• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

lakhardheid

megane_cc

Detailing rookie
7 sep 2008
467
0
Om de pas aangekochte Krauss SZ-81803 rotary onder de knie te krijgen heb ik deze morgen bij een carrosseriebedrijf een (aan één zijde beschadigde) motorkap van een Mercedes A-klasse bemachtigd. Bedoeling is nu om daar wat op te oefenen. Ik ga daar krassen op maken, steenslag veroorzaken (gaat leuk zijn, doelbewust een motorkap beschadigen) en dan ga ik deze beschadigingen bijwerken met vernis, wetsanden en met gebruik van M105, SSR2.5 en SSR1 weer proberen weg te werken.
De uiteindelijke bedoeling is om nadien enkele (kleine) lakbeschadigingen van steenslag aan te pakken op de megane/modus.

Hoe ligt de hardheid van de lak van een mercedes ten opzichte van deze van Renault?

Uit bepaalde draadjes in dit forum maakte ik al uit dat de VAG lakken vrij hard zijn, hoe zit het met de hardheid van de lak bij andere merken?
 
Zoals al eerder aangegeven in eerdere draadjes is het uitermate lastig om per merk te bepalen of een lak hard of zacht is, dit kan zelfs per bouwjaar verschillen. Voor bepaalde merken is wel aan te nemen dat ze hard zijn, de VAG lakken zijn er een goed voorbeeld van, maar ook hier kan het zo zijn dat er een minder harde tussen zitten. Mercedes lakken zijn ook hard te noemen. Maar wie zegt dat de kap die je hebt niet overgespoten is en dus een zachtere lak heeft dan af-fabriek?

De enige manier waarop je kunt bepalen of een lak hard of zacht is, is om een testspot te doen, waarbij je altijd moet beginnen met de minst agressieve combinatie van pad en polijstmiddel, je kunt altijd nog agressiever gaan als niet alle defecten eruit gaan. Ook is vaak bij harde lakken zo dat je niet altijd moet gaan voor de meest agressieve combo's, daarmee kun je vaker nog meer problemen veroorzaken dan dat je op probeert te lossen. Goed voorbeeld is de Audi S4 die Dibbuz en ik een tijdje geleden gedaan hebben (zie show-off gedeelte).

Ik zou overigens eerst beginnen met het proberen onder de knie te krijgen van het wegwerken van de normaal aanwezige krasjes, heb je dat onder de knie dan kun je de grovere lakdefecten aan gaan pakken, je weet dan inmiddels wat bepaalde pad, product en snelheid combi's doen.
 
De testkap die wij hadden op onze stand bij 100% Tuning was een Audi achterklep. Zou harde lak moeten zijn.

Met SSR2.5 en een light cutting handpad trok je er swirls in, er leek niets te gebeuren. Nabehandelen met Pro-Polish en een witte polishing pad en hij knapte een heel stuk op!
 
De lak van een Mercedes is meestal een keramische lak. De A-klasse is echter de enige uitzondering, deze heeft een zachte lak ipv een harde lak. Bij keramische lakken moet je best veel warmte in de lak brengen voordat je resultaat krijgt, nadat je hebt gewetsand en je hebt na de eerste polijst sesie nog geen resultaat zul je met een lamsvel aan de slag moeten gaan. Deze zal het gewenste resultaat brengen.

Voor de A-klasse zal ik rustig beginnen en daarna bekijken of je verder moet met andere producten.
 
stimpy68 zei:
Ik zou overigens eerst beginnen met het proberen onder de knie te krijgen van het wegwerken van de normaal aanwezige krasjes, heb je dat onder de knie dan kun je de grovere lakdefecten aan gaan pakken, je weet dan inmiddels wat bepaalde pad, product en snelheid combi's doen.

Zal ik zeker doen. Ik mag van de carrosserie zoveel plaatwerk halen als ik wil, dus aan oefenmateriaal geen probleem.
 
Gerbrand zei:
De lak van een Mercedes is meestal een keramische lak.

Deze stelling klopt niet Gebrand, waar heb jij vernomen dat dat zo is? Een keramische lak is een optie bij Mercedes, je kan er niet zo maar vanuit gaan iedere mercedes een keramische lak heeft. Overigens heb ik van een zeer ervaren detailer begrepen (15 jaar ervaring met roterend polijsten met meguiar's pro producten) dat je JUIST bij keramische lakken GEEN grove combo's moet gebruiken omdat je er juist meer krassen in gaat maken dan dat je er uit haalt. Ik ben dit in de praktijk ook al tegengekomen. Een product zoals Menzerna is ontworpen voor Mercedes lakken (keramisch), dit is een ultra fijn polijstmiddel wat je op een finishing pad gebruikt. Dibbuz en ik gebruiken dit regelmatig met veel succes, zeker op harde lakken zoals VAG en mercedes.
 
Stimpy, ik heb dit van een schadespecialist.

Altijd wel de kleurcode checken. Aan de hand hiervan bepaal je wat voor soort lak er op zit. Als er bij Mercedes een C voor staat dan is het een keramische lak.
 
Bij duurdere merken inderdaad altijd de kleurcodes checken (indien mogelijk), bij mercedes is het simpel er staat een C in de kleurcode, bij andere merken is het een stuk lastiger. Je hebt dit van een schadespecialist zeg je, maar er gaat toch niets boven eigen ervaringen ;)
 
Voor ceramische lakken is het belangrijk dat je een juiste polish neemt. Hitte is niet belangrijk. Type polijstkorrel wel!

De Menzerna PO83, PO106 en PO115 kan je gewoon verwerken met een Dual Action machine op ceramische lak en dat geeft een uitstekend resultaat. En een Dual Action machine creeert geen hitte zoals we weten.

Vanaf eind 2003 worden veel Mercedes bakken met ceramische lak geleverd. Alleen weet ik niet uit mijn hoofd welke wel en welke niet.

Overigens, let dus op de adviezen om steeds grover te gaan! Een arme detailer op het AD forum kreeg het advies om steeds grover te gaan op een Golf V GTI, terwijl dat echt niet nodig hoeft te zijn. Eerder een pass extra met een fijne (Menzerna) combo zal wel resultaat geven. Ik word inmiddels een beetje simpel van de 'detailers' die elkaar maar adviseren om grof geschut inzetten om bij zogenaamde harde lakken de boel te lijf te gaan. :roll

Lukt het niet, ach joh, wollen pad erop M105 van Meguiars en gaaaaan! :weetniet
 
Een voorbeeld van een Mercedes C-klasse wat ik onder handen heb gehad. Op de eerste foto is te zien hoe de gehele auto er onder zat. Ik heb de motorkap gewetsand en de rest met Festool polish bewerkt. Na de gehele auto te hebben gedaan is hij verdere behandeld met Zymöl producten.

IMG_2034.jpg


IMG_2035.jpg


IMG_2050.jpg


IMG_2044.jpg


Dus wel degeleijk eigen ervaring:D

Zonder de lamsvel was het niet gelukt. Er moest hitte inkomen. Overigens is de lamsvel van Festool specifiek voor keramische lakken. Deze is met de RAP150 gebruikt en daarna met de Rotex 125 bewerkt.
 
Niet om lullig te doen Gerbrand, maar op je laatste foto's staan de buffermarks erin. En dan staat ie nog in de shaduw.

buffermarks1.jpg


En hoewel er hier een reflectieshot genomen is, staan de krassen er hier nog in, dus ik denk dat je hier nog niet aan de slag bent geweest:

krassen1.jpg
 
Klopt Tim, dit was halverwege. Deze foto puur bedoeld om te laten zien hoe de diepe krassen eruit waren gegaan. Heb helaas geen foto's van na direct wetsanden. Dit was echt een drama.

De auto is geheel vrij van krassen, swirls, holgrammen en buffermarks.
 
klopt, waarschijnlijk alleen maar de wasstraat gezien en andere vage dingen. Maar wat wil je met ruim 2 ton op de klok.:D

De eigenaar was helemaal tevreden en wast nu met 2 emmers etc.. Dus weer iemand geholpen.
 
Tim zei:
Overigens, let dus op de adviezen om steeds grover te gaan! Een arme detailer op het AD forum kreeg het advies om steeds grover te gaan op een Golf V GTI, terwijl dat echt niet nodig hoeft te zijn. Eerder een pass extra met een fijne (Menzerna) combo zal wel resultaat geven. Ik word inmiddels een beetje simpel van de 'detailers' die elkaar maar adviseren om grof geschut inzetten om bij zogenaamde harde lakken de boel te lijf te gaan. :roll

Lukt het niet, ach joh, wollen pad erop M105 van Meguiars en gaaaaan! :weetniet

Ik snap dat ook niet... :weetniet Nu al een paar keer meegemaakt dat je juist minder grof moet gaan ipv van andersom. Juist door de hardheid van de lak trek je er extra krassen in en dat wil je niet, dus je moet fijner gaan met het juiste middel en pad.
 
Het antwoord staat er al:

Zoals al eerder aangegeven in eerdere draadjes is het uitermate lastig om per merk te bepalen of een lak hard of zacht is, dit kan zelfs per bouwjaar verschillen. Voor bepaalde merken is wel aan te nemen dat ze hard zijn, de VAG lakken zijn er een goed voorbeeld van, maar ook hier kan het zo zijn dat er een minder harde tussen zitten. Mercedes lakken zijn ook hard te noemen. Maar wie zegt dat de kap die je hebt niet overgespoten is en dus een zachtere lak heeft dan af-fabriek?

De enige manier waarop je kunt bepalen of een lak hard of zacht is, is om een testspot te doen, waarbij je altijd moet beginnen met de minst agressieve combinatie van pad en polijstmiddel, je kunt altijd nog agressiever gaan als niet alle defecten eruit gaan. Ook is vaak bij harde lakken zo dat je niet altijd moet gaan voor de meest agressieve combo's, daarmee kun je vaker nog meer problemen veroorzaken dan dat je op probeert te lossen. Goed voorbeeld is de Audi S4 die Dibbuz en ik een tijdje geleden gedaan hebben (zie show-off gedeelte).