• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn stappenplan - SVR methode (Snel en Veilig Resultaat)

Raphie

Detailing guru
7 dec 2018
194
150
Er zijn natuurlijk al vele stappenplannen gepost hier. Na een aantal jaren detailen heb ik er ook één. Mijn stappenplan is wat anders dan wat de meeste hier voorstellen, maar ik vind mijn manier voor mij het beste werken. Ik ga in deze post als eerste mijn basic wasbeurt uitleggen. In latere posts ga ik ook m’n speciale sessies uitleggen. Ik zal de producten noemen waar ik mee werk, maar je kan deze natuurlijk vervangen door gelijkwaardige producten van andere merken.

Wassen probeer ik iedere 2 weken te doen, bij mij kan dit op m’n eigen oprit, dus dat is lekker makkelijk. ok, here we go:

1. Auto afspuiten met hogedruk reiniger, ik spoel enorm veel, zelfs voor de pre-wash, helemaal de auto rond, begin met dak, ramen, snorren, plaatdelen, bumpers velgen.
2. Velgen inspuiten met velgen reiniger, ik gebruik Bilt Hamber, 5 pufjes op iedere velg is voldoende
3. De foamlans gaat op de Kranzle en ik gebruik Valet Pro Snow combo 2, deze gaat 1:1. Verdund in de flacon en ik spuit dan de auto en velgen volledig in. Dit is een dikke romige foam, de auto is dan echt wit met dikke schuimkraag. Je hebt er niet veel van nodig, op de velgen zie je het foam nu mooi paars uitslaan.
4. Het foam kan intrekken en ondertussen maak ik 2 emmers met heet water klaar, hier gaan gritguards in en in de spoelemmer leg ik een schone wasmitt om voor te weken.
5. Ik spuit de auto af met de Kranzle, begin bovenaan en werk wederom van boven naar beneden, neem mijn tijd voor alle kieren zodat uiteindelijk overal alleen nog maar schoon water uit loopt
6. De was emmer krijgt een scheutje BTBM, de mit wordt uitgewrongen, en ik was paneel voor paneel, eerst dak, achterruit, voorruit, motorkap, zijschermen, linker portieren, rechter portieren, koffer, bumper voor, bumper achter. Bij ieder paneel spoel ik opnieuw even voor én na, vooral bij warmer weer.
7. Als laatste pak ik de onderkant / dorpels van de auto, daar zit toch vaak het meeste vuil en dat is dan ook de laatste handeling die deze mitt doet.
8. Nieuwe mitt en ik was de velgen, het water is nog schoon genoeg - wederom spoelen, wassen, spoelen, velgbed met microfiber madness velgbed borstel.
9. Als laatste de banden met mothers banden borstel, nog steeds met hetzelfde sopje.
10 spoel de hele auto in zijn geheel nog één keer na - een natte auto droogt mooier
11. Auto drogen met microfiber droogdoek
12 in z’n geheel nadrogen met Monello droger

De auto staat er hierna weer superstrak bij, je kan met één keer water halen en 2 mitts de hele auto veilig doen. Met een beetje doorwerken in 90min klaar.
Zal ik verdere posts verder ingaan op de zaken die hier niet besproken zijn.
 
Mooi stappenplan! Denk dat je nog wat tijd kan besparen en veiliger kan wassen door stap 1 over te slaan. Afspoelen/Foamen/Afspoelen verwijdert (gek genoeg?) minder vuil dan Foamen/Afspoelen. Hoe het precies komt weet ik niet, maar misschien dat het foam door het water niet meer bij de vervuiling komen en meer verdund wordt als je eerst afspoelt.
 
Als laatste de banden met mothers banden borstel, nog steeds met hetzelfde sopje.
Vroeger ook gedaan maar ik merkte toch veel vettige aanslag wat hardnekkig aan de binnenkant van de emmer ging vormen. Toen ben ik daar mee gestopt en daar een aparte spray periodiek voor gaan gebruiken.

Inderdaad niet eerst afspoelen, je haalt weliswaar al wat weg maar wat er achter blijft is nat en er blijft een filmlaagje water op waardoor je foam erna niet meer optimaal op het vuil in kan werken.
 
Mooi stappenplan! Denk dat je nog wat tijd kan besparen en veiliger kan wassen door stap 1 over te slaan. Afspoelen/Foamen/Afspoelen verwijdert (gek genoeg?) minder vuil dan Foamen/Afspoelen. Hoe het precies komt weet ik niet, maar misschien dat het foam door het water niet meer bij de vervuiling komen en meer verdund wordt als je eerst afspoelt.
Ik dacht dat het foam beter hecht aan ‘droog vuil’ omdat het dan direct op het vuil gesprayd wordt zonder dat een laag water dit verstoort. Volgens mij bedoel jij dit ook?

Oh ja ik lees nu dat @Dibbuz dit ook zegt.
 
  • Leuk
Reacties: Jansen
Ik denk een jaar of 15 terug ooit een cursus 'foamen' gehad, dat had niet met detailen te maken, maar met het reinigen van ruimtes waar voedsel verwerkt wordt. Daar werd ook uitgebreid uitgelegd dat op een natte ondergrond de foam direct naar beneden loopt en dus nauwelijks effect heeft, dat is ook precies de reden dat je onderaan moet beginnen met foamen (in horizontale banen) en dan omhoog werken. Als je namelijk bovenaan begint, en je spuit net iets te veel op één plek, dan loopt er direct een straaltje foam naar beneden, als dan vervolgens daaronder op de plek van dat 'lek-straaltje' foam aanbrengt loopt dat dus ook direct naar beneden, en kan zijn werk niet doen. Als hetzelfde gebeurt als je van onder naar boven werkt, dan heeft de foam bij zo'n 'lek-straaltje' in elk geval de tijd dat je een baan doet de kans om zijn werk te doen, dus is iets effectiever.

Het is dus niet zozeer het verschil in hechten aan droog vuil of nat vuil, maar gewoon het verschil in hechten aan droog of nat oppervlak.