• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mengverhouding uitleg

UnusualKid

Detailing addict
18 mrt 2013
157
65
Ik voel mij dom om deze vraag te stellen, maar ik snap het principe van mengverhouding niet echt. :|

Bij sommige producten staat 1:4, bij andere 1:400, enzovoort.

Volgens mijn redenering wil dat dan zeggen 1 product vs 400 water.
Als ik een gallon van 5 liter Snow Foam als voorbeeld neem.
Ik wil dit product 1:400 verdunnen. Wat moet ik dan doen?
1000 ml = gehele flesinhoud, dus 200 ml snowfoam & 800 ml water? Of ben ik verkeerd?

Iemand een duidelijke uitleg (via zoekfunctie niet echt een topic gevonden met specifieke uitleg, behalve waardes...)? Alvast bedankt!
 
Klassiek probleem...

Ik heb in het verleden hiermee mijn intrede gedaan op het forum met een gelijkaardige vraag.
Makkelijkste vind ik steeds 1:4 lezen als 1 en 4. Dus 1 deel product en 4 delen water SAMEN.

Jouw voorbeeld;

1:400 voor totaal 1000 ml eindproduct.
1000 (ml) delen door 401 = 2.49 ml product samen met 997,50 ml water.

Ter verduidelijking bv;
Probleem anders is dat 1:4 lijkt alsof je een oplossing krijgt van 25% (dit laatste is eigenlijk 1:3)) en die 1:4 is 20% oplossing.
 
Om even je foam voorbeeld even aan te houden, dat zit wat complexer in elkaar....
Foam gaat over EIND verhouding.
Dus niet de verhouding die in je foambottle zit, want het wordt nog eens EXTRA verdunt door het water uit de HD reiniger ;)

Verder staat hierboven precies uitgelegd zoals het is :ja
 
@ ivo's ; correct en tevens juist!

Zijn er mensen die hiermee rekening houden met het foamen? Ikzelf eigenlijk niet... Heb ooit eens gelezen op een engels detailforum dat iemand exact gemeten had hoeveel water door zijn HD ging om een ganse bus foam op te souperen. Om zo de "correcte" mengverhouding te berekenen. Los van het feit nog dat als je aan je mengknop draait ook deze instelling weer verandert.
Vrij omslachtig denk ik en dat moet haast ieder voor zich meten, maar het kan wel...
 
ivo's;323583 zei:
Om even je foam voorbeeld even aan te houden, dat zit wat complexer in elkaar....
Foam gaat over EIND verhouding.
Dus niet de verhouding die in je foambottle zit, want het wordt nog eens EXTRA verdunt door het water uit de HD reiniger ;)

Verder staat hierboven precies uitgelegd zoals het is :ja

Niet aan gedacht in feite. Dus de 1:400 die wordt aangegeven is in se incorrect?
 
Dat is een app en die kende ik al.

Ik bedoel eentje voor android en iOS

Dat zou toch ideaal zijn op je telefoon?

Tevens zijn er ook een hoop producten die niet in die oudere app voorkomen.
 
Feit,

ik wil zelf wat proberen iets samen te steken, maar ga eerst die mengverhouding moeten snappen.
Trouwens, dat wordt wel een hele waslijst aan producten die je kwijt kan in zo'n programma :).
 
UnusualKid;323597 zei:
Feit,

Trouwens, dat wordt wel een hele waslijst aan producten die je kwijt kan in zo'n programma :).

Hoeft toch niet, alleen je mengverhouding ingeven en de inhoud van je fles of emmer.
En het programma moet het dan voor je uitrekenen.
Je zou het ook per product kunnen doen,maar dan ben je wel even zoet inderdaad.:)
 
je hoeft toch niet een hele waslijst aan producten in zo een app t bouwen?

Wat je al weet is de verhouden (1:4 of 1:10 of 1:1000), dit staat vaak aangegeven op de verpakking van een product. Het enige wat je in dit geval moet hebben is iets wat de berekening voor je maakt aan de hand van hoeveel liter water je gebruikt.

Dus het enige wat er moet komen is een programma (kan zelfs in excel) waar je verschillende veel voorkomende verhoudingen kunt kiezen samen met het door jou in te vullen hoeveelheid water waaruit vervolgens een berekening komt.

EDIT: ik reken t meestal zo uit:

We willen 1:400 op 1 liter.

1:400 is gelijk aan 0.5:200
0.5:200 is gelijk aan 0.25:100
0.25:100 is gelijk aan 2.5:1000

dus 1000ml min 2.5 ml = 997.5 ml

997.5 ml water en 2.5 ml product.
 
p0nt;323635 zei:
het kan overigens nog veel makkelijker.

Je kan een taart als voorbeeld nemen, als je een mengverhouding van 1:10 moet maken deel je een taart in 10 stukken. 1 van deze stukken taart moet het product bevatten, en de 9 andere stukken is in dit geval water.

dus:

1:4 op 1 liter = 250ml product en 750ml water
1:10 op 1 liter = 100ml product en 900ml water
1:5 op 2 liter = 400ml product en 1600ml water

Je gaat hier inderdaad scheef. Beter kun je beide zijden bij elkaar optellen en je liter/2 liter/gallon delen door dat getal.

Bijv 1:4 bij een liter product -> 1+4 is 5, 1000ml / 5 is 200ml, maw 1:4 staat gelijk aan 200ml:800ml
 
Op het DDJ Born Slippy concentraat van 250ml staat verdunnen tot 1:10 en vervolgens 'goed voor 2,5 liter'. Dat moet dus goed voor 2,75 liter zijn volgens mij.

@p0nt: je moet de taart in 11 stukken snijden;) .
 
Camiel en MeanMachine jullie hebben gelijk, je kan het op verschillende manieren lezen.

1 vierde van een liter of 1 vierde van een liter bij een liter optellen, my bad.

hierbij een nieuwe excel sheet, ik heb 1:2 tm 1:100 erin gezet, de rest kunnen jullie zelf wel doen aan de hand van de berekening.

Deze excel sheet werkt alleen als je het aantal liter opgeeft wat je uiteindelijk wilt hebben, je kan deze sheet dus niet gebruiken om het andersom te meten door bijvoorbeeld op te geven hoeveel product je wil gaan gebruiken.