• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lichte waskrasjes: wat gaat er verkeerd?

DKBM

Detailing guru
14 jun 2008
2.144
133
45
Sassenheim
(Misschien dat onderstaande in soortgelijke vorm al in een ander topic staat, maar ik kon zo gauw niets vinden)

Ik heb de auto nu een paar keer gewassen, toch zie ik lichte waskrasjes die ik er met de SSR 1 en de oranje LC pad (Orange Light Cutting CSS Euro Foam Hand Polish Applicator) niet weg krijg. Daar baal ik van, want de auto is net 2 maanden oud. De laatste keer heb ik het gehele proces gedaan: wassen, kleien (maar bleek niet nodig, want de klei bleef schoon), SSR 1, Black Hole, EXP en vervolgens Natty's Blue. De waskrasjes zijn uiteraard wel minder geworden door de Black Hole, echter niet helemaal verdwenen. Overigens zie ik het alleen als de zon erop schijnt. Op foto's is het helaas nauwelijks weer te geven.

Rara hoe kan dit? Doe ik iets verkeerd? Ligt het aan de Opel-lak? Zou het machinaal beter gaan? Ik doe nu alles met de hand en ben nog een beetje huiverig voor machinaal. En zou eventueel de Poorboys Professional Polish uitkomst bieden ipv de SSR 1 (geen schurende werking).
 
Je zou het na kunnen lopen met de Professional Polish, op een zachte pad. Ik zou de SSR1 trouwens óók op een zachte pad doen, tenzij je lokaal wat krasjes te lijf wilt. Probeer dat eens uit...

Machinaal werkt makkelijker, en je bereikt meer. Maar ook dan zou ik zoveel mogelijk een zachte (polishing) pad gebruiken op een nieuwe auto.
 
@DKBM: dit doet mij idd denken aan een opmerking van Vanquish in een andere topic https://forum.Carclean.com/default.aspx?g=posts&t=607 => Post #5 om precies te zijn.

Of het dieperliggende krasjes/swirls zijn die juist te voorschijn komen doordat je met een (licht) schurend middel hebt gewerkt weet ik nog niet met zekerheid, maar dat was wat Dibbuz mij vertelde op 5 juli tijdens de meeting. En ik ga er van uit dat hij weet waarover hij het heeft :ja
 
Mja, zijn auto is nieuw hè... Vermoed niet dat er hier dieperliggende krasjes tevoorschijn komen. Ik verdenk eerder de cutting pad...
 
Als je te grove pad gebruikt kan het zijn dat die krasjes veroorzaakt. Geen idee hoe hard/zacht die nieuwe lakken zijn van Opel. Ik zou ook altijd met de lichtste combi beginnen:
SSR1 en een Tech Pad je kan altijd zwaarder gaan.

Helemaal voorkomen kan je het trouwens niet, zelfs bij de Leon zie ik er weer een paar. Het gaat erom de kans zoveel mogelijk te verkleinen.
Elke keer als je de auto aanraakt is er een kans dat er een krasje gemaakt wordt.
 
sterker nog,.al rijd je gewoon op weg dan kan opstuivensd zand al micro krasje veroorzaken!
 
Klinkt bekend.
Ik heb ruim 3 weken geleden een heel stappenplan van Poorboys gedaan.
Dus eerst auto gewassen.
Toen met SSR1 erop.
Toen met Black Hole.
Toen met EX-Sealent
En als laatste Natty's Paste wax.

Nu dus 3 weken later ziet de lak eruit (eigenlijk vooral de motorkap de rest valt wel mee) alsof er in 2 jaar geen waslaag op geweest is.
Dat vind ik heel jammer want op zich als je de auto net gedaan hebt ziet hij er super uit.
De beading blijft wel mooi als het geregent heeft.

Ik krijg vandaag nog een bestelling binnen en dan ga ik na het wassen eerst eens kleien en dan weer al die stappen doen.
In de hoop dat de waslaag dan langer blijft zitten.
 
Dibbuz zei:
Helemaal voorkomen kan je het trouwens niet, zelfs bij de Leon zie ik er weer een paar. Het gaat erom de kans zoveel mogelijk te verkleinen.
Elke keer als je de auto aanraakt is er een kans dat er een krasje gemaakt wordt.

Tell me about it... laatst even wat sigaretten gehaald, kom terug, zit er van voor tot achter een (lichte) kras over de motorkap. Geen idee wie of wat het geweest is, het kan ook 'iets' zijn wat de auto geraakt heeft tijdens het rijden. Het is heel oppervlakkig, maar dus wel over de hele lengte. Vrolijk word je er iig niet van...
 
Daarom, je moet sommige dingen helaas accepteren anders wordt je gek. Wil je hem krasvrij houden, dan moet je hem afdekken en in een garage laten staan en dat is ook zonde ;)
 
Allemaal harstikke bedankt voor de tips en het meedenken :cool:. Het zijn hele oppervlakkige krasjes en daarom ook niet goed te fotograferen. Ik zal binnenkort bij een nieuwe bestelling eens kijken voor een zachte pad, ben benieuwd of dat beter gaat. Ik had nu geen andere zachte pad 1-2-3 paraat om het uit te proberen en daarnaast heeft de SSR een licht schurende werking dus wilde niet te ver gaan. de auto is tenslotte net 2 maanden oud.

Dergelijke krasjes zijn idd helaas niet te voorkomen, maar de auto afdekken in een garage en dan er alleen naar kijken is niet aan mij besteed. Hij is gemaakt om te rijden (en te detailen :D ) en rijden zal ie! Vandaag met vrouwlief weer bijna 700 km.
 
John zei:
Nu dus 3 weken later ziet de lak eruit (eigenlijk vooral de motorkap de rest valt wel mee) alsof er in 2 jaar geen waslaag op geweest is.
Dat vind ik heel jammer want op zich als je de auto net gedaan hebt ziet hij er super uit.
De beading blijft wel mooi als het geregent heeft.

Als de beading er is, dan is je bescherming er ook nog!

Let op te hoge concentraties van shampoo, die kunnen ervoor zorgen dat wax en sealant aangetast worden. Ook goedkopere shampoos helpen je lagen om zeep (leuke woordspeling).

Wat voor verschil zie je dan? Bij mij blijft een laag Natty's met ditto uitstraling rustig een paar maanden zitten. Maar tussentijds wel bijhouden met bijvoorbeeld QD+ of Spray & Wipe of Spray & Gloss om de waxlaag te onderhouden.

Maar wat versta jij onder een auto die eruit ziet die al 2 jaar geen wax gezien heeft? Bedoel je krasjes of geen glans? Waarmee was je je auto en behandel je hem na met een detailerspray?

Hoe hard is je water? Als je hem naspoelt met hard kraanwater en daarna behandel je hem niet met een detailerspray dan hecht kalk zich aan je wax en dat kan weer de glans beperken.
 
DKBM zei:
Rara hoe kan dit? Doe ik iets verkeerd? Ligt het aan de Opel-lak? Zou het machinaal beter gaan? Ik doe nu alles met de hand en ben nog een beetje huiverig voor machinaal. En zou eventueel de Poorboys Professional Polish uitkomst bieden ipv de SSR 1 (geen schurende werking).

Het kan zijn dat de combi te grof is, professional Polish kan een oplossing zijn. Maar let op! Op een zwarte auto zie je elke swirl. Na het wassen krijg je er onvermijdelijk weer swirls bij.

Bovendien is het, naar mijn mening, zeer intensief om een zwarte auto met de hand swirlvrij en krijgen en vervolgens ook nog eens swirlvrij te houden.

Als je twijfels hebt over welke producten je zou moeten nemen, dan kunnen we dat hier voor je uitproberen. Iedereen is dus welkom om te testen welke producten het beste aansluiten op je wensen.

Maar machinaal op donkere auto's is geen overbodige luxe!
 
Tim, bedankt.
Ik was toch al van plan om binnenkort even langs te komen en de collectie wat uit te breiden. Ik stuur je wel een PB'tje over wanneer.
 
Tim zei:
Als de beading er is, dan is je bescherming er ook nog!

Let op te hoge concentraties van shampoo, die kunnen ervoor zorgen dat wax en sealant aangetast worden. Ook goedkopere shampoos helpen je lagen om zeep (leuke woordspeling).

Wat voor verschil zie je dan? Bij mij blijft een laag Natty's met ditto uitstraling rustig een paar maanden zitten. Maar tussentijds wel bijhouden met bijvoorbeeld QD+ of Spray & Wipe of Spray & Gloss om de waxlaag te onderhouden.

Maar wat versta jij onder een auto die eruit ziet die al 2 jaar geen wax gezien heeft? Bedoel je krasjes of geen glans? Waarmee was je je auto en behandel je hem na met een detailerspray?

Hoe hard is je water? Als je hem naspoelt met hard kraanwater en daarna behandel je hem niet met een detailerspray dan hecht kalk zich aan je wax en dat kan weer de glans beperken.

Eerst even over de shampoo...ik gebruikte normaal nooit shampoo omdat het de waslaag aantast.
En geloof me, mijn auto glom daardoor echt lang en de waslaag bleef lang in takt.Ok dat glimmen kan beter als ik de producten hier bekijk en zelf ook al ondervonden heb.
Maar voor ik ging poetsen heb ik de bus Was&Shine van Valma gebruikt.

Dan over de lak wat voor verschil ik zie.
Ik zie op sommige delen de krassen weer terug komen en op de motorkap springen de tranen soms in mijn ogen...daar zie ik niet alleen de krasjes die er voorheen al waren maar ook nog meer poetskrassen.
Ik heb op sommige stukken ook de SSR2,5 gebruikt en daarna de SSR1 maar van die SSR2,5 daar krijg ik alleen maar meer krassen van en krijg ik nagenoeg niet weg met de SSR1.
En ik zie er een wit achtige waas over heel de motorkap heen zodat het lijkt alsof er totaal geen was meer opzit.
Als ik er met Natty's over ga is dat weer weg en zijn de krasje iets minder maar nog wel duidelijk zichtbaar.

Ik gebruik na het wassen nog geen QD+ maar die heb ik van de week van je ontvangen dus gaan we nog uitproberen.

Ik gebruik gewoon kraanwater. Dus dat zou hard water moeten zijn dan.
Als het warmer weer is dan spoel ik altijd deel voor deel af en zeem die ook gelijk deel voor deel af.
Zo krijg je minst kans op kalk kringen.

Het poetsen doe ik met de hand met pads en uitwrijven met poetsdoeken van Cartec en nawrijven met een microvezeldoek.

Ik heb van de week ook een klei set ontvangen.

Nu ik dit zo zit te typen schiet er gelijk een vraag te binnen.
Kan ik nu zomaar opnieuw beginnen met poetsen?
Dus wassen en dan kleien (heb ik nog nooit eerder gedaan) en dan de delen die het meest bekrast zijn met de SSR1 behandelen en vervolgens de Black Hole, de EX-Sealent en als laatste Natty's aanbrengen?

Beschadig ik de lak dan niet te veel?
De auto is pikzwart en geen metallic.Zit wel blanke laklaag op.

Ik hoor je.;)
 
John zei:
Maar voor ik ging poetsen heb ik de bus Was&Shine van Valma gebruikt.

Dat is dus echt de slechtste shampoo die maar kunt gebruiken, deze is zo agressief dat het binnen no time een waxoyl laag kan verwijderen 8o

Wat bedoel je overigens met zomaar opnieuw beginnen met poetsen? De lak beschadig je niet door poetsen, dat is een ouwe wijven roddel :ja Zeker niet door handmatig poetsen, je lak knapt er alleen maar van op! :cool:
 
'Krassen' van de SSR2.5 lijkt op niet lang genoeg doorpoetsen, de polijstkorrel die erin zit moet helemaal afbreken!

Een witachtige waas is helemaal nieuw voor mij, maar het lijkt op een waxlaag die aangetast wordt.

De poetsdoeken van Cartec, zijn dat van die witte doeken? Gooi die dingen dan meteen de container in, je krijgt daar meer swirls van dan dat ze goed voor je zijn!

En je hebt de stappen dus gedaan zonder eerst te kleien? Misschien is dat ook nog een reden, als je namelijk op vervuiling aan de slag gaat zal het allemaal niet goed hechten.

Natty zou geen krassen moeten maskeren, dus er lijkt iets anders aan de hand te zijn.

Je kan gewoon van voor af aan beginnen zonder problemen.

En die Wash & Shine kan je inderdaad beter niet gebruiken. Het is te zuur en niet geschikt voor een carnauba wax!
 
SSR hoort zeker geen krassen te maken. Waar breng je het mee aan?

MBT je vragen over wassen en poetsen, kijk anders HIER even naar dit stappenplan, misschien heb je er iets aan. ;)
 
Eerst even over de shampoo...ik gebruikte normaal nooit shampoo omdat het de waslaag aantast.

Ik kan uit je verhaal niet helemaal opmaken of je nu wel shampoo gebruikt (afgezien van de Wash & Shine) en zo ja, welke.

Toch zou ik je willen aanraden (als je dat al niet gedaan hebt) om te investeren in een goede shampoo. En wel om een aantal redenen:
- Een goede shampoo zal je waxlaag niet aantasten, zeker niet als je een shampoo gebruikt die aansluit bij de gebruikte wax (dus bijvoorbeeld NXT Car Wash als je NXT Tech Wax gebruikt. Dit is echter geen wetmatigheid: volgens mij kun je best een kwaliteitsshampoo van bijvoorbeeld Poorboys World over je Meguiarswax gebruiken).
- Een kwaliteitsshampoo zal vuil beter losmaken, dan alleen water. Hierdoor hoef je minder te boenen en dus is ook de kans op swirls een stuk kleiner.
- Bepaalde shampoo's bevatten bestanddelen die kalkaanslag zullen verminderen.
- Last but not least: een kwaliteitsshampoo bevat over het algemeen conditioners, waardoor de glans van de auto verbeterd wordt.

Vroeger (dat was voordat ik met detailen begon) gebruikte ik ook shampoo van Valma en Turte Wax. Lekker goedkoop en een mooi resultaat. Not......
Ondertussen heb ik het licht gezien: Dan kom je er al snel achter dat deze goedkope shampoos helemaal niet goedkoop zijn (over het algemeen heb je per wasbeurt veel shampoo nodig, terwijl dat bij de 'duurdere' shampoos niet zo is).
Het eindresultaat van een goedkope shampoo is ronduit bedroevend. De eerste shampoo die ik gebruikt heb in mijn 'detailing carrière' was de Gold Class Car Wash. Nadat ik mijn auto hiermee gewassen had heb ik geloof ik een aantal minuten met open mond 8-()) staan kijken, hoe de auto glansde. En dat alleen van een simpele wasbeurt.
 
Er zijn shampoo zat die glanzen..

Wat ik het belangrijkst vind is dat hij zorgt dat m'n washandschoen glijdt over het oppervlak..

Daarbij is een goedkope shampoo niet altijd slecht..
 
@Tim...Die poetsdoeken van Cartec zijn idd wit en super zacht.
Snap je dan ook even niet dat je zegt dat het "troep" is.
Ik heb namelijk velen auto's gezien die met Cartec behandeld zijn en dus ook met die doekjes in en uitgewreven,
en dat zag er super strak uit en de was bleef ook erg lang zitten.(geen swirls te zien in de volle zon)

Ik heb de stappen idd gedaan zonder eerst te kleien.
Dus ik ga zsm overnieuw beginnen en dan na het wassen beginnen met kleien.

@Sven...alleen de SSR2.5 maakt bij mij krassen.De SSR1 vrijwel niet en haal ik de swirls wel mee weg.
Dan Black Hole en daar word de lak echt super strak van en word alleen maar strakker naarmate ik volgende stappen doe.
Dit bracht ik tot nu toe aan met zachte poetsdoeken van Cartec.
Maar ik heb inmiddels een aantal pads om te gaan proberen.
En bedankt voor je link...zal hem voor ik ga poetsen nog eens goed doorlezen.

@Typhoon...ik gebruik eigenlijk nooit shampoo alleen de laatste paar keren wel en dat was dus Wash&Shine.
Zal op korte termijn voor een betere shampoo gaan.

Met wassen gebruik ik dus een washandschoen van Meguiars en 2 emmer systeem.
Afzemen deed ik altijd met een zeemleder. Die zijn in het begin wel zacht en je kunt ze lang zacht houden.
Zodra dat hard word gewoon weggooien.
Ik heb ook zo'n Flexi Blade waterwisser. Heb hem 2x gebruikt maar damn wat maakt dat een ijzig geluid.
Het ding piept of beter gezegd schreeuwt het uit en je hoort hem schuren dus daar ben ik vanaf gestapt.
Ik heb nu zo'n grote Drying towel van Poorboys dus die ga ik ook proberen.


Ik denk dat die wash&shine het meeste roet in het eten gooit.
Want als ik dat gebruikt heb dan is het idd net of alle poetslagen verwijderd zijn en alle swirls en krasjes weer terug hebt.
Ik ga het opnieuw proberen en dan meld ik mij hier weer.