• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koplampen polijsten kan beter!!

Rogeroz

Detailing trainee
13 jul 2021
29
35
Hallo, ik ben bedrijfsmatig begonnen met koplampen polijsten. Ik heb me zoveel als mogelijk verdiept in de materie en dit is mijn werkwijze: schoonmaken met water en wat Dreft, nat schuren met P800, 1200, 2000, 3000, dan Meguiars Ultimate Compound, dan Ultimate Polish. Schuren met de hand, polijsten met machine. Ik heb dit nu op 2 auto’s gedaan en het resultaat is een stuk beter, maar er blijft steeds een soort dof licht waasje op de koplamp achter die ik niet weg gepolijst krijg. Ik krijg ze niet glashelder, zeg maar. Wat doe ik fout, of wat moet ik wellicht anders doen? Alvast bedankt!
 
Verdiep jezelf nog eens goed in de bescherming. Zover ik kan zien is de Cleaner & Sealant een 2-in-1 product welke om regelmatige herhalingen vraagt (matige bescherming) en de spray'coating' is geen echte coating. (Bevat SiO2)

Wanneer de koplamp opdroogt, moet je simpelweg een egaal schuurbeeld zien. Fijne schuurkrassen kan je zien, lang niet altijd voelen.


Misschien een idee om middels de zoekfunctie te zoeken naar topics. Er zijn meerdere how-to's, testen en ervaringen te vinden die je meteen antwoorden geven op je huidige én toekomstige vragen. ;)
 
Ik heb de Gyeon Trim besteld!!

Zojuist weer een koplamp gedaan. Echt goed gelet op het schuren, goed nat ook! Na het schuren voelde de koplamp glad aan. Bij P3000 gleed de pad heel soepel over de koplamp. Echter kreeg ik er aan de onderkant geen waas op van het schuren (zie foto). Ik begon weer bij P800. Het resultaat na polijsten blijft een doffe laag erop… hoeveel keer polijsten gaat zo’n foam/wol pad mee voordat je die moet vervangen? Ik snap er niks van… 1 foto is van na het schuren en 1 van na het polijsten. Alvast bedankt voor de reacties!
 

Bijlagen

  • BB470099-9596-4F60-AC40-32233BAB1F67.jpeg
    BB470099-9596-4F60-AC40-32233BAB1F67.jpeg
    164,9 KB · Weergaven: 207
  • D442463E-D325-42E8-90CC-E48946AB7AF2.jpeg
    D442463E-D325-42E8-90CC-E48946AB7AF2.jpeg
    179 KB · Weergaven: 211
Huh, je krijg de onderste rand van de koplamp niet geschuurd? (Zie ook dat je de hoeken niet schuurt) Zelfs als hier een dikke blanke lak op ligt, zou je deze moeten kunnen schuren en dus op z'n minst bekrassen.

Wederom zie ik ook nog veel schuurkrassen waarvan de meeste horizontaal lopen, in één richting. Dit verklaar waarom je ná het polijsten nog een waas overhoud én krassen. Het polijstmiddel is niet sterk genoeg om deze diepere krassen te verwijderen.

Daarbij had je bij het schuren met p3000 al een veel helderder resultaat moeten hebben dan wat er op de foto te zien is.

100794-337d1bbf44b756dcccb403814966e09e.jpg
P1500 -->
100795-9dc1223bd3b04de569d8ab8466059574.jpg
P2000 -->
100796-d40cd6a729b1ca3e4a0a11ae7e870092.jpg

P3000 -->
100797-81c3f156e3583d51e9019afb19b7663b.jpg
Polijsten -->
100798-b519dab0de249566d0690e9a24129e32.jpg
50 / 50 -->
100799-aad96c751000f8e422a3250d6078e720.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik ben bedrijfsmatig begonnen met koplampen polijsten. Ik heb me zoveel als mogelijk verdiept in de materie en dit is mijn werkwijze: schoonmaken met water en wat Dreft, nat schuren met P800, 1200, 2000, 3000, dan Meguiars Ultimate Compound, dan Ultimate Polish. Schuren met de hand, polijsten met machine. Ik heb dit nu op 2 auto’s gedaan en het resultaat is een stuk beter, maar er blijft steeds een soort dof licht waasje op de koplamp achter die ik niet weg gepolijst krijg. Ik krijg ze niet glashelder, zeg maar. Wat doe ik fout, of wat moet ik wellicht anders doen? Alvast bedankt!
We hebben echt wat meer informatie nodig. Welke machines gebruik je precies? En welke pads?
Sowieso zou Ultimate Compound/Polish niet mijn eerste keuze zijn voor koplampen maar beantwoord eerst even bovenstaande vragen voor een betere indruk hoe je te werk gaat.
 
Hallo, ik gebruik een 125mm excentrische DA polijstmachine met een wolpad en een vlakke foampad. Ik heb de pads nu een aantal keren gebruikt en naar mijn gevoel zijn ze op. Heb nieuwe sets besteld!
 

Bijlagen

  • 489C4775-C86F-4903-AE96-CCB4C38C0FC5.jpeg
    489C4775-C86F-4903-AE96-CCB4C38C0FC5.jpeg
    210,4 KB · Weergaven: 91
Gezien de banen schuur je met de hand en werk je af (polijsten) met een machine of niet?
Zo ja dan denk ik dat je tijdens de schuur stap niet haaks op de vorige stap aan het polijsten bent. Dus in het bovenstaande voorbeeld alleen horizontaal geschuurd, kan dat kloppen?
 
Oké, sowieso altijd haaks op de vorige schuurkorrel schuren. Dus bijvoorbeeld 800 horizontale banen en 1000 verticaal. Alleen zo kun je zien of de horizontale 800 grit banen weg zijn. De volgende stap weer horizontaal etc. etc.

Daarnaast zou ik echt overwegen om roterend te polijsten om meerdere redenen.

1. Je kunt veel beter langs de randjes polijsten dan excentrisch. Het is vrijwel onmogelijk om excentrische alle schuurkrasjes langs de randen weg te krijgen tenzij je de koplamp demonteert.
2. Correctie is veel sneller dan excentrisch. Tijd=geld bij bedrijfsmatig gebruik. Maak gebruik van woolpads zoals die van Gyeon, kleine maat 80mm is ideaal voor koplampen. Ja er is meer warmte ontwikkeling maar koplampen verbrandt je niet zo snel als kunststof bumpers. Deze stap zal je toch eens moeten maken als je voor het donker klaar wilt zijn.

Daarnaast, probeer andere polijstmiddelen. Menzerna 400+2500 is vaak meer dan genoeg. 400 roterend op wol, daarna 400 excentrisch op foam medium en daarna 2500 op foam medium. Investering in een DAP EVO MINI of een Rupes LHR75 is aan te raden voor afwerking na roterend.

En dan is het oefenen. Aan de producten ligt het dan niet.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i en RoyR
nu veel tips kan ik hieromtrent niet geven. maar eerlijk gezegd stel ik me wel vragen bij het bedrijfsmatig polijsten. was het niet interessanter geweest om dit eerst hobbymatig aan te pakken voor je dit bedrijfsmatig ging doen.
Klopt. Ik heb er te makkelijk over gedacht, denk ik. Op filmpjes ziet het er best makkelijk uit. Ik ga terug naar hobby-matig en doe het bedrijfsmatig als het goed genoeg is. Ik wil het graag goed leren!
 
Ik heb deze polijst set van Menzerna besteld:

Samen met deze pad set:



Hier ga ik verder mee oefenen.

[Mod]Geen commerciële links toegestaan. [/Mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels weten we wat meer via PB; Het schuren kan strakker (handmatig) en de gebruikte machine is een een D/A van een paar tientjes met 650w en de uitslag wordt niet vermeld in de productbeschrijving.
Hier zal dus ook cuttingpower ontbreken en kan gedeeltelijk de resultaten verklaren. (i.c.m. een pad die in het midden te warm lijkt te zijn geworden)

Edit - 9mm uitslag.