• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krasjes door oranje pad i.c.m. SSR 2.5 op de D/A

Xizer

Detailing chief
22 mei 2008
1.596
85
Hey,

Vandaag mijn nieuwe D/A even op de Opel kadett van een vriend uitgeprobeerd. De auto is een tijd terug overgespoten en voorzien van een blanke laklaag.
Ik moet zeggen dat de D/A stukken beter en makkelijker werkt als de AEG die ik tot nu toe gebruikt heb.
In ieder geval, testspotje op de motorkap gemaakt waar behoorlijk wat swirls opzaten en vervolgens begonnen met een witte LC i.c.m. SSR 2.5. Dit gaf niet het gewenste resultaat dus heb ik er een oranje LC bij gepakt en vervolgens weer een pass met de SSR 2.5. Dit gaf het gewenste resultaat, maar wanneer je met je toeter op de lak gaat kijken is duidelijk te zien dat de pad allemaal kleine krasjes na had gelaten van tussen de 0.5 en 1 cm lang.

Het beeld van +/- 0.75 meter afstand:

SNC00044.jpg


Maar als je dichterbij komt zie je dit:

SNC00047.jpg



Vervolgens natuurlijk de oranje pad nabewerkt met een witte LC i.c.m. SSR1, geen resultaat. Nawerkt met witte LC i.c.m. SSR2.5, geen resultaat.

Vervolgens ben ik me gaan afvragen wat de oorzaak hiervoor zou kunnen zijn. Het lijkt mij dat het beeld op de 2e foto veroorzaakt is door de oranje pad. Deze krasjes zaten er namelijk zeker weten nog niet voordat ik begon! Vreemd vond ik dat dit niet te corrigeren was met een witte LC, zelfs niet met de SSR2.5.

Komt dit toevallig iemand bekend voor? Zou het kunnen zijn dat ik, ondanks dat ik niet extreem veel druk heb uitgeoefend op de machine, toch nog teveel druk heb uitgeoefend waardoor de oranje LC sporen na laat die met een witte niet te corrigeren zijn?!
 
't is daarmee dat ik zo'n interesse vertoonde naar een pad die zich tussen de witte en de oranje situeert omdat ik op de megane ondervind dat de oranje te heftig om zich heen bijt, echter ik kon achteraf wel nog corrigeren met de witte. Ik hoop dat die green heavy polishing pad (staat op mijn verlanglijstje) de oplossing is naar waar ik op zoek ben. Het testen na levering zal wel op zich moeten laten wachten want ik zit tot 7 januari in de gips.
 
DE reden waarom ik niet graag met de Oranje pad werk..Veel te ruw ,doe liever 2 passes met een witte als 1 pass oranje.

Probeer eens een groene (Light) met SSR1 ..Snelheden niet te hoog ,rond de 4 blijven.
Komt vaker voor de je eventjes lichter moet gaan.
 
Oranje gebruik ik nooit op een excenter, de reden? Die heb je nu zelf kunnen ontdekken ;) Ik vind 'm te grof. Het is een cuttingpad en geen polishing pad. Cuttinpads horen niet op een excenter (al geeft het op sommige lakken wel een aardig resultaat) omdat ze micro marring veroorzaken. Zeker een oranje pad in combinatie met 2.5 is best wel grof voor een excenter.
 
Toch vreemd omdat ik hier met de AEG tot nu toe vrijwel geen last van heb gehad, de sporen die de pad achterliet waren makkelijk te corrigeren met een witte pad. Wat zou jij aanraden om deze micromarring te corrigeren??
 
stimpy68 zei:
Oranje gebruik ik nooit op een excenter, de reden? Die heb je nu zelf kunnen ontdekken ;) Ik vind 'm te grof. Het is een cuttingpad en geen polishing pad. Cuttinpads horen niet op een excenter (al geeft het op sommige lakken wel een aardig resultaat) omdat ze micro marring veroorzaken. Zeker een oranje pad in combinatie met 2.5 is best wel grof voor een excenter.

Dus niet verder gaan als de groene (Heavy polishing) op de excenter ???
Ik heb zelf onlangs onderstaande combo gekocht.
SSR1
SSR2.5
LC Black
LC White
LC Green (heavy polishing)
meuh
 
Geen cuttingpad gebruiken maar een polishingpad ;) Dan maar wat meer passes met een polishingpad om het gewesnte effect te bereiken, dan er meer krasjes in maken dan je er uit wilde halen. De Excenter die je nu gebruikt heeft volgens mij een grotere uitslag dan en AEG, dit zou het kunnen verklaren.
 
DAF-44 zei:
Dus niet verder gaan als de groene (Heavy polishing) op de excenter ???
Ik heb zelf onlangs onderstaande combo gekocht.
SSR1
SSR2.5
LC Black
LC White
LC Green (heavy polishing)
meuh

Wat mij betreft niet, het hangt ook voor een groot deel af van de lak zelf, op sommige lakken kan een oranje pad best werken. Ik ben eigenlijk nooit verder gegaan dan een witte Sonax polishing pad, die is ongeveer gelijk aan een gele polishing pad van Meguiar's. En daar haalde ik best goede resultaten mee met de M80 van Meguiar's.
 
Het kan natuurlijk ook zijn dat er wat tussen de pad en het lakwerk heeft gezeten. Zeker met een wat hardere pad heb je eerder last van krasjes dan met een polishing pad die het wat meer op zou nemen.
 
stimpy68 zei:
Wat mij betreft niet, het hangt ook voor een groot deel af van de lak zelf, op sommige lakken kan een oranje pad best werken. Ik ben eigenlijk nooit verder gegaan dan een witte Sonax polishing pad, die is ongeveer gelijk aan een gele polishing pad van Meguiar's. En daar haalde ik best goede resultaten mee met de M80 van Meguiar's.

Ik heb van tevoren contact opgenomen met LC en Poorboy''s. Beiden adviseren zondermeer de oranje (cutting pad) icm. SSR2.5 op een excenter.
Zo blijkt maar weer dat het slechts richtlijnen zijn.
En zoals je al zovaak gezegd hebt Stimpy68 "een proefstukje" maken.
meuh
 
stimpy68 zei:
De Excenter die je nu gebruikt heeft volgens mij een grotere uitslag dan en AEG, dit zou het kunnen verklaren.

Klopt, de AEG had had 'maar' 6.4 en deze 8. Dit verschil is overigens duidelijk te merken.

Kan deze micro marring trouwens ook ontstaat door gebruik van rotary?
 
DAF-44 zei:
En zoals je al zo vaak gezegd hebt Stimpy68 "een proefstukje" maken.
meuh

Inderdaad! :)^ Ik zie helaas nog steeds te vaak langskomen dat iemand meteen met een Oranje LC en SSR 2.5 of 3 begint.... :|~* Je kan het jezelf daardoor lastiger maken.
 
Xizer zei:
Klopt, de AEG had had 'maar' 6.4 en deze 8. Dit verschil is overigens duidelijk te merken.

Kan deze micro marring trouwens ook ontstaat door gebruik van rotary?

Bij een rotary krijg je dan hologrammen ;) Dat is ook micromarring, maar door de roterende werking ziet het er anders uit.
 
stimpy68 zei:
Bij een rotary krijg je dan hologrammen ;) Dat is ook micromarring, maar door de roterende werking ziet het er anders uit.

Njah het lijkt me in ieder geval het beste om de micromarring met de rotary en een witte of oranje LC op te lossen. Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat ik de micromarring niet gecorrigeerd kreeg met een witte LC i.c.m. SSR2.5!
 
Ik haak even in. Ik ben het er niet mee eens dat de Lake Cuttingpads niet voor een excenter te gebruiken zijn (sorry Adrie, maar het klopt gewoon niet). Ze zijn er namelijk voor ontworpen (dit in tegenstelling tot de pads van bijvoorbeeld Meguiar's). Zelfde de gele pad en de foamed wool pad van Lake Country is ontworpen voor D/A machines.

Dit neemt niet weg dat veel mensen te snel een oranje of zelfs gele pad pakken. Vaak is een lichtere combinatie voldoende. Vervolgens werken mensen veel te zwaar af, net zoals hier met SSR2.5. Een te zware combinatie kan dus wel voor problemen zorgen, maar laten we hier nu eens afleren de 'cuttingpads op een excenter' de schuld te geven.

De oorzaak ligt bijna 100% zeker de nabewerking te grof is geweest. SSR2.5 op wit (of groen) is echt veel te gek als nabewerking. Ik denk dat je hem helemaal strak krijgt met een groene pad en bijvoorbeeld SSR1 of Professional Polish. Ik denk zelfs dat nabewerken met zwart en professional polish al een beter resultaat geeft. Uiteraard moeten de genoemde krasjes wel de bekende buffingmarks zijn.

Een andere oorzaak van micromarring is te lang doorwerken zodat de pad droog loopt, een te hoge snelheid gebruiken of te hard drukken. Vooral de laatste twee komen vaak voor. Ook te vroeg stoppen zonder dat de polijstkorrel geheel is afgebroken zal voor marring zorgen!

Kortom:

Niet te grove combi's gebruiken, fijner nabewerken en laten we ophouden met het onzinverhaal dat cuttingpads niet op excenters gebruikt mogen worden. Natuurlijk heb je kans op marring, maar met de juiste nabewerking los je het prima op. (cuttingpads op rotary's hebben toch ook gewoon nabewerking nodig!).
 
Xizer zei:
Njah het lijkt me in ieder geval het beste om de micromarring met de rotary en een witte of oranje LC op te lossen. Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat ik de micromarring niet gecorrigeerd kreeg met een witte LC i.c.m. SSR2.5!


TE ZWARE COMBO!!

Adrie: denk aan de Golf V GTi, die bleef marring hebben tot er afgewerkt werd met een finishing polish + een zeer lichte pad (groen en zwart!)
 
Je hebt gelijk Tim...
Daarom blijf ik ook hameren op het doen van een testspot en dan beginnen met de lichtste combo ;)
Ook vandaag kwam het doen van een testspot ernstig van pas. Een uni zwarte SEAT cordoba. Je zou denken harde VAG lak... NOT! verslag volgt nog
 
DAF-44 zei:
Dus niet verder gaan als de groene (Heavy polishing) op de excenter ???
Ik heb zelf onlangs onderstaande combo gekocht.
SSR1
SSR2.5
LC Black
LC White
LC Green (heavy polishing)
meuh

De set zal voor de meeste auto's volstaan, maar bij auto's in slechte staat (dus echt slechte staat) kan je zonder problemen een oranje pad gebruiken. Wij hebben zelfs meerdere klanten die echt bekraste auto's succesvol behandeld hebben met een gele pad + SSR3 op een excenter.

Het grootste probleem is het juist inschatten van de staat van de lak. Daarbij speelt de hardheid en het type lak een belangrijke rol. Met wat tests ter plaatse kan je de juiste combo vaststellen, maar begin altijd licht en indien nodig ga wat zwaarder.

Veel mensen herkennen buffingmarks (microswirls veroorzaakt door een zware polijstcombo) niet goed en denken dan dat ze nog zwaarder geschut in moeten zetten, omdat het erop lijkt dat de swirls helemaal niet aangepakt zijn door de eerste polijststap. Terwijl juist dat wel het geval is en er gemakkelijk afgewerkt kan worden met een lichte combo (daar valt SSR2.5 op wit of groen dus NIET onder!)