• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koplampen polijsten kan beter!!

Rogeroz

Detailing trainee
13 jul 2021
29
35
Hallo, ik ben bedrijfsmatig begonnen met koplampen polijsten. Ik heb me zoveel als mogelijk verdiept in de materie en dit is mijn werkwijze: schoonmaken met water en wat Dreft, nat schuren met P800, 1200, 2000, 3000, dan Meguiars Ultimate Compound, dan Ultimate Polish. Schuren met de hand, polijsten met machine. Ik heb dit nu op 2 auto’s gedaan en het resultaat is een stuk beter, maar er blijft steeds een soort dof licht waasje op de koplamp achter die ik niet weg gepolijst krijg. Ik krijg ze niet glashelder, zeg maar. Wat doe ik fout, of wat moet ik wellicht anders doen? Alvast bedankt!
 
Ik zou voor een flex Pxe kijken incl bv extension bars en extra backingplates, goedkoop? Nee je hebt met 1 machine wel een hoop mogelijkheden zowel bv roterend als excentrisch polijsten evenals verschillende maten backingplates beschikbaar waaronder 1 om machinaal te kunnen schuren.
 
Toch maar kijken naar een roterende polijstmachine voor snellere en precieze resultaten. Ik wil bij 125mm blijven, want ik heb hier net allemaal pads voor gekocht en vind het een fijne grote. Ik hoef geen ontzettend dure. Ik heb deze gezien. Vinden jullie dit wat voor koplampen?

 
Dan had ik liever de kleine Flex Rotary.( als t alleen voor koplampen is.
Is top machientje, lekker licht, oersterk,en kan je alle kanten mee op
Bij Carclean te koop!
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
Kleine dual action polijstmachine. Geloof me, dit is wat je nodig hebt. Misschien denk je van niet maarmensen die het vaker hebben gedaan zullen dit allemaal beamen.

Deze kunnen alleen maar 80mm pads hebben.

Deze kan 125mm pads en 80mm pads hebben, multi inzetbaar dus.
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Het polijsten gaat nu echt een stuk
Beter. Ik doe het schuren nu met een boormachine met een 75mm velcro steunpad erop. Dit maakt een wereld van verschil in het eindresultaat. Ik krijg koplampen nu echt glashelder! Prachtig werk om te doen. Mijn huidige polijstmachine heeft dus voldoende in huis voor een topresultaat. Schuren is echt het belangrijkste onderdeel!
 
  • Leuk
Reactions: RoyR, RoCo en Matsu
Het nadeel van machinaal schuren is dat je nauwelijks kunt zien of je de vorige korrel goed hebt weg gewerkt. Als je handmatig schuurt en de banen haaks op elkaar houdt (dus bijvoorbeeld 1000 grit horizontaal en de 1500 verticaal) kan je veel beter zien of de vorige korrel weg is of niet.
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Zo die ik het ook @Dibbuz
Extra nadeel van machinaal vind ik ook dat het oppervlak te warm kan worden, met een gele vlek toch gevolg en evt snellere ons op uitschieten.

Om het goed te doen ben ik toch snel een uur per unit bezig.

heb je ook foto’s van je resultaat @Rogeroz ?
en hoe lang doe je er nu over?
 
Laatst bewerkt:
12BCCF78-4BA9-4FF1-98E9-7EDCE797B548.jpeg
760BA16A-0F59-4025-AA2E-0D0C1EE6E8E9.jpeg

Dit soort resultaten haal ik nu. Gewoon glashelder en als nieuw.
Ik had een klant die beweerde dat de dofheid terugkwam na een paar dagen. Dat kan nooit, dacht ik. Hij stuurde foto’s. Leek toch echt op vocht achter het glas. Had ie hiervoor nooit last van, zei hij. Ik dacht misschien valt het je nu pas op nu de koplampen weer helder zijn… Kan er een vochtprobleem ontstaan na het schuren en polijsten? Uiteraard zijn ze naderhand goed gecoat!
 
Dat is al een hele vooruitgang!

Wat betreft het ''glashelder''; Ik zie nog schuurkrassen, links van de bovenste reflector. ;)

Dofheid die weer ontstaat na een paar dagen, dat kan nooit aangetast kunststof zijn. Het opnieuw dof worden door UV-straling duurt vele malen langer.

De koplampen waren eerder flink beschadigd dan erg dof, dus als er vocht in had gezeten, dan had je dit wel duidelijk gezien. Als de eigenaar daadwerkelijk nooit last had van vocht vóórdat jij aan de koplampen had gewerkt, dan zou je zeggen dat dit ná jouw werk is ontstaan of in ieder geval ná dit moment.
- Je bent door het kunststof heen geschuurd en vocht kan/kon naar binnen.
- De koplamp heeft ergens een lek. (Lijkt mij waarschijnlijker) Kleppen achter, dus misschien lampen vervangen door eigenaar? Nadien laten afstellen? etc.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Klopt. Soms zie ik ook nog kleine schuurkrasjes na het polijsten. Het ging niet om deze koplampen, hoor! Door het kunststof heen schuren had je toch wel moeten zien op de koplampen? Aan beschadiging of zo?

Ik ben erg blij met de resultaten. Heb je ook veel eer van. Prachtig werk vind ik het!
 
Ah, als de betreffende koplampen erg dof waren, dan kan het zijn dat je niet 1-2-3 vocht opmerkt. (Moeten ze wel flink vernaggeld zijn)

In 99/100 gevallen waarbij je koplampen dusdanig behandeld, dan gebeurt er niets negatiefs. Nou kan het voorkomen dat zowel jij als de eigenaar niet weten dat er bijv. een ophangpunt o.i.d. niet helemaal lekker is en er toch een scheur ontstaat, een naad die door de trillingen en/of druk ineens iets mankeert, een klep of afsluiting die ineens niet lekker afsluit, etc. etc.

Zelfde idee als dat jij je auto naar de garage brengt om je banden te laten vervangen. De monteur draait de bouten van je velg los en je as breekt finaal van de auto af... Ja, de monteur veroorzaakte het op dat moment, maar hij kan dit ook nooit in alle redelijkheid verwachten. ;) Desondanks moet de monteur wel even goed nadenken of hij er echt niets aan kon doen. ;)
 
Door een koplamp te schuren kan je nooit, maar dan ook nooit een lek veroorzaken. Je schuurt enkel de filmlaag van de koplamp af, alle naden liggen achterin waar jij niet bij kan tenzij je de koplamp zou demonteren. Je moet al met een P60 ofzo paar uurtjes goed doorgaan voor je door de plastic zit.

Heb je eens gekeken als de kapjes/rubbertjes achter de koplampen er nog opzitten? Kan zijn dat ze niet helemaal goed zitten, maar dan opnieuw zou dit voor de behandeling ook al moeten geweest zijn. Verder kan het zijn dat de afkitting rondom de plastic buitenhuls ergens open staat of ooit is hersteld doordat er toen vocht binnenkwam, maar opnieuw... dan zou dit eerder ook al geweest zijn.
Veel klanten zien na een herstelling/ behandeling vaak van alles wat zogezegd eerder niet was... Ik heb bv. eens een klant gehad die beweerde dat het niet haar autosleutel was die wij teruggaven na herstelling... tot je natuurlijk op het knopje drukt. Je vraagt je af waar ze het van durven halen soms.
 
@AndyVR- Dé reden waarom ik altijd vooraf foto's maakte. ;) Mijn ergste geval is een deuk die ik gemaakt zou hebben, volgas in het midden van een deur. Before foto + After foto + Oplevering was er geen deuk te bespeuren. Twee weken later een telefoontje van een politieagent die een aangifte van vernieling aan het behandelen was, of ik even naar het bureau wilde komen.
 
Ach ja... De klant is veel egocentrischer tegenwoordig; Als er iets te scoren valt... (Korting, upgrade, geld terug, slopen en dan één van het voorgaande, niets ontvangen, etc.)
Andersom gebeurt het ook bij de dienstverleners; ''Dat hebben wij niet kapot gemaakt, hoor'', ''Sorry, het werd toch ineens veel duurder'', etc.
 
Gelukkig heb ik dit soort klanten nog niet gehad die financieel het onderste uit de kan willen halen… maar goed, voor garantie etc moeten ze dan maar naar een ‘professioneel’ poetsbedrijf gaan en meer betalen…

Ik had afgelopen week een paar koplampen die ik gewoon niet netjes kreeg. Zelfde werkwijze als altijd. Heb het proces denk ik 3x opnieuw gedaan, maar het werd niet beter. Ik kreeg de oxidatie er ook niet goed af. Grofste schuren was met P800 tot P3000. Had ik het bijvoorbeeld met P500 moeten doen? Ik vind die meestal te grof…