• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

lakschade nog te verhelpen zonder spuiten?

alteaniels

Detailing chief
25 dec 2008
1.346
85
Dag voor kerst heeft iemand op een parkeerplaats tegen mijn vrouw haar auto gezeten (ondanks maatregelen van mijn vrouw om het te voorkomen)
Hebben het met de andere partij wel goed kunnen regelen, dus dat is weer een zorg minder.

Nu vraag ik mij af; kunnen deze schades nog verholpen worden zonder bijkomst van een spuiter?

Diepe kras, aanvaring met de garagedeur.(afstandbediening zat in mijn zak, terwijl ik met de auto bezig was)
P1010582.jpg


lakschades aanrijding.
P1010583.jpg


P1010584.jpg


P1010586.jpg
 
Dat wordt idd spuiter maar.........

Probeer het eerst zelf eens! Plaatselijk even goed schuren en ontvetten. Vervolgens met een spuitbus kleurlak in de kleur van de auto uiteraard spuiten en blanke lak erover en vervolgens weer wetsanden en polijsten. Is het proberen waard lijkt me, naar de spuiter kan altijd nog....
 
Xizer, dat is inderdaad het proberen waard.
Ik zou het ook graag willen proberen, maar wetsand spullen ed heb ik niet, en wil die eigenlijk ook niet voor deze ene keer gaan aanschaffen.
Daar zit dan dus het probleem.

Probleem is ook dat de auto per februari weer 6 dagen per week onderweg is, muv 2 weekenden in de maand wanneer ikzelf thuis ben.
En met mijn ervaring hierin, word het denk ik een project van meerdere weekenden
 
Let wel op dat je wanneer je zelf met de spitbus aan de gang gaat en je vervolgens alsnog naar de spuiter moet, het wss een duurder geintje gaat worden.
1K spuitbussen en reparatielakken die gebruikt worden door schadeherstellers werken niet samen, de spuiter zal dus eerst alles eraf moeten halen en de reparatieplek moet groter worden.
 
Denk dat de extra kosten wel mee zullen vallen. Wanneer een spuiter lak op kleur moet gaan maken zal hij toch een aantal basis nodig hebben. Hier betaal je het meeste voor. Het verschil in kosten tussen bijvoorbeeld 0.5L of 1.5L lak is erg klein. Overigens kun je de bumper vantevoren al zelf schuren e.d. wat ook weer tijd en kostenbeparend is voor het schadeherstelbedrijf.

@Altea: In principe heb je alleen 2 of 3 velletjes nat schuurpapier nodig, de kosten hiervan zijn hooguit een paar euries. Eventueel kun je er nog een Mirror Glaze backing plate bij kopen zodat je wat preciezer kunt schuren. Ik denk dat het het overwegen wel waard is! ;)
 
Ik bedoel dat de 1K spuitbuslak en de reparatielak die de schadehersteller gaat gebruiken met elkaar gaan werken, opvreten zoals ze dat noemen. Voor de zekerheid zal het schadebedrijf dan de gehele door jou aangebrachte lakopbouw eraf moeten schuren en dus de reparatieplek verder weg moeten schuren en vervolgens wss de gehel bumper zal moeten spuiten,terwijl hij mogelijk met een deelreparatie of spotrepair het weg had kunnen werken

Een bumper eerst zelf schuren en dan laten spuiten, daar is de gemiddelde spuiter ook niet erg blij mee, aangezien het voorbewerken het belangrijkste is voor het eindresultaat.
De uiteindelijke laklaag die erover gaat is zo dun dat alle imperfecties in de voorbewerking zichtbaar blijven, ik zou er alleen aan beginnen als je weet wat je aan het doen bent, of iemand kent die dat weet en die je laten assisteren
 
Ziet er heel goed uit!! Heb je ervoor het lak nog voorbereid (schuren, schoonmaken met alcohol etc.)? Ik heb soort gelijke schade en wil het ook zelf proberen. :)
 
kijk...
dit ga ik eens met grote ogen volgen..

de mondeo gaat deze beurt ook krijgen! als het mooier weer is, enkel 1 klein min puntje..
er is matteriaal verdwenen (dus een hapje uit zeg maar)
dit ga ik proberen te vullen op 1 of andere manier...
 
Weisein


Alles is idd eerst voorbereid dmv schuren met wp schuurpapier, schoonmaken.
Al een aantal keren gedaan dus het wordt dan steeds makkelijker om het te doen
je wordt er steeds handiger in.
Maar, de ene kleur is makkelijker dan de andere kleur.



Aron
Opvullen is een mogelijkheid, had hier ook evt gekund maar de eigenaar wilde
het alleen maar gespoten hebben, maar opvullen is een optie.
 
Op de foto te zien was opvullen niet nodig geweest :)^

Dank je voor de tips. Hoever moet ik doorschuren eigenlijk? Alles een beetje egaal maken of moet het echt heel erg diep?
 
Omdat mijn vrouw niet zo hard loopt om de schade te laten maken, wil ik het zelf gaan proberen te repareren.

Hoelang ben je ongeveer hiermee bezig?
Welke materialen heb ik allemaal nodig? of wie wil deze samen met zijn deskundigheid te bruikleen geven?
Kan ik beter kleur laten mengen of is die spuitbus toch goed genoeg
 
ligt eraan wat je wilt niels...
moet het gemaakt worden onder het mom: "als het maar niet teveel meer opvalt"
of "ik wil er niets meer van kunnen zien"
in het eerste geval volstaat een "standaard" busje met lak dat zo dicht mogelijk bij de originele kleur komt, tweede geval zou ik zeggen: breng een bezoekje aan "de beer" in helmond :ja
heb ik zelf goede ervaringen mee :party:
(@ mods, weet niet of ik dit zo mag posten, zo niet zie ik t vanzelf lijkt me :rules )

edit, hoelang je ermee bezig bent hangt tuurlijk ook af van het resultaat wat je verwacht ;)
verder, voor meer info en eerdere ervaring met dit soort zaken: PM me maar ;)