid is?
 
Boterhamzaakje om je hand en dan vlak over de lak halen
Als je geen weerstand voelt hoef je niet te kleien
90% kans dat het wel nodig is (om het goed te doen)
 
  • Leuk
Reactions: Tim
Boterhamzaakje om je hand
Soort van een Subway als handschoen? :p


''Na het winterse weer''... Wanneer heb je dan voor het laatst iets gedaan aan de auto? (Wassen/de-ironizer/teer-en-hars verwijderen/etc etc)

Het doel van klei en de-ironizer is totaal niet hetzelfde. ;) Deze pakken allebei andere problemen aan.


  1. Prewash sprayen en laten inwerken.
  2. Afspuiten
  3. Wassen met lekker warm/aangenaam-heet water en shampoo.
  4. Afspuiten
  5. Teer-verwijderaar sprayen en laten inwerken.
  6. Afspuiten
  7. De-ironizer sprayen en laten inwerken. (Eventueel met een schone mitt verdelen)
  8. Afspuiten
  9. Kleien
  10. Opnieuw wassen
  11. Drogen
  12. Ontvetten
  13. Waxen.
Zo'n beetje alles wat ik zou doen voordat ik ga polijsten is voor mij een grote wasbeurt. :p
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en Tim
Dank voor jullie reactie!

Ik heb dit deels opgevolgd. Ik heb de auto nog niet heel lang in bezit hoor, en hij is nog als nieuw maar op wit zie je nu eenmaal veel. Toen ik de auto vorige keer aan het wassen was viel mij op hoeveel vliegroest er op de deur zat. Vandaar mijn vraag.

Ik heb mij vandaag lekker uitgeleefd ;)

Eerst de velgen compleet gewassen met ironx en velgenborstel.
C0024945-8308-4CE9-ACAE-1C721ED8713F.jpeg

Vervolgens de auto helemaal gewassen met Nanolex en afgedroogd. Hierna bijna alles onder de deurklinken ingespoten met ironx. Geen overbodige luxe denk ik, als ik het zo zie..
E5376D3D-F373-4724-A802-085F05FF501C.jpeg

E34797B1-B050-45D9-92AA-8F4E1779A186.jpeg

04B1290A-0257-40E5-B042-3963FE5B18FE.jpeg

Vervolgens de auto weer afgespoten. En nogmaals gewassen met wowo.
(Mensen denken dat je niet spoort als je 2x je auto wast :)

Hierna netjes gedroogd, en de velgen in de wax gezet.
F3FB1D5C-3E19-44FD-A6F9-95087F5A828E.jpeg

Vervolgens de voorbumper gepolijst omdat er naar mijn zin te veel pitjes in de blanke lak zaten.
ADE9F8BA-AB4F-4B19-B86A-35DF85B5663B.jpeg


En tot slot angelwax aangebracht. En genieten maar
2676E4FC-4339-45CF-B023-FF1C3C2FEB45.jpeg

26259553-7B26-4A52-8CF0-25383ADA3C91.jpeg

7AC71685-8C98-49D1-9740-4A1D633756EA.jpeg
 

Bijlagen

  • 88477A03-F0C2-4259-B227-D97796046F89.jpeg
    88477A03-F0C2-4259-B227-D97796046F89.jpeg
    88,3 KB · Weergaven: 107
Dat was zeker geen overbodige luxe zeg, dat de-ironizeren, maar als je dan ziet dat onder de lijn van de deurklinken de boel al zoveel verkleurd waarom dan niet de gehele wagen beneveld met Iron-x?
Heb je de velgen eerst gewassen voordat je die inspoot met Iron-x? Zo nee: volgende keer dat zeker doen; scheelt een boel "paarse troep"!

Klein detail: eigenlijk had het kenteken **-520-* moeten zijn......;)
 
@Kees-sw - Huh? :O De ''paarse troep'' is toch simpelweg de reactie op de roest? Als je velgen schoon zijn dan heb je toch nog steeds dezelfde paarse troep? :p Zo niet, dan heb ik nooit de-ironizers begrepepen, haha! XD
 
Eerst de velgen een sopje voor het losse vuil scheelt in het gebruik van de duurdere non-ferro
Het is maar net wat je makkelijk(er) werken vindt

Mooi accent die carbon achterspoiler
 
@Kees-sw ik heb het rondom mijn hele auto verneveld inclusief voor- en achterkant. Behalve de bovenzijde (vanaf hoogte deurgreep) omdat daar geen vliegroest aanwezig was.

De reden waarom ik de velgen niet eerst schrob is omdat ik het juist handig vind van ironx dat er niet veel meer te schrobben valt :p alleen de details.
 
Hmm... Hoe weet je dat er boven de deurgrepen geen vliegroest zit? :) Dit is zeker niet makkelijk te zien, zelfs niet op wit.

Een de-ironizer spray je bij voorkeur over een schoon oppervlak. Zo kan het product meteen op de vliegroest inwerken en hoeft het zich niet eerst door vuil heen te wurmen. Dit kan een flink verschil maken in hoe goed je product werkt, in mijn ervaring.
 
@Quantoxx ik heb de auto helemaal bekeken en kwam tot de conclusie dat het bovenste deel van de auto vrij was van vliegroest (geloof me, op wit zie je dit) ;). Ik heb nu meerdere keren gehoord over iron x gebruiken op een schoon oppervlak. Toch maar eens proberen dan:) thanks!
 
Op een lichte kleur kun je het vaak nog wel zien maar op donkere kleuren is het nauwelijks te zien en zal je inderdaad een soort testspot moeten maken om zeker te zijn of er wel of niet wat zit.
Het kan eigenlijk niet dat er helemaal niets zit, dan heb je er niet mee gereden :)