• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kunststof dashboard panelen restoren

bimmero38

Detailing trainee
24 dec 2020
40
43
Zwolle
Goedemiddag,

Nu de echt koude maanden er aan zitten te komen wil ik me gaan focussen op het interieur van de auto en met name de kunststof deur/dashboard panelen. Ik blijf het een lastig onderdeel vinden van de auto zeker omdat je veel kunt ver’knooien’.

Ik ben in het bezit van een flesje Autoglym Rubber & Vynil Restorer en hier eigenlijk niet zo tevreden mee. Ik kan er moeilijk mee werken en haal vaak niet het beoogde resultaat op interieur delen. Voor het restoren van raamrubbers werkt het wel naar behoren.

Ik heb advies nodig omtrent het restoren van een kunststof dashboard paneel. Ik wil hem volledig mat krijgen en de streepvorming zien weg te krijgen. Het lijkt net alsof er een sticker op heeft gezet. Vrij irritant gezicht op zo’n groot oppervlak waar je tijdens het rijden vaak naar kijkt.


Groet,
 

Bijlagen

  • 00167E6C-A97E-45E7-986C-B07EA8420191.jpeg
    00167E6C-A97E-45E7-986C-B07EA8420191.jpeg
    254,1 KB · Weergaven: 503
  • 85134574-D9AD-4D95-A420-345DB3420EAF.jpeg
    85134574-D9AD-4D95-A420-345DB3420EAF.jpeg
    216,7 KB · Weergaven: 499
  • CFBBD0D1-7F1B-4A0A-A865-E38FCFBB5A74.jpeg
    CFBBD0D1-7F1B-4A0A-A865-E38FCFBB5A74.jpeg
    254,2 KB · Weergaven: 605
Wat heb je de laatste keer gebruikt dan?
Ik gebruik zelf bv Nanolex interieur cleaner en voed het kunststof met Gyeon Preserve maar die is niet super mat qua afwerking vind ik ,Scholl Purple is qua looks een stuk matter.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Tsja in tegenste;lling tot lak kun je er bij kunststof interieur delen geen laagje vanaf polijsten en komt het meestal neer op maskeren met vaak een wat vettig goedje. Dat goedje zal na verloop van tijd verdwijnen. Ik heb het nooit getest, maar ik kan me zo voorstellen dat Gyeon Trim een mooi resultaat kan geven met een lange standtijd.
Er zijn spuitbussen met plastic spray die een "permanente" oplossing geven. Echter ik zet permanente wel tussen haakjes omdat ik altijd angst heb dat het oppervlak toch net ff niet zo goed was voorbereid en de verf weer loskomt.
 
Tsja in tegenste;lling tot lak kun je er bij kunststof interieur delen geen laagje vanaf polijsten en komt het meestal neer op maskeren met vaak een wat vettig goedje. Dat goedje zal na verloop van tijd verdwijnen. Ik heb het nooit getest, maar ik kan me zo voorstellen dat Gyeon Trim een mooi resultaat kan geven met een lange standtijd.
Er zijn spuitbussen met plastic spray die een "permanente" oplossing geven. Echter ik zet permanente wel tussen haakjes omdat ik altijd angst heb dat het oppervlak toch net ff niet zo goed was voorbereid en de verf weer loskomt.
En als Trim “op” raakt?
3B24AEDD-33D3-4AD8-B262-ED66FA1C367B.jpeg
 
@bimmero38 ,Ik zou het dashboard reinigen met APC (niet te sterke verhouding) of beter nog een interieur reiniger van Nanolex of Gyeon bv en daarna weer voeden.
Het kan ook zijn dat een laatste keer het voedende product op bepaalde plaatsen net niet goed is uitgewreven/afgenomen?
 
Als je dit grote vierkant bedoeld, dit is een perforatie van het kunststof zodat dit open kan scheuren/breken voor de klapzak in geval van een aanrijding.

Fijne kerstdagen
En ik maar poetsen... nu zo op de foto kun je idd een echte vorm zien. Stom , nooit aan gedacht zo!
 
1:10 kan zelfs nog wat te krachtig zijn (ook afhankelijk van het merk APC) maar goed probeer gewoon een redelijk lichte verhouding APC en kijk wat het doet in veel gevallen is APC of een interieur cleaner afdoende.
In enkele gevallen is er sprake van lijm achtig residu en dan kan iets van Ddj tar&glue uitkomst bieden.

Eenmaal schoon zou ik idd een voedend product gebruiken zoals bv Scholl Purple maar er zijn meer mooie merken natuurlijk.
 
  • Leuk
Reactions: bimmero38
Ook dit soort ‘slakkensporen’ kunnen me gigantisch storen. Ik ga een poging doen met de bovenstaande informatie en even een bestelling doen. Ik laat in ieder geval het resultaat zien van deze streep. Ik vermoed viezigheid... ik kreeg het met Autoglym niet goed weg .. maar dat is naar mijn idee ook meer een voeder/cleaner in 1. Niet de 2 stappen gebruikt ( APC/Voeding )

Zet het resultaat en gebruikte producten ( nog niet uit welke voeder ) over aantal dagen hier in...
 

Bijlagen

  • A6F36C53-E831-4922-8946-60F9391346D4.jpeg
    A6F36C53-E831-4922-8946-60F9391346D4.jpeg
    300,6 KB · Weergaven: 301
Als je toch nog wat moet bestellen dan zou ik naast APC ook Nanolex interieur cleaner meenemen.
Voeden:
Scholl Purple is vrij dun (dus makkelijk egaal aan te brengen) mooi mat.
Gyeon Preserve glimt iets meer en ik vermoed iets duurzamer (verhullend effect) dan Scholl.
PB Natural look is ook niet zo mat als Purple maar de geur is geweldig kan wel wat gevoelig zijn voor regen (vlekkerigheid).
WoWo interieur spray is ook mooi spul beetje vergelijkbaar met Purple.
 
Doe jezelf een lol en koop de waxaddict interiour cleaner. Betere werking en een veel betere geur :blush:
 
Trim verdampt niet, maar slijt voornamelijk.

Als een dressing (welke dan ook) niet goed zijn ding lijkt te doen, dan ligt het veelal aan de voorbereiding. Het materiaal is dusdanig vies en/of bedekt met iets wat nieuwe voeding tegenwerkt.

Reinigen met een interieur-reiniger of een All Purpose Cleaner die je zelf aanlengt met water tot de benodigde verhouding, nalopen met een schone natte doek, drogen en checken of het materiaal zich goed laat voeden. (Dit merk je vaak al tiidens het reinigen of nawrijven omdat de boel dan nat is) Nadien uiteraard de dressing aanbrengen en dat kan herhaling nodig hebben.
 
Begrijp niet zo goed wat je bedoeld met "op" raakt? Bedoel je verdampt is van het oppervlakte?
Trim slijt en verdampt niet maar eenmaal “versleten” wat dan?
Kijk nog maar eens naar mijn eerdere post en dan ook goed naar het plaatje wat erbij zit daar kun je zien dat de coating wat los lijkt te raken. Kijk herapplicatie kan wat oplossen maar als ik een nieuwe auto koop komt Er bij mij geen Trim meer op.
 
Er bij mij geen Trim meer op.
Kan ik me voorstellen. Wat kun je nou echt doen om kunstof weer mooi te maken? Je kan het voeden met een dressing, maar de dressing verdampt weer waardoor je blijft voeden. Een coating kan, maar die slijt en je loopt het risico dat het los gaat laten. Is spuiten met een speciale daarvoor bedoelde kunstof verf een oplossing? Is er speciale verf voor de kunstof delen van een interieur, of is dat meer een spuitbare coating?
 
Ik vind solution finish redelijk duurzaam (gitzwart) als restorer en tussendoor gebruik ik Revive. Maar wat mij betreft blijft bijhouden de oplossing.
 
Even wat filmpjes van Solution Finish bekeken en het lijkt me ook wel wat voor de paravan van mij 14 jaar oude Volvo V70. Ik zat te denken de Plastic Paint van Stipt, maar ik ben zo bang dat het los gaat komen en dan niet meer netjes te krijgen is. Mijn voorkeur gaat tot nu ook uit naar een dressing en die van Solution Finish lijkt me wel wat.
 
Ik ken mensen die het daar hebben laten spuiten, waar het nog geen 3 maanden is blijven zitten op een liefhebbers auto. Ik zou persoonlijk spuiten als aller laatste optie zien..
 
  • Verbluft
Reactions: RoyR