• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Metalic wagen polijsten ?

Welkom op het forum

Even terugkomend op wat je vader zei over 'dat je de metallic wegpoetst'. In de metallic lak zitten 'flakes' dat zijn de metallic deeltjes die zo mooi als spikkels oplichten als de zon erop schijnt. Over een metallic lak hoort een blanke lak te zitten. Je poetst dus niet de metallic lak, maar puur de blanke laklaag erop.
Althans, dat is de bedoeling. Ben je erg aggressief bezig met een compound+harde pad+machine, dan kun je door die blanke lak heen gaan en moet je buurman naar de spuiter.

Ik lees dat je gebruik gaat maken van een machine, wat voor één is dat? Een roterende of excentrische? Wees in ieder geval voorzichtig, vooral bij randjes. En vergeet niet de rubbers/uitstekende delen af te plakken. Polijst laat daar witte vlekken op achter die je er soms heel lastig uit krijgt.

Ultimate Compound is een prima product. Als je het lastig vindt afnemen, dan heb je teveel gebruikt / te lang doorgegaan / of op een te warm paneel gepolijst. Polijst altijd op een koel paneel, dus uit de zon in de schaduw.

De vraagprijs voor een 'volledige' detailbeurt is natuurlijk afhankelijk van welke producten je verbruikt, wat de staat van de auto is en hoeveel tijd erin gaat zitten. Bij een middenklasse auto zijn de meesten hier, zelfs machinaal, al 10+ uren verder voor alleen de buitenkant.

Ik denk dat de meesten het hier erg goedkoop vinden, omdat ze weten hoeveel werk er in zit als je het eenmaal goed doet. Detailers zijn geen poetsers en de naam zegt het al: Er wordt op elk detail gelet. Van het geduldig kleien van een vervuilde lak tot het nauwkeurig afplakken van de trims, rubbers, logo's voor het polijsten en uiteindelijk het afbouwen van polijsten van grof naar fijn. Hierna ben je ook weer bezig om polijstkorrels uit alle kiertjes en gaatjes en hoekjes te halen. Dit zijn maar een paar standaard stappen en alles bij elkaar neemt veel tijd, maar ook veel verbruik van spullen, in beslag.

Maar ik denk dat we met z'n allen moeten beseffen dat jij ook nog maar net begint en niet alles zal doen zoals de ervaren mensen het hier doen. Dit zet je vraagprijs natuurlijk in een ander daglicht. Hoewel je natuurlijk, zoals grandscenicman hierboven zegt, moet opletten dat je niet meer verbruikt dan dat je vergoed krijgt. Zolang je geen schade aanricht zal de auto van je buurman er toch van opknappen. :cool:

Heel veel succes in ieder geval.
 
Welkom!

Dat heb je alvast heel mooi gedaan.

Je moet eens tellen wat je aan producten verbruikt en dan hoelang je aan de auto gewerkt hebt. 60 Euro vind ik voor dit resultaat zeer weinig.
 
Hallo !
Nogmaals bedankt voor de reacties !

Ik maak gebruik van een excentrisch polijstapperaat zoals onderstaande foto (van de Heuts geloof ik ofzo ?)

Hetgeen wat ik van plan ben te doen eraan:

-Wassen
-Kleien
-evt. polijsten ?
-swirl x'en
-waxen
-ramen reinigen
-Velgen reinigen
-Velgen waxen
-Interieur stofzuigen en hier en daar wat cockpitspray gebruiken

Heb ook eigenlijk geen idee voor hoeveel aan spullen ik eraan zal gaan verbruiken.
Hoelang ik hier mee bezig ben, maakt me in principe ook niet echt uit (de overbuurman trouwens ook niet, hij heeft de auto de hele dag niet nodig en komt hem om 9:00 uur al brengen :)^ )

Dan wil ik nog even een vraag stellen betreffende het verhaal over de metalic dat GMToyota hier uitlegd;
De kleur (bijvoorbeeld grijs) is de gewone lak van de auto, de metalic is een blanke lak laag over de gewone laklaag en daarover komt de 'eind'-blanke laklaag toch ?

Ik wil in de toekomst wel nog een Glaze gaan aanschaffen, is dit verstandig om 2 verschillende te halen voor lichte en donkere kleuren, of is een all-round net zo goed ?

Alweer super bedankt voor de reacties alvast !
Top forum hier :)^
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo nog maar eens,

Zelf ben ik niet zo'n grote kenner van polijstmachines ,MAAR...................
als je bovenvermeld toestel gaat gebruiken om te polijsten..........................................

kan je net zo goed een handpad nemen volgens mij!!:-"

Die toestellen zijn wel ideaal om bvb machinaal een wax op te brengen ,maar hebben mijns inziens geen enkel nut als het om polijsten gaat.
100 % zeker ben ik niet ,maar ik ga jouw topic toch nog ff volgen.


Danny
 
Gooi dat ding maar in de vuilcontainer... daar heb je helemaal niets aan. Het is bij lange na niet krachtig genoeg om er maar iets mee te kunnen doen. Die apparaten zijn weggegooid geld.

Ook even inhaken op het metallic verhaal... het is nog steeds een zeer hardnekkig gerucht dat metallic lak anders zou zijn of behandeld dient te worden dan een uni-lak. Het is echt lariekoek in de wereld geholpen door een merk zoals turtle en de autoverkopers van vroeger. Het is een heel speciale lak.... NOT!
Lak is lak, of het nu uni of metallic is. Bij metallic lak word er normaal gesproken een basis uni lak gespoten en daarna een blanke laklaag, de metallic flakes kunnen of in de uni laklaag zitten, in de blanke lak zitten of in beide lagen. En dan nog, een gemiddelde laklaag is totaal tussen 100 en 150 micron dik (totale laagdikte alle laken bij elkaar). Met polijsten haal je slechts enkele microns weg. De kans dat je je dus je metallic er uit zou "poetsen"is totale onzin en een fabeltje wat ooit de wereld is in geholpen.

Overigens... je velgen maak je als eerste schoon, niet als laatste, je wilt het vuil van je velgen niet op je net schoongemaakte lak ;)
 
Over je polijstmachine, zoals Stimpy68 al zegt, doe maar weg. Ik heb zelf ook een vergelijkbaar apparaat van 'Carpoint', polijsten kun je wel vergeten. Het zal allicht iets bijdragen maar het rendement is minimaal. Zelf haal ik meer resultaat met een handpad, bijvoorbeeld de Orange light van Monello met een cuttingfactor i.c.m. Ultimate Compound.
 
stimpy68 zei:
.... Gooi dat ding maar in de vuilcontainer... daar heb je helemaal niets aan. Het is bij lange na niet krachtig genoeg om er maar iets mee te kunnen doen. Die apparaten zijn weggegooid geld.
Toch wel interessant om te zien dat ondanks dit 'slecht werkende' apparaat iedereen wel zéér content is over het resultaat ( zo op de foto uiteraard ) ;)
stimpy68 zei:
De kans dat je je dus je metallic er uit zou "poetsen"is totale onzin en een fabeltje wat ooit de wereld is in geholpen.
Nu je het zegt, vraag me af op Iron/X wel zo goed is voor metallic/lak .... gaat de strijd aan met metaaldeeltjes en voor je het weet 'zuigt' de Iron-X ze allemaal uit de lak ]d~^
 
mk-us zei:
Toch wel interessant om te zien dat ondanks dit 'slecht werkende' apparaat iedereen wel zéér content is over het resultaat ( zo op de foto uiteraard ) ;)

Misschien omdat het voor je gevoel opgeknapt is? De leek die zo'n apparaat koopt kijkt veel minder kritisch dan wij. Ik heb er ook ooit een gehad en gebruikt, en ja, ik vond het resultaat toen wel goed. Maar ja, turtletijd zullen we maar zeggen. Nu weet ik gelukkig beter en zie dat zo'n ding geen zoden aan de dijk zet.
 
+1.

En ik denk ook te constateren op de foto's dat het nog wel wat roder zou kunnen worden, maar allemaal moesten we ergens beginnen.

Oh, en wanneer Stimpy aan het opbiechten is geslagen.. Ik zelf heb er natuurlijk in het verleden ook eentje gekocht met een wolletje. (Enige keer dat ik dwars door de lak ben gegaan tijdens het polijsten).
 
Vindt de reflectie wel mooi, maar we weten nu nog steeds niet of de swirls er ook echt uit zijn aangezien ik nergens een foto meteen directe lichtbron zie ?
 
Reflectiefoto's zeggen helemaal niets, nul, noppes. Ik kan het topic niet meer terugvinden, maar Dibbuz en ik hebben ooit een Honda Legend gedaan, en daarvan hadden wij voor alle stappen (behalve het wassen) reflectieshots genomen....
Het leek er dus op of dat de hele auto al gepolijst e.d. was. Maar als je recht op de lak keek zat de auto onder de swirls en krassen... 8o

Oftewel, reflectieshots geven een geen goed beeld over de daadwerkelijke staat van de lak (behalve de kleur dan)
 
+1 Adrie.

Reflectieshots zeggen nagenoeg niets.

Gewassen en gepolijst of niet?
weerspiegelingdeschoneschijn-1.jpg


Dezelfde auto, maar een foto uit een andere hoek genomen...
weerspiegelingderealiteit-1.jpg
 
Komt ie Bart :D


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou dan heeft het dus ook geen nut om een project/show topic aan te maken.

Kreeg de swirls (waren er nagenoeg geen !!) niet op de foto en heb enkel reflectiefoto's gemaakt :-"

Ik wil ze niet achterhouden dus plaats ze hier wel ff ;)

100_1486.jpg


100_1487.jpg


100_1492.jpg


100_1493.jpg


En dan nu de spulletjes dat ik gebruikt heb:
100_1495.jpg

Van rechts naar links:
-Holts Vliegenweg, voor de insecten dus ..
-Nano Plus Wax
-Valma Excalibur glass cleaner
-Kenotech Polish (voor onder de klinken en de plekjes waar iets grovver spul nodig was)
-Meguiars Swirl-X (heb ik heel de auto mee gedaan)
-TurtleWax Clay bar kit
-Action bandenzwart
-Action cockpitspray
-Action bumperzwart
-Valma Excalibur shampoo
-Freeway cola
En niet te vergeten, knakworsten ! :-b

Hoezo lowbudget ? :eek:)

En owja, een na-foto heb ik ook niet, want de buurman was zo snel weg, had nog geen tijd om een foto te maken :schaam
Maar hij staat nu weer in de garage, als ik hem weer eens zie langsrijden dan maak ik wel een foto :)_[]