• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

marring na prep en droogdoek na wassen

CosmicTX

Detailing trainee
9 nov 2013
11
47
Goedemorgen,

Na o.a. het afnemen met prep krijg ik marring in de lak.
Heb verschillende doeken geprobeerd die nieuw zijn. zoals o.a. de monello Piccolo nero maar dat maakt geen verschil.
Ik sta in een garage waarbij het 13 graden is..
Na de auto ontvet te hebben deze nog even gewassen. nu merkte ik dat de droogdoek ook weer marring veroorzaak.
Betekend dit dat de lak boterzacht is?
Heb 2 hits moeten polijsten met geel en Mequairs M105/ Monello Forza om iets te kunnen corrigeren.
Daarna afgebouwd met Lichtgroene pad en Meguiars M205.
Met het afnemen van het polijstmiddel geen problemen met marring.

Wil de Gyeon Prime op de auto zetten maar met die marring erop wordt het waarschijnlijk niet zoals het hoort.

Wat kan ik doen om toch nog een strak resultaat te kunnen krijgen.
Nog een keer polijsten en een wax erop zetten?

Alvast bedankt!
 
In de eerste twee stukken, dus voordat je over polijsten begint zou ik zeggen je hebt inderdaad zachte lak. Maar die polijst stappen zijn dan weer niet echt zacht te noemen.

Ik zie niet hoe je polijst, dus weet niet of je techniek goed is en je daardoor misschien grover polijst dan nodig is.

Met het “droog” afnemen van polijst middel heb je dus geen last? Is het wel zeker marring? Heb je misschien een foto?
 
In de eerste twee stukken, dus voordat je over polijsten begint zou ik zeggen je hebt inderdaad zachte lak. Maar die polijst stappen zijn dan weer niet echt zacht te noemen.

Ik zie niet hoe je polijst, dus weet niet of je techniek goed is en je daardoor misschien grover polijst dan nodig is.

Met het “droog” afnemen van polijst middel heb je dus geen last? Is het wel zeker marring? Heb je misschien een foto?

Heb eerst een testspot gedaan om te kijken welke combi het beste werkt. Saab heeft overwegend wel een zachtere lak. alleen deze is overgespoten op een aantal panelen en was dus na een testspot een stuk harder. Zelfs met 2 hits geel kreeg ik maar 70% eruit.
Heb al aardig wat auto's gepolijst en nooit dit probleem gehad. en laat het polijstmiddel zijn werk doen totdat het afgebroken is.
Rare vind ik inderdaad dat met het droog afnemen ik geen last ervan heb. gaat er ook makkelijk vanaf en is er is geen dik residu van het polijstmiddel.
Foto's zijn toegevoegd.
 

Bijlagen

  • IMG_20171119_105318.jpg
    IMG_20171119_105318.jpg
    131,4 KB · Weergaven: 263
  • IMG_20171119_105406.jpg
    IMG_20171119_105406.jpg
    128,8 KB · Weergaven: 313
Ziet er niet uit als marring, maar vettigheid en holo's daarvan. (Zo vanaf een foto gezien)

Zachte lak en/of gevoelige lak zouden juist bij het afnemen van polijstresidu aardig wat frictie moeten krijgen en dus meer kans op marring.

Maja... het klinkt allemaal wat tegenstrijdig. :)

Zit de marring op alle panelen? (Dus zowel niet-als-wel overgespoten delen)
Wat kan je nog meer NIET afnemen zonder problemen? (o.a. Prep)
Wassen geeft géén problemen, droogdoek weer wel?
 
Laatst bewerkt:
Wat gebeurt er als je met je vinger een streep probeert te “trekken” door die waas terwijl je met je lamp kijkt. Om even zeker te weten of het nu marring is of toch iets van een vettige waas.
 
Laatst bewerkt:
Dit lijkt wel op hologrammen
Dit tevoorschijn komen als je de lak ontdaan hebt van vettige en verhullende materie zoals pindakaas
 
+1 voor @tembaco :)

Ik vermoed dat je er een streep ik kan trekken. Zo niet, dan moeten het wel holo's zijn die eronderuit komen.

Of... sticky paint. :p

Probeer ook eens warm water met Dreft, afnemen in kleine cirkels, doeken als de Senza Bordi, etc.
 
Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken :)!
@tembaco als ik dat doet blijven helaas de strepen zichtbaar, dus het zijn echte micro krasjes :confused:
@Quantoxx Het is alleen op de gespoten delen maar dat is bijna de gehele auto, alleen de motorkap/linker voorscherm en kofferklep zijn niet gespoten volgens de lakdikte meter. bumpers kan ik helaas niet meten.
@DonButtie: er zitten als het goed is geen fillers in monello/meguiars 105/205 polijstmiddelen? zou raar zijn als dit hologrammen verhuld. heb alles met de DAP gedaan dus dat zou het niet kunnen zijn.
Zou het toch met de doeken te maken hebben?

Ik heb de auto nogmaals opnieuw gepolijst met zwarte pad met een ander mild polijstmiddel/paint cleaner. deze krassen gingen toen wel weg. Alleen met het afnemen icm de Monello Peluche Blanco was het lastig om het resterende polijstmiddel af te nemen dus kostte veel tijd, daarna was het wel een strakke finish. Hulde aan de Peluche Blanco doek.
Daarna maar 2 laagjes Collinite Marque d'Elegance op de auto gezet ivm tijdsbestek.
Hier ook een nieuwe Peluche Blanco doek voor gebruikt en dit ging super. was makkelijk uit te poetsen.
Straks nog een keer nalopen met spray en wipe omdat het wat vettig is. zoals tembaco heb ik dit nu gedaan met de vinger en je zag de lijn onderbreken.

In ieder geval een detail wat niet helemaal vlekkeloos liep en waar ik zelf niet helemaal tevreden over ben.
Heeft voornamelijk te maken met het spuitwerk wat niet top gedaan is. (overal schuurplekken in de lak). en schades aan de voor- en achterbumper.
Kan hier helaas zelf weinig aan corrigeren maar probeer er het beste uit te halen binnen het tijdsbestek.


Hopelijk volgende keer weer een 'gewone' detailbeurt zonder rare problemen met de lak :innocent:.
 
Lijkt mij wel op marring... maar ik zie ook een hoop krasjes..

Maar doe je de lak vaak genoeg inspecteren?

Verder is het allemaal een beetje speculeren.
 
Ik heb de auto nogmaals opnieuw gepolijst met zwarte pad met een ander mild polijstmiddel/paint cleaner. deze krassen gingen toen wel weg. Alleen met het afnemen icm de Monello Peluche Blanco was het lastig om het resterende polijstmiddel af te nemen dus kostte veel tijd, daarna was het wel een strakke finish

Volgens mij polijste je eerst met te zware combi van pad en compound. Dat kan ook lichte krasjes verklaren.