• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen na letters verwijderen

G.Scholtens

Detailing chief
19 apr 2010
97
75
Bij het weghalen van de letters op de achterzijde, zijn wat krassen etc. ontstaan.
Heb al met een scratch remover en ultimate compound van Megairs geprobeerd weg te krijgen (wel handmatig).

maar lukt maar niet, iemand tips?
 

Bijlagen

  • insignia (2).jpg
    insignia (2).jpg
    293,9 KB · Weergaven: 99
  • insignia.jpg
    insignia.jpg
    261,5 KB · Weergaven: 101
De foto's laten niets duidelijks zien. ;)

Krassen verwijder je middels polijsten. Ik neem aan dat je de letters niet met een koevoet en hark hebt verwijderd, dus ze zouden niet diep moeten zijn en Opel heeft over het algemeen geen betonharde lak.

- Niet correct gepolijst.
- Niet voldoende gepolijst.
- De krassen zijn flink diep.
 
Op foto (2) zie je nog wat lichtjes insignia staan met wat krassen erom. Nee inderdaad wel heel voorzichtig gedaan met visdraadje, maar de lijm resten krijg ik niet weg. Dus flink op geboend met van alles en nog wat, hierdoor dus te veel schade aangericht.

Is dit handmatig niet doen? Heb nog geen polijst machine, deze hoop ik volgend jaar aan te schaffen.
 
de lijm resten krijg ik niet weg. Dus flink op geboend met van alles en nog wat, hierdoor dus te veel schade aangericht.
Definieer “met van alles en nog wat” eens.
Voordat je nog verder gaat “polijsten” is het wellicht wel handig om te weten welke marge je nog hebt. Je lak is geen grasveld wat door regen en zon vanzelf weer aanheelt.
 
Geprobeerd met wasbenzine, wd40, dusty. Niet dat deze middelen voor krassen zorgen.
Dat zullen ook niet zozeer bovenstaande middelen zijn maar eerder de doeken of pads waarmee je die hebt gebruikt. Keukenpapier of een theedoek krast bijvoorbeeld behoorlijk snel.

Ik haal de lijmresten weg met een teerverwijderaar zoals Gyeon Tar.

Deze doe ik op een microvezeldoek waarmee ik het op de lijmresten aanbreng. Dat laat ik dan even intrekken. Daarna met een haarfohn erover en 9 van de 10x komt het dan zo los. Wat achterblijft behandel ik dan nog een keer met teerverwijderaar waardoor de klep glad is.

Daarna de klep wassen (eventueel clayen), rondje polijsten en daarna beschermen met een wax oid.

Wat Gebas ook aangeeft : wellicht is het handig om je woonplaats aan te geven, misschien dat een forumlid je er mee kan helpen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Op Foto1 zie ik nog de restanten van "Insignia" (Links). Echter lijkt het alsof vrijwel de hele kont nodig een polijstbeurt nodig heeft. (Doffe lak, alsof er slecht gespoten is of middelen zijn opgedroogd of ingevreten)

Je hebt ScratchRemover en Ultimate Compound gebruikt, maar hiermee krijg je de krassen niet weg én de lijmresten krijg je niet weg.
- Wat heb je gebruikt om het polijstmiddel mee in te werken? (Handpad, doek, papier, etc)
- Op welke manier heb je gepolijst? (Snel snel met een doek of lang en hard met een pad?)
- Werkt een lijmverwijderaar ook niet? (HG - Stickerverwijderaar bijv)
 
Die hele auto kan wel een polijstbeurt gebruiken, zoveel krasjes. Bumper moet helemaal gespoten worden, krasjes. Blanke lak wat weg is etc.

Die ultimate compound van Megairs heb ik gebruikt als polijst middel. Dat is het toch ook? Met zo'n gele pad van hun op de hand. Niet super veel druk gezet dacht ik. Lijmresten zijn wel weg, maar je ziet dus dat er letters gezeten hebben
 
De Ultimate Compound, vind ikzelf, reageert sterk op de hardheid van de pad die je gebruikt. Op een harde pad kan het best wel wat power hebben, maar op een zachte pad kan het best goed finishen.
Als je dus meer correctie wilt, moet je eigenlijk een wat hardere pad hebben om meer druk op de korrels te zetten en dus meer te kunnen slijpen. Ik weet niet of Meguiars nog steeds die gele padjes met een stuknaad op de rand levert, maar als jij die nu hebt gebruikt, dan heb je eigenlijk een te zachte pad. (Naast het feit dat deze stiknaad scherp is en dus voor krassen kan zorgen)

Wat ik via mijn telefoon kon zien, omdat ik verder in kon zoomen dan via de PC, is dat je met het boenen en schrobben om de lijm weg te krijgen, je een doffe plek om de donkere letter hebt gecreëerd. De letters vallen nu nóg erger op. Hoogstwaarschijnlijk zal je de letter altijd iets blijven zien, omdat de plakletters al die tijd de UV-straling van de zon hebben tegengehouden en de onderliggende lak minder is verkleurd (lichter) dan de omliggende lak.
Wat dus overblijft, dat noem je ''ghosting''. De letters blijven veelal wat opvallen door kleurverschil of zelfs omdat de omlijning van de letters altijd zichtbaar blijft.

- Je zou dus op z'n minst de doffe vlek om de letters heen kunnen wegpolijsten en checken of dit voldoende effect heeft om de letters niet meer duidelijk te zien. Dit kan met de pad die je hebt en dan zal je vaker moeten herhalen. (Is niet binnen een paar veegjes gebeurt) Of je gebruikt een ietwat hardere pad waarbij je, nadat de doffe vlek weg is, je steeds minder druk zet op de pad om een steeds mooiere finish over te houden.

Grote kans dat dit stuk paneel dan wel een stuk mooier zal zijn dan de omliggende panelen en dát valt natuurlijk ook wel weer op. ;)
 
  • Leuk
Reactions: G.Scholtens
Maar als ik de auto volgend jaar 1 of 2 staps compleet ga polijsten. Dan zal het toch ook minder zichtbaar zijn of compleet weg gaan