• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen en vreemde plek

fransbas

Detailing rookie
11 aug 2020
1
2
Goedemiddag,
We hebben voor mijn vrouw die tijdelijk een auto nodig heeft een Nissan Micra gekocht (voor weinig ;)).
Je kunt niet al teveel verwachten maar toch irriteert het me behoorlijk.
IMG_0460.jpeg

IMG_0461.jpeg


Op de motorkap tegen het spatbord aan zit een vlek wat lijkt op spuitwaas.. Heb het met Turtle Wax geprobeerd weg te poetsen, dat lukt niet.
Op een achterdeur zitten allemaal kleine (niet voelbare) krasjes... daar heb ik nog niets mee gedaan.

Wat kan ik het beste doen om dit (zo goedkoop mogelijk) een beetje netjes te krijgen?

Alvast bedankt!

Gr.
Frans
 
Bovenste foto lijkt wel een matige uitgevoerd spot repair.

De Kleine krasje (swirls) krijg je weg door te polijsten. Best gaat dat met een machine. Met de hand is er ook verbeteringen te behalen maar dan
zou wel even wachten tot het onder de 20 graden is

+1 voor bovenstaande post.
 
Op de motorkap lijkt me eerder met een kwast of zo bijgewerkt dan gespoten... Flinke overgang in laagdikte zo te zien en ook lijkt me de kleur niet helemaal gelijk. Helemaal onzichtbaar gaat het niet worden, maar zoals eerder aangegeven moet er flink wat verbetering te halen zijn met wat polijsten (zeker op de vegen op de deur).
 
De eerste foto is dus wat ze een "spot repair" - poging noemen, al is deze behoorlijk mislukt, voor deze reden heb ik dan ook een post geopend omtrent spot repairs. Die plek op je motorkap is gespoten (vermoedelijk met een spuitbus), dit krijg je niet zomaar weg tenzij je het helemaal gaat verwijderen (met fijne P1500-2000) korrel schuren, je kan eventueel voorzichtig met thinner proberen... Maar er zal een reden geweest zijn waarom dit plaatselijk is bijgewerkt, dan denk ik aan roest o.i.d.

Ik zou er vanaf blijven in jouw plaats.

De 2de foto lijkt mij alsof er een dun laagje vernis loskomt, mocht dit het geval zijn dan zou ik ook hier vanaf blijven, dit krijg je niet weg gepolierd, ga je dit toch polieren, dan ga je een "aftekening" zien naderhand + je lak/kleur is niet meer/minder beschermd door de blanke lak.
Mocht je dit opgelost willen hebben, dan is enkel een herspuiting de enige oplossing. ALS dit effectief vernis is die loskomt.
Is dit niet het geval, dan kan je relatief makkelijk die zichtbare krasjes verwijderen d.m.v. polijsten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
De motorkap lijkt mij inderdaad ook een zeer slechte spuitbusklus. Als je de lakdikte ter plekke meet, kun je inschatten welke laagdikte er met de spuitbus op gespoten is, als dat dik genoeg is, kun je proberen om het iets minder hobbelig te polijsten (wetsanden heb je waarschijnlijk niet de lakdikte voor). Dit dus óf heel voorzichtig aanpakken, of er gewoon van af blijven.

Op de deur zie ik twee soorten defect: een lichtblauwe bijna witte plek wat mogelijk ingebeten vogelpoep kan zijn (craquelé effect in de lak), waarbij het de vraag is of je dat ook maar iets beter kunt krijgen. Ruim daar omheen zie ik vegen, die de verdenking wekken dat met een schuursponsje vuil (vogelpoep?) is verwijderd. Die vegen moeten toch wel (vrijwel) weg te polijsten zijn met de hand, zeker omdat de Micra een zachte lak heeft.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
1e foto, hier heeft iemand een (roest) plekje bijgewerkt, vermoedelijk met spuitbus, voorzichtig overheen polijsten zal het wat gladder maken, helemaal weg krijg je het niet maar verbetering moet mogelijk zijn.
2e foto, krasjes en wat lijkt een schaafplekje van een portier van een andere auto, gewoon polijsten en kijken of je het eruit krijgt.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR