• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen voorbumper

ZekerPixels

Detailing trainee
5 mei 2020
18
35
ZH
Hoi allemaal,

Graag wil ik van jullie advies gebruik maken, zoals altijd loop ik naar de auto en direct valt deze teleurstelling op. (ik heb er nog niks aan gedaan)
IMG_20200505_132602.jpg (Betreft BMW 2009 Havanna)
De krassen zijn ontstaan doordat iemand er een slang overheen heeft getrokken, het heeft daarbij ook niet meegeholpen dat er een berg zand in de omgeving is doordat er pas bestraat is. (en zoals verwacht word het natuurlijk ontkend)

Mijn vraag is hoe ik dit het best kan aanpakken? (Ik heb eigenlijk ook nog niks qua materiaal om krassen weg te krijgen.)
Om het realistische te houden, ik ga er zeker niet vanuit dat alle krassen weg te krijgen zijn. Mijn doel is om het een heel stuk minder opvallend te krijgen, door de plaats valt het behoorlijk op.

Alvast bedankt voor de reacties,
 
Hi pixels!
Ik verwacht dat een heel aantal krassen nog te verwijderen zijn door te polijsten. Als je nog niks hebt is er misschien iemand in de buurt die je wilt hebben, want ik zou dit wel machinaal aanpakken.
 
Even met de plantenspuit nat maken. Zijn de krassen dan niet meer zichtbaar? Dan is het zoals hier boven staat weg te polijsten. Blijven sommige krassen wel zichtbaar? Dan is het qua polijstwerk helaas niet meer op te lossen.

Zo op de foto denk ik dat dit wel te corrigeren valt met polijsten.

Greetz Emiel
 
Welkom op het forum! :D

+1 voor bovenstaande.

En ook al krijg je ze niet allemaal verwijderd, er zal wél verbetering zijn.
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat julie bevestigen dat een deel nog wel weg te krijgen is of in ieder geval veel minder opvallend, want zo met de zon erop laten we het er maar niet over hebben.

@TWA, Na natspuiten zijn is het meeste wel minder zichtbaar, dan vermoed ik dat de kras rechts en 1 of 2 een van de krassen links op de foto wel zichtbaar blijven.
@Jansen, Ik heb wel vaker het eea overwogen, misschien ook wel een mooi moment om zelf te beginnen.

Het is natuurlijk al een miljoen keer gevraagd, maar het assortiment veranderd ook. Wat zou een aanrader zijn als all round Dual Action machine?
DAP EVO (niet PLUS) kan ook een kleinere steunplaat, dat lijkt handig misschien? https://forum.carclean.com/threads/welke-polijstmachine-set-vest-voor-mijn-wagen-bmw-x4.22932/

 
Als je zelf wil gaan beginnen dan kan je niet echt een miskoop doen met een DAP EVO, ongeacht welk pakket je neemt.
 
Het is natuurlijk al een miljoen keer gevraagd, maar...
Gelukkig weet je dit al, haha! :p

Inderdaad, met een DAP Evo in elk willekeurig pakket zal je een eind op weg helpen. Besef je wel dat er eigenlijk nog wat extra dingen bij horen, zoals klei + glijmiddel en ontvetter. En uiteraard een leuk waxje voor de bescherming van je werk.

Wees een gewaarschuwd mens: Zodra je hier aan begint, zal het Detailing-Virus je flink bezig houden. ;)

(Correct wassen met de juiste producten en materialen, hele auto netjes maken, interieur, morotruimte, etc etc)
 
  • Leuk
Reactions: TWA
Ah Detailing-Virus, heet dat zo. Ik wordt iedere keer al raar aangekeken met men drie emmertjes en auto in de foam, snapte al niet waar die mensen last van hadden. Maar het is toch iedere keer leuk als mensen denken als je een nieuwe auto hebt.

... Besef je wel dat er eigenlijk nog wat extra dingen bij horen, zoals klei + glijmiddel en ontvetter. En uiteraard een leuk waxje voor de bescherming van je werk.
...(Correct wassen met de juiste producten en materialen, hele auto netjes maken, interieur, motorruimte, etc etc)
Ik ben vorige week nog uitgebreid bezig geweest, het leer behandeld, trim randjes, binnenkant velgen en wax. Dus staat mooi te glimmen en dan dit, was eigenlijk niet op zoek naar deze uitdaging. Qua wax gebruik ik al lang Meguiars Ultimate Paste Wax, werkt wel gemakkelijk en heel belangrijk het slaat niet wit uit op het vele rubber. (misschien later eens een vloeibare wax te zoeken met deze eigenschap) Moet eerlijk zeggen dat ik on de motorkap nog nooit echt veel heb hoeven doen buiten elke week de boomblaadjes eruit vissen, die bodemplaat die voorkomt al wel heel wat vervuiling.

Ik zie dat bij de DAP Evo pakketten het eea niet op voorraad is, dus heb ik even tijd om het lijstje compleet te maken.
 
Laatst bewerkt:
Nou de DAP is binnen, binnenkort eens op ... niet mijn auto uitproberen. :innocent:
Ik ben ook nog dit handige tabelletje tegengekomen, https://forum.carclean.com/threads/welke-pad-bij-polish.19042/#post-329690, en het is belangrijk regelmatig de pads schoon te maken.

Natuurlijk ben ik verder aan het kijken, waarbij machinaal aanbrengen van evt een glaze en wax met de zwarte en rode pads te doen is. In tegenstelling tot het polijsten, ben je dan product aan het aanbrengen, waarbij nog niet helemaal duidelijk of je dan just wel of niet de pads tussendoor wil schoonmaken.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Pads tussendoor schoonmaken bij waxen en glazen? Nee hoor, alleen achteraf misschien. ;) Je wilt juist je pad wat vedzadigen met product zodat je kan blijven smeren.
 
Ik vond het zelf ook al zo raar klinken.
Het begint wel van een beetje van het initiële onderwerp van de krassen af te dwalen, maar moet nog een moment zoeken zodat ik er ruim de tijd voor kan nemen.
Inmiddels ben ik wel aan het kijken naar een liquid wax en glaze, in eerste instantie was ik niet van plan de hele auto te gaan polijsten. Dat lijkt me iets te enthousiast, maar gaat later zeker nog wel gebeuren. Ik heb voorlopig Black Hole, Natty's Liquid Blue en wat doeken op het verlanglijstje gezet. (dus verbergen wat je niet wegpoetst en beschermen)
@Quantoxx, Op het forum zie ik dat de Collinite 845 bij jou de favoriet is, is er bekend hoe deze zicht verhoud met de Nattys Blue? Standtijd wordt vaak genoemd maar dat word al anders met een glaze. Het verleden wijst uit dat ik toch elke twee maanden toch wel met een pot wax sta en dat is ook wel eens een beetje in de zon.
 
Standtijden durf ik weinig over te zeggen omdat dit simpelweg afhangt van ENORM veel factoren. Gemiddeld gezien is het lang genoeg aanwezig en dus niet binnen een paar weken weg, maar met name de combi het gebruiksgemak en prijs-kwaliteit is gewoon goed.

Elke vorm van bescherming onderhoud ik met boostende producten en dus de waxlaag als basis.
 
Vorige week van alles uitgeprobeerd met de DAP, op het oefenobject; De achterdeur van een donker gekleurd busje, waarvan de swirls meer glinsteren dan de lak glanst. Voor een eerste keer, ging dat best goed. Vooral in het begin even opletten dat je de pad vlak houd. Dus heb het volgende gedaan;.
- Snel de deur gewassen en klei erover gehaald, tot grote verbazing bleef de klei schoon.
- Mezzo op oranje, DAP op 5. Rustig horizontaal, verticaal, half overlappend (1 hit??).
- Prep, Dat haalde al een groot deel van de swirls weg, voor nu goed genoeg.
- Finale op wit, DAP op 4. Hetzelfde, 1 hit, maar dan iets sneller bewegen.
- Prep, Hierna, meer glans dan bij de voorgaande stap.
- Black hole op zwart, DAP op 3. Dit vond ik erg gemakkelijk gaan, misschien toch wat comfortabeler na de voorgaande stappen. Eerst heel zichtbaar dat je iets aanbrengt en het uitwerkt, hierna zichtbaar een donkerdere kleur en glans.
- Nattys op rood, DAP op 2. Dat ging ook vrij gemakkelijk, ook makkelijk te zien waar je al geweest bent.

Op zich best tevreden mee, maar zeker nog niet perfect. Na finale, bleef er na het afnemen met prep en soort waas achter. (geen fotos, die waren waardeloos) Die waas kon je ook niet wegpoetsen met prep, dus even snel met finale er nogmaals overheen en het was weg. Geen idee waarom dit was, teveel of te weinig polish of de snelheid. In het volgende stukje sneller bewogen en daarna niet meer gehad.

Op het verlanglijstje staan nog kleinere pads dus 4" of evt 3,5" met bijbehorende steunplaat, dat lijkt mij toch wel erg handig, zeker bij wat meer rondere vormen. Helaas nog steeds niet op voorraad, vandeweek nog eens vriendelijk vragen of er al iets bekend is.
 
Mooi man! :)


Finale op wit, DAP op 4. Hetzelfde, 1 hit, maar dan iets sneller bewegen.
Beweeg altijd met dezelfde snelheid. ;) Ook deze fijne korrels willen de tijd hebben om te werken.

Ik zie een "hit" als éénmaal voldoende polijstmiddel op de pad en polijsten tot het polijstmiddel is doorgewerkt. (Vrijwel transparant)


Op zich best tevreden mee, maar zeker nog niet perfect. Na finale, bleef er na het afnemen met prep en soort waas achter. (geen fotos, die waren waardeloos) Die waas kon je ook niet wegpoetsen met prep, dus even snel met finale er nogmaals overheen en het was weg.
Hmmm... Dat is best vreemd. Een waas na polijsten met Finale die je weg kon krijgen door nogmaals polijsten met Finale. :neutral:
Voelde je ook niks op de lak, met je vingers of nagels?
 
@Quantoxx, oke, een hit is doorwerken tot transparant, dat is wel te onthouden.
Nee er was niks van te voelen, het was ook niet overal, twee vlekken van ongeveer 5x15cm. Nu ik erover nadenk, dat was recht onder deurgreep.

Natuurlijk direct over foto's. Ik had er een paar gemaakt, nou dat waren mooie scherpe foto's geworden. (Jaja, ik weet het, stukje tape. Ik had zelfs de deurgreep nog afgeplakt) Maar goed, hier is in ieder geval verbetering op te zien.

IMG_20200627_160542.jpg

IMG_20200627_181822.jpg
 
@ZekerPixels Het is belangrijk dat je nu wat polijstervaring op metalen delen hebt. Metaal heeft het voordeel dat warmte van het polijsten makkelijker wegvloeit via het metaal, en je pad en polijstpasta niet zo snel oververhit raakt. Om een idee te krijgen hoe warm een pad wordt bij het polijsten, moet je gewoon na een hit eens de pad van de machine trekken en voelen hoe warm de steunplaat is, of hoe heet het velcro is geworden. Bij kunststof delen, zoals een gespoten bumper, moet je daar dus rekening mee houden, en bij voorkeur wat sneller bewegen (zodat de warmte minder op één plek op de lak zit) en eventueel af en toe gewoon even 1-2 minuten stoppen om de boel af te laten koelen.