• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mini clubman S F54

AndyVR

Detailing guru
11 jul 2020
1.848
158
Peer
Gisteren ben ik in alle vreugde dan uiteindelijk de MINI mogen ophalen.

Al snel was het duidelijk dat niet alle herstellingen helemaal correct waren uitgevoerd.
- 1 lijst zat niet helemaal goed
- ik had gehoopt dat er een spotrepair op de voorbumper zou gedaan worden, dit paste echter niet meer binnen het budget dat zij hadden opgesteld.
- het dak heeft enkele diepe krassen, ze hebben geprobeerd dit eruit te schuren en vervolgens te polijsten, ik zie de schuurkrassen nog zitten.
...

Toch weerhield dit mij niet om de MINI mee te nemen, mijn geduld was op en zou de wagen absoluut meenemen.

Vandaag om 9u begonnen met het wassen van het exterieur en de motorruimte. De wagen was door de garage gewassen maar denk dat we allemaal wel een beeld kunnen vormen hierbij.
Het interieur is vandaag niet aangepakt, kleien en polijsten hoop ik morgen te kunnen doen.

Hieronder enkele foto`s en stappen die ik heb gemaakt:

1. Motorruimte ingespoten met APC en bewerkt met borstel, daarna voorzichtig afgespoten met HD en gedroogd met MF doeken [ik gebruik sets voor het interieur, sets voor het exterieur en sets voor het echte vuile werk zoals binnenkanten deuren en motorruimtes]
2. velgen en banden met P&S brake buster ingespoten, band met ruwere borstel bewerkt, velg met zachte borstel. Velgbed met korte Sam`s detailing borstel.
3. Auto + wielkasten ingespoten met BH auto foam, ik heb dit maal 300ml genomen, mocht BH echt zo agressief zijn zoals sommigen zeggen, dan zou dit ook eventuele laagjes verwijderen die de garages zou aangebracht kunnen hebben was mijn insteek. Alles met een zachte borstel bewerkt bv. emblemen, grills, binnenwerk tankklep...
4. afgespoten
5. spiegelkapjes en voorkant ingespoten van bug remover en enkele minuten laten inwerken [Carpro bug out]
6. Afgespoten
7. voorkant + onderste helft zijkanten en achterzijde ingespoten met tar remover en enkele minuten laten inwerken [Dodo juice tar & glue remover]
8. Afgespoten
9. Auto gewassen met neutrale shampoo [Gyeon essence], eerst 1 helft en qfgespoten en vervolgens de andere helft en opnieuw afgespoten, de zon kwam plots piepen.
10. Afgedroogd met Gyeon silkryer XL en de kleine broer voor de binnenzijdes ect.
11. Motoruimte dressing gegeven [Carpro perl]
12. Alle exterieur plastic dressing gegeven [Carpro perl]
13. Exterieur voorzien voor lichte LSP [Carpro elixir]
14. Uitlaat sierstukjes gedaan met een Foam pad en Valma chrome cleaner

Dat zal het zowat zijn vermoed ik. De ruiten en interieur heb ik nog niet aangeraakt, alsook nog niet gekleid o.i.d
Ik heb gekozen om toch enige vorm van bescherming te geven met gedachte dat ik morgen verder wil werken aan de lak en de wagen slaapt buiten.
De uitlaatstukjes zijn wat blauwachtig uitgeslagen zie ik, heeft dit een bepaalde reden? Iemand ervaring mee?

Tijdens het wassen bij enkele kleine deukjes, steenslagjes en krasjes uitgekomen, alsook een herstelling aan de motorkap. Als ik hiermee aan de slag ga, zal ik dit zeker delen met jullie.
 

Bijlagen

  • bilt hamber auto foam 300ml.jpg
    bilt hamber auto foam 300ml.jpg
    53 KB · Weergaven: 248
  • bans dressing.jpg
    bans dressing.jpg
    264,8 KB · Weergaven: 256
  • bilt hamber korrosol.jpg
    bilt hamber korrosol.jpg
    210,2 KB · Weergaven: 231
  • binnen 2.jpg
    binnen 2.jpg
    192,1 KB · Weergaven: 256
  • binnen 3.jpg
    binnen 3.jpg
    223,4 KB · Weergaven: 247
  • binnen.jpg
    binnen.jpg
    285,3 KB · Weergaven: 232
  • brake buster.jpg
    brake buster.jpg
    333,4 KB · Weergaven: 248
  • carpro bug out.jpg
    carpro bug out.jpg
    260,3 KB · Weergaven: 254
  • dodo juice tar and glue remover 2.jpg
    dodo juice tar and glue remover 2.jpg
    299,4 KB · Weergaven: 240
  • dodo juice tar and glue remover.jpg
    dodo juice tar and glue remover.jpg
    267,5 KB · Weergaven: 275
  • dorpel half in dressing.jpg
    dorpel half in dressing.jpg
    321 KB · Weergaven: 264
  • klaar 2.jpg
    klaar 2.jpg
    430,2 KB · Weergaven: 285
  • klaar 3.jpg
    klaar 3.jpg
    376,7 KB · Weergaven: 238
  • klaar.jpg
    klaar.jpg
    436,9 KB · Weergaven: 277
  • krassen dak.jpg
    krassen dak.jpg
    109,1 KB · Weergaven: 272
  • krassen stijl achter 2.jpg
    krassen stijl achter 2.jpg
    94,3 KB · Weergaven: 259
  • krassen stijl achter.jpg
    krassen stijl achter.jpg
    112,1 KB · Weergaven: 296
  • motorruimte na carpro perl.jpg
    motorruimte na carpro perl.jpg
    351,2 KB · Weergaven: 301
  • steenslqg motorkap.jpg
    steenslqg motorkap.jpg
    202,8 KB · Weergaven: 273
  • uitlaat na.jpg
    uitlaat na.jpg
    125,3 KB · Weergaven: 260
  • uitlaat voor.jpg
    uitlaat voor.jpg
    172,4 KB · Weergaven: 267
Laatst bewerkt:
@Quantoxx ik vermoedde ook zoiets maar dit was niet zichtbaar voor de reiniging, en zo vuil waren die uitlaatstukjes niet eens... Zo leek het althans niet.
 
Hitte verkleuring lijkt me sterk op een sierstukje op de achterste demper, die wordt helemaal niet zo warm, het ziet er voor mij eerder uit als chroom wat niet goed gepoetst is, kijk eens naar Blue Be Gone of google er eens op.
 
Zo lekker om je auto voor het eerst grondig aan te kunnen pakken. Je kunt het eigenlijk maar ene keer doen, best jammer.
Mooie resultaten. Geniet er van!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Balen dat ze niet alles hebben aangepakt, maar het voordeel is dat jij het beter kunt en nu heb je ook meer controle over het herstel.

Ziet er in de eerste aanzet al fijn uit! Mooie keuze!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Wel jammer dat de dealer niet alles heeft hersteld, maar dan kan je dit inderdaad beter zelf gaan doen.
Dan weet je zeker dat het op de juiste manier en naar je eigen zin zal gaan om hem weer beter als nieuw te krijgen.
Blijft een hele dikke uitvoering en het begin ziet er al veel belovend uit, goed bezig en blijf je vorderingen zeker volgen.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Vandaag maar eens aan de slag gegaan met kleien en polijsten... pff wat een intensief projectje.
Dat hoogglans unizwart op het dak en aan de deurlijstjes is zo mooi, maar zo kwetsbaar, je mag er nog niet goed naar kijken of het krast al o_O

Maar goed het is niet 100% en dat wist ik ook op voorhand, het was even strijden maar uiteindelijk toch tevreden.

Stappenplan:
1. Met de clay lube over de wagen gegaan om de eerste stofjes en korreltjes weg te nemen na een nachtje buiten slapen. [Auto finesse glide]
2. In de ene hand clay lube en in de andere hand ... nee nee viespeuken, de claybar in de andere hand, paneel per paneel gedaan en onmiddellijk afgenomen met MF doek. De zon kwam nu en dan eens kijken dus kon mij niet veel speling veroorloven.
3. Opnieuw met de clay lube over de wagen gegaan met enkele MF doeken om de residuen van de klei te verwijderen, al bij al viel de vervuiling erg goed mee.
4. Wagen nagekeken met de Scangrip matchpen R, swirls vielen heel goed mee, vooral de zwarte delen waren enorm gepakt van de krassen. [AF klei erg zacht/ voldoende lubricatie tijdens kleien?]
5. Zwarte delen afgeplakt, stukje met Menzerna 400 i.c.m de 3 inch backing plate [gekocht van forum lid tijdje terug, bedankt nog :D] op de Rupes LH9e samen met een compound pad die CC niet verkoopt [mijn gamma aan kleine pads is erg klein...]
6. Menzerna stelde weer niet teleur, 90% eruit, behalve de erg diepe krassen.
7. Met Menzerna 3500 en finishing pad erover gegaan en het zag er goed uit.
8. Na iedere polijst stap residu afgenomen met Menzerna controle spray.
9. Per paneel/ deel was ik genoodzaakt de pads uit te wassen, drogen op machine aan hoge toeren,... ik heb redelijk wat pads maar allemaal verschillende.
10. Na het polijsten met Angelwax stripped ease erover gegaan, mijn ervaring is dat stripped ease net dat stukje sterker is dan andere IPA achtige sprays.
11. Wagen per 2-3 panelen in de wax gezet, zelfde merk als de stripped ease.
12. Ik durf het bijna niet zeggen maar ik wil regen zien :blush:


Afgewerkt met een Sio2 wax die niet door CC wordt verkocht.
Deze is nu op, de volgende wax staat al braaf te wachten, dat zal ``hopelijk`` voor volgend jaar pas zijn.

Hieronder enkele plaatjes.
 

Bijlagen

  • achterlicht na.jpg
    achterlicht na.jpg
    139,7 KB · Weergaven: 236
  • achterlicht voor.jpg
    achterlicht voor.jpg
    160,1 KB · Weergaven: 189
  • dak na.jpg
    dak na.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 191
  • dak voor .jpg
    dak voor .jpg
    96,6 KB · Weergaven: 179
  • detailing kar.jpg
    detailing kar.jpg
    347,3 KB · Weergaven: 210
  • deurlijst na.jpg
    deurlijst na.jpg
    109,6 KB · Weergaven: 200
  • deurlijst voor  .jpg
    deurlijst voor .jpg
    104,6 KB · Weergaven: 191
  • lijst achter na .jpg
    lijst achter na .jpg
    119,1 KB · Weergaven: 198
  • lijst achter voor.jpg
    lijst achter voor.jpg
    124,8 KB · Weergaven: 195
  • lijst achter na.jpg
    lijst achter na.jpg
    142,7 KB · Weergaven: 202
  • klaar     .jpg
    klaar .jpg
    384 KB · Weergaven: 210
  • klaar    .jpg
    klaar .jpg
    372,9 KB · Weergaven: 182
  • klaar .jpg
    klaar .jpg
    348,9 KB · Weergaven: 209
Die deurlijsten doen inderdaad bijzonder kwetsbaar aan, maar zien er super uit nu. Je hebt het mooi strak gekregen. Lekker gewerkt!

Normaal niet heel erg onder de indruk van MINI qua design, maar als het zo verzorgd is kan ik er toch wel van genieten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: AndyVR