• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lichte krassen in autokap

lucas9z

Detailing rookie
25 feb 2019
4
2
Hallo vrienden,

Ten eerste, mijn hoofdtaal is niet Nederlands, dus mijn excuses als een zin hier vreemd klinkt, ik maak veel gebruik van een vertaler omdat ik geen berichten in het Engels heb gezien en ik hoop dat dit begrijpelijk is.

Ik ben erg nieuw in auto detaillering en ik heb net een Honda HR-V gekocht, in de winter kreeg ik wat lichte krassen op de motorkap die ik toen ontdekte omdat ik (iemand uit een tropisch land die nog nooit sneeuw heeft gezien voordat hij naar Nederland kwam) er de ijskrabber op gebruikte.

Ik ben nu aan het nadenken over hoe die te repareren, ze zijn erg licht en kunnen niet gevoeld worden met de vingernagel, ik vond een paar inhoud die me op Meguiar's Ultimate Compound wees als een redder en ik zou graag willen weten of dat die krassen zou oplossen.
 

Bijlagen

  • IMG_3139.JPG
    IMG_3139.JPG
    156,4 KB · Weergaven: 337
  • IMG_3270.JPG
    IMG_3270.JPG
    164,7 KB · Weergaven: 400
  • IMG_3782.JPG
    IMG_3782.JPG
    127,6 KB · Weergaven: 342
Welkom Lucas. Het gaat hier overigens over detailing en niet over detaillering (detaillering gaat over kleine onderdeeltjes :p)

Allereerst zou ik niet voor Meguiar's gaan: dat is een merk dat te duur is voor wat het echt biedt, met vaak een 'alles-in-één' concept, dat betekent minder controle, vaak net niet, en vaak komt het later deels terug doordat een deel van het product vooral lakfouten maskeert in plaats van echt oplost. (ik hoop dat je vertaler de voorgaande zin aan kan)

Allereerst is de schade op basis van een foto altijd lastig, dus ik hou daar een flinke slag om de arm. De krassen op de 1e foto zijn naar mijn idee goed weg te polijsten, de tweede foto is een twijfelgeval, en op de laatste foto zie ik een zeer diepe kras, en beschadigde lak op de 'vouw' in het plaatwerk, ik denk dat hier alleen de autospuiter nog iets kan doen.

Als je dat wil, kun je proberen om zelf de lichtere krassen weg te polijsten. Daarvoor moet je na het wassen de lak ter plaatse kleien (zeer grondig reinigen) en dan kun je eventueel handmatig polijsten. Wat ik je zonder meer aanraadt: verdiep je eerst in het wassen van de auto op de juiste manier (om het ontstaan van waskrassen/swirls zoveel mogelijk te voorkomen), en ga dan verder met het leren van technieken om de looks van de auto verder te optimaliseren. Wil je dat niet, moet je óf zoeken naar iemand die het voor je kan doen (voor zover mogelijk met deze krassen), of gewoon naar een autoschadebedrijf om de motorkap opnieuw te laten spuiten.
 
  • Leuk
Reactions: lucas9z en RoyR
Vanaf een foto is het altijd lastig in te schatten of je de krassen helemaal wegkrijgt. Opknappen zal de kap sowieso.
Mocht je in omgeving Rotterdam wonen en het gaat alleen om de motorkap dan wil ik je best een keer helpen met het opmeten van de lak en bekijken wat er mogelijk is qua polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Hallo @Cordoba, bedankt voor uw antwoord en voor de tips.

Welk poetsmiddel raadt u aan? Ik zou graag willen proberen om die op te lossen.

@Ric325i Ik woon in Almere maar dank u voor uw antwoord!
 
Kan niets anders toevoegen dan dat iets beoordelen vanaf een foto inderdaad lastig is. De krassen zouden makkelijk weg kunnen gaan met polijsten, maar kunnen ook te diep zijn.

ik hoop dat je vertaler de voorgaande zin aan kan
dus ik hou daar een flinke slag om de arm
So I hold a strike around the arm? :p VanGaal-praktijken.
 
  • Leuk
Reactions: Saxo 16v
Lucas, zoals al eerder gezegd gaat het niet alleen om een 'poetsmiddel': zonder goede voorbereiding maak je met polijsten nog meer krassen!

Wat je allereerst nodig hebt is een kleiset, om na het wassen 'vastzittend' vuil te verwijderen (luizepoep, kleine teerspettertjes en meer van dergelijke zaken) van de lak om te voorkomen dat dit loskomt bij het polijsten en dan krassen veroorzaakt. Vervolgens heb je een makkelijk bruikbaar polijstmiddel nodig, gezien je blijkbaar een absolute newby bent op detailgebied.

Kleiset (nu in aanbieding)

Polijstmiddel fijn
Handpad voor dit polijstmiddel
Polijstmiddel middelgrof
Handpad voor middelgrof

Hier heb je nog wat extra doeken bij nodig, en mogelijk dat je niet het middelgrof polijstmiddel nodig hebt, omdat je waarschijnlijk een zachte lak hebt (zoals bijna alle auto's van Japans fabrikaat).

Voor de juiste verwerking zie dit topic, compleet met beeldmateriaal. Ik denk dat je voorlopig eerst wat moet studeren op het forum.
 
Hallo @Cordoba, bedankt voor uw antwoord en voor de tips.

Welk poetsmiddel raadt u aan? Ik zou graag willen proberen om die op te lossen.

@Ric325i Ik woon in Almere maar dank u voor uw antwoord!
Almere is idd een uurtje sturen.
Honda heeft vaak een wat zachtere lak probeer eerst een medium polijstmiddel op het deel waar de krassen zitten om uit te vinden hoe hard je lak daadwerkelijk is en wat er nodig is om de lak te corrigeren.
 
@Cordoba de auto is van 2019, denkt u dat de kleibar nog steeds nodig is? Ik vraag het gewoon omdat ik iemand op een andere post zag zeggen dat het hem niet veel kan schelen als de auto nieuw is.

@Ric325i sorry, misschien ben ik een beetje verloren gegaan in de vertaling, maar bent u bereid om persoonlijk te kijken naar zaken die ik noemde om me een betere mening te geven over wat ik moet doen of welke producten te gebruiken?
 
Sterker, zelfs een nagelnieuwe auto moet je eerst kleien: alle delen waar geen beschermfolie op heeft gezeten kunnen hardnekkig vuil hebben, bijvoorbeeld door fabrieksschoorstenen in de omgeving waar de auto is geweest, maar ook uit de lucht door bomen enz. Zo'n kleiset is ook later handig als je bijvoorbeeld de auto van een waxlaag wil voorzien voor de winter. Je kunt nog wel eens verrast worden door wat je met een kleiset nog aan vuil van de lak haalt. Het misverstand dat een nieuwe auto niet gekleid hoeft te worden, is helaas erg hardnekkig, en zeker bij een zachte lak is er eigenlijk geen twijfel. Mensen die het niet vooraf kleien geven dan ook vaak aan dat ze toch stevig (machinaal) gaan polijsten, dus dat het dan niet meer uitmaakt. Je gaat handmatig aan de slag, dan is iedere extra beschadiging een behoorlijk karwei om weer netjes te krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: lucas9z
@Cordoba de auto is van 2019, denkt u dat de kleibar nog steeds nodig is? Ik vraag het gewoon omdat ik iemand op een andere post zag zeggen dat het hem niet veel kan schelen als de auto nieuw is.

@Ric325i sorry, misschien ben ik een beetje verloren gegaan in de vertaling, maar bent u bereid om persoonlijk te kijken naar zaken die ik noemde om me een betere mening te geven over wat ik moet doen of welke producten te gebruiken?
Ik stuur je wel een bericht in het Engels.
 
  • Leuk
Reactions: 350Z en lucas9z