• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakcorrectie 1959 Thunderbird

fhogeweg

Detailing rookie
30 nov 2019
8
15
Beste Forum gebruikers,

Vorige jaar is mijn 1959 Ford Thunderbird convertible helemaal opnieuw gespoten. De auto was vroeger zwart toen hij de fabriek verliet en wit dat ik hem kocht. Daarnaast werden in die jaren thermoplast lakken gebruikt dus hebben we de auto helemaal kaal geschuurd. Daarna is de auto volledig in de epoxy gegaan, in de primer en vervolgens in rood afgelakt met daar over heen een blanke lak. De auto kwam terug bij mij maar hij was niet strak genoeg en ik heb hem mee laten nemen om opnieuw strak te laten zetten en te spuiten.
Het eindresultaat is nu redelijk (prijs van de spuiter was niet erg duur dus kan geen extreme show kwaliteit verwachten) maar er zit duidelijk een Orange peel in de lak.
Nu heb ik al heel veel gelezen hier over en ook filmpjes gevonden op de diverse kanalen.

Mijn vraag, kan ik dit zelf door middel van schuren en polijsten of zeggen jullie vanaf blijven? Ik doe (buiten spuitwerk) vrijwel alles zelf aan mijn auto's maar hier heb ik nog geen ervaring mee. Ik heb een RUPES BR112AES Excentrische Schuurmachine 150mm die ik gebruik om auto's kaal te schuren. Ik neem aan dat dit niet de juiste machine is om nat te schuren?
En welke polijstmachine kan ik het beste gebruiken? Ik vind het geen probleem om geld uit te moeten geven aan (goed) gereedschap wat ik voor meerdere doeleinden kan gebruiken.
 
Al naar de Sensa Arancia gekeken ?
Die kan je zowel met compound als mildere polijstmiddelen gebruiken
Naar mijn mening minder risicovol dan gelijk te gaan schuren.

Blijft iets voor ervaren gebruikers, dus heel rustig aan beginnen
 
Allereerst schitterend om te zien zo'n oude Thunderbird, daar mag je best wel een paar foto's van plaatsen.

Ik heb even moeten zoeken naar de eigenschappen van die 112AES, en heb een schuurcirkel van 12 mm (dus 6mm excenter) gevonden en toerental van en 3000-7000 rpm. Als ik dat bijvoorbeeld vergelijk met een Rupes 12E Duetto (12 mm excenter en 4000-5500 rpm), denk ik dat je met die schuurmachine behoorlijk uit de voeten moet kunnen. Hou er wel rekening mee dat je een kleinere uitslag hebt. Ik heb een 12E Duetto als vergelijking gepakt, omdat je Corvette een auto is die vol zit met rondingen, en je daar dus niets hebt aan een machine met een grote backingplate, omdat maar een deel van de pad op de lak staat.

Als je vaker denkt te gaan polijsten, kun je ook een polijstmachine aanschaffen, ik denk dan bijvoorbeeld aan een DAP EVO mini of een gewone DAP EVO. Gebruik wel de juiste spullen voor een orange peel behandeling (bijv. denim pads of microfiber pads).

Ik denk dat het verstandig is, om voor je begint een lakdikte meting te doen, en misschien eerst een gewone polijstsessie te doen, puur om wat ervaring op te doen, voor je aan de orange peel begint. Hou er ook rekening mee, dat een deel van de orange peel waarschijnlijk in de kleurlak zit, en je dus niet alles weg kan polijsten, zonder een nieuwe spuitbeurt voor de blanke lak.

Edit: @RedCat Die Arancia zijn toch ook gewoon schuurpads met grit 2000, of vergis ik me?
 
Dank voor de reacties tot nu toe.

Ik ben een pure (iets wat uit de hand gelopen) hobbyist. Inmiddels een redelijke collectie opgebouwd, maar dit is de eerste auto die ik zelf helemaal heb laten spuiten en waar dus de Orange peel me heel erg opvalt en tegen staat! Tijd is voor mij dan ook geen bezwaar mocht het een langdurig proces zijn, als het resultaat er maar naar is. Ik ben gewend om snel ergens 100 uur in te steken en de auto hoeft zeker niet snel klaar te zijn, ik heb genoeg om mee te rijden.
Ik weet dat de blanke lak nat over nat op de kleur is gegaan. Ik weet niet in hoeverre dit effect heeft op de Orange peel in de kleur laag?
Ik ben wel een klein beetje bekend met het polijsten van auto's maar dat is altijd middels een directe enkele behandeling gegaan. Eerlijk gezegd moet ik bekennen dat auto's poetsen en polijsten niet echt mijn ding is, maar ik wil dat de Thunderbird echt mooi wordt! Hieronder zal ik even vermelden waar me collectie uit bestaat en een paar foto's van de Thunderbird toevoegen vanaf aanschaf tot nu.

1955 Ford Fairlane 4-deurs (met flinke schade/onderdelen auto)
1957 Ford Custom 300 4-deurs (wacht nog op restauratie)
1959 Ford Fairlane 500 Galaxie Sunliner convertible (reeds 33 jaar in bezit (van mijn vader))
1959 Ford Ranchero (van mijn vader)
1959 Ford Fairlane 500 4-deurs (in restauratie)
1959 Ford Thunderbird convertible (auto in kwestie van dit topic)
1960 Lincoln Lincoln Series coupe
1974 Ford Mustang II (wacht op restauratie (vanaf mijn 14e in mijn bezit))
1977 Mini (van mijn vrouw :p)
1978 Chevrolet Monte Carlo
1990 Chrysler LeBaron convertible (sinds nieuw in onze familie)

o ja, en serieus ruimte gebrek....
 
IMG_2041.PNG

Zoals ik hem heb gekocht
 
  • Leuk
Reactions: Rednose en Cordoba
gespoten.jpg


en zoals hij er nu bij staat.

Ik wil eigenlijk eerste de lakcorrectie toepassen voordat ik de auto verder afbouw zoals interieur en motorblok er terug in.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Wow, echt een hele verzameling oude Amerikanen en veel Fords. :heart:

Klopt, voornamelijk Ford (Lincoln is ook een Ford product) maar ik heb voornamelijk iets met eind jaren 50 en vindt dan vele andere merken en modellen ook heel mooi maar om een of andere reden is het er (nog) niet van gekomen om daar iets van te kopen. Maar ik sluit zeker niet uit dat er ooit nog eens een Mopar of GM bij zal komen!