• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mercedes Vito - Unilak bordeauxrood

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Afgelopen week bezig geweest met een Mercedes Vito.
Het is een werkbus, de eigenaar is schilder en gebruikt de bus dagelijks.
Grondig wassen gebeurd (veel te) weinig.

De bus is van het jaar 2008 en sinds 2009 in het bezit van de huidige eigenaar.
Heeft in deze 5 jaar bij mijn weten geen enkele detail behandeling of zelf maar een wax genoten.

Toen ik de bus ophaalde regende het, dat geeft nogal een vertekend beeld.
Leek me aardig mee te vallen allemaal, maar bij nadere inspectie viel het me toch behoorlijk tegen.

Bij aankomst:
Grotefoto-3PU4RNHR.jpg


Meteen maar besloten dat de imperial van het dak af zou moeten, want met name het dak was nogal dof en vaal geworden.
Zo kon ik er een stuk makkelijker bij, en ook (onder) de beugels waar de imperial mee bevestig is konden zo goed worden schoongemaakt.
Daarna de bus gewassen en gekleid:

- 2 emmer systeem met PoorBoys Super Slick & Suds en de Monello washmitt.
- Naden en kieren ingespoten met PoorBoys Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser en schoongemaakt met kwasten
- Onder de motorkap schoongemaakt met dezelfde APC 1:10 en kwasten
- Veel modder verwijderd uit de wielkasten
- Wieldoppen verwijderd en de wielen schoongemaakt met APC 1:4 (erg vies en vet) en later met dezelfde shampoo en de Mother's velgenbrush
- Wieldoppen ingespoten met Monello Non-Ferro en later verder schoongemaakt met APC 1:4 en de Mothers kleine borstels
- Gehele bus gekleid met Monello Dolce verde, met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
- Nogmaals gewassen op dezelfde manier.

Daarna binnengezet voor nadere inspectie:
Grotefoto-DWCABUEQ.jpg

Grotefoto-SBJ4UXZL.jpg


Na een testspot op de motorkap bleek dat ik een mooi resultaat haal met de DAP900, groene heavy polishing pad van Monello en Monello Mezzo.
Daarna finishen met Scholl s40 op de witte pad.

Hier een paar 50/50's en een before/after van de motorkap:
Grotefoto-7C74SEPI.jpg


Het dak van de bus was er zoals gezegd het hardst aan toe.
Op dezelfde manier behandeld, een erg goed resultaat behaald.
De niet behandelde gedeelten lijken gewoon nog smerig maar zijn toch echt 2 x gewassen en 1 x gekleid:
Grotefoto-LDNOXWOV.jpg


Zelfde telt voor de achterklep:
Grotefoto-LEQW4NEN.jpg


Na het polijsten alles in de Poorboys Black Hole gezet en als laatst 2x in de Collinite Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915.
Alle rubbers en kunststof delen in de Auto Finesse Revive Trim Dressing gezet, werden ook weer mooi zwart.
Het interieur flink gestofzuigd, en alles in de apc 1:10 met de borstel schoongemaakt, ook erg vies.
Daarna alles in de Poorboys Natural look, ruikt lekker en alle kunststof weer netjes gevoed.
Banden in de Meguiars Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel.

Erg veel glans weer teruggekregen in deze unilak.
Er kan nog meer correctie worden gehaald, maar het blijft uiteindelijk een werkbus.
Besloten dat het zonde van de tijd is om er nogmaals 4 uur polijsten tegenaan te gooien.

Als laatst de volgende eindfoto's gemaakt, zeer tevreden:

Grotefoto-ERRRUI74.jpg

Grotefoto-RONJHOE6.jpg

Grotefoto-GCG4VW6N.jpg

Grotefoto-TMNTNVRR.jpg

Grotefoto-3GKDIAGO.jpg

Foto800-7NVCKWML.jpg

Grotefoto-OMXT7QMW.jpg

Grotefoto-YXPRVJTW.jpg


Bedankt voor het lezen, commentaar/opmerkingen en vragen altijd welkom!
 
Hallo Jos,
Bijzonder mooi resultaat heb je hier neergezet!
Een hele brok metaal om te behandelen.
Deze unikleur laat weer eens zien wat een mooie glans je hier kan creëren
Ben blij dat er nog detailcollega's zijn die "voor" de wax een Black Hole gebruiken.
De schilder heeft terug een bestelwagen die zijn beroep eer aandoet...
 
Erg mooi resultaat...prachtig in die avondzon. Blackhole voor een wax? Natuurlijk kan dit...zowel blackhole en wax bevatten oliën...wax is geen verf :roll wat de standtijd betreft met of zonder de glaze heb ik eeerlijk gezegd nog niet teveel verschil kunnen vaststellen. Collega waarmee ik pool haalde een standtijd van ongeveer 6 maanden (ondanks de blackhole...)
 
Idd een erg mooi resultaat ! :)^
@2x gewassen : ik maak dit zelf ook wel eens mee en heb ondervonden dat je dan meer dan 2x zolang doet over een wagen ( enkel het wassen) maar dat je dan best een MF-rasta-handschoen neemt die je eerst met de rasta-zijde gebruikt en vervolgens omdraait en dan met de nylon-zijde" verder wast. Scheelt een pak in kleien.....
 
Ziet er heel mooi uit! Moet zeggen dat ik deze kleur ook gewoon prachtig vind.