• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

M16

GdV42

Detailing rookie
7 jul 2009
397
0
Ik heb nog een blik M16 liggen, vrijwel niets uit gehaald want het is erg zuinig in gebruik. Ik vond altijd dat het een knalharde glans gaf. Maar ik heb het al een tijdje niet gebruikt. Een ander topic over NXT wax deed herinneringen herleven.

Nu vond ik NXT altijd een hele fijn te verwerken sealant en ook een die swirls heel mooi wist te verbloemen. En dan een laagje M16 erover. Succes verzekerd.

Ik denk erover die M16 weet te ebruiken. Maar heb bnog wel een vraag

Wat is ongeveer de standtijd van M16? Die van NXT is inderdaad niet zo lang en M16 verlengde dat wel wat staat mij nog bij.

Helaas heb ik niet altijd veel tijd om te detailen want ik kies dus al snel voor de duurzaamheid. En dat terwijl NXT met die M16 erover toch wel een heel mooi resultaat gaf. Zit stiekum wel te denken weer eens een blik NXT te kopen....

Groetjes GdV
 
Ik persoonlijk zou liever een dubbel laagje M16 doen dan een combinatie van de NXT en M16.

Ik heb een theorie over het layeren van een wax en/of sealant, maar of ie ook echt klopt.... geen idee :weetniet

Als je een laagje NXT op de lak doet en daarna de M16, dat dan de M16 ook net zo snel weg is als de NXT, immers, de M16 hecht zich aan de NXT en niet meer rechtstreeks op de lak.

Beter is het dan om de M16 rechtstreeks op de lak te doen zonder tussenlaagje.

Wat betreft de duurzaamheid, die bereik je maar op 1 manier: door een goede en juiste voorbereiding :-"
 
Bedankt voor jullie reactie!

Ja allereerst ook mijn gedachte een wax over een sealant wordt eigenlijk heel vaak geadviseerd. Dus vanuit dat point of view zou het juist een hele goede combo moeten zijn. Twee lagen M16 hebben niet hetzelfe effect als M16 over NXT. En dat met name vanwege de vullende eigenschappen. Die NXT vult heel mooi en de glans is al heel mooi. Maar daarna die M16 erover en dan knalt die aggresieve glans van de lak af. En het swirlverhullende effect van die NXT heb je dan op de koop toe.

Reden voor deze revival is ook dat ik vroeger deze combo op een zilvermettallic ofrd focus gebruikte en dat was heel mooi. Ik heb na een tweetal andere auto's nu een C3 ook in een lichtere metallic silver. Ik heb met mijn huidige middelen (wolfgang sealant en collinite) nog niet echt een lekkere goed opvallende glans na het poetsen. Die lichtere kleur is daar mede debet aan. ik zoek dus een wat hardere aggresief ogende glans en weet nog wel dat die M16 dat vroeger wel gaf.

Wellicht binnenkort toch maar weer een proberen.

Groetejs.
GdV
 
Qua duurzaamheid lees ik er op de buitenlandse fora heel veel goeds over. Ze vergelijken het vaak met Colli 476. Ik zou dus ook liever 2x M16 doen, ipv NXT en daarna M16. Mooi dat je die wax trouwens nog gewoon 'ergens' hebt liggen. :-p
 
GMToyota zei:
Mooi dat je die wax trouwens nog gewoon 'ergens' hebt liggen. :-p

Ach wellicht ken je dat, Je hebt iets gekocht waarmee je echt een geweldig resultaat boekt. en toch na een tijd dan koop je weer iets nieuws om eens te proberen. En in dit geval was dat collinite en de wolfgang. Die wolfgang is heel prettig in de verwerking. Die collinit niet maar is wel super duurzaam. En dan verdwijnd die M16 een beetje uit het beeld. Maar hij zit gewoon onder in de krat. En nog vrijwel vol want je hebt echt maar een heel klein likje nodig voor een groot oppervlak. En niet te lang laten drogen want om hem dan uit te poetsen vind ik het nog lastiger dan de collinite.

Maar nu denk ik er toch weer aan omdat hij het zo goed deed op die zliverkleurige focus.

Groeten GdV
 
Grappig, ik herken me in dit verhaal.....heb namelijk ook nog ergens zo'n blik liggen......je koopt het.......:love ervan.......probeert in de loop der tijd nieuwe en andere dingen en plots merk je dat je m16 al een hele tijd ongebruikt in de kast staat te bestoffen......:ja

(Dat blik van mij mag trouwens weg .....;) )
 
Hier zit de M16 ook nog steeds in de krat. Qua geur zijn er prettiger producten, maar is in mijn ogen is het nog steeds een prima wax.
 
Eindig hier regelmatig met 2 lagen M16....na de M21 Sealant (met daarvoor de M7 Glaze)!

:-)^

Na wasbeurten bijwerken met M135!

th_DSC03893.webp
th_DSC04185-border.webp
 
Is die M21 een betere vervanging voor de NXT wax? Waar verschilt hij? Duurzaamheid? glans? ik heb wel begrepen dat de tegenwoordig NXT hetzelfde waterafstotende effect ingebouwd heeft als Ultimate Quick Detailer? Heeft M21 dat ook? En heeft die M21 ook nog iets van een filler erin als de NXT?

Ik heb die M21 namelijk ook wel eens overwogen. En dan inderdaad die M16 erover.

Ik merk dat het echt weer van dat lekkere poetsweer wordt. Lekker om buiten je voiture een goede beurt te geven en ter voorbereiding en voorpret nu al vast de sealant waxkeuze te bepalen.....


Groetjes GdV
 
Antwoord van Mike Philips (Meguiar's detailing guru destijds), betreft NXT 2.0:

It's basically the same product, the formula for M21 has been tweaked so that it can be applied using a rotary buffer which means it's been tweaked so that it can be subjected to higher temperatures and still perform well as a rotary buffer generates heat fairly quickly.

Meguiar's doesn't really promote applying waxes using a rotary buffer as it will tend to leave swirls in the surface but some in the detailing industry apply waxes this way so you have to take this into consideration when creating a formula for a target market.

Most detailing operations are production oriented, that is how fast can they buff a car out and then push it out the door so the next car can be brought in. So it's about speed first, not quality. That's why some products in our line are formulated so that they can be applied using a rotary buffer, it's not that it's the best way to apply a product, it's just the reality of how the industry works.

;)
 
Ik heb wel eens vernomen dat de M21 geen glaze aan boord zou hebben, maar dat lijkt toch het geval te zijn. De M21 heeft een sterkere cleaner dan de NXT en daarom zou M7 ervoor aanbrengen niet heel handig zijn (zeker ook omdat M21 toch glaze lijkt te bevatten).
 
Ach mannen, I've made up my mind.......

Ik denk dat ik de niet al te lange duurzaamheid van de NXT gewoon maar ga vergeten. Het is weer mooi weer en hebben dus meer "poetsbare dagen". Ik vond die NXT altijd heerlijk verwerkbaar en een geweldig resultaat geven. En dan als toetje weer eens de M16 onder uit de krat halen en dan nog een laagje daarvan over die NXT. Zoals ik het mij herrinner lijkt het dan net of er een laag glas over je lak heen ligt. Mijn buurmannen stonden altijd ""meewarig" naar me te kijken, zo van, Ach kijk hem toch poetsen......terwijl ze altijd toch eigenlijk een beetje jaloers zijn dat zij niet dat beetje energie kunnen opbrengen om hun tuut eens een goede beurt te geven. Verder dan "zal ik hem er naast zetten" komen ze niet HA LOL !!!!!


Het is weer poetsweer mannen, Lekker in de buitenlucht met een bakkie en een peukie erbij. Aan het einde van de dag pijn in mijn rug en kramp in mijn rechterhand. Nog even s'avonds door het raam naar buiten kijken om je auto super slik glanzend in het licht van een lantaarnpaal te zien schitteren. En daarna lekker maffen.....


See you
GdV
 
Tim zei:
Ik heb wel eens vernomen dat de M21 geen glaze aan boord zou hebben, maar dat lijkt toch het geval te zijn. De M21 heeft een sterkere cleaner dan de NXT en daarom zou M7 ervoor aanbrengen niet heel handig zijn (zeker ook omdat M21 toch glaze lijkt te bevatten).


Hoi Tim,

Terwijl ik na verdieping hierin vernomen heb dat het juist wel weer kan. Citaat "M7 kan overigens ook met een sealant zoals M20 of M21 beschermt worden zonder compatibiliteitsproblemen".

Zie ook: http://autodetailing.nl/forum/showpost.php?p=117070&postcount=36
 
M21+M16 = old skool !:lol

Heb ik inderdaad ook wel gedaan paar jaar geleden, goed bevallen altijd maar tegenwoordig doe ik dat eingenlijk nooit meer.

ga nu meestal toch voor 2 laagjes "klassieke" wax.


M16 is nog altijd mijn favoriete wax, ( of toch colli 845? ) Nou ja beide gebruik ik vaak. Waarom: Lekker basic, goede resulaten, geen overbodige geurtjes en stickertjes en marketing, top glans, goede beading en sheeting. Duurzaamheid? Gewoon goed tot zeer goed als ik de meeste mag geloven alleen voordat mijn wax niets meer doet zit er allang een nieuwe laagje op of over...

verwerking van colli 845 is iets makkelijker omdat ik dat met de machine doe, m16 doe ik altijd met de hand. Waarom weet ik niet maar dat zit zo in mijn systeem..
 
M16 is ook HEEL gemakkelijk met de DAP hoor...
Spotbuffje past zo in het blik!
(zelfde geldt overigens voor de Dodo SN Hardwood ;) )
 
ivo's zei:
M16 is ook HEEL gemakkelijk met de DAP hoor...
Spotbuffje past zo in het blik!
(zelfde geldt overigens voor de Dodo SN Hardwood ;) )

Ha, klopt als een bus! zo heb ik het ook een keer gedaan.....alleen verleidde het werken met de DAP wel tot het in één keer behandelen van een wat groter oppervlak. En die M16 droogde toen snel uit en het uitpoetsen van deat grote oppervlak was toen aardig buffelen. Als hij eenmaal uithard is de M16 zo mogelijk een nog lastiger dan de Collinite 915. Die laatste droogt wel, maar hard minder snel hard op. De M16 is ineens een soort panser..


Maar inderdaan een 4,5 inch pad kan makkelijk in de pot. Dat is bij de collnite 915 weer een lastig probleem.

De Collinite heeft wel een langere duurzamheid dan de M16, waarbij die laatste weer een hardere glasachtige glans heeft. De beading van allebei is heel mooi.

Ik doe de M16 sinds die DAP ervaring toch het liefst met een padje. en in de andere hand de uitpoetsdoek, zodat ik hem snel kan uitbuffen. Die Collinite doe ik wel met de DAP (in heb de collinite 915 in een groter blik gedaan) want die blijft wat langer verwerkbaar. Die Collinite gebruik ik meestal laat in de herft bij een groote poetsbeurt zodat ik gelijk klaar ben voor de winter. En de M16 gebuik ik meer in deze periode. Die M16 is heel mooi maar trekt het niet de hele winter door (maar dat is mijn mening en ervaring).

Groetjes
GdV