• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koplampen polijsten kan beter!!

Rogeroz

Detailing trainee
13 jul 2021
29
35
Hallo, ik ben bedrijfsmatig begonnen met koplampen polijsten. Ik heb me zoveel als mogelijk verdiept in de materie en dit is mijn werkwijze: schoonmaken met water en wat Dreft, nat schuren met P800, 1200, 2000, 3000, dan Meguiars Ultimate Compound, dan Ultimate Polish. Schuren met de hand, polijsten met machine. Ik heb dit nu op 2 auto’s gedaan en het resultaat is een stuk beter, maar er blijft steeds een soort dof licht waasje op de koplamp achter die ik niet weg gepolijst krijg. Ik krijg ze niet glashelder, zeg maar. Wat doe ik fout, of wat moet ik wellicht anders doen? Alvast bedankt!
 
Met P60?? Daar heb ik niet eens schijfjes van, haha! Heb nu ook P500 besteld voor het ‘grove’ werk… gelukkig komen dit soort koplampen niet heel vaak voor… vanaf P800 beginnen volstaat bij mij 9/10 keer. Alleen deze klant moest ik wel deels teleurstellen. Dat is jammer.
 
Vaak is mijn combi 800-1000-1500-2000-3000. Soms val ik terug op 600, soms start ik op 1000.

Heb voor test nu 4 koplampen, losse thuis liggen. Die ga ik eens behandelen met Abralon schijfjes machinaal.
 
Oja, dat had ik wel gezien. Daar was je heel druk mee geweest! Toch erg goed geworden! Maar bij die koplampen kreeg je hem bij 800 ook niet kaal, begrijp ik? Ligt dat dan aan de laklaag, mate van oxidatie? Uitdroging?
 
Erg druk mee geweest, maar dat lag natuurlijk ook aan het gebrek aan gereedschap. :p

Aangezien ik 99% van de craquelé, waarvan ik dacht dat het aan de binnenkant zat, heb kunnen verwijderen, zal de verwering flink diep in het kunststof hebben gezeten. Dit i.c.m. met een bizar hard kunststof o.i.d, dat zorgde voor veel werk.

Hoe-wat-waarom precies, dat durf ik niet te zeggen. Ik heb toch best veel koplampen gedaan, maar zo onnozel hard als deze nog nooit meegemaakt.
 
Nou, de koplampen die ik vorige week had kreeg ik ook gewoon niet kaalgeschuurd met 800. door het polijsten knapten ze heel iets op, maar de oxidatie bleef duidelijk zichtbaar. Ook als er veel water op kwam nadat ze behandeld waren verscheen er eerst een waas, die weer wegtrok uiteindelijk. Dat kon ik ook niet helemaal verklaren. Was van tevoren volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker.
 
Zijn de koplampen in erg slechte staat dan zou ik ze machinaal schuren en droog.

Heb je niet zulk gereedschap ter beschikking en/of zijn de koplampen niet heel slecht, dan kan je gerust dit met de hand en nat schuren.
Droog of nat maakt niet zo zeer het verschil, wel hoe je schuurt. Ga grondig te werk en zorg dat je overal geweest bent. Zorg dat je vorige schuurkorrel verwijderd is door met je fijnere korrel erover te gaan, maak ook geen te grote sprongen tussen de korrel.

Nat schuren voorkomt vooral de stofopbouw en het vuile geschuurde gedeelte loopt quasi per direct van je te schuren oppervlakte af waardoor dit properder werkt. Schuur je handmatig, dan zou ik dit zo doen. Nadeel is dat je moeilijker kan zien als je de filmlaag wel goed wegschuurt, je moet dan om de paar minuutjes de koplamp droog vegen en controleren waar de filmlaag zit. Dit ''nadeel'' kan je ook gebruiken om jouw werk te controleren en eventuele aanpassingen te doen.
Als extra voordeel van het nat schuren, je kan dan al sneller de schuurkrasjes waarnemen. Het waterlaagje fungeert dan als ''blanke laklaag'' en kan je als referentie gebruiken.
 
Goede uitleg! Ik schuur eigenlijk altijd nat, maar mijn schuurschijven zijn daar niet altijd geschikt voor en juiste 77mm schuurschijven vinden is lastig. Vandaar de vraag of het ook droog kon of licht vochtig. Maar na jouw uitleg is het me wel een stuk helderder.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR