How To Koplampen schuren/polijsten

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.374
4.753
178
28
Leersum (Utrecht)
#1
Hey GlimKezen & GlansPoppen!

Ter aanvulling op de How To van @Nicknameless wil ik graag mijn eigen probeersels hier plaatsen om een idee te geven van de stappen.

Ik heb een viertal sets koplampen liggen om op te testen, dus ik had keuze genoeg. Echter zijn deze koplampen niet zomaar wat verweerd, maar flink aangetast en kwam er meer c.q. grover werk bij kijken.

01 Opel.jpg 03 Clio.jpg 04 Mercedes.jpg 02 Onbekend.jpg


Poging 1

Deze koplampen waren flink aangetast. Veel krassen en verwering. Onderstaande video laat zien dat er op de rechterzijde van de koplamp al is Gekleid / Paint Cleaner / Compound. Dit deed vrijwel niets. :D


01 Opel.jpg


DAP900 V3 + Soft Backingplate 74mm + X-cut schuurschijven

P1000 --> 20161006_182933.jpg P1500 --> 20161006_184246.jpg P2000 --> 20161006_184734.jpg
P3000 --> 20161006_185136.jpg Polijsten --> 20161006_185643.jpg 50 / 50 --> 20161006_202510.jpg


20161006_202510.jpg


Een hele verbetering! Echter leerde ik al snel dat je goed moet checken of je schuurbeeld mooi egaal is en je alle defecten ook goed geraakt hebt.
Zoals je rechts van de scheidingslijn kunt zien, is het nogal rommelig en dat zou betekent dat je dit eerst weer weg moet gaan schuren en opnieuw afschalen tot hoogglans.

''Al doende leert men'' Dus op naar...


Poging 2

Inmiddels had ik andere schuurschijven ontvangen via een forumlid en nu kon ik alles machinaal doen. Omdat 800 al grover was als geadviseerd, durfde ik ook niet nóg grover te gaan. ( Had ik ook niet! :p ) Dus veel geschuurd met 800.

P800 --> 20161013_171016.jpg P1000 --> 20161013_174911.jpg
P1500 --> 20161013_175500.jpg Polijsten --> 20161013_180411.jpg



20161013_181430.jpg



Juuuist! :p Da's al veel beter.
 

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.374
4.753
178
28
Leersum (Utrecht)
#2
Volgende set - (Clio?)

Ook deze koplampen zin flink aangetast. Zelfs zó erg dat ik op moest schalen naar korrel 240 omdat er enorm veel kunststof verweerd was en ik met deze korrel flink heb lopen raggen om de verwering te verwijderen en een egaal schuurbeeld te krijgen. :D

20170919_150343.jpg



P240 --> 20170919_151538.jpg 20170919_152145.jpg 20170919_153143.jpg
P240 --> 20170919_153146.jpg 20170919_154228.jpg 20170919_155414.jpg

Omdat ik met P240 begon, wilde ik opschalen met stappen die ongeveer 40-50% fijner zijn dan de vorige korrel. Maja, die had ik dus niet! :p Dus werd het opnieuw vaker herhalen met de grofste korrel die ik had;

P800 --> 20170919_170506.jpg
P1000 (links) + P1500 (rechts) --> 20170919_171810.jpg
Polijsten S3 - Geel --> 20170919_175336.jpg

20170919_183228.jpg

Kostte wel flink wat materiaal --> 20170919_183642.jpg

 
Laatst bewerkt:
Vind-ik-leuks: RoyR

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.374
4.753
178
28
Leersum (Utrecht)
#3
Volgende set - (Mercedes?)

Deze koplampen leken een stuk beter als de eerdere sets. Alleen de vergeling en vieze/vale rubbers.

20170923_170824.jpg



Rubbers eraf --> 20170923_171450.jpg Geel schuurstof --> 20170923_172443.jpg P800 --> 20170923_175123.jpg
P1000 --> 20170923_175538.jpg P1000 in action --> 20170923_181005.jpg P1500 --> 20170923_181645.jpg

Polijsten met S3 - Geel 20170923_183200.jpg

''Nou meneer, uw koplampen zijn niet meer te redden en toen we een spulletje op die vieze rubbers smeerde gebeurde er ook niks. Dus ja... Beter nieuwe kopen!''

APC+D + Melamine --> 20170923_183552.jpg 20170923_183801.jpg


20170923_185150.jpg




Before & After --> 20170923_170824.jpg ---> 20170923_185150.jpg

20170923_185342.jpg
 
Laatst bewerkt:

Harold1975

Detailing rookie
29 apr 2017
8
2
15
43
#9
Beste Quantoxx,

Ik las zojuist je uitgebreide uitleg en heb hierover een vraag.

Ik heb al eerder koplampen gerenoveerd van een Mercedes W210 (E-klasse). Deze lampen waren aardig verkleurd (dof). Deze heb ik met de Rupes schijfjes korrel 1500, 2000 en 3000 weer Pico Bello gekregen.

Echter nu wilde ik de koplampen van mijn nieuwe (tweedehands W211 / E-klasse) auto aanpakken, alleen verloopt het nu niet zo van een leien dakje! De koplampen zijn niet verkleurd of dof, maar vooral beschadigd. Er zitten honderden / duizenden krasjes op van ca. een halve millimeter tot een millimeter.

Nu heb ik de koplampen intensief handmatig geschuurd (nat) met korrel 800. Daarna machinaal (AC Delco) 1500, 2000 en 3000. Gepolijst spider pad blauw met Scholl S3.

Helaas blijven krasjes aanwezig en vind ik het jammer om er zo blanke 2K lak over te spuiten. Koplampen vorige auto leken veel zachter.

Ik lees nu dat je korrel 240 hebt gebruikt. Zaten er in jouw lampen ook krassen? Zo ja, heb de krassen / krasjes er uitgekregen met korrel 240?

Foto is voor aanvang. Heb er wel iets uitgekregen, echter nog lang niet voldoende.

Bedankt alvast voor je reactie.
 

Bijlagen

mboots

Detailing chief
27 feb 2012
101
60
95
#10
Dit lijkt wel aangevreten van zure regen. Pekel. Etc. Die krassen kunnen inderdaad erg diep zijn waardoor je iets meer materiaal weg moet halen. Dus opschakelen naar korrel 500. Dan kijken of ze weg zijn anders nog een hit of 240 pakken.
 

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.374
4.753
178
28
Leersum (Utrecht)
#11
@Harold1975 - Toevallig heb ik vrijdag nog mijn laatste koplamp opgeknapt. :) De koplampen wasr ik op geoefend heb waren er nog wel erger aan toe dan die op jouw foto. ;)

Ook op deze koplamp wilde ik beginnen met p800 machinaal, maar na een tijdje zag ik door de schuurkrassen heen dat eronder nog krassen/vlekken zaten.
Dus... korrel 400-500 gepakt om wat meer materiaal weg te kunnen halen.
Vervolgens weer machinaal opgeschaald naar p1500 en toen gepolijst.

Grover papier pakken om te schuren kan, maar houd er rekening mee dat je meer werk moet doen om alle schuurkrassen weg te halen. :)
 

Harold1975

Detailing rookie
29 apr 2017
8
2
15
43
#12
@mboots en @Quantoxx Bedankt voor jullie snelle reacties.

Ben vandaag bij schilderswinkel geweest voor schuurpapier. Korrel 500 hadden zij niet, wat achteraf ook maar goed was. Heb Korrel 360 meegekregen en vanavond driftig aan de slag gegaan (handmatig). Dit leverde ca. 90% verbetering op.

Morgen toch maar even terug naar schilderswinkel om maatje grover te kopen om voor perfectie te gaan (haha).

Heren, nogmaals bedankt voor jullie hulp. Fijne avond verder.
 

Marob

Detailing trainee
21 aug 2017
41
5
23
25
#13
Is dit handmatig ook goed te doen? Of toch veel beter machinaal... ik heb een setje om te oefenen maar vraag me af wat ik nu precies moet aanschaffen. Weet ook niet echt waar je die schuurschijven kan kopen :p
 

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.374
4.753
178
28
Leersum (Utrecht)
#14
@Marob - Handmatig is natuurlijk meer werk als ze enorm verweerd zijn, maar het is wel goed te doen. :)

De X-cut schijven zijn van Rupes en via Carclean verkrijgbaar.

Als je handmatig gaat werken is het belangrijk dat je met elke stap haaks op de vorige krassen schuurt. Ik was eigenwijs en moest op de blaren zitten. :) Schuur dus met korrel X heen-en-weer in dezelfde richting en met de volgende korrel haaks hierop. Zo word je schuurbeeld egaler en je verwijderd de schuurkrassen van de vorige stap beter en word je nadien niet verrast door tóch nog schuurkrassen. ;)
 
Vind-ik-leuks: Marob

Marob

Detailing trainee
21 aug 2017
41
5
23
25
#16
@Quantoxx ik zou het graag dit weekend eens proberen maar kan ik gewoon schuurpapier halen in de winkel? Want via carclean krijg ik het niet op tijd binnen.

@nicknameless heb ik zonet even gelezen, mooi resultaat en mooie uitleg. Ik wil het eerst eens handmattig proberen maar binnekort zal ik je how to zeker eens gebruiken!
 

Istnogferarie

Detailing guru
9 jan 2016
4.298
3.630
198
35
Gouda
#17
Ik zou automotive schuurpapier aanschaffen. Liefst wet/dry papier. Normaal schuurpapier is te onregelmatig om kunststof mooi te schuren.
Je kunt ook even langs CC rijden, heb je het papier meteen in handen...
 
Vind-ik-leuks: Marob

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
8.374
4.753
178
28
Leersum (Utrecht)
#18
@Marob - Ik hen het schuurpapier bij de betere verfwinkel gehaald. UniGrit papier kende ze niet eens, maar ik had geen andere keus.

Uiteindelijk schaalde ik netjes af en kreeg een prima resultaat. :)

Wanneer je denkt; "Ah, dit is netjes geschuurd, ik kan nu wel naar een fijnere stap gaan, doe dan nog maar even wat meer voor de zekerheid. ;)
 
Vind-ik-leuks: Marob

Harold1975

Detailing rookie
29 apr 2017
8
2
15
43
#19
Hallo Marob,

Ik heb verschillende vellen waterproof schuurpapier bij de verfspeciaalzaak gehaald.

Zorg inderdaad wel dat je voldoende inkoopt in verschillende korrels. Ben zelf geloof ik wel 3 keer bij schilderswinkel geweest om schuurpapier bij te kopen.

Succes nme schuren dit weekend.
 
Vind-ik-leuks: Marob