• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda MX5 nieuwe poging, nieuwe kans

LA-384

Detailing addict
12 okt 2009
39
65
In het voorjaar heb ik getracht mijn auto grondig onder handen te nemen. Ik had een DAP500 gekocht en dacht er helemaal klaar voor te zijn.
Na kort wat gelezen te hebben op het forum ben ik zeer enthousiast aan de slag gegaan. Het resultaat was op zijn zachts gezegd matig. Na wat videos gezien te hebben kwam ik er achter dat ik de DAP veel te snel over de lak heb bewogen, waardoor het resultaat minimaal was.

Nu, zo'n 5 maanden later, heb ik het nogmaals geprobeerd. Dit keer heb ik een beter resultaat. De echte detailers onder ons zullen nog altijd niet tevreden zijn, maar ik vind zelf dat ik goed werk heb verricht... Ofja eigenlijk de DAP :)^

Omdat het is begonnen als "uitprobeersel" heb ik geen mooi stap-voor-stap foto-verhaal. Ik heb echter wel een paar foto's gemaakt en die wil ik jullie niet onthouden.

Het stappenplan:
1. Auto wassen
- Dodo Juice - Born to be Mild

2. Auto kleien
- Klei van Mothers (Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System)
- Poorboys - Spray and Whipe 1:1 verdund

3. Auto polijsten
- DAP 500
- Monello Raffini Mezzo - Oranje pad (stand 5)
- Monello Raffini Finale - Witte pad (stand 4)

4. Auto voeden
- Poorboys BlackHole - Zwarte pad (stand 3)

5. Auto sealen
- Poorboys EX-P - Gouden pad (stand 2)

Allereerst een kort overzicht van de schade:
Zijpaneelschade.jpg


Motorkapschade1.jpg

Motorkapschade2.jpg

Motorkapschade3.jpg

Onderste foto is met flits

Achterklepschade1.jpg

Achterklepschade2.jpg

Onderste foto is met flits


Tussenstappen tijdens polijsten:
Achterklepstapvoorstap1.jpg

Achterklepstapvoorstap2.jpg

Achterklepstapvoorstap3.jpg


Motorkapstapvoorstap1.jpg

Motorkapstapvoorstap2.jpg

Motorkapnafinale.jpg

2 hits Finale


Het eindresultaat:
1a.jpg

1b.jpg

2a.jpg

2b.jpg

3a.jpg

3b.jpg



Er zitten nog steeds krassen op de auto, met name op de motorkap. Ik ben nog wat wantrouwig als het gaat om polijsten. Het is een oude auto, ik weet niet hoeveel lak er nog op zit. Ik vond 4 hits (4x opnieuw de zigzag beweging uit de handleiding van de DAP met opnieuw mezzo aangebracht) toch al vrij veel.

De wielen heb ik bewust niet gedaan. Deze worden binnen 2 weken vervangen voor velgen met winterbanden. De velgen van de winterbanden zal ik direct behandelen met een of meerdere laagjes WheelSeal. Daarna kan ik op mijn gemak de velgen van de zomerbanden reinigen en waxen.
 
Kijk dat zijn nog eens positieve verslagen.
Je hebt het in ieder geval onder de knie om de schade goed op de foto te zetten.
En het resultaat dat je nu al bereikt hebt is toch prima.
In het voorjaar nog een klein beetje perfectioneren .....

Ik zie vaker een MX die er slechter uit ziet dan een die strakker staat :)^

Hans
 
Het lijkt me dat je een mooi resultaat behaald hebt! Heb je ook afterfoto's waar je MX helemaal op staat?

ps. Misschien zou je komend voorjaar eens de DAP Clinic eens kunnen bijwonen. Echt een gezellige, leerzame ervaring.
 
Dat is al een hele verbetering als je het vergelijkt met de staat ervoor, hoe lang ben je bezig geweest met de auto?, 4 hits mezzo lijkt een beetje veel namelijk.

Is het niet zo dat je zelf weer krasjes gecreeed hebt.
 
8-()) Die is er heftig aan toe zeg! Maar je hebt al een goed resultaat behaald met de DAP. Ik ben van mening dat je met de rotary nog een stap verder kan komen, maar dit zal je tzt is moeten bekijken.
Wat heb je trouwens voor groene lamp gebruikt? Het contrast van de swirls en krassen in de lak zijn nl. erg goed te zien op deze manier :ja
 
@RedCat,
Het valt mij ook op inderdaad dat de mx5 een auto van uitersten lijkt. OF hij is zeer netjes onderhouden en ziet er uit als nieuw, OF het lijkt alsof hij wordt gebruikt als scheurauto, waarbij het aantal "poetsmomenten" afhankelijk is van hoe hard het regent :) .

@tamer,
4hits mezzo voelde voor mij ook veel, maar ik merkte telkens dat het aantal krasjes weer wat verminderde. Uiteindelijk ben ik na 4x gestopt, want ik had er geen vertrouwen meer in dat ik op de goede weg zat. Dit heb ik echter alleen op de motorkap gedaan. De achterklep heb ik 2hits gegeven en de rest "slechts" 1hit. De krasjes die je met de mezzo creeert, zouden die er niet uit moeten gaan met de finale? Ik heb de werkzaamheden verdeeld over 3 dagen. In totaal denk ik dat ik zo'n 11 tot 14 uur werk heb gehad. Dit is inclusief op en neer rennen naar de pc om nog wat info op te zoeken op het forum.

@Havana,
hehe ja dat viel mij achteraf ook op. De lamp is echter niet groen, maar wit/blauw. Het bleek een hoogtezon te zijn :cool: De groene vertekening komt waarschijnlijk dan ook door het UV-licht. Het werkte wel fijn, hoewel ik nu wel een verbrande nek heb :D De lamp is trouwens na zo'n 7 uur non-stop stuk gegaan.
Tja de rotary... daar wil ik zelf nog even niet meer aan de slag. Hier op het forum waarschuwt men altijd dat er zoveel fout kan gaan. Daarnaast ben ik (nog) niet van plan om een 2e apparaat aan te schaffen. Ik gebruik het allemaal tenslotte slechts voor mijn eigen auto. Misschien dat ik nog altijd een keer met inizio kan proberen, maar dan zou ik eerst willen weten hoe dik de blanke lak nog is. Soms denk ik dat ik het maar laat overspuiten, dan ben je meteen van het gedoe af, maarja dat is natuurlijk niet zo leuk en de auto is het niet meer waard helaas.

@danny,
Ik heb zo geen mooie afterfoto waar de hele mx-5 op staat. Het is inmiddels ook alweer donker, dus dat gaat hem ook niet meer worden vandaag. Met een beetje geluk blijft het morgen droog en kan ik na het werk nog even wat foto's schieten.
Echter heb ik ervaren dat je zo'n foto niet goed kunt zien wat nu uiteindelijk het resultaat is, aangezien kleine oneffenheden al gauw wegvallen. Hieronder wat foto's van de 1e poging in mei dit jaar. Die DAP Clinic lijkt me geen verkeerde keuze.
mx5.jpg

wheel2.jpg

wheel4.jpg
 
LA-384 zei:
Echter heb ik ervaren dat je zo'n foto niet goed kunt zien wat nu uiteindelijk het resultaat is, aangezien kleine oneffenheden al gauw wegvallen.


Het ging mij bij deze vraag ook niet om het uiteindelijke resultaat. Een mooie goed onderhouden MX-5 is gewoon leuk om naar te kijken :)
 
Is toch zeker een mooi resultaat, iedereen moet ergens beginnen he, en het ziet er als je het mij vraagt al 200% beter uit...

Voor de winter zeker, ga je in het voorjaar toch lekker verder met perfectioneren...
 
keurig resultaat hoor! En voor je door de lak gat mag je wel wat meer polijsten dunkt me. Anders een keer langs CC en advies vragen, of een lakmeter (laten) gebruiken.

De staat was vreselijk slecht, nu ziet hij er gewoon uit als een net onderhouden wagen. complimenten voor je behaalde resultaat!
 
Wat een enorme hoeveelheid swirls zaten op de auto. Maar het is echt enorm veel mooier geworden door het DAPpen.
 
Ik vind het resultaat goed gelukt hoor! Je kan het altijd nog verbeteren, maar het is leuker om telkens bij te leren en stapje voor stapje verder te komen met je DAP. Zie het als een avontuur die je aangaat. Het resultaat is in elk geval een stuk beter dan ervoor :)^
 
Goed hoor, heeft Sjoukje Dijkstra hier diverse pirouetten gemaakt op de motorkap ? Tjezus man.....maar wel een goed begin bereikt,kan niet anders zeggen........je zou eens kunnen starten met een rotary en daarna de DAP (dat is echt nodig aan de lak te zien (maar dit is zeker een goed beginnend resulaat) :cool:
 
Bedankt allemaal voor de motiverende berichten. Ik heb nog een paar foto's gemaakt van de resterende "schade".
Het lijkt haast wel of ze de blanke lak erover hebben gelegd NADAT Sjoukje Dijkstra helemaal los is gegaan :confused: .

P1000687.jpg

P1000689.jpg

P1000690.jpg

P1000691.jpg

P1000686.jpg
 
Een hele verbetering! Maar of je deze lak 100% kunt herstellen lijkt mij erg klein. Denk dat met een rotary je nog het beste resultaat zult boeken. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid (dikte) lak en de diepte van de krassen.