• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mequiars Ultimate Compound : hoe zwaar is dit ?

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
3.129
193
46
Harderwijk
Een kennis van ons heeft een donkerblauwe Peugeot 307 die flink onder de krassen zou zitten.
Nu heeft hij via een automaterialen zaak flink ingekocht (allemaal Mequiars) waaronder ook de Ultimate Compound.
Dit wil hij met een handpad gaan gebruiken om de hele auto mee te behandelen.

Net eens even gekeken op de site van CC & Mequiars maar volgens mij is die Ultimate Compound best heftig spul.
Als ik de reviews op het forum zo lees heeft het best een aantal tevreden gebruikers, echter gebruiken de meeste het machinaal.

Hoe gevaarlijk is dit spul voor een leek ?

Dit is niet gevaarlijk....het werkt anders dan bijvoorbeeld SSR. Het blijft werken zolang je blijft wrijven....SSR geraakt na een tijdje uitgewerkt en wordt olieachtig; zodat je het moet afnemen.
Qua kracht vindt ik het krachtiger dan SSR2. Het finished in één keer erg mooi.
Het kan in de zon wel wat beginnen krijten...zonder marring te veroorzaken.

Voor niet te harde lakken werkt het erg goed...ook niet machinaal.

goed spul dus!

mischien heb je nog iets aan deze post:

Staat een duidelijke afbeelding in wat de "agressiviteit" van de middelen weergeeft...
https://forum.Carclean.com/cc_postst5715/ScratchX-20-of-niet.aspx

Klik

:-"

agressiveness.webp

In de UC zitten korrels die niet afbreken, maar door blijven schuren.

2de plek qua agressiviteit dus, vrij grof. :ja

Review had ik gelezen maar ik was dus vooral benieuwd hoe dit handmatig zou werken.
Waar ik met name bang voor ben is dat er te lang op 1 plek gewerkt blijft worden, iets wara je machinaal minder snel bang voor hoeft te zijn omdat het (mijn inziens) meer gelijkmatiger verdeeld wordt.

Met de hand zal je veel meer kracht moeten zetten om het resultaat van een D/A te behalen.
Gelijkmatiger verdeeld misschien wel, maar kijk hoeveel bewegingen per seconde zo'n machine maakt en hoeveel jijzelf met de hand.
Met de machine maak je in korte tijd meer bewegingen op 1 plaats dan met de hand.

Verhis je niet! Met de toppen van je vingers kan je veeeel meer druk uitoefenen op een plekje dan met een machine, deze verdeelt het namelijk (de druk).

@ Dibbuz : Daar zat ik dus ook al aan te denken. Zal toch eens kijken of ik m niet kan overhalen voor een gezamelijke detail beurt.

Eigenlijk kan je dus superzuinig te werk gaan met Megs UC, want het breekt niet af. Of zie ik het verkeerd?

@ -Dries-,

Klopt. De UC bevat geen zogenaamde 'diminishing abrasives'.

De UC moet je doorwerken tot de swirls en/of ondiepe krasjes weg zijn. Het breekt zichzelf dus niet af in tegenstelling to bijvoorbeeld de SSR produkten.

Ik schop dit topic even omhoog, want ik heb nog een aantal vragen.

-Heeft alleen ultimate compound een niet afbrekende korrel? Of is dat bij de gehele mirror glaze reeks?

- Hoe zit het met al die M nummers? M105, 205? Zit er iets van logica in? Ik kan er weinig over vinden of ik zoek niet goed?

-Waarom gebruiken niet veel mensen dit? Je hoort iedereen over SSR en Monello, maar eigenlijk nooit over megs polijstmiddelen. Terwijl het zeker prof overkomt op mij. Wellicht is dat omdat het wat onduidelijk/vager is? (hapklare brokken eet makkelijk)

-Kan je deze producten in de zon verwerken?

grtz

M105 is de professionele versie van de Ultimate compound, de m105 heeft nog iets meer cutting power. Beide maken ze gebruik van Super-micro abrasives, deze breken niet af. Echter maakt het niet zoveel uit hoe een procut nu juist werkt, als het resultaat er maar is.

Vraag 1: Ultimate compound, scratchx 2.0, m105 en m205 maken hiervan gebruik, de rest van de Mirror Glaze lijn niet. (dacht ik)
Vraag 2: De Meguairs polijstmiddelen werken ook fijn, echter zijn de m85,m84,m83, ... al wat verouderd en zo wat in de vergetelheid geraakt. Ze werken nog steeds goed maar er is beter en makkelijker te verwerken polishes op de markt. De combinatie van m105/m205 werkt ook heel fijn, zeker in combinatie met de meguiars pads. Echter geldt hier ook weer, Meguiars heeft een bizar prijsbeleid, hierdoor zijn de pads bijvoorbeeld onbetaalbaar. Ik zelf ben tegenwoordig een fan van de m105, een fijne polish als je even veel cutting power nodig hebt, goed in combinatie met een wolpad of een foam cutting pad.
Vraag 3: Zoals met de meeste Meguiars producten wordt er aangeraden in de schaduw te werken. Ik ben over het algemeen van mening dat je toch in de schaduw moet werken, een paneel dat op zich al 50° warm is droogt een polish veel te snel uit, hierdoor zal je niet lang genoeg kunnen werken om een goed resultaat te behalen.

Wat betreft de zon, toen we aan de mondie bezig waren hadden we de deuren nagenoeg dicht.
De schaduwdelen waren een graad of 30, waar het zonnetje op scheen iets van 50 !
Moet er wel bij vermelden dat er een bouwlamp stond te knetteren op een meter of 3 afstand, vandaar iets hogere basistemp.

Meen van Dibbuz geleased:
Micro Abrassive Product:
Dat houdt in dat het product niet afbreekt en dat je door moet gaan tot het lakdefect weg is, niet tot het afgebroken in.
Je kan ook eerst met een wollenpad aan de gang, stoppen, polishing pad eronder en nabehandelen.

Diminishing abbrasive:
Bedoelt om zware lakdefecten te bewerken en daarna na te behandelen met een lichter polijstmiddel.

Je zegt dat je fan bent van de M105. Maar als ik naar die lange rode streep kijk dan lijkt het me alsof je met een bak zand aan het polijsten bent.... Persoonlijk maak ik liever 2 passes met bv mezzo dan 1x inizio.

Misschien zie ik het verkeerd, maar het komt onduidelijk over wat nou de volgorde groffijn is bij megs. Dan hebben ze ook nog verschillende korrels in de producten, allemaal niet echt duidelijk.

agressiveness.webp

Hier staat bv weer niet alles op

Overgens lijkt het eeuwig doorwerken met een polijstmiddel me ook wel risicovol. Bij SSR en Monello weet je gewoon van: Oke met deze hoeveelheid ga ik er nooit doorheen, want die korrel breekt af.

Ook lijkt me dat je door de ingebrachte warmte na een tijdje droog staat te polijsten, flesje spray and whipe bij de hand houden dus.

-Dries- zei:
Je zegt dat je fan bent van de M105. Maar als ik naar die lange rode streep kijk dan lijkt het me alsof je met een bak zand aan het polijsten bent.... Persoonlijk maak ik liever 2 passes met bv mezzo dan 1x inizio.

Misschien zie ik het verkeerd, maar het komt onduidelijk over wat nou de volgorde groffijn is bij megs. Dan hebben ze ook nog verschillende korrels in de producten, allemaal niet echt duidelijk.

agressiveness.webp

Hier staat bv weer niet alles op

Overgens lijkt het eeuwig doorwerken met een polijstmiddel me ook wel risicovol. Bij SSR en Monello weet je gewoon van: Oke met deze hoeveelheid ga ik er nooit doorheen, want die korrel breekt af.

Ook lijkt me dat je door de ingebrachte warmte na een tijdje droog staat te polijsten, flesje spray and whipe bij de hand houden dus.

Ik ben inderdaad fan van de m105, het gaat niet zo gummen en stoffen als de andere compounds. Het is inderdaad een agressief product, maar ooit heb je dat gewoon nodig. Op harde lakken heb je ooit dat mezzo gewoon niets doet, wat dan? Tevens maakt het uiteindelijk geen verschil of je nu twee passes doet met een lichtere polish of één met een zwaarder. Om een kras te verwijderen moet je een bepaalde hoeveelheid blanke lak weghalen, hoe je dit doet maakt niet uit.

Op die foto staan inderdaad niet alle producten, maar wel de producten waar je ermee geraakt, compounden met m105, polishen met m83 en finishen met m205. De andere producten komen uit de consumenten lijn. Daar moet je bij meguiars een echt verschil tussen maken. Ga je voor de mainstream (consumenten) of eerder voor de producten gebruikt door grootverbruikers, denk aan bodyshops en pro detailers.
Als je éénmaal die keuze gemaakt hebt is het niet meer zo moeilijk.
Dan heb je bij de pro producten de oude lijn (m85,m84,m83,m80, ...), deze hebben allen een korrel die afbreekt. Tevens heb je daarlangs de laatst ontwikkelde Meguiars polijst middelen de m105/m205 deze breken dus niet af. Nu betekend dat niet dat je kan blijven polijsten, want zoals je zegt loopt op een begeven moment je product droog, dan ga je dus opnieuw product aanbrengen. Het is echter zo de bedoeling dat je bijvoorbeeld eerst enkele passes doet met een wolpad, daarna (indien je polish nog niet droog is) met een polishing pad. Zo kan je gewoon blijven doorgaan zonder het te moeten afnemen.
Moeilijk om het uit te leggen maar de spullen werken fijn.

Heavy cut cleaner
Medium cut cleaner
fine cut cleaner
Machine Glaze
New car glaze
Show car glaze
swirl remover
ultra cut compound
ultra finishing polish
speed cut compound
BSP swirl free polish
BSP D/U polish/cleaner
BSP compound power cleaner
BSP Diamond cut compound
Speed cut compound
Bron: meguiars.com

En ik zal er vast nog wel 1 zijn vergeten. Mijn conclusie is gewoon dat het een onduidelijk zooitje is bij dat bedrijf. Beter 4 goed duidelijk producten dan zo een onduidelijke lijn. Just my 2 cents.

Je snapt de filosofie van meguiars dan ook niet, dit is niet één lijn. Maar drie lijnen door elkaar. Maar als ik het zo lees ben je toch al overtuigt van andere producten.